Suosittelen tosiaan katsomaan noita mimmien treeniohjelmia ja mahdollisesti hakemaan apua treeniin.
Itse olen aikaisemmin treenannut kestävyyspainotteisesti (kisailua eräässä lajissa, pitkien matkojen juoksua ja tuntien ohjausta) ja punttitreenin aloitettuani juhannuksen 2006 jälkeen kehon koostumus on muovaantunut todella paljon.
Kesällä 2004 painoin 50 kg (pituus 163) ja olin pienesti atleetti riuku. Muutin tuolloin ranskaan ja pullistuin 7 kiloa. Suomeen muuton jälkeen talvella 2005 minulla oli ns. kriisi kilojen kanssa, olihan se jotain täysin muuta kuin mihin olin tottunut. Harrastin hurjasti kaikenlaista aerobista, juoksin mm. muutaman puolimaratonin ja muita kisoja ja kävin spinningissä. Kilot lähtivät juu, mutta vasta 2006 aloittamani punttitreenin ansiosta sain kehooni "rotia", eikä sen jälkeen juuri ole tarvinnut kiinnittää huomiota ruokavalioon. Keho pysyy kuosissa. Tällä hetkellä painan n. 55 kiloa ja käytän vaatekokoa 34/xs. Lihasta on tullut reippaasti vajaan vuoden aikana, eikä rasvaa ole ongelmaksi asti, vatsalihaksetkin erottuvat selvästi. Tähän tietysti vaikuttavat myös geenit.
Edellä mainitusta huolimatta olen täysin terveellisen ruokavalion kannattaja mm. sen tuoman loistavan fiiliksen takia. Syön paljon proteiinia, eli esim. lihaa, kanaa, kalaa, raejuustoa, rahkaa ja vältä turhia sokereita ja rasvoja. Tämä on tosin minulle täysin luonnollista, eikä minun tarvitse liikaa kiinnittää asiaan huomiota. Alkoholia juon harvoin eikä se vie kuntoani suuntaan eikä toiseen. Olen joskus miettinyt, että olisi mahtava nähdä, mihin tästä kehosta on ja testata ns. kisadieetti. Ennen kaikkea mahtavinta on kuitenkin kokonaisvaltainen hyvä olo mitä olen treenistä ja voimien kasvamisesta saanut.
Suosittelen ehdottomasti kovaa punttitreeniä, lihasten kasvun myötä myös kulutus kasvaa ja se on ensisijaista rasvanpolton kannalta.
Tsemppiä!