Ongelmia koneen kanssa.

No nyt olisi sitten seuraavaa ongelmaa koneen kanssa.
Eli. Asensin windowsin uusiksi. Kaikki vanha roska meni pois, pyörii loistavasti ja linnut laulaa. Tämä siis kun surffaa netissä ja tekee muuta "rauhallista".

Nyt kuitenkin kun asensin pari peliä kehiin, niin aina kun kone tekee jotain "raskasta" ja lataavaa hommaa, niin se kaatuu ja pc-speaker alkaa huutaa "pii-paa-pii-paa" huutoa. Katsoin biossista lämpötilat, jotka olivat ihan kunnossa. Tuuletin myös toimii. Pari kertaa olen päässty pelaamaan noin 10min, mutta ennemmin tai myöhemmin on tuo piippaus-ääni tullut esiin ja kone on sammunut siihen.

Tiedän, että on olemassa ambulance-virus, mutta se on varmaan 90-luvun juttuja ja luulisi, että virustorjunta-ohjelmat sen huomaisivat... Muutenkin kun windows on asennettu 10-tuntia sitten, niin ei se nyt vielä ihan sekasin voi olla.

Osaisiko joku sanoa, mikä mahtaa olla vikana? Harmittaa niin vietävästi, ku ei pääse romputtamaan noita ihania pelejä, vaan joutuu tyytymään internetin saloihin ja pasianssiin.

Kiitos etukäteen neuvoista. :)

-Supapohje

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kaikissa laitteissa uusimmat ajurit? vois ehkä johtuu siitä etä näyttiksessä on vanhat ajurit tjms. ja kun yrittää tehdä sitä jotaijn "raskasta" niin homma kaatuu...

Vaihdoitko komponentteja? Mulla teki joskus tota, kun kone ei saanu tarpeeks virtaa... Korjaantu sillä, kun ostin paremman virtalähteen.

Tosin jos pelkästään asentelit Windowsin uusiks, niin tuskin siitä sitten johtuu...

Ei muuta kun emolevyn manuaali käteen/näytölle ja katot sieltä mitä tollanen piippailu tarkottaa. Tollaha piipityksellähän emolevy yrittää kertoa että mikä meni pieleen. Ehkä sieltä löytyy jotain valasevaa tai sitten ei :kippis1:

Itse tässä veikkaan, että vois olla kyse just jostain "virran vajaudesta", tai jotain vastaavaa. Tosta emolevyn manuaalista en tajunut mitään. En muutenkaan ole, niin hirveän pro tietokoneen käsittelijä.
Kiitos kuitenkin tähänastisista vinkeistä... Koitan taistella tän kanssa.

Lisää apua saa antaa tähän pahaan ongelmaan. :)

Bios antaa ns. "idle" lämpötilan eli lämpötilan silloin kun prosessoria ei rasita,prosessori kuormittuu paljon enemmän raskaassa käytössä.Koittaisin sinuna esim Motherboard monitoria eli MBM:ää sillä se antaa lämmön tonne oikean alakulman palkkiin windowssin ollessa käynnissä.Itsellä lämmöt oli kohtuu alhaiset
idlenä,mutta prossu kuitenkin lähti keskuudestamme todella nopeasti :itku:

toi piippaus tarkoittaisi erään emolevyn (asus a7s33) ohjekirjan mukaan;
"prosessori ylikuumenee, kone käy pienemmällä kellotaajuudella"
voit kokeilla pitää ikkunoita auki tms. ja kokeilla toimisiko kone jos se olisi viileämmässä.

itsellä oli radeon 9200 SE jonka windows tunnisti tavalliseksi 9200:seksi ja siis toi kävi pikkasen ylitehoilla ja myös jäi sen takia jumiin.

Tosta virrasta.

Jos voit kokeile ottaa biosista mahdollisimman paljon laitteita pois.Mikä virranlähde sinulla on ja mikä prosessori,näytönohjain?

steeler22 sanoi:
Jos voit kokeile ottaa biosista mahdollisimman paljon laitteita pois.Mikä virranlähde sinulla on ja mikä prosessori,näytönohjain?
No tein niin, että katsoin lämpitilan aluksi biossista. Se oli ihan kohdallaan. Muutin vielä sieltä niin, että alkaisin hälyyttää vasta 90 asteessa. Sitten pistin pelin päälle ja POKS, taas hyyty. Kuitenkin iskin koneen takaisin välittömästi ja katsoin uudestaan lämpitilan ja se oli asteen enemmän kuin ensimmäisellä kerralla.

Virranlähde on A-open Qf50c/mt 300w 3x3.5" 4x5 25"
Prossu Amd Athlon Xp 2000+ Thorougbred 1.67
Näytönohjain Club 3d r9200 Se 64mb

superpohje sanoi:
Virranlähde on A-open Qf50c/mt 300w 3x3.5" 4x5 25"
Prossu Amd Athlon Xp 2000+ Thorougbred 1.67
Näytönohjain Club 3d r9200 Se 64mb

Olen kokeillut AMD thunderbird 1.4 ghz ja 9200 Se 128 mb:tä
200W:n virranlähteellä ja virta kyllä riitti,tosin käytössä oli vain yksi kovalevy,Muttei toi prosessori tosiaan voi 100W enempää käyttää kun 1.4ghz thunderbird.

katsoppas tosta listasta jos löytyisi

AMI bios

http://www.sysopt.com/biosbmc.html

AWARD

http://www.sysopt.com/biosbmc1.html#award

Eli siis. Tota piippausta jatkuu, ties vaikka kuinka kauan. Tulee tasasesti yhtäpitkiä piippauksia oktaavin välein... Aivan kun ambulanssista. PC-speaker siis laulaa.

Mites muistit? Joskus semmostakin nykynen kone teki, että bootaili ittekseen, koska emolevy ei tykänny muisteista..

Ylikuumenemisongelma tai powerin riittämättömyys taitaa olla..

Kokeiles pistää muistien asetukset (latencyt) isommiksi. Pienemmät arvot ovat siis nopeammat. Jos ei onnaa, niin pistä biosista "safe" asetukset yleisesti päälle.

Onko näyttiksen ajurisoftassa yli/alikellotusmahdollisuutta? Jos on, niin kokeile alikellottaa näytönohjainta.

Asennappa Sisoft Sandra, ja aja burn wizardit muisteille, prossulle, ja multimedia testit useampaan kertaan, mikäli tässä vaiheessa kaatuu, niin vika on tod.näk jossain muussa kuin ajureissa yms. yhteensopivuusjutuissa..

Kyl omasta mielestä ihan virran puutteelta vaikuttais. Kannattaa kokeilla noita mitä ace-oo- neuvo. Toinen mitä kannattaa kokeilla on, että otat vaikka cd-aseman, toisen kovalevyn tai jotain muuta virtaa vievää irti. Siitähän sen sitten (toivottavasti) näkee riittääkö virta vai ei.

Mä en oikeen jaksa uskoa tohon virtalähteen riittämättömyyteen, ellei se sitten ole laadultaan tosi huono. Ite pyöritin 300W'lla paljon isompaa kokoonpanoa pitkään ilman minkäänlaisia murheita. Jotenkin semmonen kutina että toi ylikuumeneminen on jollain tavalla syypää :rolleyes:

Joo. Mäkään en oikeen tohon virtalähteen riittämättömyyteen usko. Se mikä on vielä outoa, niin pelit toimi oikein loistavasti vielä vuosi sitten... Ja aivan samalla kokoonpanolla.

superpohje sanoi:
Joo. Mäkään en oikeen tohon virtalähteen riittämättömyyteen usko. Se mikä on vielä outoa, niin pelit toimi oikein loistavasti vielä vuosi sitten... Ja aivan samalla kokoonpanolla.

Mulla rupes kans kone tilttaamaan ihan yöstä tossa joku aika sitten, samalla kokoonpanolla ollu pitkään jne. eikä aikasemmin ollu mitääntommosta . Syy oli todennäkösesti näytönohjaimen ylikuumeneminen, pölyt pois sisuskaluista ja koteloon tuulettimet sillain et sai mukavan läpivedon ja pelaa kun enkeli :rock:

uzbatah sanoi:
Mulla rupes kans kone tilttaamaan ihan yöstä tossa joku aika sitten, samalla kokoonpanolla ollu pitkään jne. eikä aikasemmin ollu mitääntommosta . Syy oli todennäkösesti näytönohjaimen ylikuumeneminen, pölyt pois sisuskaluista ja koteloon tuulettimet sillain et sai mukavan läpivedon ja pelaa kun enkeli :rock:

Ok. Koittelen tota. Oon kanssa miettinyt juuri, että jos ottaisi noi levyt pois ja laittaisin tuulettimen puhaltamaan sinne. Jännä nähdä, että miten käy. Raportoin tuloksista.

Kiitos paljon muillekkin vinkeistä. Jotkut vinkit vaan ollu niin hulluja, että en itse tajua niistä mitään. :D

Back
Ylös Bottom