Oma syöminen vs ravintoterapeutin syöminen!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maggy
  • Aloitettu Aloitettu
Hei olen syömishäiriöstä pois pyristelevä entinen hyväkin urheilija. Ongelma on siinä, että minun pitäisi alkaa nostamaan painoa alipainosta. Itsellä tekisi mieli kauheasti alkaa syömään bulkki-tyylisesti ruokaa terveistä lähteistä eikä alkaa mussuttamaan kaikkea ravintoterapeutin suunnittelemaa ravinto-ohjelmaa. EI KIITOS lisätyille sokerirahkoille ja einesruuille!!! Mitä mieltä olette auttakaa minut takaisin mieheksi! :):rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos oisin huonon ravintosuunnitelman jostain saanut, en kyllä noudattais sitä varmaan. Parempi se on terveellisesti syödä, jos mahollista. Kalorimäärien täyttäminen pelkästään terveellisellä ruoalla voi tosin joskus tuottaa vaikeuksia. Eikä siihen epäterveelliseen ruokaankaan kuole, jos sillä sitten lähtee kaloreita täyttämään. Viisinkertanen maailman vahvin mies Mariusz Pudzianowski syö omien sanojensa mukaan päivittäin paljon suklaata ja muuta karkkia, mut hän kyllä treenaakin tosi paljon. Aamupalaksi yli kilo pekonia ja kymmenen kananmunaa.

Pointtina oli siis, että ennemmin kannattaa terveellisesti syödä, mutta kalorit loppupeleissä ratkasee mihin suuntaan ollaan menossa.

Ei sitä ravintoterapeuttia kannata syödä. Joudut vankilaan, jos jäät kiinni.

No nautin kyllä bodi-tyylisestä ruokavaliosta enemmän, koska ennen sairastumistani noudatin pitkälle sitä :) Samalla voisi alkaa treenaamaan taas punttia isoilla liikkeillä ni kertys lihaksena. Mitat nyt katkerat 182/52

Kysytkö sä nyt pakkikselta lupaa syödä paljon ruokaa terveellisistä lähteistä? Mikä mahtaa olla vastaus :face:

Tuskin ne ravintoterapeutin ohjeet silti kovin huonot on eikä einesruoka mitään myrkkyä ole.

Ehkä tässä on pointtina, että syömishäiriöisellä on oma mielipiteensä mikä on sallittua syödä ja mikä ei. Jos noudattaa ravitsemusterapeutin tekemää ohjeistusta, sisältää se todennäköisesti tavallisille ihmisille tavanomaisia ruokia, mutta ne voivat syömishäiriöiselle olla kynnyskysymys. Jos haluaa parantua, pitäisi pystyä syömään kaikkea ruokaa ahdistumatta. Kyllähän sitä voi terveellisesti syödä muutenkin, mutta myös poikkeamat voivat kuulua ruokavalioon, eikä niistä tarvi isoa asiaa tehdä. Ensin olisi saatava se parantuminen käyntiin ihan syömällä ja sitten kun asiat on kunnossa, voi ehkä alkaa miettimään miten omaa ruokavaliota toteuttaa käytännössä.

Voisit kirjoittaa tänne sen ravintoterapeutin ruokavalion näkyviin, koska ainakin itseä alkoi kiinnostaa. Siis sisältääkö se einesruokia ja sokeroituja valmisrahkoja yms? Jos kyllä niin tekisi miele mennä kysymään terapeutilta, miksi hän suosittelee niitä ylipäätään kenellekkään...

Ehkä tässä on pointtina, että syömishäiriöisellä on oma mielipiteensä mikä on sallittua syödä ja mikä ei. Jos noudattaa ravitsemusterapeutin tekemää ohjeistusta, sisältää se todennäköisesti tavallisille ihmisille tavanomaisia ruokia, mutta ne voivat syömishäiriöiselle olla kynnyskysymys. Jos haluaa parantua, pitäisi pystyä syömään kaikkea ruokaa ahdistumatta. Kyllähän sitä voi terveellisesti syödä muutenkin, mutta myös poikkeamat voivat kuulua ruokavalioon, eikä niistä tarvi isoa asiaa tehdä. Ensin olisi saatava se parantuminen käyntiin ihan syömällä ja sitten kun asiat on kunnossa, voi ehkä alkaa miettimään miten omaa ruokavaliota toteuttaa käytännössä.

Aamen.

Voisit kirjoittaa tänne sen ravintoterapeutin ruokavalion näkyviin, koska ainakin itseä alkoi kiinnostaa. Siis sisältääkö se einesruokia ja sokeroituja valmisrahkoja yms? Jos kyllä niin tekisi miele mennä kysymään terapeutilta, miksi hän suosittelee niitä ylipäätään kenellekkään...

Samaa asiaa mietin.. Onkohan kyseessä itse oppinut "ravintoterapeutti"?

Äkkiseltään jos pitäis sanoa, veikkaisin että tavoitteena on saada melko paljon kaloreita melko pienestä määrää ruokaa. Jos syömishäiriön vuoksi on hankaluuksia syödä lähimainkaan riittävää määrää tai kohtuullisen kokoisia annoksia, voi tarpeellisten kaloreitten saaminen "bodytyylisesti puhtaalla ruualla" olla melko hankalaa. Vaikkapa purkki rahkaa versus purkki sokeroitua rahkaa. Tai vaihtoehtoisesti tavoitteena voi olla karsia niitä ruokaan liittyviä mörköjä, joissa se yksi sokeroitu rahka on saatanasta ja jos sen syö, seuraa kolmen viikon rankaisu ja itseruoskinta.

En kyllä uskaltais näkemättä torpata ravintoterapeutin tekemää ruokavaliota vain siksi, että syömishäiriöstä toipuva torppaa sen "epäterveellisenä". Mun kämppis toipui aikoinaan anoreksiasta, ja hänen mielestään ravintoterapeutin laatima ruokavalio oli kamalan epäterveellinen, koska siinä käskettiin syödä kerran viikossa joku "herkku", pulla, jäätelö, leivos tai muu vastaava. Terapeutti oli selittänyt että tarkoituksena oli juuri vaimentaa sitä ajatusmallia, että yksi jäätelö tuhoaa vuosien työn ja sen jälkeen joutuu olemaan viikon syömättä.

Olen valmis pyörtämään puheeni, jos laitat sen ruokavalion näkyville ja kerrot miten terapeutti sen perusteli. Voihan se tosiaan olla ihan päätön. Mutta en uskaltaisi kyllä sanoa sitä ihan päättömäksi vaikka siellä sokeroitu rahka olisikin.

Joo siis noi yllä mainitsemasi asiat voivat pitää ihan hyvin paikkaansa, koska anoreksiasta toipuvan pitää juuri oppia tuo ajattelumalli, että yksi herkku ei pilaa sitä vuosien työtä. Mutta jos siellä on nyt paljon jotain einesruokaa, jote en itse suosittelisi kenellekkään, niin voi alkaa kyseenalaistamaan. Tämä on vain spekulointia, sillä kukaan tässä ketjussa ei ole nähnyt tuota kyseistä ruokavaliota.

Ja myös se, että anoreksian jälkeen keho tarvitsee niitä kaloreita on totta ja kun mahalaukku on onnistuttu kutistamaan niin kaloripitoinen ruoka on parempaa kuin kilo perunoita, joiden syöminen olisi aika suoritus sairauden jälkeen. Tuota kalorimäärää saisi tietenkin ns. fiksummillakin vaihdoilla tehtyä kuten 7% jauheliha --> 22% jauheliha, rasvaton maito ---> kevyt tai täysmaito (tai vesi maidoksi ylipäätään) jne. Eli ei tarvitse turvautua eineksiin tuossa, mutta tuo rahka juttu kyllä sopii samaan. Tietty tuonkin saisi niin että maitorahkan joukkoon öljyä.

Eineksiä en minäkään oikein varauksetta suosittelisi, mutta kun en tiedä minkälaisia määriä ja mitä eineksiä siellä ravinto-ohjelmassa on, ja minkä takia, en uskaltaisi leimata koko ohjelmaa ihan sillä perustein huuhaaksi. Nuo kalorimäärän kasvattamiset fiksuilla vaihtoehdoilla on oikein hyviä. Siksi juttelisin sen terapeutin kanssa, varmasti onnistuisi ohjelman sorvaaminen omiin mieltymyksiin paremmin sopiviksi. Oma-alotteisesti en välttämättä lähtisi ihan kokonaan muuttamaan ruokavaliota, jos ongelma alunperin oli ne itse tehdyt ruokavaliolinjaukset. Tai ehkä voisi ainakin pyytää sen toisen mielipiteen omasta suunitelmasta vaikka siltä terapeutilta.

Näin vanhoja keskusteluja selaillessani törmäsin tähän ja pakko tulla jakamaan oma esimerkki päivän ruokavaliosta kun olin sairaalassa(vaikken aloittaja olekaan). Siellä ei hirveesti protskuilla pröystäilty...et kotiin tullessa mä kyllä ite muuttelin aika paljon tota listaa mieleisemmäks kuhan ne ravintoaineet ja kalorit tulee täyteen:

Aamu: 3dl kaurapuuroa, 2 leipää, 2rkl levitettä, 2 juustoa, omena, paprikaa, maito
Lounas: 3 perunaa, 1dl esim ruskeaa kastiketta 8 (eines!!!)lihapullaa, 1dl salaattia, 1tl salaatinkastiketta, 2 leipää ja 1rkl salaatinkastiketta, 2dl mansikkakiisseliä, maito
Välipala: Pullasiivu
Päivällinen: 3dl kasvissosekeittoa, 2 leipää, 1rkl levitettä, 2 juustoa, 1dl salaattia, 1tl salaatinkastiketta, 2dl jotain kiisseliä, maito
Iltapala: 2dl sokeroitua jogurttia, 2 leipää, 1rkl levitettä, 2 juustoa, mandariini, kurkkua

Näin vanhoja keskusteluja selaillessani törmäsin tähän ja pakko tulla jakamaan oma esimerkki päivän ruokavaliosta kun olin sairaalassa(vaikken aloittaja olekaan). Siellä ei hirveesti protskuilla pröystäilty...et kotiin tullessa mä kyllä ite muuttelin aika paljon tota listaa mieleisemmäks kuhan ne ravintoaineet ja kalorit tulee täyteen:

Aamu: 3dl kaurapuuroa, 2 leipää, 2rkl levitettä, 2 juustoa, omena, paprikaa, maito
Lounas: 3 perunaa, 1dl esim ruskeaa kastiketta 8 (eines!!!)lihapullaa, 1dl salaattia, 1tl salaatinkastiketta, 2 leipää ja 1rkl salaatinkastiketta, 2dl mansikkakiisseliä, maito
Välipala: Pullasiivu
Päivällinen: 3dl kasvissosekeittoa, 2 leipää, 1rkl levitettä, 2 juustoa, 1dl salaattia, 1tl salaatinkastiketta, 2dl jotain kiisseliä, maito
Iltapala: 2dl sokeroitua jogurttia, 2 leipää, 1rkl levitettä, 2 juustoa, mandariini, kurkkua
Niin tuota, oliko se nyt sinulle tai jolekulle muulle kovin yllätys, että laitoksessa saa laitosruokaa. Itse ainakin toivon ja rukoilen, että jokaisessa tämän maan sairaalassa prioriteetti no. 1 ei ole potilaille tarjottavan ruuan mikrotason laatu. Se saatko sen - toivottavasti lyhyen - ajan jonka sairaalassa vietät eines tai käsintehtyjä onnellisena kuolleen naudan paistijauhelihasta tehtyjä lihapullia on yksi kissan maku. Sillä ruualla ei näivetytä, siis keskiverto jannu, ja päästään kiinni syömiseen uudelleen. Urheilijalle sitten tulee vastaan proteiinin tarve syömisissä, mutta se ei sairaalasafkoissa näy.

Niin tuota, oliko se nyt sinulle tai jolekulle muulle kovin yllätys, että laitoksessa saa laitosruokaa. Itse ainakin toivon ja rukoilen, että jokaisessa tämän maan sairaalassa prioriteetti no. 1 ei ole potilaille tarjottavan ruuan mikrotason laatu. Se saatko sen - toivottavasti lyhyen - ajan jonka sairaalassa vietät eines tai käsintehtyjä onnellisena kuolleen naudan paistijauhelihasta tehtyjä lihapullia on yksi kissan maku. Sillä ruualla ei näivetytä, siis keskiverto jannu, ja päästään kiinni syömiseen uudelleen. Urheilijalle sitten tulee vastaan proteiinin tarve syömisissä, mutta se ei sairaalasafkoissa näy.

Taisi tuossa ylempänä olla kyse syömishäiriön hoitamisesta ruokavalion(kin) avulla. Tai ehkä käsitin väärin. Mutta tällöin kyllä ruokavalio saisi olla aika korkeallakin priorisoinnissa. :)

Taisi tuossa ylempänä olla kyse syömishäiriön hoitamisesta ruokavalion(kin) avulla. Tai ehkä käsitin väärin. Mutta tällöin kyllä ruokavalio saisi olla aika korkeallakin priorisoinnissa. :)
Kuten kirjoitinkin jo myös tuossa tapauksessa on yksi ja sama totutetaanko/opetetaanko potilas syömään eineslihapullia vai viimeisen päälle tehtyjä pyöryköitä. Tuolloin huomattavasti tärkeämpää on ylipäätään opettaa potilas syömään ruokaa, jonka kanssa hän ei tee itselleen vahinkoa. Eli tässä hommassa kyse on ensinnäkin energiansaannin riittävyydestä, toisekseen makroravinteiden säädöstä paremmalle tasolle ja sitten kolmanneksi monipuolisesta syömisestä. Ajan kanssa ja kotiin päästyä potilas voi sitten miettiä pitäisiköhän nämä pullat tehdä itse eikä ostaa valmiina. Sama koskee tietysti myös kaikkia muita ruoka-aineita, muusitkin ovat sairaalassa varmasti kotoisin pussista eikä omalta perunamaalta.

Kuten kirjoitinkin jo myös tuossa tapauksessa on yksi ja sama totutetaanko/opetetaanko potilas syömään eineslihapullia vai viimeisen päälle tehtyjä pyöryköitä. Tuolloin huomattavasti tärkeämpää on ylipäätään opettaa potilas syömään ruokaa, jonka kanssa hän ei tee itselleen vahinkoa. Eli tässä hommassa kyse on ensinnäkin energiansaannin riittävyydestä, toisekseen makroravinteiden säädöstä paremmalle tasolle ja sitten kolmanneksi monipuolisesta syömisestä. Ajan kanssa ja kotiin päästyä potilas voi sitten miettiä pitäisiköhän nämä pullat tehdä itse eikä ostaa valmiina. Sama koskee tietysti myös kaikkia muita ruoka-aineita, muusitkin ovat sairaalassa varmasti kotoisin pussista eikä omalta perunamaalta.
Ahaa, okei, ymmärrän. En enää muista mitä ajattelin kun aiemman kommentin kirjoitin. Oon sun kanssa samaa mieltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom