Olkapäätreeni ilman pystypunnerruksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä olette onko isojen ja vahvojen olkapäiden kasvattaminen ihan mahdotonta ilman pystypunnerruksia niskan taakse, eteen tai käsipainoilla? Myöskään pystysoutu ei onnistu kovilla painoilla. Eli tässä tapauksessa olkapäätreeni jäisi täysin vipareiden armolle ja tietty sille mitä etu- ja takaolkapäille tulee rinta-, hauis- ja selkätreenissä.

Mulla ei todellakaan ole mitään noita liikeitä vastaan mutta olkapäävamman takia ei kovien sarjonen vetäminen noissa meinaa onnistua.

kuinka sitten pystyt tekemään raskaita työntöliikkeitä ylipäätään jos olkapääsi eivät kestä pystypunnerrusta? luulisi että jäisi sitten penkit sun muutkin pois.

Kapee penkki vapailla painoilla ja kapee vinopenkki Smithissä onnistuu hyvin + penkit käsipainoin. Lapojen puristus yhteen auttaa.

Mulla on yliliikkuvat olkapäät, ongelmiahan on juurikin penkissä ja pystypunnerruksessa. Koitapa muuten Arnold pressiä. Itse teen sen niin, että en vie käsiä kovin erilleen toisistaan. Ottaa hyvin etuolkapäihin, eikä ainakaan mulla tee kipeetä. Riippuu tosiaan tosta vammasta.

Ei kai tossa ongelmia oo, jos on mahdollista tehdä edes joitain työntäviä liikkeitä, joissa tulee sitä epäsuoraa rasitusta etuolkapäille. Sit vaan panostat niihin sivu- ja takalohkoihin, liikkeet esim vipunostot sivulle, pystysoutu, vipunostot taakse, face pull, takaolkapääsoutu jne. Yleensä juuri sivu- ja takaolkapäät taitavat olla suurimmalla osalla jäljessä etuolkapäistä, jonka myötä tulee oranki lookki. Itse aattelin tulevat treeniohjelmani tehdä kokonaan ilman pystypunnerrusta, ja käytän ajan sitten vaikka tehden enemmän sivu- ja takaolkapäitä, jotta tulisi kokonaisvaltaisempi olkapääkehitys..

Vikana yliliikkuvat olkapäät eli laksiteetti. Toinen käsi leikattu, toinen mahdollisesti myöhemmin. Leikkauksen jälkeen (jo yli 2 vuotta aikaa) on myös ollut rajoittuneet liikeradat eli käsi ei taivu ihan joka kulmaan niinkuin ennen. Esim. pystypunnerrus kp:ssa just leikattu käsi jää vähän epäluonnolliseen asentoon ala-asennossa, joka sitten tuottaa kipua isommilla painoilla.

Jos penkkaat paljon ja ohjelmassa on lisäksi vielä esimerkiksi dippi kovilla lisäpainoilla tai vinopenkki, ei pystypunnerrusta tarvita. Raskaat työntävät yläkropan liikkeet rasittavat olkapään etulohkoa muutenkin. Olkapään sivu- ja takalohkoja pitää treenata erikseen. Vipunostot sivulle ja taakse sekä face-pull ovat erinomaisia liikkeitä tähän.

Back
Ylös Bottom