Olkapääkivut käsiä nostaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Havaitsin tänään erään mielenkiintoisen ongelman. Olen jo pitkään ihmetellyt kun salilla treenatessa en saa vedettyä kyynärpäitä kovin paljoa yhteen selän taakse, ja esim kyykyssä alkaa olkapäät ja koko kädet puutumaan hyvinkin nopeasti. Olen aina luullut, että tämä tapahtuu vain suurilla painoilla, ja että painot juuri sarittavat jotenkin niitä käsiä.
Tänään kuitenkin havaitsin että minun on yleensäkkin todella vaikeaa saada käsiä vedettyä seläntakana ylös ns."pystypunnerrus asentoon" ja tuossa asennossa käsien pito on tuskallista sekä aiheuttaa hyvin nopeasti koko käsien puutumisen ja voimattomuuden.

Mikä ihme tuossa on kyseessä? Johtuuko ks.asia minun hieman eteenpäin valuvasta ryhdistä vai mikä ihme tuo on?
Vastauksia kaivataan kipeasti :(

Mulla on selkä sellanen keno alaselän kohdalta ja kumara yläselän. Ei niin paljon että vammaselta näyttäisi mutta onpahan kuitenkin. :D Ja sama onkelma mulla, olkapäät ei taivu kunnolla taakse, sattuu ja puutuu.

Mun veikkaus siis olisi, että syynä sunkin ongelmiin olisi selän ryhti.

edit. Vähänkö repesin tolle sun sigulle, siis tolle ylimmäiselle lauseelle

Manala sanoi:
Havaitsin tänään erään mielenkiintoisen ongelman. Olen jo pitkään ihmetellyt kun salilla treenatessa en saa vedettyä kyynärpäitä kovin paljoa yhteen selän taakse, ja esim kyykyssä alkaa olkapäät ja koko kädet puutumaan hyvinkin nopeasti. Olen aina luullut, että tämä tapahtuu vain suurilla painoilla, ja että painot juuri sarittavat jotenkin niitä käsiä.
Tänään kuitenkin havaitsin että minun on yleensäkkin todella vaikeaa saada käsiä vedettyä seläntakana ylös ns."pystypunnerrus asentoon" ja tuossa asennossa käsien pito on tuskallista sekä aiheuttaa hyvin nopeasti koko käsien puutumisen ja voimattomuuden.
Tuleeko puutumista ja voimattomuutta muulloinkin kuin treeneissä?
Voi olla moniakin eri syitä, jotka johtavat tuohon mainitsemaasi käsien puutumiseen ja näkemättä ryhtiä jne. sitä on vaikea arvioida.
Yleisimmin näitä ko. oireita tulee yläraajojen staattisissa (ylä-) asennoissa ja siihen ei painojen määrä juuri vaikuta.
Puutumisen ja voimattomuuden voi aiheuttaa esim. rintakehän yläaukeaman ahtaus, jolloin lihaskireydet (mm.pieni rintalihas, kaulan etuosan lihakset) ja heikko ryhti aiheuttavat hartian hermopunoksen ja verisuonten pinnettä käsien noston aikana. Yksi testi on nostaa kädet sivulle vaakatasoon ja kyynärnivelet 90asteen kulmaan ja nyrkistää käsiä tässä asennossa muutama minuutti. Seuraa kuinka nopeasti puutumista/oiretta tulee -jos tulee.
Tämä tos-testi saattaa aiheuttaa oireita kyllä sellaisellekin , jolla ei ole varsinaista yläaukeaman ahtautta. Venyttelyt rintalihaksille ja liikkuvuutta lisäävää treeniä rintarangalle/hartiarenkaalle olis hyvä kokeilla ainakin.

esit
myös on hyvä ottaa huomioon kiertäjäkalvosimen vammat tai heikkous , joka voi oireilla mm. puutumisella /voimattomuudella esim. niskantakaapunnerruksessa.. (ja noin sata muuta asiaa, joita ei näkemättä osaa sanoa :) )

"Jäätynyt olkanivel, adhesiivinen kapsuliitti, frozen shoulder on yleisin keski-ikäisillä naisilla. Provosoivana tekijänä voi olla pitkittynyt olkanivelen käyttämättömyys esimerkiksi trauman tai sydäninfarktin yhteydessä. Useimmiten vaiva syntyy kuitenkin itsestään ilman ilmeistä syytä tai aivan vähäisen vamman jälkeen."

"Tyypillistä on olkanivelen kipeytyminen muutaman viikon kuluessa erittäin kivuliaaksi ja särkeväksi ja jatkossa sitten myös nivelen liike heikkenee niin, että kättä ei enää voi saada ristiselkään eikä edes pakaran päälle. Ensimmäisenä rajoittuukin sisäkierto. Lopulta etunosto on ainoastaan vaakatasoon ja sivunosto sen alle eli lapaluun avulla tapahtuvat liikkeet ovat jäljellä. Vaikea särky saattaa jatkua 4-5 kuukautta ja helpottuu sitten vähitellen. Liike palaa itsestään olkanieleen 1-1,5 vuoden sisällä." lähde: www.invalidisaatio.fi

Kuulostaako tutulta?

Hannis sanoi:
"Jäätynyt olkanivel, adhesiivinen kapsuliitti, frozen shoulder on yleisin keski-ikäisillä naisilla. Provosoivana tekijänä voi olla pitkittynyt olkanivelen käyttämättömyys esimerkiksi trauman tai sydäninfarktin yhteydessä. Useimmiten vaiva syntyy kuitenkin itsestään ilman ilmeistä syytä tai aivan vähäisen vamman jälkeen."

"Tyypillistä on olkanivelen kipeytyminen muutaman viikon kuluessa erittäin kivuliaaksi ja särkeväksi ja jatkossa sitten myös nivelen liike heikkenee niin, että kättä ei enää voi saada ristiselkään eikä edes pakaran päälle. Ensimmäisenä rajoittuukin sisäkierto. Lopulta etunosto on ainoastaan vaakatasoon ja sivunosto sen alle eli lapaluun avulla tapahtuvat liikkeet ovat jäljellä. Vaikea särky saattaa jatkua 4-5 kuukautta ja helpottuu sitten vähitellen. Liike palaa itsestään olkanieleen 1-1,5 vuoden sisällä." lähde: www.invalidisaatio.fi

Kuulostaako tutulta?
Itse en ensimmäisenä lähtis epäileen jäätynyttä olkapäätä tässä tapauksessa oirekuvan perusteella, ja kun vaiva on ilm. molemmissa olkapäissä samaan aikaan..
Ikä (20v.) on yksi tekijä mikä ei oikeen mätsää jäätyneeseen olkapäähän ja toinen on oireet, mitä manala kertoi eli puutuminen ja voimattomuus ..
Tämän sanon oman kokemuksen perusteella, että jäätyneessä olkapäässä yleensä aivan erilainen oirekuva ja olisi kyllä ensimmäinen kerta jos jollakulla 20-vuotiaalla tämä diagnoosi pitäisi paikkansa..

Inkeri sanoi:
Venyttelyt rintalihaksille ja liikkuvuutta lisäävää treeniä rintarangalle/hartiarenkaalle olis hyvä kokeilla ainakin.

"Kireästä rinnasta" kärsivänä kiinnostaisi kuulla, mitkä liikkeet olisivat parhaita liikkuvuuden lisäämiseksi? Pullover? Vipunostot maaten?

Venyttelyjä oon jo tehnytkin pidemmän aikaa ja todennut niistä olevan suuri apu.

Jamaha sanoi:
"Kireästä rinnasta" kärsivänä kiinnostaisi kuulla, mitkä liikkeet olisivat parhaita liikkuvuuden lisäämiseksi? Pullover? Vipunostot maaten?

Venyttelyjä oon jo tehnytkin pidemmän aikaa ja todennut niistä olevan suuri apu.
Itse kärsin varsin kireästä rinnasta kun vielä kisasin penkissä. Oli aivan mahdottoman huono liikkuvuus. Ennen pitkää se johtaa loukkaantumiseen. Venyttely auttaa asiaa ja varsinkin treenisarjojen välissä, milloin pumppi vetää lihaksia kireämmäksi.

Muista venyttää rintaa niin, että käännät kämmenen kattoa kohti, niin saat pienen rintalihaksen venymään, se on se mikä tuppaa menemään rikki. Jotkut voimanostajat venyttävät rintaa makaamalla penkillä ja roikottamalla 2,5-5kg levyjä käsissään. Se antaa erilaisen venytyksen kuin suora väkivaltainen venyttäminen esim seinää vasten.

Muista työntää rintaa ulos kun venytät.

Voisin ottaa Nyyssölän kanssa pienen kuvaussession venytyksistä, saisi paremman selostuksen niiden avulla.

Jamaha sanoi:

Tässä yhteydessä meinasin "liikkuvuusharjoituksilla" lähinnä muita liikkeitä kuin punttia eli erilaisia kiertoja rintarangalle ja vaikka keppijumppaa :) ..Venytykset tuovat tietysti liikkuvuutta, mutta rangalle olis välillä hyvä tehdä juurikin esim. kiertoja, joita ei bodaustreenissä paljoa tule.
Ja nuo mainitsemasi liikkeethän on hyviä myös, mutta rangalle niissä ei sinänsä paljon liikettä tule, rintalihasvenytystä kylläkin.

off topic..

Eikös jäätyneellä olkapäällä tarkoiteta tilaa, jossa olkanivelen liike on rajoittunut? Sehän on tulehduksen aiheuttama, (jolloin olkaniveltä ympäröivässä kudoksessa on tulehdusta.)
Totta on, että fs esiintyy yleensä vain toisessa olkapäässä, mutta usein liikerajoitusta on kuitenkin molemmissa. Ja jostain on jäänyt mieleen, että esim olkanivelen pinneoire tai kiertäjäkalvosimen repeämä voivat aiheuttaa tulehdusta...? Ja tuon pohjalta päättelin että jos vaikka nuori henkilö esim. loukkaa olkapäänsä, eikös sitten voisi alkaa esiintyä fs oireita?

Tässä tapauksessa kyllä hetken vielä mietittyäni aloittajan oireita, niin fs ei ehkä kaikista parhaiten sovi kuvauksiin.

Mutta selvennätkö Inkeri minulle vielä vähän tätä asiaa? Mulla on vähän heikonlaatuisesti kirjallisuutta ja joka opuksessa kerrotaan vähän eri tavalla. :rolleyes:

Hannis sanoi:
off topic..

Eikös jäätyneellä olkapäällä tarkoiteta tilaa, jossa olkanivelen liike on rajoittunut? Sehän on tulehduksen aiheuttama, (jolloin olkaniveltä ympäröivässä kudoksessa on tulehdusta.)
Totta on, että fs esiintyy yleensä vain toisessa olkapäässä, mutta usein liikerajoitusta on kuitenkin molemmissa. Ja jostain on jäänyt mieleen, että esim olkanivelen pinneoire tai kiertäjäkalvosimen repeämä voivat aiheuttaa tulehdusta...? Ja tuon pohjalta päättelin että jos vaikka nuori henkilö esim. loukkaa olkapäänsä, eikös sitten voisi alkaa esiintyä fs oireita?
Jäätynyt olkapää on huomattavasti harvinaisempi ongelma kuin kiertäjäkalvosimen erilaiset kiputilat (tulehdukset, ahdasolkaoire, repeämät ym.) ja siinä olet oikeassa, että joskus se kehittyy muun olkanivelen/ yläraajan kiputilan jälkeen.
Jäätyneessä olkapäässähän nivelkapseli paksuuntuu ja kiristyy, nivelen tilavuuden pienentyessä. Tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta tulehduksella epäillään olevan syytä alkamiseen (kuten myös sanoit).
Yleensä jäätyneessä olkapäässä erotetaan kolme vaihetta (kehittyy hitaasti): 1) kipuvaihe n.2-9kk 2) jäykkyysvaihe n.4-12kk ja 3) paranemisvaihe (liikkuvuus paranee seur. vuosien aikana).
Ehkä tärkein oire koko sairaudessa on liikerajoituksen lisäksi leposärky, eli ilman rasitusta tuntuva särky ja yösärky. Sitä ei tämän threadin aloittaja maininnut.
Toiseksi on outoa kuvitella , että ihminen kenellä olisi jäätynyt olkapää edes väkivalloin saisi käsiään asentoihin , joita tämän threadin aloittaja kuvaili (olkanivelten ääriulkokierto jne. ,tangon kannattelu esim. kyykyn aikana niskan takana). Eli liikkuvuus on jäykkyysvaiheessa n. puolet (tai jopa alle puolet!) normaalista liikkuvuudesta. Tällöin salilla lähes kaikki vaakatason yläpuoliset liikkeet olisivat lähes mahdottomia suorittaa.

Tuon liikerajotteisuuden pystyy tietysti testaamaan ja tutkimaan, onko vain olkanivelen aktiivinen liikelaajuus rajoittunut (esim. juuri kivun tms. vuoksi) vai myös passiivisessa liikkuvuudessa rajoitusta? Minkälainen on liikkeen loppujousto tms.? Jäätyneessä olkapäässä molemmat ovat selvästi rajoittuneet.

Kaikkihan on mahdollista:) , mutta vaikka olkanivelen liikkeet ovat rajoittuneet, tilanne ei automaattisesti ole "jäätynyt olkapää". Kuten sanoin, niin olisi kai todella harvinaista, että jollakulla 20-vuotiaalla olisi molempien olkapäiden frosen shoulder sairaus. Syy oireisiin pitäisi selvittää, koska olkanivelten liikkuvuuteen mahd. vaikuttavia tekijöitä on niin monia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mike sanoi:
Muista venyttää rintaa niin, että käännät kämmenen kattoa kohti, niin saat pienen rintalihaksen venymään, se on se mikä tuppaa menemään rikki. Jotkut voimanostajat venyttävät rintaa makaamalla penkillä ja roikottamalla 2,5-5kg levyjä käsissään. Se antaa erilaisen venytyksen kuin suora väkivaltainen venyttäminen esim seinää vasten.

Voisin ottaa Nyyssölän kanssa pienen kuvaussession venytyksistä, saisi paremman selostuksen niiden avulla.

No tuo kämmen kattoa kohti olikin täysin uutta tietoa, täytyy ottaa käyttöön tuo tapa. Ja tuo kuvaussessio on varmasti hyvä ajatus...aika moni täällä tuntuu kärsivän eteenpäin työntyvistä olkapäistä/huonosta ryhdistä/kireästä rinnasta.

Inkeri sanoi:
Tässä yhteydessä meinasin "liikkuvuusharjoituksilla" lähinnä muita liikkeitä kuin punttia eli erilaisia kiertoja rintarangalle ja vaikka keppijumppaa ..Venytykset tuovat tietysti liikkuvuutta, mutta rangalle olis välillä hyvä tehdä juurikin esim. kiertoja, joita ei bodaustreenissä paljoa tule.

Itse asiassa teen keppijumppaakin lähes joka päivä töissä...eli meikäläisellä taitaa olla homma hallussa:)

AGR sanoi:
Mulla on selkä sellanen keno alaselän kohdalta ja kumara yläselän. Ei niin paljon että vammaselta näyttäisi mutta onpahan kuitenkin. :D Ja sama onkelma mulla, olkapäät ei taivu kunnolla taakse, sattuu ja puutuu.

Mun veikkaus siis olisi, että syynä sunkin ongelmiin olisi selän ryhti.

edit. Vähänkö repesin tolle sun sigulle, siis tolle ylimmäiselle lauseelle

Pahoittelut vastauksen myöhästymisesti (intissä kiireitä).

Juu ihan samat "oireet" löytyy, eli kumara ja heikko yläselkä ja todella jäykkä ja pyöristyvä alaselkä. Ryhdin parantaminen lienee tässäkin se aivaintekijä joten mites tuota hartiarengasta+rintarankaa tulisi venytellä?

Ps: tuo sigu joo tuppaa naurattamaan elokuvat nähneitä ;)

Inkeri sanoi:
Kuten sanoin, niin olisi kai todella harvinaista, että jollakulla 20-vuotiaalla olisi molempien olkapäiden frosen shoulder sairaus. Syy oireisiin pitäisi selvittää, koska olkanivelten liikkuvuuteen mahd. vaikuttavia tekijöitä on niin monia.

Hep. Vasen olkapää on juuri tuollainen ja oikea oireilee silloin tällöin. Lääkäri mutisi jotain synnynnäisestä ahtaumasta luiden välissä. Välillä kaikki ok ja välillä syödään lääkkeitä. Jos pahenee, niin sitten tehdään lisätilaa jyrsimällä luuta pois (kuulostaa hyvältä:D).
Painojen nostelu menee vielä hyvin, mutta yhtään olkapääliikettä en ole pariin vuoteen tehnyt...Sen sijaan murtomaahiihtoa, koska se lisää olkapäiden liikkuvuutta.

Fabio sanoi:
Hep. Vasen olkapää on juuri tuollainen ja oikea oireilee silloin tällöin. Lääkäri mutisi jotain synnynnäisestä ahtaumasta luiden välissä. Välillä kaikki ok ja välillä syödään lääkkeitä. Jos pahenee, niin sitten tehdään lisätilaa jyrsimällä luuta pois (kuulostaa hyvältä:D).
Painojen nostelu menee vielä hyvin, mutta yhtään olkapääliikettä en ole pariin vuoteen tehnyt...Sen sijaan murtomaahiihtoa, koska se lisää olkapäiden liikkuvuutta.
Tässä on sulla kyseessä todennäköisesti ahdasolka eli impingement, ja sitä voidaan helpottaa akromioplastialla (olkalisäkkeen jyrsiminen, jos sen niin haluaa ilmaista :D ). Tuskin siis sulla(kaan) frosen shoulder. Olkanivelessä voi olla liikerajoitusta vaikkei olisikaan jäätynyt olkapää.
Pitää myös muistaa , että jäätyneessä olkapäässä (todella huomattava) liikerajoitus on ja pysyy - eikä vaihtele asennosta ja liikkeestä tai päivästä riippuen kuten useimmilla, joilla on ahdasolkaoireita/ kiertäjäkalvosinoireita.

Inkeri sanoi:
Tuskin siis sulla(kaan) frosen shoulder. Olkanivelessä voi olla liikerajoitusta vaikkei olisikaan jäätynyt olkapää.
Pitää myös muistaa , että jäätyneessä olkapäässä (todella huomattava) liikerajoitus on ja pysyy - eikä vaihtele asennosta ja liikkeestä tai päivästä riippuen kuten useimmilla, joilla on ahdasolkaoireita/ kiertäjäkalvosinoireita.
Hyvin mahdollista. Jotain jäätyneestä olkapäästä se höpisi, mutta saattoi olla että lääkäri epäili sitä aluksi. Kipu ainakin on aina välillä ihan riittävän rajoittava tekijä:curs:
Kun sulla tuntuu ilmeisesti olevan lääketieteen lis. tai vastaava tutkinto, niin kerro onko tuossa akromioplastiassa mitään järkeä vai onko se vasta viimeinen vaihtoehto?

Fabio sanoi:
Hyvin mahdollista. Jotain jäätyneestä olkapäästä se höpisi, mutta saattoi olla että lääkäri epäili sitä aluksi. Kipu ainakin on aina välillä ihan riittävän rajoittava tekijä:curs:
Kun sulla tuntuu ilmeisesti olevan lääketieteen lis. tai vastaava tutkinto, niin kerro onko tuossa akromioplastiassa mitään järkeä vai onko se vasta viimeinen vaihtoehto?
Ammatiltani olen fysioterapeutti, mutta on täällä kyllä jokunen noita lekureitakin, jotka kirjottelee palstalle.
Post-oper. kuntoutuksen näkökulmasta akromioplastiasta on monelle hyötyä ja ennuste kuntoutumiselle on hyvä. Tähystyksenä tehtynä ei pitäisi olla mikään suuri juttu, mutta yleensä leikkaukseen lähdetään vasta jos muut keinot ei auta. Jos sinun tapauksessa kyseessä on rakenteellinen ahtaus olkaluun ja olkalisäkkeen/ muiden rakenteiden välissä niin voisi kuvitella leikkauksesta hyötyä olevan. Arvion ja päätöksen mahd. toimenpiteestä tekee aina kuitenkin leikkaava ortopedi.

Itse menisin ekana kiropraktikolle tai OMT:lle. Rintarangan lukot auki, jos kipua vielä on, niin sitten vaiva on olkapäässä tai kk=kiertäjänkalvosimessa. Niin tai sitten lapojen seutu on niin tukossa, että lihastukko painaa hermoa, joka kulkee olkapään läpi käsiin.

2G

Back
Ylös Bottom