Ongelmana iltapala

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Dear punttimimmit, I have a problem. Mä en osaa syödä iltapalaa. Syön aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan ja päivällisen. Päivällisen jälkeen ei tule enää nälkää illalla joten iltapala jää väliin. Käyn kuitenkin salilla/lenkillä/jumpassa yleensä päivällisen jälkeen. Toki otan salitreenin ja raskaan aerobisen jälkeen palkkarin jossa on 30g protskujauhetta ja 10-20g maltoa. Onko iltapala pakollinen, ja jos on niin miten saan kiskottua sen alas? Välillä syön illalla pari palaa leipää tai jos päivän safkat on olleet tosi kevyitä (sekä lounaalla että päivällisellä salaattia + joku liha/kala/munia + pari riisikakkua) niin teen munakkaan tms, mutta pääsääntöisesti se iltapala jää pois. Viime syksynä dieettasin PT:n tekemillä ohjeilla ja silloin oli kyllä nälkä illallakin yleensä, joten iltapalan syöminen ei tuottanut tuskaa. Mutta tälleen muuten ei vaan ole nälkä illalla.

Aloitin salitreenin nyt ihan ohjelman kanssa (3-jakoinen), josko tulisi kehitystä kun tuo aiempi "teen mitä huvittaa" -tyylinen haahuilu ei tuottanut tulosta. Käyn salilla sen 3x viikossa, kerran viikossa spinning/juoksulenkki ja yritän ehtiä kerran viikossa myös jooga/pilates/"terve selkä"-tunnille. Tyssääkö mun kehitys nyt iltapalan puutteeseen? Kun tosiaan treenin jälkeen otan palkkarin ja tsägällä banskun, ja sen jälkeen ei ole enää nälkä niin en edes muista että jotain pitäisi syödä. :oops:

Ensinnäkään sä et saa niille lihaksille sitä rakennusainetta (ruoka) jos et treenin jälkeen syö kunnolla. Kokeileppa olla ajattelematta ruokias aamupala, iltapala tyylisesti ja ajattele et ateria 1,2 jne josko se auttais? Luulen että vika on jossain sun korvien välissä, että iltasyöminen lihottaa, voiko olla näin? ;) jätä vaikka toi palkkari pois ja syö tunnin sisään treenistä kunnon ruoka ( eikä salaattia ja paria riisikakkua). Taidat syödä muutenkin aika köykäsesti joten ei ihme jossei ole nälkä, se voi nimittäin aiheuttaa säästöliekin. Jos oot ennenki iltapalan syöny ni en ymmärrä mikä siinä on nyt niin vaikeeta...

Vastaus riippuu täysin siitä, mitä syöt ennen iltapala-aikaa. Miten nukut? Itselleni iltapala on ehdoton, sillä jos se jää väliin tai on liian kevyt, en saa nukuttua. Toisaalta aamulla ja päivällä syön sitten ehkä liian kevyesti, koska inhoan sitä raskasta oloa joka syömisestä helposti tulee...

Tuossa on jo viisi ateriaa, kuusi jos lasketaan se palkkari treenin jälkeen. Ilmeisesti treeni on aika illasta ja siitä ei ole tuntitolkulla aikaa siihen, että menet nukkumaan? Kyllähän siellä suolistossa sitä ruokaa on imeytymässä noista koko päivän ruokailuista ja jos kokonaisenergiansaanti on tarpeeksi korkea, niin se nyt on se ja sama missä järjestyksessä ne treenit ja ateriat ovat kunhan kaikki tulee tehtyä ja syötyä. Ei se mikään laki ole, että treenin jälkeen on pakko olla iso ruokailu, jos ne on jo päivän osalta syöty.

