Olkapäiden ryhti

Selailin tuossa vanhoina hyvinä aikoina jotakin ketjuja ryhtiä koskien, aika moni tuntui painottuvan tuonne alaselän puolelle.

Alaselän ryhdissä ei ole valittamista, mutta olkapäät näyttävät tyhmiltä sivuprofiilista kun ovat noin eteenpäin suuntautuneet.

Miten ryhtiä olkapäissä/hartioissa voi parantaa? Siten että ne olisivat sivusta katsottuna tuossa palttiarallaa keskellä kroppaa kuten pitääkin, eivätkä noin edessä ettei sivusta katsottuna tahdo edes rintalihaksia nähdä kun olkapäät ovat edessä.

Ki-toos.

Rintalihakset kai "vetää" niitä eteenpäin, treenaa yläselkää niin pitäs pikku hiljaa asettua.

Yläselkä, taka- ja sivuolat. Joku voisi lisätä tuohon vielä rintalihasten venyttelyn, mutta oma ryhti on parantunut pelkällä punttireenillä.

Itte lisäisin venyttelyä rintalihaksille ja etuolkapäille, sekä lisäisin pari pitkää sarjaa kiertäjäkalvosimille.

Ainakin henk.koht. oon huomannut ettei toi pelkkä taka-, ja sivuolkapäiden treenaaminen hirveesti paranna tilannetta :D

Oikeastaan lapojen lähentäjä-lihakset on ne tärkeimmät rintalihasten vastavaikuttajat. Takaolkapäät taas etu-olkapäiden, vaikka ovatkin läheisesti yhteistyössä lapalihojen (en saa päähäni oikeaa nimeä noille) kanssa. Tuohon auttaa ylä-, ja/tai alatalja, sekä kulmasoutu kohtuullisen leveällä otteella, rinnan yläosaan ja keskittyen puristamaan lavoilla. Ei siis kyynärpäitä kyljissä, muuten latsit tekee pääasiassa työn.

Ja tosiaan erittäin tärkeää venytellä rintaa, jokaisen treenin jälkeen. Itselläkin oli alkuaikoina tuota ns. oranki-oireyhtymää, ennenkuin opin sisäistämään venyttelyn.

(liha)pyörykkä sanoi:
Tuohon auttaa ylä-, ja/tai alatalja, sekä kulmasoutu kohtuullisen leveällä otteella, rinnan yläosaan ja keskittyen puristamaan lavoilla. Ei siis kyynärpäitä kyljissä, muuten latsit tekee pääasiassa työn.

Näin. Ite olen tehnyt tuettua kulmasoutua ja tehnyt sen mahdollisimman tarkasti penkin vastaliikkeenä.

(liha)pyörykkä sanoi:
Oikeastaan lapojen lähentäjä-lihakset on ne tärkeimmät rintalihasten vastavaikuttajat. Takaolkapäät taas etu-olkapäiden, vaikka ovatkin läheisesti yhteistyössä lapalihojen (en saa päähäni oikeaa nimeä noille) kanssa. Tuohon auttaa ylä-, ja/tai alatalja, sekä kulmasoutu kohtuullisen leveällä otteella, rinnan yläosaan ja keskittyen puristamaan lavoilla. Ei siis kyynärpäitä kyljissä, muuten latsit tekee pääasiassa työn.

Ja tosiaan erittäin tärkeää venytellä rintaa, jokaisen treenin jälkeen. Itselläkin oli alkuaikoina tuota ns. oranki-oireyhtymää, ennenkuin opin sisäistämään venyttelyn.
Ite vetelen leukoja. Koko ajan. N. 400-500 toistoo viikossa. Eli aika paljon. Olkapäät on muutenkin aika edessä mulla, niin vetelenkö leveetä alataljaa avuksi? Ja mitkä toistomäärät ja montako sarjaa? 1-jakoisesti 2x viikossa, jalkoja en pysty treenaan.

njietro sanoi:
Ite vetelen leukoja. Koko ajan. N. 400-500 toistoo viikossa. Eli aika paljon. Olkapäät on muutenkin aika edessä mulla, niin vetelenkö leveetä alataljaa avuksi? Ja mitkä toistomäärät ja montako sarjaa? 1-jakoisesti 2x viikossa, jalkoja en pysty treenaan.

Mun käsittääkseni leuat ei auta kyllä tilannetta yhtään, korkeintaan pahentaa. Latsit on rintalihasten lisäksi yleensä liian kireet ihmisillä ja huonontaa nekin ryhtiä. Kannattaneisi venytellä niitäkin. Rintalihasten vastavaikuttajaa, eli alempaa trapezius-lihasta tai jotain pitäisi nimenomaan reenata kovaa kulmasoudulla ja alataljalla. Lavat liikkumaan!

Olen ottanut viime päivinä tavaksi venytellä rintalihakset ja muutkin päivittäin, mutta kuinka olkapäitä venytellään?

Onko sitten jotakin liikkeitä tai mitään, mitkä edesauttavat tätä "oranki-oireyhtymää"? Jos ne jättäisi vähemmälle ja keskittyisi hetken kunnolliseen venyttelyyn ja selän treenaamiseen kunnolla, niin että saisi tätä ainakin vähän lievennettyä.

ebeni sanoi:
Milläs tavalla venytellään sitten latseja ? :o

Yksi helppo keino on yksinkertaisesti roikkua tangossa. Sen venytyksen todella tuntee. Jos taas ei ole tankoa saatavilla voi ottaa vaikka ovenkahvasta kiinni sillain, että jalat ja yläkroppa muodostaa ~90° kulman. Tossa joku googlella etitty kuva: http://www.jeanpaul.com/stretch/images/armleanfoward.jpg

Ite teen vastaavan tosin molemmilla käsillä yhtäaikaa, mutta jos on latsit epätasapainossa niin tuollain voi venyttää pelkästään toista puolta.

Talakanpinskeli sanoi:
Olen ottanut viime päivinä tavaksi venytellä rintalihakset ja muutkin päivittäin, mutta kuinka olkapäitä venytellään?

Onko sitten jotakin liikkeitä tai mitään, mitkä edesauttavat tätä "oranki-oireyhtymää"? Jos ne jättäisi vähemmälle ja keskittyisi hetken kunnolliseen venyttelyyn ja selän treenaamiseen kunnolla, niin että saisi tätä ainakin vähän lievennettyä.

Penkkihän tunnetusti vie olkapäitä eteenpäin.

Nojaa, ei tuo leukojen vetäminen mielestäni ainakaan pahenna tilannetta, takaolkapäät tekevät kuitenkin jonkiverran stabiloivaa työtä liikkeessä, ja liike suuntautuu ainakin jossakin määrin antagonisteihin nähden vastakkaisesti. Venyttely on tietysti aina hyväksi, oli sitten kyse mistä lihaksesta tahansa. Noissa taljoissa ja kulmasouduissa on tärkeintä se tekniikka, ja paineen pitäminen siellä lavoissa ja takaolkapäissä, eli ns. penkkiä väärään suuntaan, kuten joku mainitsikin. Kyynäärpäiden tulee kulkea kohtisuoraan sivuilla. Tuntumaa voi lähteä hakemaan aluksi pidemmillä sarjoilla, ja kun löytää hyvän tekniikan ja paikallistaa kohdelihakset, niin lyhentää sarjoja pikkuhiljaa. Kannattaa myös harrastella ns. staattisia pitoja, saa paketin pysymään paremmin kasassa mm. penkissä jne.

Back
Ylös Bottom