Olkapään tähystys ja labrumit revennyt

Hei!

olkapään tähystysleikkaus olisi edessä ensi viikolla ja syynä on etu-ja takalabrumien repeämä ja joku kieleke työntyy nivelen väliin, joka aiheuttaa sen että olkapääni menee osittain sijoiltaan aika useasti.

Millaisia kokemuksia on leikkauksesta, onko kovat kivut ja miten on sairasloman laita? Itse olen toimistotyössä ja vissiin aika nopeasti pääsee töihin. Ymmärsin että kyynepäätä ja sormia saa liikuttaa, joten koneella työskentely onnistuu jonkin verran.
Kuinka kauan käsi oli teillä kantositeessä ja onhan se tuossa mahan päällä taitettuna eikä niin että sojottaa tonne sivulle? Satuin netistä löytämään tälläisenkin. Ortopedin kanssa vielä juttelen, mutta saan hänet vasta loppuviikosta kiinni joten kiinnostaa jo aiemmin=)

Moro,

Itellä oli muistaakseni etulabrum revennyt. Tähystysleikkauksella hoidettiin, muistaakseni kuukauden verran oli kantosidepakko. Kivut ei ollu suuret, eka vuoro kausi leikkauksesta jäi unottomaksi luusäryn vuoksi, muuten oireeton/särytön.

Eli teillä on varmaan tulossa ankkurilla tapahtuvat kiinnitykset luuhun niin kannattaa varautua luusärkyyn muutamaksi yöksi.

Kantoside oli mulla silleen että käsi lepäsi mahan päällä, ulkokierto oli ehdottomasti kielletty muistaakseni 3kk ajaksi leikkauksesta.

Jonkun verran saikkua tulee kuitenkin leikkauksesta ja kannattaa varautua hartian kipeytymiseen/jumiutumiseen. Käsi ei kuitenkaan ole "normaalissa" asennossa etenkin jos joutuu tietokonetta käyttämään. Itse mahdoin olla alle kuukauden sivussa lukio-opiskelusta, mutta pitempää saikkua ei tullut.

Kiitos vastauksesta! Eikös tuo toimenpide tehdä puudutuksessa, eli kaulaan laitetaan puudutus? Inhoan piikkejä ja kaulan alue jo inhottaa enempi, saitko sinä jotain kevyt nukutusta lisäksi tai jotain rauhottavaa että olit vähän edes pöllyssä?

Labrumi repesi itselläni edestä. Nukutuksessa leikkaus ja saman iltana kotiin, todella tymäkät kipulääkkeet mukaan. Tarviin niitä vain 2 vuorokautta tosin, eli alkuun tuska oli melkoinen, mutta hellitti nopeasti. Biofastak-ankkureilla laittoivat.

4vko käsi kantositeessä, sen jälkeen hyvin varovaista ulkokiertoa. Yksikätisenä mentiin siis aluksi, istuin koneella sivuttain niin sai leikatun vasurin jotenkuten näppikselle. Saikkua tuli 3kk ja täysin harrastuskykyinen olin 6kk jälkeen.

Sittemmin revin epilepsiakohtauksen aikana leikatun käden uudestaan paskaksi ja sillä tiellä ollaan. Kitkuttelen ja ehkä joskus kysyn mielipidettä olisiko vielä näin vuosien jälkeen jotain pelastettavissa..

Teillä on varmaan ollut ruumiillista työtä kun on noin pitkät sairaslomat? Minulle ortopedi sanoi, että periaatteessa viikon päästä voi mennä töihin, kun olen toimistohommissa, ja koneen kanssa pärjää kyllä. Saikkua tulisi kai 3 vkoa, mutta vaihdan työpaikkaa niin antoi luvan mennä töihin aiemminkin. Saako kättä muuten kastella, kuinka nopeasti pääsee suihkuun? Mietityttää kanssa nukkuminen, olen kova pyöriskelemään nukkuessani ja mietin miten käy jos satun leikatun olkapään päälle pyrähtämään, lähteekö ne kapselit sitten taas irti..

Juu fyysistä työtä oli, enkä ollut täysin työkykyinen 3kk jälkeenkään, mutta pakko oli käydä.

Hutera muistikuva, mutta haavan kastelu oli kielletty joitain päiviä - viikko.

Ja nukkumisesta vielä, heräsin itsekin parina aamuna side irti ja käsi ties missä asennossa. Kipu melkoinen ja hirvitys siitä, että olenko repinyt paikat rikki. Empä ilmeisesti kuitenkaan ollut, eikä se ilman magneettia varmasti selviäisikään. Tukevasti vaan sidot sen ja toivot parasta.. :)

Täältähän saa tosi hyviä vastauksia ja vinkkejä, kiitos!=)
Onko leikkauksen jälkeen muuten jotain kontrollikäyntiä ortopedilla, tai otetaanko röntgenit, magneetit uudestaan?
Hyviä fysioterapeutteja onko tiedossa Helsingissä?

