Olkapää paskaksi(ko) vol.2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juzzi87
  • Aloitettu Aloitettu
Semmosta että yöllä käännyin ihan normaalisti kyljelleen.olkapää jäi vähän huonoon asentoon ja sitten kuulu pien rusaus ja voi helvetti että sattui.Nyt kun nostaa kättä niin kipu tuntuu olkapäässä.en oikein osaa selventää missä kohdassa olkapäätä.Että voikohan olla mitään vaurioita.Ihme kyllä jos saa kääntämällä kylkeään olkapään rikki. :wall:

Minulle on käynyt vuosien ajan tismalleen samalla tavalla. Herään unesta ja tajuan että olkapää on huonosti, aivan kuin muljahtanut paikaltaan. Sitten korjaan asentoa, olkapää rusahtaa takaisin paikallaan ja vihloo niin prkeleesti. Pientä kipua kestää sen jälkeen pari päivää. Kipu on olkapäässä, mutta ei juurikaan vaikeuta reenaamista tai jokapäiväisiä askareita. Ainoastaan vihloo tietyissä asennoissa.

Olen huomannut että olkapää muljahtaa kun nukun tietyssä asennossa pää olkapäähän nojaten tjsp. Nykyään välttelen näissä asennoissa nukkumista ja nykyään olkapää muljahtaa enää todella harvoin. Itseänikin kiinnostaisi tietää mistä on kysymys. Ei tunnu kivalle, mutta ei onneksi juuri haittaa elämääkään.

Mulla ei sentään muljahtele nukkuessa, mutta jos satun nukkumaan kyljelläni niin yleensä tekee kipeetä pari päivää. On pitänyt tietoisesti optella nukkumaan mieluiten selällään.

Sama ongelma, vasen olkapää joutuu koville jos nukun vasemmalla kyljellä. Olkapää joutuu jos tosi outoihin asentoihin nukkuessa. Kaksi kertaa olen herännyt siihen että aivan helvetillinen tuska vasemmassa olkapäässä ja en edes paitaa ole saannut päälle kun on pitänyt käydä hakemassa lekurilta saikkua ja kipulääkettä vaivaan. Vaivat alkoivat sen jälkeen kun solisluu kävi rintalastasta irti.
Tässä olen nyt tehnyt kiertäjäkalvosin ohjelmaa ennen treeniä ja samoin painottanut venyttelyyn niin vaivat ovat vähentyneet. Ihmeelistä on että tuo vasen olkapää on todella paljon liikkuvampi kuin oikea, huomaa esim. venytyksissä. Mutta silti useammin jumissa ja kiristää takaa sitä. Yksi myös joka vaikutti paljon vasempaan olkapäähän oli veto, eli autolla ikkuna auki ajaessa kävi veto joka kipeytti sitä ja samoin toissä oli tuuletin joka puhalsi vasemmalta.

Hiukan on samaa vikaa täälläkin kun kääntää kylkee niin rupee yhtäkkii sattuu vaan niin vitusti mutta menee ohi kun kääntyy selälleen hiukaks aikaa ja menee rauhallisesti kyljelleen ja ns. "asettelee" sen olkapään siihen patjalle... :jahas:

Mullakii käyny tollee oikeelle olkapäälle, vihlo sen jälkee niin perkeleest ettei voinu liikuttaa koko kättä yhtee päivää, mut meni paris päiväs kokonaa ohi vihlonnat.

Oiskohan mennyt vaan jokin hermo jumiin ja sen takia niin kipeä..? rusahteleehan joskus niskatkin kun on jumissa ja rupeaa venyttelemään. Ei varmasti mene olkapää sijoiltaan noin helpolla, jos ei siinä ole entistä vammaa.

Samaa ongelmaa.

BJJ-treeneissä osittain sijoiltaan mennyt olkapää (olkanivel tuntui tulevan pois paikoiltaan käden jäädessä huonoon asentoon ja palautui paikoilleen, kun käden vapautti) on vihoitellut koko kesän. Kovaa tasapenkkiä tangolla se ei kestä ja kipeytyy huonoista nukkuma-asennosta (kyljellään ja vatsallaan käsi edessä). Pakko vain yrittää nukkua selällään ja pyörimättä.

Heitetään Pakkiksen tietäjille taas ikuisuuskysymys.
Onkohan kyseessä kiertäjäkalvosimen vamma vai sitkeä tulehdus?
Kun:
- Tuli olkapään osittaisesta sijoiltaan menosta
- Ärtyy eritoten tasapenkistä
- Kipukohta etu- ja keskiolkapään välin yläosassa
- Kipuilee väännettäessä suorana ylöspäin kohotettua kättä taaksepäin, sekä vääntäessä kättä selän taakse (joskus tästä lukosta käytetty kansan omaista nimitystä "poliisi ote" :rolleyes: )

Tengu sanoi:
Kun:
- Kipuilee väännettäessä suorana ylöspäin kohotettua kättä taaksepäin, sekä vääntäessä kättä selän taakse (joskus tästä lukosta käytetty kansan omaista nimitystä "poliisi ote" :rolleyes: )

Mulla oli samantapaiset oireet kun meni olkapää sijoiltaan. Mutta se oli kyllä 3-4 tuntia sijoiltaan, ennenkuin lääkärit saivat väännettyä paikalleen nukutuksen jälkeen. Silti vaikka oli olkapää leikkauskunnossa, pystyin vetämään leukoja ja punnertamaan n. 70kg penkistä. Elikkä saattaa olla vaikeampikin vamma kyseessä, mikä pitäisi hoitaa, vaikka pystyisikin tekemään tuommoisia fyysisiä suorituksia. Kävisin ehdottomasti näyttämässä olkapäätä fysioterapeutilla, jos on varaa sijoittaa se n. 30 euroa siihen.

nkutte päin helvettiä! :rolleyes:
tosimies nukku molemmat kädet tyyny alla, toinen jalka koukussa ja toine suorana.. siitä on tosimiehen nukkumis opas tehty ;)

Tengu sanoi:
Samaa ongelmaa.

BJJ-treeneissä osittain sijoiltaan mennyt olkapää (olkanivel tuntui tulevan pois paikoiltaan käden jäädessä huonoon asentoon ja palautui paikoilleen, kun käden vapautti) on vihoitellut koko kesän. Kovaa tasapenkkiä tangolla se ei kestä ja kipeytyy huonoista nukkuma-asennosta (kyljellään ja vatsallaan käsi edessä). Pakko vain yrittää nukkua selällään ja pyörimättä.

Kun:

Vaikuttaa, että sulla meni aika lailla samanlailla sijoiltaa, kun mulla viime perjantaina. Palasi nopeasti takaisin, kun irrotti otteen. Kivut on nyt lähes kokonaan hävinneet ja ens viikolla ajattelin kokeilla treeniä. Oikealla kyljellä nukkumista on pitäny välttää...

Kuinka pian loukkaantumisen jälkeen aloit taas täysillä treenaamisen? Lääkäri sano mulle, että vajaa 2 vko:n tauko ja kevyt alotus.

Kyse on todennäkösesti kiertäjäkalvosimesta, joka on venähtänyt jotenkin. Mulla ainakin tuntuu juuri tuo, kun ylöspäin kohotettua kättä vääntää taaksepäin. (Se nyt on aika lunnoton asento muutenkin.) Saa nähdä kuinka tasapenkin kanssa käy... :rolleyes: Täytyy vaan varmaan ruveta säännöllisesti harjoittaan kiertäjäkalvosimia, että kestää, sekä erityisen hyvin lämmitellä ne joka työntöliikkeitä sisältävän treenin yhteydessä.

Muuten, meneekö olkapää paljonkin helpommin vastaisuudessa sijaltaan, kun on kerran jo mennyt? Kun on kyse tälläisestä osittaisesta sijoiltaan menosta, mikäli semmonen termi on oikea.

Tengu sanoi:
Samaa ongelmaa.

Kun:

Mulla ei ole ollut tollasia sijoiltaan menoja. Mutta muuten oli oireet aivan samanlaiset ja kiertäjäkalvosimesta oli kyse. Lekurilla käynti ois paikallaan. Ja lepoa todennäkösesti joutuu pitämään ainakin punnerrusliikkeistä.

Kiitoksia vastauksista.

Kiertäjäkalvosin se sitten taitaa olla niinkuin itsekin olen arvellut. Ei tietenkään olisi pahitteeksi tarkastuttaa se vielä asiaan erikoistuneella lääkärillä tai vastaavalla, mutta mieshän ei lääkäriin mene pikkuvaivojaan itkemään :D

Kuinka pian loukkaantumisen jälkeen aloit taas täysillä treenaamisen? Lääkäri sano mulle, että vajaa 2 vko:n tauko ja kevyt alotus.

En tainnut aikaisemmassa viestissä mainita, että loukkaantuminen tapahtui jo alkukeväästä. Nyt en enää muista tarkasti, mutta olisinkohan siinä pitänyt n. pari viikkoa taukoa punnerrusliikkeistä ja sitten aloittelin kevyesti.

Olkapää on itse asiassa parantunut jo aika hyvin (tosin pirun hitaasti) ja jollei sitä hullusti revi niin ainoa mistä sen huomaa on enää tuo käden taakse vääntäminen. Tasapenkkiä tehdessäkään siihen ei satu ja treenin voi vetää täysillä. Kovan penkin jälkeen tosin tuntuu hieman takapakkia parantumisessa. Kysymykselläni hain lähinnä varmistusta siihen, että kuntoutan oikeaa asiaa. Eli jos kyseessä olisi ollut tulehdus (vai onko se vieläkään pois suljettua?) niin se olisi vaatinut kylmää ja buranaa, mahdollisesti sitkeämpänä lekurin piikkiä.

Kuntoutus tarkoituksessa olen tehnyt erityisen hyvät olkapää lämmittelyt ennen yläkropan treeniä, kiertäjäkalvosin liikkeitä, käden pyörittelyjä, kevyttä olkapää treeniä sekä olkapään lihastasapainoon- ja parempaan ryhtiin tähtäävää treeniä. Niin ja taidan vaihtaa tasapenkin vinopenkkiin käsipainoilla ainakin vähäksi aikaa. Enempää en ole keksinyt.

Itse kävin tänään lääkärillä olkapään "naksumisen" / kipeytymisen takia. Siellä on joku jänne (en nyt muista oikeaa nimeä) ottanut vähän osumaa joskus ja sitten parantuessaan rustoutunut sen verran, että tietyissä olkapään liikkeissä jumittaa ja siitä se naksuminen/kipu.

Sain vähän ohjeita, joiden mukaan pitäisi muuttaa treeniä, eli ainakin pystysoutu , punnerrukset ylöspäin kapealla otteella ja vastaavat ovat kiellettyjen listalla. Pitää siis vahvistaa tuota olkapäätä korvaavilla liikkeillä. Tuleeko kenellekään jotain tiettyjä mieleen? Ristikkäistaljalla ja käsipainoilla saanee aika mukavasti treenattua, kun vaan pitää liikeradat tarpeeksi puhtaina.
Niskan takaa ei tietysti voi nostaa ylöspäin pieniäkään painoja...

Jos tuo ei auta, niin sitten pitäisi ottaa kortisonipiikkejä ja kokeilla, jos sillä lähtee... jos ei sekään, niin sitten taitaa olla leikkaus edessä.

Toivottavasti kuitenkin saisi treenin muutoksella kuntoon...

Laitetaas tähän omaakin "vaivaa", eli joskus aamuisin olkapää tuntuu semmoiselta oudolta, muljuaa tjsp. vaikea kuvailla. kun olkapäätä pyöräyttää sopivassa kulmassa ja vääntelee niin "rusahtaa" kunnolla muutaman kerran, tuntuu lähinnä samalta kun sormea naksauttaisi. Eräs urheiluhieroja joskus on sanonut että sormien luonnollinen naksahtelu tapahtuu koska nivelestä purkautuu painetta tms. Joten mistähän mahtaisi johtua olkapään kanssa, kovan penkkitreenin jälkeen yleisintä, mitään kipua ei missään esiinny.

Back
Ylös Bottom