Olkapäävaivoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tribulus
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko tää oikea paikka käsitellä reenivaivoja,mutta kysellään nyt kuitenkin.Eli mulla ollu jo yli pari vuotta ongelmia oikean olkapään kanssa.Tietyt työntöliikkeet kuten dippi,niskantakaapunnerrus ja penkkipunnerrus aiheuttavat huomattavaa kipua olkapään sisällä.Tutkittu on(röntgen,ultra ym.)mutta mitään suoranaista vammaa ei oo löydetty.Magneettikuvissa tietty vois vielä käydä,mut on sairaan kallista.Salilla moni muukin valittaa samanlaisia op-vaivoja.
Reeniliikkeet oon pyrkiny tekemään puhtaasti ilman vippejä ja muita heilureita.Penkkipunnerruksessa eka tangonlasku on aina kivuliain.Ja jos ottaa isommilla painoilla ihan ykkösiin(mulla n.+160kg) saakka,niin kun lopuks laskee tangon telineeseen,tulee taas sairas kipu pariksi minuutiksi.Dippiä on ihan mahdotonta tehdä ainakaan lisäpainoilla.Jos laskee kropan dipissä ihan kunnolla alas,niin toi kipu on taas luokkaa prk...le!Oon koittanu lisätä rintareenissä käsipainojen käyttöä,jos niillä sais tukeville lihaksille lisää "pattia".Jos vaikka ne vähentäis kipua.
Omituista vaivassani on se,ettei
pelkässä OLKAPÄÄREENISSÄ kipua oo läheskään noin paljon.Esim.vipunostot eteen ja sivuille ei aina aiheuta kipua lainkaan.Mutta niskantakaapunnerrus on ihan perseestä.Kipua,kipua!
Oisko olemassa jotain olkapäähän tehtyjä tukisiteitä tai vastaavia,joilla vois koittaa saada tukea?
Kipulääkkeillä vaivaa/kipua voi pienentää,mutta eihän lääkkeet poista vaivaa,vaan pelkästään kivun.Tietty,jos mulla on jokin tulehdus,vois sen saada lääkkeillä pois,mutta miks olis tulehduskaan,kun kerran kuvissa oo mitään vammaakaan todettu.
Yks lääkäri käski lopettaa salireenin kokonaan,mutta reenaaminen on se senverran iso elämään kuuluva osa,ettei sitä noin vain voi lopettaa.Tahtoo kipu vaan käydä toisinaan ton motivaation päälle,mutta kun toisinaan on reenikertoja,jolloin vaivaa ei esiinny,niin se taas auttaa jaksamaan....
Jos jollain ollut samanlaisia vaivoja ja saanut siihen apua,niin kertokaa toki.Pääsis taas oikein kunnolla ja hyvillä fiilareilla reenaamaan :evil:

Kuulostaa aivan liian tutulta, eilen viimeks naksahti olkapää ja nyt on lääkärireissu edessä, en enää jaksa tätä olkapäätä. Oikea olkapää siis kans kyseessä ja meni ekan kerran reilut pari vuotta sitten salilla, sen jälkeen on aina pari kertaa vuodessa ollut perkeleenmoista kipua ja liikeradan rajoittumista. Penkissä tuntuu myös kipua ja kun yrittää nostaa kättä eteen tai sivulle pelkkiä op:n lihaksia käyttäen. Kipu tuntuu op:n etuosassa, suoraan suoraan hauiksen yläpuolella, ikään kuin jänne siellä ois huonosti tai jotain.
Joskus oon lääkärille näyttänyt mutta lepoa vaan määrättiin. Liikaa lepoa en jaksa pitää, koska pääkoppa kärsii kun ei pääse salille.
Kipu on toisinaan sietämätöntä ja itku melkein pääsee mut sitten kun malttaa ottaa kolmisen viikkoa kevyesti ilman raskaita punnerrusliikkeitä, niin kaikki on taas kunnossa.
Monella kaverilla on sama ongelma, en tiedä kyl tosiaankaan järkevää ratkaisua tai syytä tähän.
Kiertäjäkalvosinliikkeitä toki on hyvä yrittää tehdä mutta nekin sattuu akuutissa vaiheessa.