Täällä on samasta aiheesta juttua.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40557

Mulla leikattiin oikea olkapää 05/07 (ruptura labris totalis, 360 ast.) ja nyt parin kk päästä saa vasen kyytiä. Toipuminen oli varsinkin alussa ihan tolkuttoman hidasta. Tänä päivänä leikattu puoli on jo todella hyvä ja kestää mun harrasteet mainiosti. Toivon, että vasuri ei ole noin pahasti hajalla ja näin ollen sairasloma sekä toipuminen olisivat lyhyempi kestoisia.

Kannattaa ympäröidä itsensä tyynyillä ettei pääse unissaan kääntyilemään. Kipuja mulla ei varsinaisesti ollut missään vaiheessa, sellainen outo tunne vain, että olkapäässä on jotain ronkittu. Tai sitten mulla oli vaan hyvät LÄÄKKEET! :D
Kamalinta oli se 6 viikkoa yötäpäivää kantosidettä, joka hiosti ihan hulluna. Samoin kuin hirveä jumi epäkkäissä. Nuo ovat ainoat mitkä tulevassa operaatiossa hirvittävät.

Täytyykin lukea läpi tuo toinenkin ketju!

Miten on muuten, saako kättä suoristaa missään vaiheessa, eikö sitä kyynerpää ja sormet ja koko käsi puudu jos ja kun on koko ajan kantositeessä käsi mahan päällä? Vinkkejä puutumiseen avuksi?

Mulla on lisäksi kassinkahvarepeämä, luulin että se on samaa kuin tuo labrumin repeämä, mutta se onkin vissiin eri juttu, ainakin se on lausunnossa mainittu erikseen labrumien lisäksi. Puhuin ortopedin kanssa yleisesti ja "suomen kielellä", joten jäi tämä kassinkahvarepeämä hieman epäselväksi.. Onko kellekään tuttutermi?? Mulla on käsi muuten ok, eli ei ole kipuja koko ajan, mutta menee osittain sijoiltaan tosi usein ja välillä vaan tuntuu ettei ole paikallaan vaan tippunut eteen. Vielä olen saanut sen itse paikalleen, mutta välillä on työn ja tuskan takana saada paikoilleen.

Täytyykin lukea läpi tuo toinenkin ketju!

Miten on muuten, saako kättä suoristaa missään vaiheessa, eikö sitä kyynerpää ja sormet ja koko käsi puudu jos ja kun on koko ajan kantositeessä käsi mahan päällä? Vinkkejä puutumiseen avuksi?
Saa ja pitääkin koukistella ja liikuttaa. Saat kyllä oikeat ohjeet harjoituksiin, leikkauksen jälkeen fysioterapeutilta.

Itte en oo ikänä tyylii viikkoo kastellu leikkaushaavoja, mutta kait se sitte riippuu vähä haavan laadustaki..

Minä olen. Ja sanonut jokaiselle (tai 99% ainakin) leikkaamalleni potilaalle, että seuraavana päivänä saa kastella.

Minä olen. Ja sanonut jokaiselle (tai 99% ainakin) leikkaamalleni potilaalle, että seuraavana päivänä saa kastella.

Itellä ollu sitä luokkaa leikkaushaavat että on parin päivän aikana vielä vuotanukki, et ei hotsittanu iha kastella, mutta tosiaan se varma riippuu kans että minkä kokonen se on..

Kuinkas helposti ne kiinnitetyt labrumit voi revetä uudestaan leikkauksen jälkeen? Olen tainnut tulla jo vainoharhaiseksi=) Mietin ihan tilannetta jos on aamuruuhkassa täydessä ratikassa ja joku horjahtaa juuri leikatun olkapään päälle niin onko se siinä sitten? Vai repeytyykö vaan ulkokiertoliikkeissä?

Mulla oli kans oikeasta olkapäästä labrumit revennyt. Käsi leikattiin 3.12.08 nukutuksessa, kotiin pääsi samana päivänä. Itselläni ei ollut mitään särkyjä missään vaiheessa, laittoivat sinne 3biofastakkia ja 2 titaniumankkuria. Saikkua sain 28.2.09 asti, eli melko runsaasti. Mun käsityksen mukaan ei ne sieltä mihinkään repeä ellet kierrä kättäsi liikaa, eli ei kai tarvitse varoa vaikka millainen kaappi törmäisi suhun ratikassa kunhan se sun kätes pysyy kehossa kiinni. Mulle määrättiin 6viikkoa kantositeessä yötäpäivää, jonka jälkeen sai sisällä kotona olla ilman sidettä. Olin sen 2viikkoa 24h side päällä(paitsi suihkussa), jonka jälkeen muutaman viikon ajan pidin sitä vielä ulkona mutta en sisällä. Salilla aloin taas käymään tuossa viitisen viikkoa sitten, ensimmäiset kaksi viikkoa se vähän aristeli, eli piti tehdä puolet pienemmillä painoilla mitä toista puolta. Nyt se on jo ihan normaali, mikään ei satu enää. Ainoo mikä on niin kannattaa oikeasti tehdä ne fysioterapeutin määräämät venytysliikkeet, itse en tehnyt pahemmin ja on vielä vähän jäykkä tuo olkapää kun ääriasentoihin yrittää kättä vääntää. Siis on se ihan normien mukainen mutta kyllä se ennen paremmin taipui, niinkuin tuo terveempi käsikin.

Mulle lekuri sanoi että tosta tulee parempi kuin uus, alan pikkuhiljaa uskoa häntä.

epilepsiakohtauksen aikana leikatun käden

Melkoinen haaste ortopedille tuo operaatio ollut!

No vakavasti ottaen, mulle sanoi leikannut ortopedi kun kysyin, että mitä jos kuitenkin lähtee vielä sijoiltaan / käy jotain tuon tyylistä niin sadan prosentin vakuuttavuudella ja rauhallisuudella, että ei mitään ongelmaa vaan laitetaan uudelleen kuntoon ja entistä tiukemmalle. Uskon, että saat sen täysin kuntoon kyllä uudestaan.

Yleisesti ottaen näistä postauksista tulee mieleen joko a) aika kultaa muistot tai b) olen nössö. Veikkaan jälkimmäistä. Tarkoitan, että kyllä noita vihlaisuja ja kipuja oli etenkin öisin varmaan useampia viikkoja, sai asetella kättä hiki otsalla ja tukea tyynyllä jne. Ensimmäinen vuorokausi leikkauksen jälkeen sen sijaan oli yksi mukavimpia ja erikoisimpia tähän asti, mukavissa tropeissa kuuntelin hämäriä ambient-biisejä ja ajantaju oli ihan kateissa.

Täydellistä voiman katoamista ei kukaan ole myöskään maininnut. Itse en saanut kantosideajan päätyttyä kättä seisoessa vietyä 10 cm kauemmas kehosta, maatessa se ei noussut ilmaan senttiäkään. Fysioterapeutilla jälkikontrollissa 3 kertaa, tosi hyvä oli se "kuminauha" ja aika nopeasti ne voimat sieltä takaisin tuli. Katua ei ole tarvinnut päiväkään eikä edes tuollaista edellämainittua yötä.

Ainoo mikä on niin kannattaa oikeasti tehdä ne fysioterapeutin määräämät venytysliikkeet, itse en tehnyt pahemmin ja on vielä vähän jäykkä tuo olkapää kun ääriasentoihin yrittää kättä vääntää. Siis on se ihan normien mukainen mutta kyllä se ennen paremmin taipui, niinkuin tuo terveempi käsikin.

Mulle lekuri sanoi että tosta tulee parempi kuin uus, alan pikkuhiljaa uskoa häntä.

Kyllähän olkapäästä kalun saa kun kunnolla tekee:) Kannattaa muistaa sellainen seikka, että teki sitten mitä vaan niin se vaikuttaa. Kivuton liike on paras, koska silloin ei provosoida kipua ja jos otetaan vaikka ihan fleksioliike, niin siinä 100 asteen paikkeilla aktivaatio on päällä lähestulkoon kaikissa oleellisissa lihaksissa.

Sen verran sinulle vielä, että monesti olkapää tuntuu ihan hemmetin hyvälle ja fiilikset ovat korkealla, mutta kun se on niin monen mutkan kautta alunperinkin rakennettu niin suosittelisin lämpimästi jonkun asianosaavan fyssarin tai vastaavan tsekkausta. Lapa karkaa niiiiin helposti hallinnasta.

Täältä on myös lukenut eri kokemuksia kantositeistä ja siinäpäs sitä onkin Suomen maassa monenlaista ohjeistusta. Joillakin on 6 viikkoa ja joillakin 2. Toisilla määrätään kantoside repeämän mukaan (olikos jossakin Kuopiossa vai missä ihmeessä?) siten, että sentti ja viikko. Kenen malli on sitten oikea, sitä ei voi sanoa ainakaan allekirjoittanut, mutta sen voi että monet paranevat, vaikka pitäisivät eri ajat olkapäätä kantositeissä samalla diagnoosilla.

Olkapää on operoitu ja ylä-ja takalabrumit korjattu, poistettu ylimääräiset kassinkahvarepeämät ja hauisjänne korjattu. Olkapää ei oikein ollut kamalan kipeä missään vaiheessa, leikkauksen aikana puudutettiin joten vajaaseen vuorokauteen ei ollut pienintäkään kipua (ja oli tosi hyvät särkylääklkeetkin kyllä alla;-0) Hauis kyllä kipuilee heti kun vähän tekee jotain väärää vahingossa, mutta kylmähoito on parasta.
6 viikkoa kantosidettä ja kädellä ei oikein saa tehdä mitään muuta kuin suoristella kyynervartta pari kertaa päivässä ettei jäykisty. Niin ja minulla kantosideaika tuli pitemmäksi ja liikerajotukset minimiin tuon hauisrepeämän takia. Se ei näkynyt magneetissa, mutta löytyi tähystysleikkauksen aikana. Siihen viittavia tuntemuksia kyllä oli.
Voin kyllä täysin suositella Harri Heliötä olkapäävammoissa. Aivan mahtava tyyppi ja loistava kirurgi ja ystävällisin lääkäri mitä olen ikinä tavannut!

Back
Ylös Bottom