Olkapään jänteiden tulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
oonko väärässä kun olen saanut sellaisen kuvan että jänne repeämien näkeminen on todella vaikeaa ilman magneettikuvaa?

Jaa menny tämä kysymys mulla ihan ohi.. Joo, rtg-kuvalla ei näe jännerepeämiä (ellei ne kisko mukaansa luukappaleita), mutta ultraäänellä näkee suuren osan jännerepeämistä, magneetilla näkee tietysti laajimmin, mutta ei se mikään välttämättömyys aina ole.

Yusun tilanteeseen en pysty ottamaan kantaa näkemättä.

Yusun tilanteeseen en pysty ottamaan kantaa näkemättä.

Varasin ajan lääkärille. Pitää toivoo, et sillä on jotain kokemusta näistä. Pakko saada ees pieni mielenrauha :p Mulla on jo oikealla puolella hermovaurio selässä (lapaluu ei pysy kiinni selässä)

Yusu: -Välttämättä kyse ei ole hermovauriosta, silloin kun "lapaluu ei pysy selässä kiinni". Kyse voi olla serratus- ja rhomboids-lihasten heikkoudesta ja saman aikaisesti esim. pienen rintalihaksen kireydestä. Tuo kombo voi saada aikaan ns. enkelin siipi efektin lapaluuhun, eli lapa nousee törröttämään helposti. Mutta eiköhän tohtori sitäkin pyydettäsessä vilkaise...

Yusu: -Välttämättä kyse ei ole hermovauriosta, silloin kun "lapaluu ei pysy selässä kiinni". Kyse voi olla serratus- ja rhomboids-lihasten heikkoudesta ja saman aikaisesti esim. pienen rintalihaksen kireydestä. Tuo kombo voi saada aikaan ns. enkelin siipi efektin lapaluuhun, eli lapa nousee törröttämään helposti. Mutta eiköhän tohtori sitäkin pyydettäsessä vilkaise...

:offtopic:

Ton selän takia oon juossu kohta 2 vuotta joka paikassa. Viimeksi käväsin hermoratatutkimuksessa ja tulokset pitäis tulla kohta. Oon yrittäny jumppailla "lapalihaksia", mut heikolla menestyksellä. Enemmän läppää siitä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44103&highlight=hermovaurio

Yusu: -Juu juu, eli sitä lapaa on ehdittykkin jo tutkimaan... Eli unohda kommenttini ja jatka kuten viisaammat ovat neuvoneet:)

että solisluu/lapaluu on jotenkin tullut ylöspäin (ei mitään lapaluun siirrotusta).

Lääkäri ja fysioterapeutti ei oikein osannu sanoa mitään tosta. Nyt ensimmäisen fysioterapiakäynnin jälkeen näyttää vahvasti siltä, että trapezius ja siitä alaspäin, on ollu niin jumissa, että sen takia toi "törrötys". Nopeasti maalaisjärjellä ajateltuna toi lapaluu ei oo päässy kunnolla omalle paikalleen noiden pahojen jumien takia?? Ilmeisesti aika paha jumi siellä on/oli, koska vieläkin tuntuu trapeziuksessa muljumista. Viikon päästä olis uus aika ja sillon lisää runnomista. Siihen saakka pitäis kotona tehdä 2h välein olkapäälle sellasta venytysliikettä (tämä liike toi fyssakäynnillä 10 toiston jälkeen heti lisää voimaa olkapäähän) ja kaikkia kiertäjäliikkeitä tulisi toistaiseksi välttää.

Pannaas tää mun oma olkapääkyssäri tähän jatkoksi. Mulla on viime kesästä asti kovan penkkiykkösen jälkeen ollut vaivaa tossa vasemmassa olkapäässä, joka aluksi oli tosi kipeä n. viikon ajan, niin että se vihloi nostettaessa. Samaten kipua tuntui, kun käden nosti hitaasti ylös pystyasentoon, otti toisella kädellä kiinni ja yritti kipeää puolta viedä ulkosivua kiertäen alas.

Nyt sitten lepuuttelujen ja kiertäjäkalvosintreenaamisen tuloksena se on paljon parempi, mutta esim. penkissä rupeaa jomottamaan kovissa sarjoissa (ykköset oon aikalailla jättäny kaikissa liikkeissä). Mutta kummaa on, että vaan ja ainoastaan penkissä, esim. pystypunnerrusta ja vipareita saa tehdä miten paljon haluaa millä painoilla ilman mitään kipua.. Ideoita. Lääkärin oon kyllä jo varannut ens kuulle, haluan selvittää josko sille vois tehdä jotain. Lähinnä olis kiva kuulla jengin kokemusta, kannattaako surutta tehdä niitä liikkeitä, joissa ei tunnu mitään kipua (esim. kulmis, ylätalja, pystypunnerrus, hauiskääntö).

...

Vastaisuuden varalle olkapäiden säästöön T-nationista mielestäni hyvä artikkeli:
Shoulder Savers: Part I
Shoulder Savers: Part II

Hei olkapäävammaiset :) lukekaas tää ylläoleva!
Sen mitä äkkiä katsoin niin vaikutti hyvältä..
Varsinkin m. serratus anteriorin ja muiden lapaa liikuttavien tai stabiloivien lihasten treenaus jää usein väliin ja hinkataan vaan ulkokiertoa mikä ei yksinään riitä
olkapäävammasta toipumisessa. Ohjeethan pitäisi olla yksilöllisesti suunniteltu, mutta monessa olkapäävaivassa on tietyt samat tekijät taustalla ja vaikuttamassa paranemiseen/paranemisen estymiseen.

Tosin noi liikkeet esim. serratuspunnerrus,joka tuossa artikkelissa näytetään ,on vähän turhan rajunnäköinen versio kipeälle olkapäälle.

Kaaduin, satutin olkapään. Röntgen ja UÄ paljastavat, ettei luita mennyt ja lihaksisto näyttäis olevan ok, kiertäjäkalvosin ehjä.

Joku kirjoitti tuolla aiemmin, että kortisonipiikki olis tarpeen jos ei lepo ja ibuprofeiinit auta.
No, eilen sain sen piikin suoraan hauislihakseen ja kipu äityi illalla ihan helvetilliseksi! Sain myös tulehduskipulääkereseptin ja lääkepakkauksen tiedon mukaan sillä hoidetaan NIVEL-vammoja ja kihtiä?!?! No, anyway, auttoi kuitenkin.

Kysymys kuuluu: Onks kellään kokemusta kortisonipiikistä? Lähinnä kiinnostais tietää mitä sen piikin saamisen jälkeen tapahtui eli koska pääsee salille treenaan sen alueen lihaksia, pitiks tehdä jotain erityistä venyttelyä, tjn?

Inkerin kommenttin pieni lisäys...
Tuo kannattaa lukea vaikkei olkapään ongelmista (vielä) kärsikkään ja puntteja haluaa olkaongelmitta jatkossakin kolistella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olkapäässä voi tusinan verran asioita mennä vikaan !

Kaaduin, satutin olkapään. Röntgen ja UÄ paljastavat, ettei luita mennyt ja lihaksisto näyttäis olevan ok, kiertäjäkalvosin ehjä.

Joku kirjoitti tuolla aiemmin, että kortisonipiikki olis tarpeen jos ei lepo ja ibuprofeiinit auta.
No, eilen sain sen piikin suoraan hauislihakseen ja kipu äityi illalla ihan helvetilliseksi! Sain myös tulehduskipulääkereseptin ja lääkepakkauksen tiedon mukaan sillä hoidetaan NIVEL-vammoja ja kihtiä?!?! No, anyway, auttoi kuitenkin.

Kysymys kuuluu: Onks kellään kokemusta kortisonipiikistä? Lähinnä kiinnostais tietää mitä sen piikin saamisen jälkeen tapahtui eli koska pääsee salille treenaan sen alueen lihaksia, pitiks tehdä jotain erityistä venyttelyä, tjn?

Otin 2 x piikit vasempaan olkapäähän..ja auttoi heti..kipu kuitenkin palasi 1-2 vk kuluttua ekasta..toisen jälkeen oli jo helpompaa..nyt 1,5 kk tokasta piikistä ja ajoittain särkyä..varsinkin jos nukkuu huonossa sängyssä yön. Toski en saanut nostettua ollenkaan kättä suoraan ennen piikitystä ja tuskin sain pujotettua housuja jalkaani. Nyt nuo asiat onnistuu hyvin...olen harkinnut fysioterapiaa, mutta joku sanoo ettei se auta..mm. lapiointi ja kevyet puntit onnistuu hyvin.

Back
Ylös Bottom