Sopivaa.. ;) En tiedä prossista, muttei ainakaan mitään överitiukkaa. Oman aataminaikaisen kirjanpitoni perusteella olen yleensä pistänyt Coopersin stoutiin juuri tuollaiset 1,2 kiloa sokeria (josta toisinaan osa tummana siirappina) ja ihan asiallista kamaa on tullut. Muutenkin kannattaa panostaa noihin tummempiin kotipurkkeihin kuin esim. lageriin, purkkihiivalla ja huoneenlämmössä kun ei oikeaa lageria pysty edes tekemään. Makukin on selkeästi heikompi. Ölppä kannattaa lisäksi lapota kertaalleen käymisen loppuvaiheessa (esim. päivää ennen pullotusta), niin tulee kirkkaampaa ja hiivattomamapaa tavaraa. 2-4 viikon käymisajat voi unohtaa, kyllä se mallas porisee pullotuskuntoon reilussa viikossakin. Malttaa sitten vaan säilöä riittävän pitkään, johan jälkisokerin rakentama happokin vaatii sen viikon..
Jos erikoisliikkeestä tai netistä hankkii, niin suosittelen ehdottomasti Edmen, Woodforden ja varsinkin Munton'sin tuotteita, ja jälkimmäisiä nimenomaan 3 kg uutepakkauksina. Sokerit voi tuolloin unohtaa, eli täysmallastuotetta tulee.. ;)
Maksaa tietenkin enemmän kuin peruskuupperit ja finlandiat, mutta esim. Woodforden Wherry Bitteristä ja Munton'sin Imperial Stoutista olen onnistunut loihtimaan valehtelematta handelin tuotteisiin verrattavaa nektaria. Nauttiakin pitää oikein huudon kanssa.
Karvalakkiversiona voi yrittää kahta pönttöä Cooper's australian stoutia..
Tuo Munton's herätti mielenkiinnon, mutta ei näytä olevan viinimaailmassa tarjolla. Mutta näyttäis olevan MUNTONS Midas Touch Golden Ale, mikä vois olla mielenkiintoinen välimalli.
Tummia ja vaaleita olen kyllä nauttinut varmaan lähes joka maankolkasta, mutta toi vois olla ovela tapa saada parilla näytepullolla houkuteltua muutamaa ihmistä muunkin kuin pelkän lagerin pariin. Ikäänkuin pehmeä lasku, ainakin tuotekuvauksen perusteella.
Toisen astian suhteen onkin isompi mietintä, MUNTONS Gold Range Old English Bitter vs. MUNTONS Docklands Porter.
Kyllä mä yhdestä 3-3,6kg pakkauksesta laitan käymään ennemmin kuin kahdesta 1,8kg, karvalakkiversiohan olis kalliimpikin.
Saatan heittää vielä kilon spriikuivattua mallasuutetta tummempaan pönttöön.
On kylmäkellari niin tyhjillään, että pakko alkaa tekee asialle jotain, omatunto kolkuttaa.
E: En ole ikinä mitannut alkoholiprosentteja itsetehdyistä, mutta olenko aivan hakoteillä jos arvioin että kun kilon heittää sokeria lisää, prossat olis jossain IVA suunnilla?