Voipi mennä neuvo pöpelikköön. Mutta itsellä tuo kiropraktikko sano että liikkeissä missä lapoja yhteenvetävät lihakset tekee työtä esim. kyykyt, penkit, jopa pystypunnerrus, niin se paine nostaa nuita nikamia ja välilevyjä väärään asentoon joka aiheuttaa säteilyä olkapäähän koska se menee väärään asentoon ja se olkapään nivelhässäkkä tulehtuu...kun laitaa paikalleen se on 1 päivä ja taas on hommeli kunnossa...sen saa pysymään paikallaan ainakin itsellä kun treenipäivän iltana laittaa sen paikalleen käsirasvan ja sormella vetämällä....ja samalla tavalla pysyy muttaa se on tehvävä mielellään heti. Tämä siis jos se on juuri äsken treenissä menni pois paikaltaan.

Niin minkä laittaa paikalleen? Ite eilen yritin saada olkapään jotenkin naksautettua ja lopulta jonkinlainen ääni kuului ja kipu helpotti.
Pitää varata aika kiropraktikolta.

Mulla alkoi oikean olkapään kivut noin puolitoista vuotta sitten. Lääkärillä kävin pariin otteeseen. Ekalla kerralla sain tulehdusta helpottavat lääkkeet, se auttoi noin 2 viikoksi kunnes olka oli taas kipeä.
Toisella kerralla sain ajan fysioterapeutille, joka neuvoi kiertäjille venyttelyitä plus antoi ohjeita huonontuneeseen ryhtiini (olkapäät meni sisään ja pää oli ryhtilinjasta edessä).
Tämä kiertäjien venyttely ja kevyet pitkäkestoiset kiertäjä treenit ja ryhdin korjaaminen helpottivat kivun pois. Vieläkään en voi tehdä pystypunnerrusta kp:lla ja dippiä lisäpainolla. Nyt olkapää ollut kunnossa noin puolivuotta, ja pois on jätetty kaikki ne liikkeet joista on vähänkin varoteltu mm. penkin oteleveys on kaventunut
81cm -> 70cm, pull-over ja dippi kokonaan pois.

Toivottavasti saat olkapääsi kuntoon. Itsellä eniten auttoi fysioterapeutilla käynti.

Kostaja: jos jaksat tai joku muu joka tietää niin mites noita kiertäjien venyttelyitä oikein tehään? Itel varmaan aika sama tilanne ku sulla oli. Olkapäät tuppaa oleen pikkasen eteenpäin kääntyneet. Jto neuvo tekeen myös leveeltä kulmasoutua et lavanlähentäjät vetäis olkapäitä taakse.

kai ne jotakin nikamia ovat tai välilevyjä....tuntuvat sellaisina myhkyinä selkärangan vieressä...ja ovat sika kipeitä...

Mulla oli olkapää takakiertäjän puolelta tulehtunut ja juminut. Fysioterapeutti neuvoi tämän tapaisen venytyksen:

Kyynerpäät nostetaan olkapään korkeudelle eteen. Käsiä taivutetaan 90 astetta ja käännetään ne niin että ne ovat edessä päällekkäin. Otetaan kiinni venytettävän käden kyynärpäästä yläkautta. Nyt siis kädet pitäisi olla kuin ripaskan tansijalla. Itse venytys tehdään painamalla toisen käden kyynärpäällä venytettävän käden rannetta alaspäin. (Tämä venytys toimi mulle tosi hyvin.)

Toinen venytys tehdään niin, että laitetaan venytettävän käden ranne ristiselän päälle, otetaan toisella kädellä kiinni venytettävän käden kyynärpäästä ja venytetään varovasti, niin että venytettävän käden ranne pysyy kokoajan seläntakana.

Sitten on vielä etukiertäjä venytykset erikseen.

Olkapäiden sisään kääntyminen aiheuttaa sen, että jokin hermo lavan päällä (alla) menee puristusiin ja aiheuttaa kipua. Eli se oli yks mahdollinen kivun aiheuttaja tossa mun olkapäässä.
Tähän avuksi tuli ryhdin kuntoon saaminen. Tämä tapahtui "hengitys" harjoituksilla, joissa sisään hengittäminen tapahtui selkää leventemällä ja uloshengityksessä rintakehä jää ylös ja napa painuu kohti palleaa. Uloshengityksen aikana päätä pitää koitaa venyttää ylöspäin niin paljon, kuin mahdollista ja olkapäitä taakse ja alas. Tähän ryhtiremonntiin kuului myös rintalihasten ja hauisten venyttelyä. Ohjeena oli, että joka kerta kun menet ovesta kotona niin jää siihen oven karmien väliin venyttämään rintaa koko sektorilta ylhäältä alas.
Samalla tietenkin on hyvä vahvistaa sahalihasta, joka vetää sitä olkaa taaksepäin.

Tulipas sepostus. Tuossa pitäs nyt kuitenkin olla ne kiertäjäkalvosimen venyttelyt, sikäli kun ne näin netin kautta tulee selviksi :)

Googleen, kun kirjoittaa: "rotation cuff" niin pitäs löytyy asian tiimoilta lisää informaatiota.

Kostaja: Kiitos ku vaivauduit! Ainahan nää on varmaan pikkasen tapauskohtasia juttuja, mut oli sen verran sama tilanne, et halusin kuulla noi ohjeet just sun tilanteesees! Hyvä sepustus :thumbs:

Virheellinen käsien asento kyykyssä saattaa olla yksi syy. Varsinkin voimanostokyykky (tanko suht. alhaalla eli takaolkapäiden tasolla) saattaa kipeyttää olkapäät, pahastikin. Itsellä auttoi voimanostokyykyn vuoroviikottainen vaihtaminen ns. pystykyykyksi.

Toi on ihan totta... käsillä ei sais liikaa olla painetta kun siin menee samaan rahaan olkapäät ikävään asemaan. Moni liioittelee sitä raudan asemaa liian alas selässä, vaikka ei välttämättä edes ilman trikoita saa tyylistä mitään etua suhteessa maltillisempaan(lue ylempänä pidettyyn) tankon asemaan selässä.

Totta... sikälikin että olkapäät on -tahtoen tai tahtomattaan- tosi lujilla monissa punttiliikkeissä. Kun on oikein olat jumissa ja haukkareita tekee epäpuhtaasti, nekin rasittaa olkapäitä... yhtenä esimerkkinä.

yksi yleisin vaiva olkapäitten osalta on olkavarren lihaksen tulehtuminen kiinnitys kohdasta. tämän voi todeta kun käsiä nostaa eteen päin samalla tyylillä kuin tekisi vuorohauista mutta ylemmäs eteen niin, tuntuu olkapäässä pistävää kipua. tämä ilmenee kaikkein helpoiten penkkipunnerruksessa joka myös eniten rasittaa kyseistä kiinnitys kohtaa. yksi keino tämän vaivan parantamiseen on antamalla lepoa rinta treenin osalta tai sitten vaihtamalla penkki alaviistopenkkiin joka ei venytä niin paljoa olkavarren kiinnitys kohtaa jolloin se pääsee parantumaan ja myös muut venyttävät liikkeet rinnalle tehdä pienemmällä venytyksellä eli esim. vipunostoissa venytystä jättää pienemmälle ja keskittyä puristukseen, tämä siis sen aikaa kun vaiva on helpottanut tämä vie yleisimmin noin 3-6vk. tällä tyylillä olen itse pystynyt treenaa kun olkapää alkanut vaivaamaan mutta olen ottanut pidempää sarjaa tällöin alaviisto penkissä jolloin olkapää saa myös pinempää rasitusta.

ai niin ja unohdin tuossa mainita että venytys olisi myös erittäin tärkeää palautumisen osalta ja jotta olisi elastisuutta jolloin ei esim. olkapäissä kiinnitys kohdat tulehdu niin helposti.

Back
Ylös Bottom