AC-nivelvaivoista
En tiedä voiko AC-nivel vaurioitua monellakin tapaa, mutta itsellä ainakin parhaan tiedon mukaan katosi se "rustoliitos" siitä solisluun ja olkapään välistä, jolloin luut alkoi hankaamaan ja kuluttamaan toisiaan ja kipeytymään (tai ainakin solisluun ulompi pää kului). Tässä mun mielestä aika selkeä animaatio tapahtumasta (lähde
www.shoulderdoc.co.uk):
Tässä linkki shoulderdoc.co.uk AC-nivel-artikkeliin, mistä toi animaatio on, siellä on aiheesta muutakin tietoa:
http://www.shoulderdoc.co.uk/article.asp?article=1280§ion=18
Tuolla mun aloittamani threadi omasta AC-nivelongelmastani, jos kiinnostaa lukea:
http://www.pakkotoisto.com/vammat-j...elen-paeae-kuluu-kipuilee-kuntoon-treenillae/
Mun tilanne kerrottuna lyhyesti: mulla AC-nivel levisi ja alkoi kipuilla ilman mitään merkittävää äkkinäistä osumaa/muuta onnettomuutta eli ihan vain säännöllisellä ehkä liiankin intensiivisellä punttitreenillä, ei auttanut lepo (pari kk treenitaukoa), yleislääkärit arvaili pari kertaa vaivaksi mitä sattuu ja syöttivät tulehduskipulääkkeitä pari kuuria, ei laitettu kortisonia, otettiin magn.kuvat ja ortopedi sanoi että aivan selvä tapaus - joko otetaan 0,5-1cm solisluun päästä tähystysleikkauksella tai jos ei vaivaa ja haittaa elämää liikaa niin sitten se hioutuu pikku hiljaa itsekseen > treenasin säännöllisesti vuoden kivun rajoissa niin, että AC-nivel kipuili treenin jälkeen päivän tai useampiakin välillä, vaiva lieveni pikku hiljaa ja noin vuodessa lakkasi kokonaan vaivaamasta, ja nyt voi taas treenata ihan kuin ennenkin, vaikka kovia 5:sia ja pakkotoistoja jos siltä tuntuu. Edelleen mulla on hajonneen AC-nivelen puolella monta milliä korkeampi pahka siinä AC-nivelen kohdalla mutta enää se ei kipuile.
Jos tapaus on kuten mulla eli siellä luut hankaa toisiaan, en ymmärrä miten kortisoni voisi auttaa pysyvästi, kun ei se sitä luiden hankaamista poista. Mutta en ole todellakaan mikään lääkäri koulutukseltani, joten voin olla väärässäkin. Ja jos siellä on tulehdusta ja kipukin on sellaista, ettei potilas saa vaikkapa nukuttua, niin kortisoni lienee paikallaan ainakin tällöin. Muutenhan sen tiedon perusteella mitä mulla on, tota AC-niveltä ei voi korjata kun se leviää kuten mulla, eli ei sinne mitään kuminpalaa voi laittaa ruston korvikkeeksi, sillä sellaistakin yritin ortopediltä kysellä aikanaan. Päätin sitten kokeilla vain jatkaa treenaamista, kun ortopedi oli magneettikuvista varmistanut, että missään muualla olkapään nivelissä, jänteissä tai muissa rakenteissa ei näkynyt mitään kulumista, tulehdusta tai vaurioita, ja nyt näyttää siltä että se kannatti.
Mutta Qua:n alkuperäisen viestin oireet ei kyllä ihan täsmää mun oireisiin, itsellä ainakin pahinta myrkkyä vaivan ilmaantumisen jälkeen oli pystypunnerrukset ja vipunostot ym, minkä takia pidinkin suunnilleen tuon vaivan keston eli vuoden lähes totaalitaukoa kaikista olkapääliikkeistä (paitsi takaolkapäistä, ja kiertäjäliikkeet otin ohjelmaan mukaan kun niitä ei ennen ollut). Totta kai AC-nivel joka tapauksessa vaivasi kaikissa liikkeissä, mitä käsillä ja ylävartalolla tehtiin, ihan hauiskäännöstä ja selälle tehtävistä souduista lähtien, mutta niitä pystyi kuitenkin jotenkin tekemään. Mulla ei myöskään kipuillut AC-nivel pelkästään treenissä, vaan enemmänkin se ärtyi treenistä ja vaivasi sitten jotain 1-4 päivää sen jälkeen kipuillen lähes koko ajan tai ainakin jos jotain piti kyseisellä kädellä tehdä. Kipu ei kuitenkaan ollut mitään niin kovaa, ettei olisi pystynyt nukkumaan tms.
Tuolla shoulderdoc.co.uk -saitilla kuvissa oleva "
scarf test", jota näemmä käytetään AC-nivelvaivan diagnosointiin (ei kylläkään Suomessa ainakaan kukaan lääkäri muistaakseni käyttänyt), päti ainakin mun AC-niveleen täysin: kun (vasen) AC-nivel ärtyi treenistä, vasemman käden liikerata rajoittui tuosta vartalon etupuolelta oikean olkapään suuntaan vietäessä. Eli suomeksi esim. oikeaa kainaloa ei aina meinannut taipua pesemään kun AC-nivel rajoitti liikettä. Tuota varsinaista "Scarf testiä" tein myös tuolloin kokeeksi ja oikea (terveen puolen) käsi taipui hyvin niin, että sormilla raaputteli vasenta lapaluuta olan yli, kun taas AC-nivelen kipuillessa vasemman käden sormet eivät ylttäneet kuin vain oikean olkapään päälle, koska ärtynyt AC-nivelen seutu pisti hanttiin. Nykyään kun ei kipuile niin molemmat puolet taas taipuukin normaalisti.
Qua:lle siis kysymykset: tuntuuko kipu vain treenatessa vai tuntuuko se myös treenin jälkeen? Ja aiheutuuko treenaamisesta "
scarf testin" mukainen liikeradan rajoitus vietäessä siis "vaivaista" kättä vartalon edestä terveen käden olan yli?
--
HUOM!
Joka tapauksessa tämä on pelkkää nettitohtorointia, ja olkapään todellinen tilanne ei selviä mielestäni ilman magneettikuvia ja ortopediä, mitkä tietysti ilman vakuutuksia maksavat aika reilusti. Röntgenissäkin näkyy tosiaan lähinnä luut, vasta magneettikuvasta näkyy onko siellä vaikka pehmytkudoksissakin jotain vaurioita. Minullekin yleislääkärit heittivät arvauksia mm. kiertäjäkalvosimen vammasta tai jonkun jänteen (supraspinatus?) hankauksesta urassaan tjsp, mutta asian todellinen laita selvisi vasta magneettikuvalla.
Melkein minkä tahansa muun olkapään seudun vaivan kanssa treenaamisen jatkaminen kipuilusta huolimatta yleensä vain pahentaa ongelmaa, mutta itsellä peli oli selvä kun oli magneettikuvalla tarkistettu, että olkapään seutu on muuten ok paitsi AC-nivel. Joten en suosittele todellakaan kenellekään treenaamisen jatkamista olkapääkivuista huolimatta, jos ei ensin ole ottanut selvää mikä vaiva itsellään on. Tonni tai pari on pieni hinta tutkimuksista verrattuna siihen, että rikkoo olkapäänsä totaalisesti ja kärsii siitä parhaassa tapauksessa lopun ikäänsä. Itse olin olkapäävaivainen vuoden, enkä todellakaan haluaisi kärsiä mistään vastaavasta vaivasta pysyvästi.