olkapään vamma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fore 40
  • Aloitettu Aloitettu
oikeassa olkapäässä jännevamma...4,5cm leveässä jänteessä 1cm repemä...
onko kellään kokemusta omatoimisesta kuntoutuksesta, lähinnä se että onko joku saanut käden kuntoon vai menenkö heti puukon alle...
fysioterapeutti neuvoi kumilanka jumppaa...hermot menee :hyper:

mikä jänne on olkapäässä 4,5cm leveä?

vai menenkö heti puukon alle...

No et vitussa mene, nyt jäitä sinne jofaan. Jos sulle on annettu ohjeet miten se pitäs jumppaamalla saada kuntoon, ni paraneminen/lopputulos on nopeampaa (ja parempaa?) ku repimällä se väkisin auki..

Tä on muutenkin jännä piirre ihmisissä, et luullaan et se leikkaus olis AINA se paras, nopein ja turvallisin vaihtoehto. En tiedä sitten onko median tms luoma kuva. Menee samaa kategoriaan kuin se saatanallinen lääkenappien rouskuttaminen. Länsimaisen lääketieteen alueilla on iskostettu kansaan hyvin vahvasti se, että kaikkeen on aina ratkaisuna joku pilleri. (Lääketeollisuudella aka busineksellä lienee myös asian kanssa tekemistä..)

Mikäköhän lihas on rikki, kun 2,5v sitten tulin vauhdilla laskuvarjolla tonttiin ja meni olkapää? Sillon käsi ei noussut ylös suoraan sivulta nostettaessa loukkaantumisen jälkeen. Tänään jalkojennostoja "dippikoneessa" tehdessä huomasin, että oikea olkapää on reilusti ylempänä (5cm). Olkapääliikkeet ottanu aikalailla takapakkia loukkaantumisen jälkeen ja tuntuu ettei kehity mihinkään.

Lääkäriin en jaksanut mennä kun ajattelin, ettei sille kuitenkaan mitään tehdä. Tietysti jos se olisi pitänyt leikata, niin leikkaukseen olisi pitänyt mennä muutaman kuukauden sisällä revähdyksestä. Lähinnä kiinnostaa tieto, että mikä lihas vois tollasta aiheuttaa.

toisesta ketjusta Toolate nimimerkin kirjoittama ohje.. OTTAKAA kaikki rutiiniksi!! joilla vähänkin ongelmaa olkapään kanssa..
Mulla ollu käytännössä 15v ongelmia olkapäiden kanssa , Nyt 3viikko käynnistyy ton hinkkaamista, hirvee kehitys tapahtunut käsi on 100x tukevamman tuntuinen ja lapojen liikkuvuus on ihan eri tasolla..

Olkapäiden kuntoutus:

Etsitte ensin käsiinne pitkän kepin, pyyhkeen tai sellaisen kumiköyden joka joustaa hieman muttei liikaa (paras vaihtoehto). Tarkoituksena harjoitteen aikana on yrittää repiä tämä naru poikki pitäen kädet suorana (kyynärpäät lukittuna) ja vetäen käsiä kauemmaksi toisista hartioiden avulla. Edellinen ohje on tärkeä, sillä ellei tätä toteuteta niin olkapäät voivat ärtyä vielä enemmän. Harjoittelun edistyessä käsiä tuodaan lähemmäksi toisia kun liikkuvuus paranee.

Itse suoritus tapahtuu ottamalla narusta/kepistä leveä ote, kämmenet alaspäin. Narusta voi ottaa kiinni koko kämmenellä. Keppiä käyttäessä kannattaa käyttää vaan peukaloa, etusormea ja mahdollisesti keskisormea, eli loput sormet eivät pidä kepistä kiinni. Kädet lepäävät siis aluvaiheessa vartalon edessä. Tästä lähdetään viemään ympyränkaarta pitkin kädet vartalon taakse. HUOM!!! kepillä ei pääse kovin pitkälle, suunilleen keskiselkään. Narun taas voi viedä aivan alas asti.

Ennen käsien liikuttamista hengität voimakkaasti sisään ja pakotat rinnan ulos. Tästä viedään sitten kädet ylös vetäen niitä ulospäin mahdollisimman voimakkaasti, käsien ollessa kokoajan suorana. Jos teet suoritteen oikein niin lapaluut puristuvat yhteen ja rinta työntyy todella paljon eteenpäin. Jos teet suoritteen laiskasti, etkä jaksa repiä käsiä mahdollisimman paljon erilleen tulet vaan ärsyttämään olkapäitä eikä niiden liikkuvuus parane.

Kun kädet ovat seläntakana (siihen saakka mihin menee) hengität rauhallisesti ulos ja tuot kädet takaisin eteen. Sitten otat mahdollisesti hieman kapeamman otteen ja toistat harjoitteen.

Olen itse huomannut, että on hyvä tehdä harjoitusta vaikka joka toinen päivä. Harjoite on kohtuullisen rankkaa, joten kannattaa aloittaa jollakin 20 toistolla ja yrittää kasvattaa toistomäärää sitten siitä, päätyen noin 50 toistoon. Jos jossain vaiheessa tuntuu liian raskaalta ja et jaksa enään tehdä suoritetta sääntöjen mukaan, lopeta siltä päivältä. Tästä ei ole kuin haittaa.

Mukavia pyörittelyhetkiä kaikille. Lisäinfoa voi kysäistä jos joku jäi epäselväksi.

-- Edit --
Muistakaa tehdä harjoite rauhalliseen tahtiin. Ei mitään repiviä liikkeitä.

Mulla oli kiertäjäkalvosimesa "parin sentin" repeämä, joka paikattiin noin vuosi sitten. Lopputulos on erittäin hyvä, tosin kuntoutus oli aika pitkä projekti. Alkuun käsi oli 6 vkoa kantositeessä, sen jälkeen venyttelyä 4-5 krt päivässä ja pikkuhiljaa vastuksen kanssa treeniä kun liikeradat olivat riittävän laajat. Noin puoli vuotta leikkauksesta oli jo suht normaalit salitreenit ja nyt olkapää on parempi kuin uusi.

Suosituksia mennäkkö leikkaukseen vai ei en voi antaa, mutta minulla tilanne parani operaatiolla selkeästi. Vaivaa oli vuosia ja tuli kokeiltua kuminauhajumppaa, tulehduskipulääkkeitä ja jopa akupunktiota. Ortopedin mukaan repemä ei parane itsestään. Toinen huomioitava asia on varmaan, että mistä repeämä on tullut. Mulla kyseessä oli ahdas olkapää eli jänne oli kulunut ajan myötä ja sitten vaan revennyt (salilla varmaankin). Nyt on siis jänne paikattu ja tilaa tehty olkapäähän.

Minulla on 15mm pitkä, 7mm leveä ja 1/3 kalvon paksuudesta kokoinen repeämä kiertäjäkalvosimessa. Sijaitsee siis alapinnassa, joten syntymä on epäselvää. Olkapää ei normaalisti ole "ahdas", mutta lapaluussa on virheasentoa, joka ylös nostossa todennäköisesti sitä aiheuttaa. Kuulemma.
Mulle ortopedi sanoi, että näin pieniä repeämiä ei ole tarvetta leikata, vaan menee itsestään ohi.:jahas: Toki olen fysioterapiassa käynyt, koska se nopeuttaa asiaa. Harjoitteilla pyritään korjaamaan tuota virheasentoa ja tietysti tuota olkapään harjoitteita lisänä.
Nyt kolmen kuukauden jälkeen ei juurikaan kipua liikkeissä enää tunnu. Särkyä ei ollut koskaan, joten lääkitystä ei ole tarvittu.

Hyvä tarkentava pointti tuo mitä TommySpeed tuossa kertoo - jos repeämä (tai esim reikä) ei mene kiertäjäkalvosimen läpi asti, niin korjaantuu itsestään, mutta jos menee "läpi asti" niin ei.

Täytyy kokeilla noita olkapääharjoitteita kotona, jos nopeuttais jälkeenjääneiden liikkeiden kehitystä. Liikeradat kuitenkin normaalit ja kestää kovaakin rasitusta. Supra spinatus jänne vaikuttais olevan kyseessä kipukohdan muistaen.

Back
Ylös Bottom