Omituinen yhtäkkinen etureisien "hapotus" kyykkäämisliikkeissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Uzeeh
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään tuli pitkästä aikaa tehtyä etukyykkyä aivan pohjaan saakka. Painonnostokengät kun olen löytänyt viimein niin kyykky pohjaan asti ei tuottanut vaikeuksia liikkuvuuden suhteen, ja alaselän asento pysyi hyvänä, mihin olen tyytyväinen.

Kyykkysarjani oli kevyitä, 3x6x45kg etukyykystä. Lähinnä liikkuvuus oli se, mitä kokeilin, ja tuntuma. Kaikki tuntui ihan normaalilta kesken treenin. Heti toisen sarjan jälkeen (en siis ollut yhtään vielä hapoilla jaloissa, aivan virkeä) kun istuuduin tuolille, iski etureisiin hirveät maitohapot, aivan kertarysäyksellä. Tuntui jaloissa yhtäkkiä pahemmalta kuin Cooperin jälkeen konsanaan. Tietääkö kukaan, mistä tällainen voisi johtua? Ilmiö on tullut ennenkin vastaan, lopetin sen takia kyykkäämisen pari kuukautta sitten koska tuo ei motivoinut tippaakaan.

Lämmittelyissä ei myöskään ollut ollut mitään ongelmia - ennen etukyykkyä olin tehnyt 8 lämmittelysarjaa + 3 työsarjaa boksikyykkyä, jaloille liikkuvuusjumppaa sekä hyppelyä. Ja ilmiö on tullut myös, kun syväkyykky on ollut ensimmäinen liike, eli ei noista boksikyykyistä johdu.

Liikkeet joissa ilmiö tulee esiin ovat etukyykky, painonnostokyykky, jalkaprässi kapealla/alhaisella jalka-asennolla. Bulgarialaisessa yhdenjalankyykyssä taikka voimanostokyykyssä ei tunnu yhtään huonolta.

ennen etukyykkyä olin tehnyt 8 lämmittelysarjaa + 3 työsarjaa boksikyykkyä

En tiiä, on se kumma jos tekee alle 8-11 sarjaa+hyppelyt&jumpat ja sitten jo rupee hapottamaan kun tekee varsinaisia sarjoja :rolleyes:

Oletan sarkasmin. Boxikyykyssä ei käytetä etureisiä paljoakaan, joten ei ne siitä rupea hapottamaan. Sitä paitsi välissä oli parikymmentä minsaa penkkitreeniä, eikä etukyykyt edes olleet lainkaan raskaita (normityösarjat 60kg:n yläpuolella, nyt 5x40kg). AIvan kevyttä treeniä, ja yhtäkkiä tuntuu kun lihaksessa laukeaisi jokin lukko, ja yhtäkkiä on reidet oudosti kipeät/hapoilla.

Lisäksi lämmittelyt on tehty erittäin pienellä painolla tekniikkaa hakien. EI ne hapota lainkaan. Ja sama yhtäkkinen "lukon aukeaminen" on tullut sillonkin, kun en tehnyt oikein mitään lämmittelyä, sekä myös silloin, kun olen tehnyt kolme-viisi sarjaa etukyykkyä vielä paljon pienemmillä painoilla. Tunnen kyllä eron normaalin hapotuksen ja tämän välillä, aiemmin olen tehnyt mm. 20-rep-squattia.

Jotain oikeita vastauksia eikä vain kettuilua?

Lämmittelen jalat huolella boksikyykkyä varten. 3 työsarjaa. Se on se pääliike, näinhän olen koko ajan sanonut. Mikä tässä nyt on vaikeaa? Etukyykkyä ennen teen pienempää jummppausta, pari sarjaa pelkällä tangolla.

Eli vielä rautalangasta, tällanen oli treeni:

8 lämmittelysarjaa, tekniikkaa lähinnä
dynaamista venyttelyä, paikkojen aktivointia
3 työsarjaa (3x5)

Penkkiä (yhteensä meni n. 20 minsaa)
Välissä myös vähän hyppelyä, toisin sanoen pari boksille hyppyä räjähtävyden parantamiseksi

3x20kg etukyykky
2x5x45kg

Ja tossa kohtaa alkoi siis sarjan JÄLKEEN yhtäkkinen "lukon aukeaminen". Ja sarjat olivat äärimmäisen kevyitä.

Jos nyt ymmärtäisit.

Huoh. Vaikkei se boksikyykky otakkaan pääasiallisesti etureisiin niin kuitenki jalkaosastoon jollon sinne sitä maitohappoa väkisinki muodostuu, varsinkin noin saatanan isoilla lämmittelysarjamäärillä, ja jos tekniikkaa niillä haet ni sarjat tuskin on mitään 4-6 toiston rykäsyjä? Lämmittelysarjojen kun ei tartteis olla mitään superpitkiä vetoja vaan jos teet työsarjat 6 toistoa niin lämmittelyt ei tartte olla yhtään sen pidempiä, varsinkaan jos tekee tuon 8 sarjaa. Voit vetää hyvin noi sarjat tehoilla 20,40,50,60,80,90% ja sitten työsarjat. Tuossaki on vasta 6 sarjaa ja varmasti riittää!

Lämmittelet ensin helvetisti ja sitten hyppäät 20min ajaks tekemään muuta jollon paineet katoaa ja väkisinki lämmöt laskee, vaikka miten hyppelisit ja huitosit. Sit heität taas jaloille täyden lastin jossa ne joutuu tekee helvetisti töitä vaikkei painot oliskaan isot. Ootko koskaan koittanu pelata lätkää 10min täysillä kaukalon päästä päähän, sitten jutella kavereitten kans 5min kentän laidalla jonka jälkeen yrität hypätä takas pelaamaan täysillä? Ei siitä tule vittuakaan koska jalat menee tuon tauon aikana täysin jumiin ja hapot iskee päälle heti kun laitat täyden höyryn uudestaan päälle. Siinä kestää sitten aikansa ennen kun ne rupee vertymään ja ottamaan rasitusta kunnolla vastaan.

Miks et tee suosiolla noita jalkaliikkeitä heti alkuun kaikkia putkeen ja siirryt vasta sen jälkeen täyspainosesti tekee penkkiä ja muita heilumisias?

Huoh. Vaikkei se boksikyykky otakkaan pääasiallisesti etureisiin niin kuitenki jalkaosastoon jollon sinne sitä maitohappoa väkisinki muodostuu, varsinkin noin saatanan isoilla lämmittelysarjamäärillä, ja jos tekniikkaa niillä haet ni sarjat tuskin on mitään 4-6 toiston rykäsyjä? Lämmittelysarjojen kun ei tartteis olla mitään superpitkiä vetoja vaan jos teet työsarjat 6 toistoa niin lämmittelyt ei tartte olla yhtään sen pidempiä, varsinkaan jos tekee tuon 8 sarjaa. Voit vetää hyvin noi sarjat tehoilla 20,40,50,60,80,90% ja sitten työsarjat. Tuossaki on vasta 6 sarjaa ja varmasti riittää!

Suunnilleen tollastahan mun lämmittelyt on ollut! Mitä ihmettä nyt selität. Lämmittelysarjani ovat olleet alle viiden toiston per kerta, ja suunnilleen tontapasilla prosenteilla. Miten mun 8 lämmittelysarjaa eroaa niin hirvästi sun kuudesta lämppärisarjasta?

Lämmittelet ensin helvetisti ja sitten hyppäät 20min ajaks tekemään muuta jollon paineet katoaa ja väkisinki lämmöt laskee, vaikka miten hyppelisit ja huitosit. Sit heität taas jaloille täyden lastin jossa ne joutuu tekee helvetisti töitä vaikkei painot oliskaan isot. Ootko koskaan koittanu pelata lätkää 10min täysillä kaukalon päästä päähän, sitten jutella kavereitten kans 5min kentän laidalla jonka jälkeen yrität hypätä takas pelaamaan täysillä? Ei siitä tule vittuakaan koska jalat menee tuon tauon aikana täysin jumiin ja hapot iskee päälle heti kun laitat täyden höyryn uudestaan päälle. Siinä kestää sitten aikansa ennen kun ne rupee vertymään ja ottamaan rasitusta kunnolla vastaan.

Jos olisit lukenut tarkemmin aiemmat viestini...

EI ne hapota lainkaan. Ja sama yhtäkkinen "lukon aukeaminen" on tullut sillonkin, kun en tehnyt oikein mitään lämmittelyä, sekä myös silloin, kun olen tehnyt kolme-viisi sarjaa etukyykkyä vielä paljon pienemmillä painoilla.

(eli ihan pääliikkeenä kun on ollut etukyykky ja siihen varta vasten olen aluksi lämmitellyt)

Miks et tee suosiolla noita jalkaliikkeitä heti alkuun kaikkia putkeen ja siirryt vasta sen jälkeen täyspainosesti tekee penkkiä ja muita heilumisias?

Etukyykky oli hetken mielijohteesta tehty siihen loppuun kun virtaa oli sen verran paljon.

Tänään taas kokeilin etukyykkyä. Aluksi paikkojen avaamista, eli dynaamista venyttelyä, pakaroiden aktivointia, foam rollingia lonkankoukistajille. Viisi lämppärisarjaa, kaksi tyhjällä tangolla, yksi 40kg:lla, yksi 47,5kg:lla, yksi 55 kg:lla ja sitten 60kg:lla oli tarkoitus pari kolmosta. Ja lämmittelystä huolimatta ekan sarjan viimeisessä toistossa tuli yhtäkkinen "lukon avautuminen".

Eikä tässä nyt ole todellakaan kyse mistään normaalista maitohapon kertymisestä omasta mielestäni. Hapot tuntuvat aivan erilaiselta, ja tulevat pitkän aikavälin kuluessa. Eikä tunnu myöskään krampilta, vaan ikäänkuin siltä kuin olisi normitilassa ollut "kramppi" päällä ja tuo liike olisi "aukaissut" sen, samalla aiheuttaen järkyttävän "hapotuksen".

Back
Ylös Bottom