Ongelma tiedostojen kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja A2J
  • Aloitettu Aloitettu

A2J

Ikä
39
Windows Xp kyseessä. Eli kone oli jumissa ja netti ei toiminut, joten veljeni hoiti tilanteen niin että vain hänen käyttäjätilinsä jäi koneelle, jonka jälkeen luotiin minulle uusi käyttäjätili Xp:hen. No, kaikki mp3:set ja kaikki ohjelmat olivat minun vanhassa tilissä, ja ne tiedostot olivat käytössä vain sille tilille, ja nyt kun tehtiin uusi tili, niihin ei pääse enää käsiksi. Käyttö estetty ilmoittaa windows kun yritän päästä niihin. :wall:
Millä keinolla saisin ne taas käyttöön?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pyydät/vaadit veljeäsi antamaan sinulle adminoikeudellisen käyttäjätilin, jos ei suostu nih pesismaila on hyvä taivutteluväline. Taitaa pikkasen veljesi nauraa kun pääsi tekemään tuollaisen källin...

Joo eli kyse ei ole tästä. Minulla on admin oikeus käyttäjätili, ja se vanhakin oli, ja ne tiedostot olivat käytössä vain sille tilille, ja kun sitä tiliä ei ole, en pääse niihin. Ja edes veljeni ei pääse niihin.

No sitten ei kysymys oo tosta vaan jostain muusta... Kyllä Admin oikeuksilla pitäis päästä käsiks ihan kaikkiin tiedostoihin.

Ei varmasti pitäisi. Meillä on kaksi admin oikeus-tiliä, ja niillä molemmilla on omat tiedostot joihin kukaan muu ei pääse käsiksi.. Näin oli ennen ja näin on nyt..

no toi winkkarin perus admin ei valitettavasti ole se oikee admin. sen oikeen adminin salasanan määrittelitte sillon kun winkkari asennettiin, kokeilkaa sillä. pitäs pystyä ohittamaan noi muut.

alppix sanoi:
no toi winkkarin perus admin ei valitettavasti ole se oikee admin. sen oikeen adminin salasanan määrittelitte sillon kun winkkari asennettiin, kokeilkaa sillä. pitäs pystyä ohittamaan noi muut.

Eli kirjautumisruudussa painat ctrl+alt+delete (toivottavasti se oli noin, ei nyt ole winukkaa alla niin en voi kokeilla), silloin pitäisi ilmestyä se "perinteinen" kirjautumisruutu ellet ole jo ohjauspaneelista sellaista valinnut. Nyt kirjoitat käyttäjäksi Administrator ja passu. Tuolta pitäisi kaikki pystyä hoitamaan.

Kuulemma ei oltu salasanaa alussa laitettu ollenkaan adminille kun winukka asennettiin ja ilman salasanaakaan ei tuo toimi tolla administrator/järjestelmänvalvoja userilla.. En tiedä sitten missä vika..
Muita ideoita?

Jos mikään muu ei auta, revi kovalevy irti ja siirrä toiseen koneeseen. Polttele toisella koneella vaikka cd:lle / dvd:lle talteen ja kovalevy takas.

Edit: kun tavarat on tallessa, poista ne kovalevyltä. Koska jos et niitä saa auki / kopioitua varsinaisella koneella, et niitä saa poistettuakaan = levytilaa hukkaan.

Sun pitää ottaa "omistus" noihin vanhan tilisi kansioihin uudestaan.
Käyttäjätilithän sijaitsee Documents and Settings kansion alla.
En muista mika Document and Settings on suomen kielisessä xp:ssä.
Loggaa sisään sillä uudella tililläsi, jolla on siis admin oikeudet.
Mene command promptiin ja siella aseman juureen jolla xp asennettuna esim C:\
Kirjoita cacls "C:\Documents and Settings\vanha käyttäjänimi" /T /E /G "uusi käyttäjänimi":F

Ton pitäis päivittää ACL(access control list) ja sulla pitäis nyt olla pääsy noihin tiedostoihin.

Edit.
Tarkoitin admin oikeuksilla, että sulla pitää olla oikeus muuttaa kansioiden ACL.
Eli jos ei suoraan onnistu, niin tsekkaa User/Group Policy, että sulla tuo oikeus on.

Joo eli anteeksi mutta olen aika newbie koneiden kanssa..

Missä on command promt ?

Documents and settings on ihan samalla nimellä tässä suomenkielisessä :)

A2J sanoi:
Joo eli anteeksi mutta olen aika newbie koneiden kanssa..

Missä on command promt ?

Documents and settings on ihan samalla nimellä tässä suomenkielisessä :)

Command prompt:
Start - Run - kirjoita cmd - OK
Ja siella paaset aseman juureen cd.. komennolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom