Minä treenasin aikoinaan olkapäät ihan omana päivänään - kuten kaiken muunkin. Sitten yritin vähän aikaa tehdä hartiat penkkipäivänä, vuorotellen rinta- ja hartialiikkeitä. Siitä ei tullut mitään. Nyt olen siirtynyt sellaiseen systeemiin, jossa treenaan hartiat penkin (ts. rinnan = kaksi liikettä) jälkeen ja teen vain vipunostot sivuille ja eteen. En kyllä tiedä, onko se fiksua, mutta näin saan poistettua liikarasitusta ojentajilta, ja minulle se penkki on kuitenkin tärkeämpi.
Hartioiden kokoa en ole edes seurannut, mutta tuloskehitys hartialiikkeissä oli paras silloin, kun tein ne omana päivänään.
En ole mikään guru, mutta oma ykkösneuvoni olisi, että hankkii vähän aikaa sitä raakaa voimaa sinne hartioihin. Esim pystypunerruksiin yksinkertaisesti lisää rautaa, ja jos tulee vaikka vain 4-6 toistoa, niin tekee sitten sen verran. Parin treenikerran jälkeen pitäisi jo tulla paremmat sarjat ja niin pikkuhiljaa edeten saa jo pidemmät sarjat tehtyä niillä isommilla romuilla. Ja kun pysähtyy niin sama homma alusta. Kokemuksesta tiedän, että naiselle voi olla kova paikka siirtyä isompiin käsipainoihin, kun yleensä ne menevät 2,5kg:n välein. On vain sisukkaasti taisteltava, ja kyllä ne sieltä nousemaan lähtevät.