Olkapääliikkeitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gomaee
  • Aloitettu Aloitettu
Semmonen tilanne et olkapäät sen verran huonossa hapessa, ettei pysty tekeen kunnolla vipareita sivuille... :itku: Mitä liikkeitä suosittelisitte tekeen niitten tilalle (jotka ottais samoihin paikkoihin)??? :david:

Pystysoutu ottaa tietääkseni keskiolkapäihin, kuten vipunostotkin. Joten kokeile sitä, voisi olla vähemmän rankka liike.

Jos tuo "huonossa hapessa" tarkoitti "huonoissa voimissa" niin ota vipunostoihin pienemmät painot... :D

Pystysoutu on suunnilleen ainut. Se vaan tuppaa olemaan monen olkapäille vielä pahempi. Ja onhan vipareista eri versioita joita voi kokeilla. Kuka tietää auttaako vai ei. Esim. yhdellä kädellä taljassa voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Kerran tuo pystysoutu ottaa keskiolkapäihin, niin mikä lihas siinä kehittyy olkapäässä?
Tuo mikä on powerhousun (eilen vasta luin ekaa kertaa tuon nimen oikein :D ) avatarissa tuo vasemmassa reunassa keskellä oleva pieni lihas?

Ensikertalainen sanoi:
Kerran tuo pystysoutu ottaa keskiolkapäihin, niin mikä lihas siinä kehittyy olkapäässä?
Tuo mikä on powerhousun (eilen vasta luin ekaa kertaa tuon nimen oikein :D ) avatarissa tuo vasemmassa reunassa keskellä oleva pieni lihas?
Nyt on pakko sanoa, etten tiedä mistä puhut. Voitko siis suomentaa? Vasemmalla keskellä näkyy takaolkapää. Deltoideus, eli hartialihas on kolmipäinen, ja jakautunut etu-, sivu- ja takaosaan. Viparit sivulle ottaa siihe sivuosaan, mutta senhän sä tiesitkin. Halusitko siis tietää, että mikä lihas siinä on?

anticube sanoi:
Onko tuossa edes pieniä lihaksia :)
Ei siinä muuta suurta ole kuin mun pää.

Ensikertalainen sanoi:

Helvetta..Mä oon tähän asti lukenut aina "PowerhousE" (voimatalo)

Toi "pieni"lihas(jos tulkitsin oikein) taitaa olla takaolkapää eli posterior deltoid.

Pystysoutu ottaa aika hyvin myös sivuolkapäihin, sitä voi tosiaan kokeilla jos sivuviparit ei oikein onnistu.

Takaolkapäihin taas ottaa viparit taakse ja takaolkapääsoutu nyt ainakin. Niitä moni pystyy tekemään vaikkei sivuviparit onnistuisikaan jonkun kiputilan takia.

Oletan kyllä että tässä tapauksessa olkapäät ovat kipeät. Ota selvää mikä niissä on, kerro vaikka tänne se. Hoida ne kuntoon ja sitten katso mitä niillä voi tehdä, jos ne ovat niin kipeät ettei vipunostoja voi tehdä, en näe mitään järkeä rasittaa niitä lisää jollain toisella liikkeellä.

Totta tuo mitä Bricktop sanoi, eli se ongelman aiheuttaja pitäisi löytää, eikä vaan hoitaa itse ongelmaa. Eli viikon tai parin lepo olkapäitä rasittavista liikkeistä olisi varmana paikallaan.

Timba79 sanoi:
Totta tuo mitä Bricktop sanoi, eli se ongelman aiheuttaja pitäisi löytää, eikä vaan hoitaa itse ongelmaa. Eli viikon tai parin lepo olkapäitä rasittavista liikkeistä olisi varmana paikallaan.
Ei välttämättä auta. Mulla oli taannoin useamman kuukauden totaalilepo salilta. Olkapää reistaili ennen taukoa (tauko ei johtunut kylläkään tästä) ja kun aloitin taas tauon jälkeen kevyesti, niin sama kipu oli olkapäässä edelleen heti ekassa treenissä. Joten tulin siihen tulokseen, että se todennäköisesti ei ole lihasperäistä kipua, vaan jotain ihan muuta. Eli pitääpä kai mennä tutkituttamaan itseni...

Ja joskus vaan voi olla että joku liike ei yksinkertaisesti sovi, eli tuokin pitää aina varmistaa. Itsellä olkapäävaivat olleet aika vähissä kun lopetin kapean penkin tekemisen kokonaan.

Onko pahajuttu jos tekee olkapäille vaan pystypunnerrusta niskantakaa? Itse en tee olkapäille mitään muita liikkeitä, kasvaako ne ihan kieroon?

Bodaaja sanoi:
Onko pahajuttu jos tekee olkapäille vaan pystypunnerrusta niskantakaa? Itse en tee olkapäille mitään muita liikkeitä, kasvaako ne ihan kieroon?

Kyllä periaatteessa. Takaolkapäät aktivoituu yleensä ihan riittävästi selkäliikkeistä (mm. soudut, taljat, leuanveto ym), etuolkapäät saa mun mielestä riittävän ärsykkeen raskaista punnerruksista. Sivuolkapäille kannattaisi tosin IMO tehdä vähän väliä esim. sivuvipareita/pystysoutua ihan senkin takia ettei käy treeni ihan liian yksitoikkoiseksi. Periaatteessa kuitenkaan sivuolkapäätkään eivät tarvitse omaa liikettä. Menipä p:n jauhamiseksi, eli siis kyllä riittää, mutta kannattaa silti vaihdellakin vaikka vaihtelun vuoksi. :)

Muistakaa myös, että pystysoutu tangolla ei ole ainoa vaihtoehto, sen voi tehdä myös käsipainoilla.

Onko tuo pystysoutu muuten mahdollisesti käsipainoin turvallisempi tehdä kuin tangolla? Mulla on yleensä olkapäät skeidana pystysoudun jälkeen ni sitä ei viitti tehdä. Käsipainoin vois tietty joskus kokeilla.

niklas86 sanoi:
Onko tuo pystysoutu muuten mahdollisesti käsipainoin turvallisempi tehdä kuin tangolla? Mulla on yleensä olkapäät skeidana pystysoudun jälkeen ni sitä ei viitti tehdä. Käsipainoin vois tietty joskus kokeilla.
Ihan riippuu ihmisestä. Mulle sopii tangolla tehtynä ihan hyvin, mutta käsipainoilla ei sitten ollenkaan.

Powerhousu sanoi:
Ihan riippuu ihmisestä. Mulle sopii tangolla tehtynä ihan hyvin, mutta käsipainoilla ei sitten ollenkaan.

Ok, pitääpä joskus koittaa jollain ihan kevyillä hantteleilla pitääkö olat vaiko ei.

Back
Ylös Bottom