En ole koskaan ajatellut että iltasyöminen lihottaa. Silloin dieetillä ollessa söin vähemmän kuin nyt, oli kiukkunälkä koko ajan joten se iltapalakin upposi. Mulla on aamulla ja varsinkin pitkin päivää kyllä nälkä, mutta päivällisen jälkeen tyssää enkä enää edes ajattele ruokaa. Töiden jälkeen on kuitenkin pakko saada lämmin ruoka, koska muuten mua ei kestä kukaan (nälkäkiukku). En halua siirtää päivällistä iltaan, koska taloudessani asuu toinen parisuhteen osapuoli ja päivällinen on ainoa ruoka jonka syömme yhdessä.
Syömiset menee yleensä about näin (alleviivattu kauttaviiva erottelee ateriavaihtoehdot):
aamupala klo 7 n. 40g kaurahiutaleita + n. 10g oliiviöljyä + n. 130g raejuustoa + loraus mehukeittoa / kolme paistettua munaa + tomaattia tms päälle
välipala klo 9-10 omena / banaani / protskupatukka teen kanssa
tässä välissä saattaa myös mennä 20-30g cashewpähkinöitä
lounas klo 11.30-12 puolikas maksalaatikko + rehuja / salaatti (rehuja n.200g) + n.125-150g kanaa/kalaa/lihaa/pari munaa + muutama riisikakku (pizzanmakuinen, nam) tai 1 leipäviipale tai banaani / mitä ruokalassa sattuu olemaan
välipala klo 14-15 n. 100-150g marjoja + 250g maitorahka / protskupatukka / banaani (kuitenkin niin että ei kahta protskupatukkaa tai banaania päivän aikana)
päivällinen klo 16.30-17 yleensä jotain kanaa/kalaa/lihaa ja rehuja + pastaa/riisiä/leipäviipale

Tiedän että on osittain myös psykologinen juttu tuo että duunista kun pääsee pois niin iskee ihan järjetön nälkä ja maailmanloppu on lähellä jos en saa ruokaa töistä kotiin tullessani. Osittain ongelmaa on tuonut myös se että olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla vasta 4kk ja on ollut hankaluuksia keksiä ruokia vähän muutenkin. Aiemmin puputin leipää välipalana usein, mutta ei tuo pakasteleipä (en raaski ostaa tuoreena, on niin kallista eikä edes niin kovin hyvää joten ostan pakasteena ja sulatan sen pari viipaletta minkä syön) niin herkkua ole että sitä varsinaisesti tekisi mieli. Sen olen huomannut että jos lounas on todella kevyt (ei leipää/riisikakkuja tms hiilaria) niin musta tulee hirviösyöppö sitten kun pääsen töistä ja ne on just niitä hetkiä kun kurvaan kotiin mäkkärin kautta tai tilaan kebabin. :eek:

Uni tulee kyllä helposti, sammun kuin saunalyhty siinä 22-23 aikaan ja herätyskello soi 5.30-6.00 (aiemmin jos menen aamulla salille ennen töitä).

Mutta siis se ei ilmeisesti yhtään auta että syön juuri ennen salitreeniä, vaan pitäisi syödä heti sen jälkeen? Aamutreenien kanssa tota ongelmaa ei ole, koska silloin treenin jälkeen on kova nälkä vaikka olisin ennen treeniä syönytkin aamupalan. Mun maha tahtoo ruokaa aamusta päivälliseen asti ja sitten se nukahtaa. :confused:

EDIT: Delgado vastasikin tässä mun rustailujen välissä. Eli se ei ole kuolemanvakavaa että se iltapala jää puuttumaan? Otan kuitenkin tuon palkkarin heti treenin jälkeen jo pukkarissa. Menen yleensä salille siinä 18-19 aikaan, teen noin tunnin treenin tai vähän yli ja sitten menen kotiin suihkuun ym. Eli siinä ei kyllä montaa tuntia ole aikaakaan ennen nukkumaanmenoa.

Viimeksi muokattu:
No ei se maailman loppu ole. Pääasia että syöt tarpeeksi tavoitteeseesi nähden. Sinuna söisin sekä lounaalla että päivällisellä paljon, niin saat tuon nälän paremmin hallintaan ja energiaa myös siihen palautumiseen illan treenistä.

Ei iltapala ole mitenkään pakollinen. Mä oon nyt lomalla syönyt yleensä kolme ateriaa päivässä, jos palkkaria ei lasketa, ja treeni ajottuu 2. ja 3. ruuan väliin. Isompia annoksia vaan kerralla. Tosin ei kannata tankata hirmu satsia ruokaa ja lähteä heti siitä salille, voi tulla takas ylös tai muutenvaan häiritä treenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom