Omron verenpainemittari ja paineen vaihtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markku
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on kun Omron verenpainemittareilla mitattu verenpaine heittää niin pirusti.

Mittarien (M5-I ja MX2 Basic) mukana tuli pienet M-koon mansetit, ja niillä kun mittaa paineet niin hoitajan silmän alla 180/105 ja kotona 170/90-95. Kävin ostamassa sen L-koon mansetin, ja paine olikin samalla laitteella ja samana päivänä 135/75-80.

Voiko se mansetin koko vaikuttaa tuohon mittaustulokseen noin paljon?

Nyt on vaan duunissa verenpaine seurannassa (taas). Eli pitää kait mennä sen isomman mansetin kanssa sinne hoitajalle ja ottaa uudet lukemat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietysti mansetin pitää olla oikean kokoinen, käsivarteesi nähden.

Verenpainetta mittaillessa tilanne ja ainakin 15 min edeltävät tekijät vaikuttaavat saatavaan tulokseen paaaljon. Siis juurikin vaikka vastaanotolla tehdyt yksittäismittaukset eivät paljoa kerro. Siksi suositaankin sitä kotiseurantaa. Eli mittaile kotona aina samanlaisessa tilanteessa (esim heti aamusta heräämisen jälkeen tai illalla kun olet istuskellut ainakin 30-60min) ja vertaile sitten niitä tuloksia.

Myös se, missä mittaria pitää vaikuttaa tietääkseni tulokseen eli mittarin pitäisi olla korkeammalla kuin käden. Käden pitää tottakai olla rentona mittausta tehdessä, muuten lukemat heittelevät mihin sattuu. Mansetin täytyy olla myös tarpeeksi tiukalla, muuten laite saa pumpattua ilmaa sinne liikaa ja taas arvot heittelevät.

Kannattaa suhtautua pienellä varauksella noihin kotimittareihin. Ei sillä etteikö antaisi oikean suuntaisia tuloksia, mutta ainoan oikean mittaustuloksen saa aikaan lääkärin vastaanotolta löytyvällä elohopeamittarilla. Ja aivan kuten TJJ jo mainitsikin mittaustuloksissa saattaa esiintyä suuriakin eroja esim. jos olet juuri syönyt tai olet hengästynyt. Jos otat tuosta seurannasta itse paineita niin sekin saattaa aiheuttaa "vääriä" tuloksia, koska jännität.

Allekirjoittanut on myös ollut verenpaineseurannassa ja ainakin minulle sanottiin, ettei kannata olla kokoajan mittailemassa. Kuulemma kerta pari kuukauteen on riittävä määrä, jos itse seurailet ja merkitset korttiisi tuloksia

Yksi kotimittaukseen tarkoitettu verenpainemittari on sellainen että se puristuu sormen ympärille. Niin tai näin, olen saanut aina kotona selvästi pienemmät lukemat mitä lääkärissä. Omaa mittaria ei ole näin nuorella miehellä mutta tuttavan mittarilla olen kokeillut pari kertaa. :)

P.S. On siis täysin digitaalinen laite missä laitteen rungossa oleva antura puristuu sormen ympärille. Pieni ja kätevä. Merkkiä en tähän hätään muista.

Mansetti pitää muuten olla sydämen korkeudella mitatessa. Sormi/rannemittarit näyttää ihan mitä sattuu, ainoat edes sinnepäin näyttävät mittarit on ne muutamat Omronin värkit, joilla on joku helkatin hyväksyntä siihen.

Elohopeamittarit lähtee muistaakseni 2006 lääkäreiltäkin pois (sen elohopean vuoksi), nykyään alkaa olemaan sairaalat täynnä omroneita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom