Olkapään MRI

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harkkis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin että kertaalleen hierottu ja kokeiltu vallan narujumppakin. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin eipä tuo vielä kuulosta mun korvaan "läpikäymiseltä".

Suosittelen että hakeudut sellaisen fyssarin vastaanotolle, joka oikeastikin on vastaavanlaisten juttujen kanssa toiminut enempikin ja katselette siellä yhdessä ne ongelmat läpi, tutkitta ryhti puolen juttuja, mietittä työ/vapaa-ajan ergonomiaa, testailetta liikkuvuuksia ja voimatasoja ja niin päin pois. kyllä nuiden avulla pitäisi aikalailla päästä jyvälle mikä siellä mitä todennäköisimmin on kipuilujen syynä ja mitä sille kannattaa lähteä työstämään. Tätä kautta se ei onnistu.

Ja kyllä, vaikeaa se monasti on paikanpäälläkin tutkiessa ja ongelmien syitä etsiessä, mutta minkäs teet?

No kiertäjäkalvosimet on jo käyty läpi, eikä se tuottanut tulosta, joten vaikeaa tuntuu olevan.

Tarkoititko tällä jumppaamista? Se on kuitenkin kuukausien projekti ennen kuin tulosta tulee. Vaikka se turhalta tuntuukin. Itsellä sama menossa. Varjoaine MRI paljasti osittaisen repeämän kalvon alapinnalla selän puolella. Särkyä ei ole ollut, vain kipua tietyissä liikkeissä. Lähinnä uloskierrossa. Kortisonista lääkärin mukaan ei hyötyä eli ei kannata harkita jos ei särkyä esiinny. Puhetta oli, että voi 6 kk mennä parantuessa. Syyksi epäillään lapaluun virheasentoa, joka rasittaa olkaa normaalia enemmän. Sitäkin yritetään tässä kevään aikana korjata.
Mutta siis muutamassa viikossa ei tapahdu mitään eli jatka vaan jumppailua.

Tarkoititko tällä jumppaamista? Se on kuitenkin kuukausien projekti ennen kuin tulosta tulee.
Ainakin itse olen kiertäjäkalvosinongelmien kanssa saanut kiertäjäjumpista apua jo paljon nopeamminkin, puhutaan viikoista ennemmin kuin kuukausista. Itselläni ei tällä kertaa kiertoliikkeet edes aiheuta kipua, eikä käden erilaiset sivuille nostot, lähinnä (rinta)punnerrukset. Ymmärsin niin että harkkiksella olisi vähän samanlainen keissi.

Kaissitä itsekkin täytyisi magneettikuviin fysiatrin/ortopedin kautta lähteä. Kumpi muuten on tällaisissa vaivoissa se oikea osoite ensialkuun?

Pakko sanoa tähän väliin että kannattaa henkisesti varautua todella pitkään paranemisaikaan. Minulla on taas tänään fyssarille aika, hyvin samanlaiset oireet on ollut 13kk! On jumpattu ja pistetty kortisonia mutta mikään ei tunnu auttavan. Magneettikuvattu on, ultralla katsottu ja röntgenillä, pitipäs olla minun tuuria kun lääkäri sanoi ettei ole vastaavaa urallaa nähnyt. Minulla on luuödeema hauiksen pitkäjänteen kulkukohdan alla (humeruksen caputissa) sulcus intertubercularis:ssa. Mutta itse jänteessä ei ole mitään vikaa, mikä on kuulemma harvinaista/ lähes mahdotonta. Samoin on lievä nivelrikko ac-nivelessä. Minulla kipu on ollut 24/7 tyyppistä, mutta ei missään vaiheessa älyttömän kovaa. Asteikolla 1-10 luokkaa 3-4. Mutta vuoden ajan jatkunut kipu aiheuttaa lähinnä mielenterveysongelmia.

Tuo mahdollinen impingement syndrooma hoidetaan yleensä fysioterapialla, kortisonilla tai leikkausella. Oli miten oli, kun saat diagnoosin, jos olkapäätä ei leikata, niin yksi suomen parhaista lääkäreistä sanoi että kortisonipistoksista ei ole haittaa, vaikka monesti niin uskotaankin. Menee ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. Jos kortisonia ei pistetä/siitä ei ole hyötyä, kannattaa maksaa hyvästä fysioterapiasta. Paskojen fyssareitten mokia sitten korjaillaan leikkauksilla. Minulle suositeltiin pääkaupunkiseudulta fysioterapeuttia Sami Niskasta. Ortopedi sanoi suoraan että julkiselle puolelle ei kannata mennä mikäli vaiva ei ole aivan yksiselitteinen, vaan kannattaa etsiä fyssari joka on tunnetusti hyvä, ja mielellään erikoistunut olkapäävaivoihin. Minä en sitten kyseistä henkilöä mainosta, vaan lääkäri mainosti, ja ei ole edes samassa talossa/firmassa töissä kuin ortopedi, eli ei ole oma lehmä ojassa lääkärillä suositellessa. Kelakorvauksen jälkeen käynti Niskasella maksaa muistaakseni 66€/40 min, jonka maksan vaikka 100 kertaa jos vaan saan olkapääni kuntoon. Ja jos siihen pistetään kortisonia, vaadi että se pistetään ultraäänessä että menee aineet oikeaan paikkaan.

Ps. yksi suomen parhaista ortopedeistä sanoi että magneettikuvaus on sen verran kallis toimenpide asiakkaalle, että kuvista on "pakko" löytyä jotain, eli tilanne ei välttämättä ole aina niin paha kuin miltä se kuulostaa. Joka tapauksessa etenkin olkapäävammat kannattaa ottaa tosissaan, koska itse olkanivel on erittäin paskasti suunniteltu ja vammat seuraavat monia hautaan asti.

Ps. yksi suomen parhaista ortopedeistä sanoi että magneettikuvaus on sen verran kallis toimenpide asiakkaalle, että kuvista on "pakko" löytyä jotain, eli tilanne ei välttämättä ole aina niin paha kuin miltä se kuulostaa. Joka tapauksessa etenkin olkapäävammat kannattaa ottaa tosissaan, koska itse olkanivel on erittäin paskasti suunniteltu ja vammat seuraavat monia hautaan asti.
Mä kävin maanataina kuvauttamassa olkapäätä magneetissa, 1588€ Kelakorvausten jälkeen. Siitä tosin otettiin kahdet eri kuvat, yksien sijaan (NB1BG, NB1DG). Aamulla soittelin ortopedille ja nopean puhelun perusteella kuvista ei "valitettavasti" löytynyt mitään suoranaista isompaa vikaa vaan monta pientä.
Ensi viikoksi sain ajan ja pääsen keskustelemaan paremmin noista löydöksistä ja jatkotoimenpiteistä.

Omat kiputilat on osaksi noita ääriasentoja joissa ilmenee kipua, puutumista ja öisin heräilen tohon kipuun, kun käännyn oiken olan päälle. Salin puolella kaikissa punnerrusliikkessä tuntuu vihlovaa kipua ja tietyssä kulmassa vedoissakin. En muista mitä kaikkea sieltä löytyi, kun en saanut kirjoitettua ylös, mutta ainakin labrumissa rupturaa, supraspinatuksessa oli myös jokin ongelma, sternoklavikulaarinivelessä on ilmeisesti jotain kulumaa. Lisäksi ilmeisesti teresminor-lihas on kehittynyt sen tyylisesti, että voitaisiin epäillä jotain hermopinnettä tms. Ensi viikolla tosiaan selviää itsellekkin enemmän.

Perseestä nää olkapäävammat tosiaan on, ensin kävin lääkärien pakeilla, sit fysioterapiaa, josta kuminauhajumpaa, takaisin lääkärille ja sieltä sit ortopedille, joka kirjoitti ton lähertteen MRI:hin.

Juurikin noita pieniä "löydöksiä" sieltä löytyy kuulemma lähes aina kun kuvattavana käy henkilö joka on edes jotain urheilua harrastanut. Toivottavasti vaivat paranee, itsellä meinaa loppua jo mielenterveys kun yli vuoden päivät on kipuja ollut 22/7.

fyssarilta palattu. suurin ongelma on yleensä kuulemma se ettei olkapää lepää tarpeeksi parantuakseen, ja lääkärit (minunkaan kohdalla) eivät ymmärrä/ kerro asakkaalle miten sitä lepuutetaan. staattinen rasitus on kuulemma pahinta olkapäälle, esim. hiiren käyttö ja pikkutarkat tehtävät. niissä olkapää rasittuu kuulema eniten, ja keveyden tunteesta johtuen ei tunnu siltä että se kuormittuisi. kättä pitää lepuuttaa niin kauan että se on kivuton 2-3 päivää putkeen, samalla kannattaa syödä tulehduskipulääkekuuri ja pitää kylmää olkapäällä. liikaa kylmähoitoa ei voi kuulemma antaa, niin kauan kun ei palelluta ihoa jääpussilla.

itse olkapään lepuuttaminen vaatii sen, että käsi ei roiku oman painon varassa, jo käden painokin on liikaa ärtyneelle olkapäälle. käden lepuuttaminen sylissä ei riitä, vaan käden alla on oltava koroke, tyyny on kuulemma erittäin hyvä. käden asento ei ole niin millitarkkaa, mutta "kanto" pitää saada olkapäästä pois. minulle hän neuvoi että tyyny voi olla sylissä ja käsi lepää siinä päällä. minulle hän saoi arviona että kivut hellittää yleensä noin viikon kunnollisen lepuutuksen jälkeen, ja sitten kun olkapää on kivuton 2-3 päivää voidaan sitä alkaa jumppaamaan.

jumppauksessa käytetään alussa naurettavan pientä vastusta, ja harjoitteet eivät saa koskea.

1. työntöliike nyrkki "pystyssä" eli kuin ojentaisit kukkakimpun jollekkin. on tärkeää että lapaluu "avautuu" työnnön lopussa

2. vetoliike, samalla tavalla kuin työntö mutta vetoliike. lavan tulee liikkua ennen käden koukistamista, kättä ei vedetä taakse vartalolinjan yli.

3.sisäkierto

4. ulkokierto

5. yhden käden vipunosto hieman etuviistoon

noita liikkeitä sitten aluksi, kun olkapää on ollut kivuton 2-3 vuorok. 1*20 toistoa, kerran päivässä joka toinen päivä. liikeratoja ei saa vetää yli missään liikkeessä, ainoastaan työntöliikkeessä työnnetään niin eteen kuin mahdollista. nämä ohjeet siis minulle annettu, ammattitaitoisen fyssarin toimesta. en ota mitään vastuuta jos paskotte itsenne näillä ohjeilla :D

Ps. pahoittelut isojen kirjainten puuttumisesta, oikea käsi lepää nyt ensi kertaa yli vuoteen :)

Itse muistelisin tän ongelman olleen mulla joskus aikasemminki, koska kipu on tuttu, mut ei ollu sillon näin pahana. Kesti max kuukauden ja rajotti vaan rintaliikkeitä (kyynärpäät "leveenä") ja pystypunnerrusta normaalisti. Lähti pois noita liikkeitä rajottamalla.

suurin ongelma on yleensä kuulemma se ettei olkapää lepää tarpeeksi parantuakseen
ja lääkärit (minunkaan kohdalla) eivät ymmärrä/ kerro asakkaalle miten sitä lepuutetaan.
staattinen rasitus on kuulemma pahinta olkapäälle
kättä pitää lepuuttaa niin kauan että se on kivuton 2-3 päivää putkeen, samalla kannattaa syödä tulehduskipulääkekuuri ja pitää kylmää olkapäällä. liikaa kylmähoitoa ei voi kuulemma antaa, niin kauan kun ei palelluta ihoa jääpussilla.

Kaikkiin ylläoleviin: Jep.

minulle hän neuvoi että tyyny voi olla sylissä ja käsi lepää siinä päällä. minulle hän saoi arviona että kivut hellittää yleensä noin viikon kunnollisen lepuutuksen jälkeen, ja sitten kun olkapää on kivuton 2-3 päivää voidaan sitä alkaa jumppaamaan.

Helvetin fiksu fyssari ollut.

jumppauksessa käytetään alussa naurettavan pientä vastusta, ja harjoitteet eivät saa koskea.

Harjoitukset saattaa aluksi tuntua ikävältä, mutta sen yleensä hoksaa millon kipu on sellasta joka pitkittää (se on yleensä pistävää, tuntuu erittäin samalta kuin kipua aiheuttavat kohdat kuormituksessa/liikeradassa) ja milloin se on sellaista vähemmän kuormittavaa/"regeneroivaa???" (yleensä samankaltaista mutta lievempää, helpommin hallittavaa ja "lämmittävää?" Vaikea kuvailla, sen hoksaa kun kokeilee)

1. työntöliike nyrkki "pystyssä" eli kuin ojentaisit kukkakimpun jollekkin. on tärkeää että lapaluu "avautuu" työnnön lopussa

2. vetoliike, samalla tavalla kuin työntö mutta vetoliike. lavan tulee liikkua ennen käden koukistamista, kättä ei vedetä taakse vartalolinjan yli.

3.sisäkierto

4. ulkokierto

5. yhden käden vipunosto hieman etuviistoon

Lapapunnerruksia joka suuntaan mahdollisimman isolla liikeradalla on muutenkin hyvä sisältää treeniohjelmaan. Tämä siis sitten kun paikat on kondiksessa.

noita liikkeitä sitten aluksi, kun olkapää on ollut kivuton 2-3 vuorok. 1*20 toistoa, kerran päivässä joka toinen päivä. liikeratoja ei saa vetää yli missään liikkeessä, ainoastaan työntöliikkeessä työnnetään niin eteen kuin mahdollista. nämä ohjeet siis minulle annettu, ammattitaitoisen fyssarin toimesta. en ota mitään vastuuta jos paskotte itsenne näillä ohjeilla :D

Ps. pahoittelut isojen kirjainten puuttumisesta, oikea käsi lepää nyt ensi kertaa yli vuoteen :)

Tosi hyviä neuvoja mun mielestä. Yleisesti ottaen olkapääongelmia voi välttää ihan hullun hyvin kun muistaa tehdä kunnon lapapunnerrussarjoja säännöllisesti. Ite teen lämmittelynä jokatoinen treenikerta 1x15-20 toistoa eteen, alas ja ylös.

Kiertäjäkalvojen hinkkailu voi peruspunttipenasta tuntua turhalta mutta olkapäät jatkossa kiittää. Noita kannattaa tehdä säännöllisesti kaikista suunnista ainakin 2xviikkoon vaikkei ongelmia olisikaan (tämänkin kun ois tienny/tehny teininä..). Oiva lämppäri ennen olkapää/rinta/pena treenejä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä alkanu nyt viimesen kahden viikon aikana oikea olkapää kipuileen. Kipu on asteikolla 1-10 ehkä noin 2-3, lähinnä ärsyttävää.

Olkapäässä on koko ajan semmonen erikoinen tunne että pitäs "naksauttaa", en osaa paremmin selittää mutta tiedätte jos esim. polvet tai kädet naksuu luonnostaan paljon. Kipu kovenee oikeastaan vain kiertävissä ääriiasennoissa mm. venytyksissä mutta salilla esim. pystypunnerrus, penkki tai muut olkapääliikkeet ei tuota mitään ongelmia KUN olkapäät on lämmitelty huolella. Kylmänä tuntuu vihlovaa kipua pienilläkin painoilla.

Lämmittelen aina rinta ja olkapää päivänä myös kiertäjäkalvosimet ja on tullu tehtyä jonkunlaista kiertäjäkalvosin jumppaa useamminkin. Tänään aamulla nappasin 600mg buranan ennen töihin lähtöö ja tuntus että kipua ei nyt oo, pelkästään se ärsyttävä tunne jossain olkapään sisällä.

Muijan kanssa yritettiin kokeilla tarkemmin missä se kipee kohta oli, eli hän hiero olkapäätä samalla kun pyörittelin sitä ja tuntu että joku jänne oli helvetin kipee.

Olisko mahdollisesti olkapään jännetulehdus tms? Osaako joku antaa kuntoutusvinkkejä?

PS. Olkapää naksuu/"rusahtelee" kiertävissä liikkeissä enemmän kun vasen olkapää.

Jos siellä jotain tulehtunut on niin ainakin itse koittaisin ihan alkuunsa tarjota paikallista kylmähoitoa 3-5 kertaa päivässä 20-30min kerrallaan viikon ajan. Kannattaa varoa ettei palelluta joten kylmäpussia ei pidä laittaa ilman mitään paperia tai kangasta suoraan iholle. Lepo tuskin olisi pahitteeksi ja mielellään kuntouttavasti tekisi keppijumppaa ja kiertäjäkalvosimia. Lisäksi toki voi esim kipugeelia levitellä sen viikon ajan. Jos ei rupee helpottamaan yhtään niin kannattaa siirtyy ammattilaisten puoleen.

Mielestäni tuo tapa on niin helppo, että kannattaa kokeilla muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan.

Millasta keppijumppaa ehdottasitte? Oon tehny ainakin sellasta missä otetaan mahdollisimman leveä ote kepistä ja työnnetään keppiä niin kauas kehosta kuin pystyy, samalla vieden kädet taakse ja palauttaen hitaasti. Luin että se auttaisi olkapäiden liikkuvuuteen.

Tän hetkinen fyssari ajatteli nyt pienemmän rintalihaksen vetävän jotakin jännettä/lihasta ja se toisi ahtautta tuonne "ylemmäs", ja jos sinne ei pääse käsiksi kunnolla eikä kipuilua saada käsivoimin pois, tehdään leikkauksella sinne lisää tilaa. En osaa selittää enkä välttämättä ymmärräkään, mutta jotenkin mentiin taas eteenpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom