olkapäistä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rymy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tähystykseenhän se meni. Tähystettiin 22.12.2005, eli noin 10kk sitten. Operaation teki Jyväskylän Mehiläisessä Aki Hintsa. Kesällä rupesi ahkeran kuntoutuksen (päivittäin 6kk ajan kiertäjäkalvosin liikkeitä ~50-100 toistoa) jälkeen olemaan kunnossa, liikeradat tosin vielä surkeahkot vaikka lääkäri & fysioterapeutti sanoivat että on kuntoutunut paremmin kuin yleensä. Saattoi varmaan johtua myös siitä että tein preoperatiivista kuntoutusta aika tunnollisesti reilun kuukauden, kuten herra fysioterapeutti käski.

Nyt kestää jo ihan hyvin vedellä leukoja, dippejä, penkkiä, mavea (en ole tosin dippejä & penkkiä täysiä vieläkään tehnyt) ja takakyykkyynkin rupea pikkuhiljaa taipumaan. Liikeradatkin alkaa oleen lähes kunnossa, tosin varmaan vasta 2007 rupeaa olemaan normaali (eli juurikin mitä fysioterapeutti sanoikin, vuoden juttu). Edelleen teen treenailen molempien olkapäiden ulko- & sisäkiertoja ja venyttelen että tulisivat/pysyisivät kunnossa.

Magneettikuvaus on se millä vaivat paljastuu...

Itsellä hoidettu polvea rasitusvammana & olkapäätä tulehtuneena useamman kuukauden ajan kunnes magneettikuvauksessa paljastunut kierukan repeämä & labrumin (rusto osa olkapäässä) repeämä. Olkapäähän annettiin kortisoni piikki ja jalkaa hoiteli fysioterapeutti; kummastakaan ei apua.

Magneettia minulle ainakin tohtorit heti röntgenin jälkeen määräsivät.

Minulla oli muutamia vuosia sitten luultavastikin sama vamma olkapäässä. Terveyskeskuksessa ottivat röntgen-kuvia, eikä niistä mitään paljastunut. Sitten pääsin magneettikuvauksiin, joissa selvis, että tarvii leikata. Noin vuoden päivät jouduin elämään vaivan kanssa ennen leikkausta.

Vamma oli sellainen, että nostaessani olkavarren pystyyn, se saattoi lonksahtaa hieman sijoiltaan. Sain sen omin avuin aina takaisin, mutta seuraavan päivän oli vihlovaa kipua.

Leikkauksen jälkeenkin olen varonut olkapäätä. En niihin aikoihin käynyt salilla, mutta nyt joudun tiettyjä liikkeitä välttämään. Pystypunnerrusta ja vinopenkkiä teen vain smithissä ja tietyt ojentajaliikkeet olen jättänyt kokonaan kokeilematta.

Lepoa. Kylmää. Ei mitään kylmäsuihketta vaan kylmäpakkaus tai vaikka jääpalapussia pyyhkeeseen kiedottuna pari- kolme kertaa vrk. Kalaöljy reiluna annoksena ja glukosamiini mukaan ruokalistalle, jos eivät jo kuulu. Tehohoitojaksolle myös tulehduskipulääke (vaikka Burana), mutta jatkuvasti ei kannata nauttia (vatsa ei tykkää).

Itselläkin oikea olkapää kipeytynyt. Levossa kipu häipyy mutta mm. sulkapalloa pelatessa kipeytyy helposti.
Mistä tuota glukosamiinia saa ostettua edukkaasti? Onko nettikauppoja suositella? Mihin glukosamiinin teho perustuu?

'

Pistetään omakin vaiva tänne, ettei uutta topiccia tarvitse avata.

Elikkä:

Jääkiekkoa pelatessa, alkanut olkapäitä kolottamaan oikeen kunnolla, lepotilassa ei ole yleensä mitään kipuja, rutinaa kyllä kuuluu, ja naksunaa, läheltä kuultuna.
Penkistä tai taljasta tullut, kokeneemmat varmaan tietää. Mikä vaivana ja mikä avuksi?

Back
Ylös Bottom