Omakotitalo "Avaimet käteen"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
53
Vaimon kanssa ollaan katseltu omakotitaloja, ja koska peukalo tuntuu olevan keskellä kämmentä niin ainoana vaihtoehtona tuntuu olevan "avaimet käteen"- periaate eli muuttovalmis uusi talo suunnitelmissa (alustavasti...)

Paikallisesta K-Raudasta löytyi Avainkoti- esite jossa kämppä rakennetaan valmiista moduleista asumiskuntoon.

Onkos kenelläkään arvon Pakkislaisista kokemusta tuosta talomallista/tehtaasta?
Entä muista firmoista jotka toimittavat avaimet käteen ( ja rahat pois :) )?

Lisää infoa: http://www.avainkoti.fi (ja sieltä sitten se "Avainkoti")

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jokunen työkaveri on rakentanut Design-Talo:n ja ilmeisesti kohtuu kivuttomasti on kaikki rullannut.
-->Design-Talo

Itselläkin tontti kiikarissa, joten myös minua kiinnostaisi "Avaimet käteen" -rakentajien kokemuksia kuulla...

Kannattaa lukea sitten tarkasti se pikkupräntti että mitä siihen sisältyy. aika nopeasti ne kustannukset nousee talohommassa. Ja tuleehan siihen vielä ainakin julmettu paperisota kaupungin kanssa. Omatalohan mainostaa välillä jotain talopakettia n.45.000euroon, mutta ennen kuin pääsee muuttamaan niin täytyy varata extraa noin 1,5-3kertaisesti että saa kaikki työt tehtyä ja laskut maksettua.

Mr.Referee sanoi:
Kannattaa lukea sitten tarkasti se pikkupräntti että mitä siihen sisältyy. aika nopeasti ne kustannukset nousee talohommassa. Ja tuleehan siihen vielä ainakin julmettu paperisota kaupungin kanssa. Omatalohan mainostaa välillä jotain talopakettia n.45.000euroon, mutta ennen kuin pääsee muuttamaan niin täytyy varata extraa noin 1,5-3kertaisesti että saa kaikki työt tehtyä ja laskut maksettua.
Talopaketti ja avaimet käteen -talo eivät ole sama asia. Jos ostat talon valmiina, ei kuluja tule muusta kuin perustuksista, kunnallistekniikasta ja älvsbytalon tapauksessa maalauksesta sekä tietenkin tontin joutuu ostamaan, hankkimaan rakennusluvat ja ne muut perussetit :)
www.alvsbytalo.fi on ainakin paskaa, laatikkomainen halvoilla kamoilla tehty talo. Mutta eipähän ole kallis!

Varmasti on hyvä vaihtoehto, mikäli ei halua kaikkea itse tehdä ja valmiit pohjat kelpaa ja sopii tontille ja rakennusvalvontaan ja niin poispäin. Ei ole tuosta kokemusta varmaan kovin monella, sen verran lyhyen aikaa ollut markkinoilla. Kyseinen talotehdas, eli Finndomo on kyllä kohtuullisen hyvämaineinen. Oliko hinnasta puhetta, eli mitä nuo maksaa?

Vastaavia on ainakin valmisvaaja, oravaistalon avainvalmiit, ym. Lisäksi on paikallaan rakentavia paikallisia toimijoita kuten taloteko tampereella. Ilmeisesti Kastelliltakin saa avaimet käteen toimituksia?

Avaimet käteen taloja saa myös paketeista kun löytää vaan urakoitsijan joka tekee avaimet käteen sopimuksia. Itellä nyt just menossa rakennusprojekti, talo on finndomon omatalo. Paikallisen K-Raudan talomyyjällä on toiminimi ja hän pystyttelee hakukkaille myymänsä talot avaimet käteen periaattellakin jos haluaa. Itellä on sellanen puoliksi avaimet käteen sopimus, eli hommaan ite sinne työvoimaa ja teen osan hommista itse jne. Avainkoteja kyseltiin kanssa ja ainakin sen kotilehdon hinta oli muistaakseni jossain 150000-160000 eskoa, itse ei tartte tehä yhtään mitään. Päädyttiin toiseen ratkaisuun, koska pohjat ei noissa miellyttäny.

Omakotitaloa hommattaessa kannattaa tosissaan miettiä mitä on valmis itse tekemään talonsa eteen. Vaikka ei vasara pysy kädessä, niin omasta työstä on suuri apu taloa tehtäessä. Esimerkiksi ihan olla apuna lautoja kantamassa, pitämässä laudan toisesta päästä kiinni, jne... Samalla sitä itse myös oppii tekemään niitä hommia.

Itselläni ei varsinaista kokemusta noista ole tai tietoa mitä maksaa. Vaikka alalla vaikutan muuten ja muutamia taloja ollut rakentamassa. Mutta ainakin serkku kun teki taloa, niin hän teki itse osan ns. aputöistä eli just laudan kantoa sun muuta. niin säästi siinä kuulemma jonkun verran. Myös tietenkin vaikuttaa se että onko itsellä mahdollisuutta/halua olla siellä työmaalla tekemässä jotain.

Talotehtailla on hyviä vaihtoehtoja siihen mitä että mitä ostaja itse tekee ja mitä ei. Niistä kannattaa kyllä kysellä eri tehtailta, mitä on tarjolla. Jos meinaat kesällä rakentaa, niin kiire tulee, koska tällä hetkellä alalla on kova buumi menossa, joten monella talotehtaalla on paljon töitä. Mutta ainakin Kastelli-taloja on kehuttu ja se on tunnettu valmistaja. Mutta varmasti on moni muitakin hyviä valmistajia.

Haba7 sanoi:
Vaikka ei vasara pysy kädessä, niin omasta työstä on suuri apu taloa tehtäessä. Esimerkiksi ihan olla apuna lautoja kantamassa, pitämässä laudan toisesta päästä kiinni, jne... Samalla sitä itse myös oppii tekemään niitä hommia.

Mutta ainakin serkku kun teki taloa, niin hän teki itse osan ns. aputöistä eli just laudan kantoa sun muuta. niin säästi siinä kuulemma jonkun verran. Myös tietenkin vaikuttaa se että onko itsellä mahdollisuutta/halua olla siellä työmaalla tekemässä jotain.

Juuri näin. Ei ole mitään järkeä maksaa rakentajille esimerkiksi tavaran hakemisesta, koska sen voi tehdä itsekkin. Maksaa sitten sen "kovan" tuntiliksan siitä tehdystä työstä. Hakee ite tavaroita, siivoaa jne niin kyllä siinä säästöä syntyy. Itsellä ei ole kokemusta rakentamisesta mutta talolla olevat kirvesmiehet ovat avuliaita ja neuvovia kavereita niin kyllä siellä pääsee poropeukalokin mukaan ihan rakentamaan, kirvesmiesten "valvovan" ja opettavan silmän alla.

Kuukausi ollaan nyt uutta taloa asusteltu, ja tämä toteutettiin ns. avaimet käteen -periaatteella. Toimitimme paikalliseen rakennuspalveluun töllin piirustukset ja ne sitten rakensivat tämän kappaletavarasta. 148 neliön puutalo, yläkertavarauksella hinnaksi tuli n. 1260€/neliö. Tässä on vielä tosin autokatos tekemättä (ajattelin itse ensi kesänä sen värkätä), samoin pihatyöt joista vielä siis tulee lisää n. 10k€. Toivottavasti halvemmalla selviää.
Itse prosessi oli meille kivuton: maksoin laskuja ja siivottiin työmaa aina tarvittaessa. Lisäksi pintamateriaali- yms. päätökset jäivät luonnollisesti meidän vastuulle, ja voinkin sanoa että on muuten miljuuna asiaa, jotka pitää miettiä. Kannattaa siis turvautua ammattilaisiin, kuten arkkitehti piirtämään ja sisustussuunnittelija miettimään värejä ja muita pintoja.
Luonnollisesti avaimet käteen -toteutus tulee maksamaan enemmän kuin omalla työllä duunattu - sen takia joutuukin tinkimään omista toiveista ja tyytymään kompromisseihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom