Ongelma alaselän kanssa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys foorumi,

Alla kuvaus tämänhetkisestä harjoittelua haittaavasta vammasta.

Saliharjoittelua haittaa tällä hetkellä hienoinen selkäongelma. Ongelma sai alkunsa, kun n. puoli vuotta sitten aloittelin jälleen saliharjoittelua pitkän tauon jälkeen ja tein maastavetoa 50 kg:n painolla hitailla toistoilla. Alaselässä, aivan takapuolen yläpuolella tuntui tuolloin pientä kipua nostaessa. Ihmettelin kipuilua, koska painot olivat niin pienet, olinhan aikaisemmin ilman ongelmia nostanut yli tuplasti suuremmilla painoilla ilman ongelmia. Tekniikankin piti olla kohdillaan. Tuumailin, että jotkut pienet lihakset siellä ärtyvät, kun niitä ei ole aikoihin rasitettu. Sama kipuilu toistui sitten seuraavillakin treenikerroilla ja päätin jättää maastavetojen tekemisen väliin jatkossa. Muutama päivä tämän jälkeen lueskelin jotain kirjaa sängyllä makuuasennossa siten, että yläselkä nojasi seinää vasten, joku tyynikin siinä oli välissä. Seuraavana aamuna selkä tuntui kipeytyneen ja erityisesti kaikkinaiset kantamiset vihloivat ikävästi alaselkää. Kassien kantamisen kanssa täytyi olla todella varuillaan tai muuten sattui ikävästi. Saliharjoittelu jäi tämän vamman takia.

Noin parikuukautta sitten aloin jälleen käydä salilla. Selkä oli tässä välissä suunnilleen parantunut, mutta jotain satunnaista vihoittelua siinä edelleen oli. Salilla tein aluksi penkkiä selkä kaarella, mutta tämä kipeytti alaselän, niin siirryin sotilaspenkkityyliseen nostamiseen. Myös erilaiset riuhtovat liikkeet ylävartalolla aiheuttavat ikäviä vihlaisuja alaselässä, joten teen yläselän liikkeet melko hitaasti, mikä ei tunnu häiritsevän selkää. Maastavetoa en ole edes yrittänyt tehdä. Kyykyn tekemisestä olen myös luopunut, koska tuntuu, että siitä tulee painetta alaselkään, minkä seurauksena tuntuu pientä kipuilua. Selkä on nyt siinä kunnossa, että jatkuvaa kipua ei ole, mutta selkä tuntuu ärtyvän aika pienistä asioista. Saa esim. olla varovainen siinä miten nojailee tuolin selkämykseen, sillä väärä asento kipeyttää selän. Selkä ärsyyntyy myös selinmakuulla olemisesta, siinä asennossa tuntuu selkärangan alaosaan kohdistuvan jonkinlaista painetta, mistä seuraa jonkin ajan kuluttua pientä kipuilua. Jos sen sijaan laittaa selinmakuulla polvet koukkuun, painetta ei kohdistu arkaan kohtaan, eikä myöskään kipua tule. Vatsalla nukkumisesta selkä ei myöskään pidä, etenkin vatsa-asentoon kääntyessä alaselästä vihlaisee jonkin verran. Vatsa-asennossa oleminen itsessään ei suoranaisesti satu, mutta tuntuu selässä epämukavalta. Olen jatkanut saliharjoittelua selästä huolimatta, koska varovaisesti harjoitellessa se ei vaikuta kipeyttävän alaselkää. Toisaalta tuntuu myös siltä, ettei se myöskään hyödyksi ole ollut, vaan on jossain vaiheessa ärtynyt harjoittelusta eikä ole sitten palautunut entiselleen. Toisaalta se ei ollut palautunut täysin entiselleen myöskään 4 kuukauden lepojakson aikana. Jos selkä ärtyy esim. väärästä istuma-asennosta, se on jonkin aikaa kipeä myös ilman ärsytystä, mutta kipu häviää yleensä viimeistään nukutun yön jälkeen.

Onko näkemyksiä siitä, mistä kuvattu ongelma voisi johtua tai mitä sille voisi tehdä? Lääkärissä en ole vielä käynyt. Harvemmin olen missään tämänkaltaisissa asioissa sieltä mitään apua saanut ja toisaalta kroonista kipua minulla ei ole.

Mulle tulis ekana mielee kireet lonkan koukistajat, vaikuttaa tehokkaasti alaselän kipeytymiseen ja voi tuntua myös painetta alaselässä. Eli venyttelyä niille niin voi alkaa helpottamaan.

Miksi sulla oli tauko saliharjoittelusta ja teitkö jotain tauon aikana? Kuten lumbago arveli, lonkan koukistajat voi olla kireet, kuten myös takareidet, etureidet ja pakarat (+ se selkä). Eli oletko tehnyt kehonhuoltoa koska viimeksi ja kuinka paljon? Jos tuo sun tauko oli taukoa liikunnasta, niin kyseessä voi hyvinkin olla kiristynyt lihaksisto. Voi toki olla muutakin -mieluusti katselisin sun tekemistä, ja arvioisin uudestaan, mutta näin netitsehän se ei taida onnistua.

Edit: Minkäslaista keskivartalotreeniä on tullut tehtyä? Luin sun tekstiä uudestaan ja silmään pisti tuo "erilaiset ylävartalon riuhtovat liikkeet vihlovat alaselässä". Kuuluukin vihloa jos alaselkä pääsee "elämään" liikkeen mukana. Eli onko coressa riittävä tuki tekemiseen? Jälleen kerran kiinnostaisi nähdä sun tekniikka, niin osaisi arvioida paremmin, missä mahtaa olla vika.

Kiitos kommenteista. Kuntosaliharjoitteluni on yleensä aina keskeyttänyt jonkin sortin vamma. Tämän viimeisen tauon aikana en tehnyt kyllä mitään liikunnallista ja olin kyllä aika rapakunnossa. Lonkankoukistaja voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto, mitä nyt siitä luin. Koetan venytellä ja katsoa auttaako se. Lihakset voivat tosiaan olla aika kireitä, ainakin olen kankea kuin mikä. Takareidet huutaa hoosiannaa, kun yrittää tehdä laitteessa ylösnousuja (selän oikaisu). Ei minulla ole aikaisemmin alaselässä vihlonut, jos olen tehnyt ylätaljaa. Samoin penkkiä on pystynyt punnertamaan selkä kaarella ilman kipuilua aikaisemmin. Tarkoittaakohan tuo riittävä tuki (tai sen puute) coressa, että keskivartalon lihakset olisivat liian heikossa kunnossa, jos selkä kipeytyy kuvatulla tavalla? Sinänsä keskivartalolle ei nyt varmaan tule riittävän paljon treeniä, kun en ole pystynyt tekemään kyykkyä tai maastavetoa. Vatsalihasharjoituksia teen melko vähän, istumaannousut pyrin sisällyttämään johonkin salikertaan viikon aikana, alaselälle teen pari eri liikettä. Jos kyseessä on kireät lonkankoukistajalihakset, niin voiko liikkeitä, joissa selkää vihloo tehdä vihlomisesta huolimatta? Olen välttänyt kaikkia liikkeitä, joita tehdessä kipua ilmenee.

Mä kehottaisin kyllä nyt välttämään kaikkea liikettä missä selkä tuntuu vihlovan, ja panostaisin nyt venyttelyyn (voi tehdä myös dynaamisesti ja oikeilla liikkeillä myös salilla, jos vain joku neuvoisi) JA keskivartalotreeniin. Sun kuvausten perusteella liikkuvuuden puute ja keskivartalon heikkous aiheuttaa nuo selkäkivut. Jossain vaiheessa se kroppa alkaa oireilla jos jotain puuttuu, vaikka aiemmin olisit vihlomatta voinutkin tehdä.

Ja: Jos kuntosaliharjoittelusi on yleensä aina keskeyttänyt jonkin sortin vamma, toivoisin, että joku ammattilainen katsoisi vähän tekniikkaasi ja antaisi vinkkejä. Vammautuminen ei kuulu tämän(kään) lajin luonteeseen kun tekee oikeita asioita, oikein.

Samoja vaivoja ollut itsellänikin selän kanssa. Jos vaiva ei parane jumppaamalla niin kannattaa käydä lääkärissä. Vaikka käynnistä ei muuta hyötyä olisikaan niin ainakin saa mukaansa tulehduskipulääkkeet ja relaxantit, jotka saattavat nopeuttaa parantumista. Kannattaa nyt kuitenkin ottaa rauhallisesti sen selän kanssa ja kävellä mahdollisimman paljon.

Tässä pari hyödyllistä netistä löytyvää opasta joista saattaa olla hyötyä.

http://www.mobilat.fi/download/venyttelyopas.pdf

http://www.niveltieto.net/aineistot/Selan_hoito-opas.pdf

Kokeile (varovasti) putkirullausta, mulla ainakin poistaa lihasten kireyksiä ihan eri tavalla kuin venyttely. Hyvä kombo on ekana putkirullaus, sitten venyttely. Aikaa tuohon menee noin tunti, mutta eihän se ole mitään, jos kivut lähtee. Pakkotoiston kehonhuolto-oppaassa täällä Vammat ja lihastenhuolto -osiossa tarkemmin asiasta.

Itselläni jalkaprässiä (!) tehdessä aikoinaan tuntui omituinen fiilis alaselässä ja sitä sitten selviteltiin, kun jatkuvaa painetta ja vihlomista siellä oli. Kykenetkö kumartumaan (sormet lattiaa kohti) ilman ongelmia? Omat oireeni osuivat aika lailla yhteen kuvailemiesi kanssa, mutta lisäksi liikaa kumartuessa lähtivät jalat alta. Lopulta selvisi, että välilevyn pullistuma rangan alimpien nikamien välissä oli tähän syynä. Liian pieni leikattavaksi, jonka vuoksi lihaskunto oli itselläni ainut hoitokeino. Itsekseen suurin kipu sieltä katosi, mutta yhä edelleen särkyä löytyy - etenkin tietyissä saliliikkeissä. Eli samalla lailla "piilevänä" voi olla, kuten sinullakin, joten mikäli pidempään jatkuu kannatan ehdottomasti lääkärillä käväisyä.

Olen joskus käynyt läpi liikkeitä kuntosaliohjaajan kanssa, eikä hän silloin nähnyt tekniikassani erityistä huomautettavaa. Tiedä sitten kaverin pätevyydestä. Yksi loukkaantuminen johtui kyllä luultavasti lihasten kireydestä, kun takareisi revähti/venähti juoksumatolla punttitreenin jälkeen. Jalkaprässiä tehdessä kipuja ei ilmene. Kivutonta on myös kumartuminen lattiaa kohti, ainakin puoleen väliin säärtä mihin yletän. Konttailu lattialla (=siivoaminen) sen sijaan vihloo kyllä, ainakin tällä hetkellä. Ei noi aina ihan yksi yhteen mene, mikä liike milloinkin kipuilee. Putkirullaus vaikutti sangen mielenkiintoiselta, jopa ihan kivuista riippumatta, ja rulla lähtikin tilaukseen.

Sen verran voin vielä lisätä että kun minulla oli selässä forcemajeuren kuvailemat oireet niin kahdesta alemmasta välilevystäni löytyi magneettikuvassa pullistuma, joten olkaahan hemmetin varovaisia ettette riko paikkojanne pahemmin kun lähdette salille. Kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin jos oireet pitkittyvät!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Välilevyn pullistuma lienee tosiaan yksi vaihtoehto. Jos kyseessä on se, niin onkohan nuo lonkankoukistajan venyttelyt ja foam rollaukset turvallisia? Noin muutoin mahdollisen diagnoosin vaihtaminen ei paljoa käytännössä muuttane, kun käsittääkseni välilevynpullistumankin tapauksessa keskivartaloa tulisi vahvistaa ja salillakin voi käydä, kunhan noudattaa tiettyä varovaisuutta.

Välilevyn pullistuma lienee tosiaan yksi vaihtoehto. Jos kyseessä on se, niin onkohan nuo lonkankoukistajan venyttelyt ja foam rollaukset turvallisia? Noin muutoin mahdollisen diagnoosin vaihtaminen ei paljoa käytännössä muuttane, kun käsittääkseni välilevynpullistumankin tapauksessa keskivartaloa tulisi vahvistaa ja salillakin voi käydä, kunhan noudattaa tiettyä varovaisuutta.

Lihasten venyttely ja vahvistaminen ovat varmasti hyvä juttu, foam rollauksen jättäisin kyllä kipeällä selällä tekemättä. Kannattaa vaan lähteä maltilla liikkeelle ja pysyä liikkeessä koska sitähän suositellaan aina. Lääkäreihin, fysioterapeutteihin yms. ei kuitenkaan kannatta liikaa luottaa vaan luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi. Tee sitä mikä tuntuu hyvältä. Sinä kuitenkin olet oman selkäsi asiantuntija.

Back
Ylös Bottom