Olkapäiden paikka eri liikkeissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tästä on mielestäni loppujen lopuksi aika vähän puhuttu noin kokonaisvaltaisesti. Eli miten olkapäiden pitäisi olla eri liikkeissä?

Eniten on keskusteltu rintaliikkeiden saralta. Suurimmalle on varmaan aika selvää että olkapäiden pitäisi olla takana "lukittuna" ja lavat yhdessä tekeepä melkein mitä tahansa rintaliikettä. Tämä vähentää siis huomattavasti olkapäiden osallistumista liikeeseen ja keskittää sen väännön sinne minne pitääkin eli rintaan.

Mutta entäpä sitten eri vetävät liikkeet? Aikani pohdiskeltuani tulin päätökseen, että tässäpä onpi melkein kaksi eri koulukuntaa. Tehdään joko siten että pidetään olkapäät tiukasti takana lukittuna TAI päästetään ne venymään eteenpäin jolloin saadaan aikaan parempi venytys selässä. Itse olen alkanut tekemään nyt siten että pidän OP:t takana liikkeessä kuin liikkeessä ja teen liikettä aukaisemalla ja sulkemalla lavat. Tällöin olkapäihin kohdistuva paine vähenee huomattavasti ja loukkaantumisriski pienenee. Huonoja puolia tässä on että ei saada aikaan kunnon venytystä, mutta kuinka tarpeellinen se loppujen lopuksi on selän kehityksen kannalta?

Sitten vielä olkapääliikkeet.
Pystypunnerrus: tangolla tai käsipainoilla, mielestäni tässäkin on hyvä pitää vetää lavat kiini kuin tekisi esim penkkipunnerrusta ja pitää olkapäät takana lukittuina. Näin saadaan aikaan "tiukempi" paketti ja liikkeestä tulee huomattavasti jämäkämpi ja turvallisempi.

Viparit: Tärkeää pitää olkapäissä kokoajan pieni puristus, eli ei missään nimessä saa päästää niitä lässähtämään eteen niin että paine häviää kokonaan.

Sitten voipi pistää mietteitä näistä :david: /:arvi: ?

Niin ja unohtui mainita että melkeinpä tuo selkäosio on tärkein tässä, kiinnostaisi tietää kuinka moni tekee ja millä tavalla. Teettekö joissain liikkeissä eri tavalla kuin toisissa jne.

Vetelenpä nyt mutulla, mutta semmonen fiilis on itsellä, että selkää treenatessa jos pitää lavat yhdessä liikkeen ajan niin menis treeni enemmän latseille ja sama juttu toisinpäin. <--mutu

Esim. alataljasoudussa lasken olkapäät reilusti eteen, jotta saan kunnon venytyksen. Liikkeen lopussa taas olat takana ja lavat rutussa.

En ole kuullut, että kenelläkään olisi olkapää hajonnut selkätreenissä.

Olkapäät takana selkä ja rintaliikkeissä ehdottomasti.

Liian usein näkee alataljaa tai kulmaosutua tehtävän koko suorituksen ajan selkä notkolla ja hartiat edessä -> rasitus menee täysin käsille.

Tosin jos osaa 'soutaa' olkapäillä niin miksi ei niinkin voi tehdä.

En ole kuullut, että kenelläkään olisi olkapää hajonnut selkätreenissä.

Itse olen kuullut esim. leuanvedoissa näin käyneen.

Ja itse kysymykseen, en päästä olkapäitä eteen selkäliikkeissä. Selkälihaksien venyttelyn hoidan sitten erikseen, jos siltä tuntuu.

Itse olen kuullut esim. leuanvedoissa näin käyneen.

Itse kun vetelin tuossa joku aika sitten vielä 25kg lisäpainoilla leveellä myötäotteella niin ei kyllä olkapäissä hirveen kivalta tuntunut, jos päästi paketin "lässähtämään" alhaalla. Mitään kipua ei tullut kun pidin olkapäät kurissa. Sama juttu tuetun yhden käden käsipaino-soudun kanssa, jos päästää olkapään alas niin semmonen lievä viiltävä kipu saattoi tulla.

Tosin aina ei ole näin ollut, joskus nimittäin pystyi vielä tekemään täyden venytyksen kanssa. Kai ne paikat alkaa pikkuhiljaa ottaan itteensä, joten on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota suoritustekniikkaan, mikä tietysti ei koskaan ole huonosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom