Olkapääkipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ainakin samat oireet kuin mulla oli kun tulehtui, tiskaaminen oli ihan tuskaa kahvipannua ei pystynyt nostamaan tai maitopurkkia.
kerran on viimeisen kolmen vuoden aikana tulehtunut (sen jälkeen kun revähti ja tulehtui kunnolla että tarvitsi kortisonia)
samoja lääkkeitä söin kuin viimeksi mutta ilman kortisonia ja viikossa meni ohi, lääke oli arcoxia 120mg siitä hyvä lääke ettei tarvitse ottaa kuin yksi päivässä.
ei ainakaan allerkirjoittaneen vatsaa ärsyttäneet.

OT, mut siis johtuuko nää mahdolliset tulehdukset olkapään revähtämisestä? Tuli vaan mieleen, kun just salil oli sälli, joka selitteli saamastaan tulehduksesta. En sit tietenkään tajunnut sillo kysyy.

Jep onneks huomenna pääsee sitte lääkärille ja saa tulehdus lääkettä, mikäs selittää sen että jossain asennoissa olkpäästä voimat kadoksissa? ihanku pettäisi. Kertokaas hyvät neuvot miten pääsen päivystykseen ja hyvät kikat lääkärille. pääsee taas reenaa olkpäitä jonku ajan kuluttua ja rintaa.JES.

Ssp:n tulehdus takana ja hoidettu, jumppaohjeet ja välineet hommattu. En hetkeäkään epäile, etteikö osasyynä olisi myös liian yksipuolinen treeni -> tukilihakset heikot. Ohjelma menee muokkaukseen +lisäjumppaa kiertäjäkalvosimille. Mutta olisko jotain hyviä liikkuvuutta parantavia liikkeitä/treenimetodeja vai toimiiko perinteinen keppijumppa/käsien pyörittely/kiertäjäkalvosinten perusvenyttely riittävän hyvin? Kk totaalitaukoa yläkropan treenistä kuminauhajumppaa lukuunottamatta, ja tuntuu että koko hartian seutu on aivan jumissa -> loukkaantumisriski ainakin lisääntyy. Syksymmällä olisi tarkoitus siirtyä halliin juoksemaan ja ottaa ohjelmaan samalla kuntopallon heittely. Omilla aivoilla päätellen tuo toisi hyvää vahvistavaa ja jossain määrin liikkuvuuttakin parantavaa treeniä olkapäille.

Miettiikö kukaan täällä helvetti hetkeäkään että MIKSI olkapäissä on kipuja?

Heti ehdotetaan kortisonia ja leikkausta ja lepoa ja tulehduskipulääkkeitä mutta kukaan ei edes yritä miettiä kunnolla syitä mitkä ovat johtaneet tilanteeseen.

Pelkästään tänä kesänä olen jo kuntouttanut kymmenkunta eri asteista olkapään kiputilaa eri näköisiltä ja kokoisilta ja vahvuisilta treenareilta.
Ja 90% tapauksista on aina samantyyppiset syy-seuraussuhteet;

-huonosti suunniteltu treeniohjelma, eli ei tasapainoa. Ja selvyyden vuoksi, jos teet 3 sarjaa penkkiä niin 3 sarjaa soutuja ei ole tasapainotettu ohjelma.
-ryhti- ja asentovirheet. Edes hieman eteenpäin kääntyneet olkapäät aiheuttavat agonistien ja antagonistien (vaikuttaja/vastavaikuttaja, esim hauis-ojentaja) välille muutoksia
length-tension-relationshipin suhteen. Tämä kuvastaa lihasten keskinäistä suhdetta lihaspituuden ja jännityksen kanssa.

Menee liian pitkäksi selittää juurta jaksain mutta pähkinänkuoressa,
aktiini- ja myosiinifilamentit sijaitsevat sarkomeerissa, eli luurankolihaksen supistuvassa yksikössä.
Myosiinin poikkisillat kiinnittyvät aktiinien filamentteihin ja vetävät niitä sisäänpäin, tästä johtuu lihaksen lyheneminen A.K.A supistuminen.
Meillä on ideaalinen pituus jokaiselle lihakselle, eli pituus jossa aktiinin ja myosiinin ote toisiinsa on optimaalinen, jos lihaspituus muuttuu niin tämä optimaalinen filamenttien "liukuminen" heikkenee.
Eli, jos vaikka olkapäät ovat eteenkääntyneet niin mm. infraspinatuksen ja teres minorin (kaksi neljästä kiertäjän kalvosimen lihaksesta) length-tension relationship ei ole hyvä. Niiden sarkomeerit ovat liian pitkät jotta myösiinien poikkisillat voisivat kiinnittyä niihin ideaalisesti.

Se on luultavasti yksi yleisimpiä syitä siihen että punnerrusvoimat ovat heikot ja olkapäät särkevät.

Ja vielä yksinkertaisemmin;

-selän lihakset ovat pidentyneet ja heikot
-rinnan lihakset ovat lyhentyneet ja mahdollisesti heikot
-olkapäässä tuntuu kipua edellä mainituista syistä ja voimantuotto on heikkoa

Fuhrer, puhut asiaa joskin en ehkä kaikkia ymmärrä. Itse olen jo ikääntynyt 48v. voimailun harjoittelija ja vaivat olkapäässä tekivät minut uteliaaksi. Minulla todettiin noin 6 kuukautta sitten kiertäjäkalvosin repeymä vasemmassa olkapäässä, ei itse asiassa tapahtunut kunnon revähdystä vai vastaavaa. Aloitin nyt tällä viikolla keveyt treenit olkapäälle ja kiinnostuin noista mainitsemasi heikoista lihaksista, jotka aiheuttavat myös olkapää kipuja.

Millaisia selän ja rinnan liikkeitä suosittelisit hoitavaan harjoitteluun ja miten

Mitä ehdotatte olkpaa oli tulehtunut ja sain siihe kortisooni piikin se auttoi nostaa edes jotai tavaroita mutta pitasko ottaa varmuudeks vielä kerran se?

Mitä ehdotatte olkpaa oli tulehtunut ja sain siihe kortisooni piikin se auttoi nostaa edes jotai tavaroita mutta pitasko ottaa varmuudeks vielä kerran se?

Mulle lääkäri sano että jos tuntuu vähänkään kipua piikin jälkeen niin uutta vaan perään. Kipeytyy herkästi uudestaan jos jää vähänkään tulehdusta.

4 piikkiä on maksimi mitä voi ottaa noin kuukauden välein. Tämän sanoi liikuntalääketieteen tohtori minulle

Kysyn tässä mikä vittu mun olkapäätä vaivaaa ei sillä voi tehä mitää liikkeitä ja kipu on tossa etuolkapäässä, jossain kun olkapaa menee johki asentoo siitä katoo kaikki voimat ihan kirjaimellisesti katoaa. Esim tänääkin tein haukkari istuen käspainoilla niin olkapää pettäää ja ja painot tippuuu maahan kun kivi.

Mulla vähän samantapasta ollu, äkkinäinen käden ylösnosto tuottaa muutamaksi minuutiksi kipua, samoin tavaroiden ylösnosto ja pystypunnerrusten tapaiset liikeradat. Joskus myös kun yritän rauhallisesti nostaa kättä, olkapää alkaa jumittamaan eikä mene täysin ylös. Pienellä alaslaskulla ja liikuttelulla se sitten vapautuu. Kysäisin tästä nopeasti lääkärituttavalta, joka sanoi että supraspinatus olisi ärtynyt, syynä liika punttitreeni ja että pitäis välttää kipuliikkeitä. On kuitenkin parissa viikossa pikkuhiljaa tullut kipua useammin.

Penkistä, souduista ja pystypunnerruksista olenkin pitänyt taukoa, mutta tähän asti olen vielä pelannut jääkiekkoa, koska ei ole pelatessa kertaakaan sattunut olkapäähän. Onko se ihan ok? Mitä muuta pitäis tehdä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kokemuksesta olkapääongelmien kanssa suosittelen menemään pätevälle urheilufysioterapeutille (OMT-fysioterapeutti) ja kertomaan ongelmasta. Osaavat tehdä analyysiin aika nopeasti.

Menkääpä ensin istumaan tuolille peilin eteen ja antakaa käsien roikkua vapaasti sivuilla, kääntäkää katse peiliin ja katsokaa onko olkapäät samalla korkeudella ja linjalla.

Itsellä oli toinen hartia "pudonnut" ja virheasennossa jänteet hankautuivat olkaniveleen ja jänteet tulehtuivat --> leposärkyä ja voimaton käsi. Menin fysioterapeutille, sain akupunktiohoitoa 3 kertaa, tein treeniä kuminauhalla, parin kilon painoilla käsien nostoja ja 10 kg penkkiä. Pikkuhiljaa sain alkaa tehdä treeniä isommilla käsipainoilla max 15 kg ja tällä hetkellä kuntoutus jatkuu vielä kuukauden omatoimisesti treenejä tehdessä. Nyt vasta huomaan kuinka voimaton olkapää ja niska oikeasti olivatkaan ja nyt parin kuukauden ja 350 € jälkeen muutos parempaan on tapahtunut. Rahat eivät menneet todellakaan hukkaan sillä itse en olisi saanut olkapäätä ja niskaa kuntoon, en todellakaan. Tyytyväinen olen fysioterapeutin palveluihin. Suosittelen fysioterapiaan Fysiosporttista ja OMT-fysioterapeutti Juha Tähkälää. Tekee töitä Espoon Leppävaarassa ja Tapiolassa.

kirjoitan nyt tähän samaan, vaikka yritänkin päästä heti maanantaina lääkäriin. Mutta jos nyt täältä saisi jotain vastauksia ennen sitä.
Ongelman vasen olkapää, joka on nyt alkanut äitymään.
Alunperin alkoi vihoitella viimetalvena, kun nuorin lapsista oli vauva, ja erittäin kannettavaa mallia, eikä mikään kevyt rakenteinen kaveri. Kesän aikana helpotti, kun ei tarvinnut enää kokoaikaa kanniskella.
Nyt kuitenkin kun aloitin tässä syksyllä potkunyrkkeilyn, on alkanut olkapään "etureunaan" ilmaantua kipua. Punnerrukset eritysesti tuottavat terävää kipua, säteilee hartiaa ja ojentajaa pitkin se kipu. Vähänkin jäykemmän oven auki työntäminen, tai sulkeminen, sekä käsivarren nostaminen tuntuu ikävältä, jos nyt ei kuitenkaan silti mitään järkyttävää tuskaa ole. Alkanut tosissaan epäilyttämään, ettei tuo nyt ole mitään asiaankuuluvaa, vaan taitaa jotain vikaa olla.

Olkapää on jatkuvassa tulehdustilassa, erilaiset asennot ja erityisesti suorin käsin kun nostat edestä jotain ylös, vihloo ja pistää olkapäitä. Treenaamaan kuitenkin pystyn ilman kipuja. Ja paikkani vissiin ovat todella kireät, näin sanoo äitini joka on hieroja.

Miten pääsen tosta loputtomasta tulehduksesta eroon? Olin tossa tauolla vähä yli kuukauden, jotta toi olis loppunut mut ei sit loppunut. Treenasin kuukauden ja sit meni peukalo ja taas taukoa treenaamisesta eli hyvää aikaa korjata olkapää. Mut ei toi tulehdus vaan lopu..Venyttelin joka päivä ja tein kiertäjäkalvosinliikkeitä tossa kuukauden tauolla, mut ei auttanut ja nyt noikin on taas jäänyt.

Mitään piikkejä en mieluusti alkaisi ottamaan vaan olisi mukava saada joku ohjelma mitä tehdä joka päivä, että sais ton kuntoon. Rauta siis nousee ongelmitta, mutta sitten ihan joku arkijuttu, vaikka jonkin esineen nostaminen johonkin korkealle, sattuu.

Mulla on kans ollut nyt vasemman olkapään kanssa ongelmia, sekä hartiat jumissa. Olin kaksi viikkoo sitten leikkauksessa ja siellä tuli jo vasenpuoli kipeeksi. Uskoisin että se on jotenkin revähtänyt kun jouduin nousemaan sängystä aina vasemman olkapään ja käden avulla. Kipu ei vaivaa muutn kauheesti kuin öisin.vasemmanpuolen Olkapäätä ja hartiaa alkaa jomottamaan. Ennen leikkausta treenasin 4 kertaa viikossa ja nyt pääsen salille vasta 2 viikon päästä, sekin varmasti vaikuttaa asiaan. Nyt lääkäri määräsi Panacodia ja dolania aina ennen nukkumaan menoa, mut ei ole vielä ainakaan auttanut, olen 4 päivää syöny niitä. Kannattaisiko jatkaa vielä tätä pillerin popsimista ja kylmägeelin laittoa vai mennäkö lääkäriin vielä? Onko muilla ollut samanlaisia vaivoja?

Mulla on kans tuo vasen olkapää alempana ja kävin kiropraktikolla ja se arveli että toinen jalka olisi lyhyempi. Nyt olen pitänyt pohjallista "lyhyemmän" jalan kengässä ja kroppa on hieman suoristunut, mutta vasen olkapää on kipeä öisin. Päivällä ei hirveesti vaivaa, mut ku menee maate niin johan alkaa pistämään vasempaan
olkapäähän ja hartiaan ja säteilee myös käteen. Kipulääkkeitä olen lääkäriltä saanut mut ei niistä hirveesti apua ole. Kylmägeeli on auttanut parhaiten. Popsinko vielä Buranaa vai kannattaisiko itsekin hakeutua uudelleen lääkäriin ja fysioterapeutille?

Itsellä kipeytyi pari vuotta sitten keskellä yötä oikea olkapää niin paljon ettei nukutuksi saanut ja kättäkään ei voinu nostaa mihinkään. Edellisenä iltana ai ollut mitään. Ultrassa todettiin, että jänne olkapäässä oli turvoksissa ja siellä oli kalkkia. Tulehduskipulääkkeillä ja kuntoutuksella silloin pääsin eroon vaivasta vaikka luulin sen olevan jäätynyt olkapää, joka on kai aika pirullinen vaiva. Nyt sitten oireet on uusineet, vaikkakin lievempinä mutta penkkiä ja esim. vipunostaja ei kärsi tehdä ollenkaan kivun takia. Kävin työfysiöoterapeutilla ja hän tutki, että olisi ahdas olkapää ja osa syy ongelmaan on ryhti joka kieltämättä välillä on vähän löysä kun istumatyötä pitkälti tekee. Nyt olen taas alkanut kunttouttamaan kuminauhalla olkapäätä ja toiveena olisi että joskus sais taas tehtyä kunnolla olkapäitä.

Jumppari: millainen leikkaus sinulle tehtiin? Tuli vaan mieleen, koska silloin kun itse kävin sappileikkauksessa, niin suurimmat kivut aiheutuivat kroppaan jääneistä leikkauskaasuista. Kipu tuntui nimenomaan olkapäässä ja kesti reilun viikon.

Laitan nyt oman ongelman tänne kun ei viitsi uutta ketjua aukasta, koska näitä olkapääketjuja näkyy olevan jo runsaasti.

Mutta siis: tänään yläkropan voimatreenin viimeisiä liikkeitä olin tekemässä, tällä kertaa ranskalaista mutkatangolla. Alla oli siis jo penkkiä ja vinopenkkiä käsipainoilla, pystypunnerrusta ja kapeata penkkiä, joten kovin "kylmänä" paikat tuskin olivat. Mutta ranskalaisen ekan sarjan aikana tuntu vasemmassa olkapäässä (kiertäjäkalvosimessa?) semmonen pieni vihlaisu ja jätin sarjan siihen kesken. Jotenkin kai olkapäät nousi penkistä tai jotain, kun koskaan ennen mulla ei oikeastaan ole olkapäissä ollut mitään kummempaa kipua (muutakuin DOMS). Tuossa sitten hieman liikuttelin kättä ja sen sellaista jonka jälkeen päätin tehdä loputkin sarjat. Noh, loppujen sarjojen aikana tais jotain pientä pistelyä vielä tuntua vasemmassa olkapäässä mutta pysty tekeen hyvin. Nyt sitten tässä illan mittaan oon tehnyt vähän kuivaharjotteluna vipareita eteen, penkkiä ja vinopenkkiä yms kuminauhalla pyöritellyt käsiä selän taakse. Vipareissa tuo vasen olkapää rutisee hieman, ja penkin ja vinopenkin liikerataa tehtäessä tuntuu ala-asennossa tossa olkapäässä pistävä tunne vähän niinku tuolla takaolkapään alueella.

Että mikähän tässä nyt saattaisi näillä lähtötiedoilla olla? Ei siis ole olkapää mitenkään kipeä muutenkun kun just noissa tietyissä asennoissa, ja jos kättä nostelee suoraan eteenpäin niin pienenpientä rutinaa kuuluu.

Miten kannattaa ensi viikon rinta- ja punnerrusreenien kanssa tehdä, tunnustellen ensin ja katsoa onko tehdessä kipua ja mennä sen mukaan? Kiertäjiä lämmitten aina ennen punnerrusliikkeitä pari kolme 15-25 toiston sarjaa parin kilon kässärillä ulkokiertoja, ja niiden reenien loppuun kanssa joku kolmisen sarjaa 3 kilon kässärillä toistot +20.

Ja noista kivuista muuten, kun moni sanoo että kivun rajoilla pitäis tehdä, niin entä jos treenatessa ei tunnu kipua, mutta treenin jälkeen tulee pieni kipu?

Ja onko joku kuullut auttaisko uinti olkapään pieniin kipuihin vaiko pahentaako se yleensä sitä? Varmasti tapauskohtaista, mutta jos kuvitellaan kivun olevan "pientä" rasituksen jälkeistä.?

Ja onko joku kuullut auttaisko uinti olkapään pieniin kipuihin vaiko pahentaako se yleensä sitä? Varmasti tapauskohtaista, mutta jos kuvitellaan kivun olevan "pientä" rasituksen jälkeistä.?

Mulla meni vuoden sisään molemmat olkapäät, ja itse kuntoutin fysioterapian lisäksi niitä myös uinnillla ja ainkin itse koin että siitä oli kyllä kovasti hyötyä.

Back
Ylös Bottom