Olkapäiden ja hartioiden epätasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos kellään muulla tullut esiin tälläistä olkapäiden ja/tai hartioiden epätasapainoa? Itselläni ollut jo pitkään tuollainen typerä vinouma yläkropassa, että vasen hartia vetää taaksepäin ja oikea eteen.
Peilistä katsoen näyttää kuin oikea hartia olisi kehittynyt paljon paremmin kuin vasen. Tämä on outoa sillä olen vasuri ja vasen hartiani on hiukan vahvempi kuin oikea, mutta silti oikea pullottaa enemmän ja on edestä katsoen paljon suurempi.

Olisiko tämä epätasapaino muodostunut vain huonosto ryhditä, autolla ajamisen asennosta (vain vasen käsi ratissa) tai esimerkiksi tietokoneella olemisesta yms?
Olisi kiva tietää syy ja miten tuon voisi korjata. . .

By Manala: "Peilistä katsoen näyttää kuin oikea hartia olisi kehittynyt paljon paremmin kuin vasen."

Mulla on samanlainen ongelma paitsi päinvastoin (oik. kätinen). Ei tuosta ole sen kummemmin mitään salilla huomannut. Ahkerana peilaajana vaan olen pannut merkille ;)

Hieman asiaan liittyen, itselläni on tyypilliset (entisen) jääkiekkoilijan hartiat: vasemman puolen olkapää menee "normaaliryhdissä" väkisin ylemmäs, kun taas oikea puoli pysyy oikealla paikallaan. Johtuu tietenkin siitä, että rightilla kun pelailen, niin peliasennossa vasen puoli on juuri tuollaisessa asennossa, ja se tahtoo sitten jumittaa sinne muutenkin nykyään.

Itselläni taas toinen hartia on aika usein ylempänä kuin toinen. Mulla se johtuu puhtaasti lihaskireyksistä, olen ns. hartiajännittäjä ja välillä tuntuu että vaikka kuinka venyttelisi ja tekisi avaavia liikkeitä niin hartiat kanittaa silti. :itku:
Tiedän kyllä että venytelläkkin voisi enemmän mutta minkäs teet kun on laiska.
Ootko manala käynyt ikinä fysioterapiassa ? Joku pätevä ihminen osaa varmaan aika suoralta kädeltä kertoa mistä toi sun vinouma johtuu.

Minullakin on kiero hartialinja. Oikea olkapää on kääntynyt eteenpäin ja lisäksi se on alempana kuin vasen. Vasen hartia näyttää paljon leveämmältä kuin oikea, ero on huomattava. Vasen puoli on myös vahvempi, vaikka en ole vasuri.

Täällä sama homma. Olen oikeakätinen ja oikea hartia on alempana sekä kääntynyt hieman eteenpäin. Vasen olkapää/epäkäs näyttää isommalta. Eroa voimissa puolten välillä ei ole.
Aika normaalejahan tuollaiset pienet epäsymmetriat ovat.

Juu oikeakatinen mut vasen hartia ja olkapaa isompia, oikea olkapaa on jotenkin liian edessa eika saa olkapaahan ja hartiaan kunnolla tuntumaa. On alkanut vituttaa sen verran etta aijon kayda nayttaa laakarilla.

(sori noitten pilkkujen puuttuminen)

Ihmisen kehon eri puolet ovat lähes aina eri kokoa. Enemmän tai vähemmän. Monet eivät esim. voi oikein ostaa monia kenkiä, joissa molemmissa jaloissa sama koko. Jos peität peilin edessä kasvosi toisen puolen kerrallaan niin useimmat huomaavat eroa.

Hartioissa toinen voi olla selvästi leveämpi (siis ulottuu pidemmälle sivusuunnassa) kuin toinen ihan syntyjään. Erityisesti sen voi huomata jos nojaa selvästi etukenoon, katsoo eteenpäin peiliin ja koukistaa käsiä hauisposeeraukseen (siis kyynärpäät osoittavat suoraan sivuille). Siinä huomannee hyvin, jos toinen hartia on leveämpi kuin toinen tai "alempana" kuin toinen.

Mutta useimmat oppivat pelaamaan niillä korteilla, jotka on jaettu. Kuin huomaamatta liikkeitä tekee asian huomioiden.

Itselläni lienee jonkinmoista epätasapainoa kanssa hartioissa. Ei sitä eroa muut varmastikaan huomaa, mutta mikään lihaspari ei ole aivan samaa kokoluokkaa.

Esim. Vasen rintalihas on oikeata isompi, toisaalta taasen oikea ojentaja ja olkapää ovat vasemman puolen vastaavia isommat. Voimatasoissa on tätä kautta lievä eroavaisuus myös, joka näkyy yleensä käsipainopenkin tai pystypunnerruksen viimeisissä toistoissa.

Suunta on kuitenkin parempaan, kun olen panostanut enemmän liikkeiden suorituksen puhtauteen. Mietin tossa, että olisko epätasapaino saanut alkunsa 8 vuoden lätkämokena olemisesta. Siinä nyt kuitenkin on eroa mailapuolen ja räpyläpuolen liikuttelussa. Myös kesätöissä on tullut lapioitua joskus reilusti ja tietysti vain samalla otteella.

Minulla on vasen jalka 7mm lyhyempi kuin oikea.
Lantio korjaa eroa olemalla vähän vinossa, alaselkä korjaa lantion virheasentoa menemällä notkolle ja vika näkyy fysioterapeutin mukaan hartioiden ryhdissä asti.

Itse en ollut huomannut kuin alaselän ongelmat ja jalkojen pituuseron ttajusin, kun fysioterapeutti kertoi siitä.

Punttitreeni on parasta lääkettä minun tapauksessani ja toimii hyvin.

Itsellä oikea olkapää vasenta alempana. Näkyy aika hyvin jos ihan tavallisesti ns. huonossa ryhdissä seisoo. Salilla en ole viimeisen parin vuoden aikana huomannut mitään muutosta asiaan. Salilla se ei haittaa, paitti tangolla hauiskäännössä, siinä se muljahtelee oudon näköisesti, kipua tai mitään ei ole.

Hierojallekin siitä joskus mainitsin, ei havainnut mitään poikkeavaa missään, eli kai tämäkin niitä kuuluisia geenijuttuja on.

tähän samaan syssyyn voi varmaan kysyä että mitähän liikettä kannattaisi kokeilla tai muita neuvoja, kuinka saada hartialinjaa taaksepäin. Lisääntynyt penkin tekeminen vetää entisestään olevia hartioita eteenpäin ja alkaa uhkaavasti tulla sellanen "pullonkaula". niskantaakse taljaa olen tehnyt mutta ei siitä ole penkille vastusta. tämä liike siis tärkeimpänä.

Pantera sanoi:
tähän samaan syssyyn voi varmaan kysyä että mitähän liikettä kannattaisi kokeilla tai muita neuvoja, kuinka saada hartialinjaa taaksepäin. Lisääntynyt penkin tekeminen vetää entisestään olevia hartioita eteenpäin ja alkaa uhkaavasti tulla sellanen "pullonkaula". niskantaakse taljaa olen tehnyt mutta ei siitä ole penkille vastusta. tämä liike siis tärkeimpänä.

Ahkerasti vaan yläselän lihaksi treenaamaan. Ja rinnan ahkera venyttäminen auttaa myös asiaan.

Pantera sanoi:

Kouluterkkarit on kautta aikojen suositelleet riippumista, en tiedä auttaako, mutta kannattaa testata, pari minuuttia päivässä.

Olen törmännyt myös tähän ongelmaan, etenkin pystysoudussa, kun toinen käsi ei millään haluaisi kulkea samanlaista liikerataa ja liikkua oikein. Eli toinen kyynerpää ositaa, ihan eri tasolle kuin toinen. Myös penkissä tanko nousee vinossa ylös. Eli olen miettynyt monesti, että pitäisikö treenata niin, että puoliväkisin yrittää tehdä liikkeen oikeaa rataa, vai tehdä siinä asennossa, kuin on hartiat luotu.

Pantera sanoi:

Maastaveto, soutu, kulmasoutu... Vaikka jokin noista, ota se mikä parhaiten ohjelmaan passaa tai sitten vuorottelet. Jos noista pitäisi yksi valita, niin itse valitsisin maastavedon. Jollei sillä ryhti parane niin ei sitten millään!

no sit se ei varmaan parane millään. selkä on mun valtti kuitenkin, sitä on tullut treenattua eniten tai ainakin se on parhaimmassa kunnossa kropasta. mutta hiljaa hyvä tulee?

Pantera sanoi:
no sit se ei varmaan parane millään. selkä on mun valtti kuitenkin, sitä on tullut treenattua eniten tai ainakin se on parhaimmassa kunnossa kropasta. mutta hiljaa hyvä tulee?
Paljonkos maastavetotulos on sulla verrattuna penkkiin? Ei tarvitse absoluuttilukuja laittaa, suhdekin käy. Esim. Penkki 100kg, veto 150kg -> veto 1.5-kertainen penkkiin verrattuna...

Back
Ylös Bottom