Olkapää kipeä..

Osaisko joku viisaampi neuvoa ku aina ku teen rintatreeniä ni oikea olkapää tulee kipeäksi.. Se ei kipeydy ollenkaan olkapäätreenissä mikä voi olla vikana?

Onko tekniikka kunnossa? Tuntuuko kipua jo lämmitelyssä vain vasta kovissa sarjoissa? Tuntuuko kipua kaikissa rintaliikeissä vai jossain tietyissä? Jos kipu tuntuu vain jossain tietyssä liikkeessä ja vain kovien sarjojen jälkeen suosittelisin kiinnittämään enemmän huomiota tekniikkaan. Jos kipua tuntuu kaikkien liikkeiden ja lämmittelysarjojen aikana/jälkeen mene lääkäriin.

Itse menisin lääkäriin (suoraan kunnon olkapää spesialistille) vaikka kipua tuntuisi vain jossain yhdessä liikkeessä. Jokin on varmasti pielessä jos treenauksesta/treenin aikana tulee muuta kipua kuin sitä normaalia lihaskipua. Koettaisin ensin viikon tai parin totaali tauolla ja jos ei kipu lähde niin sitten viimeistään lääkäriin. Jos tuo tauko tuntuu ylivoimaiselta henkisesti, siis meinaa pää hajota kun tekee mieli puntille, niin ajattele että jos se vaikka sattuukin olemaan jotain vakavampaa niin pääset siitä 2vkossa eroon alkuvaiheessa mahdollisesti kun taas jos jatkat treenaamista kivun kanssa voi siitä seurata vaikka puolen vuoden tauko tai mahdollinen tilanne ettet voi treenata enää koskaan kunnolla.

Sori jos säikytin. :piis:

Mullakin treeniuran alkuvaiheessa (noh, alussa sitä vieläkin ollaan) kipeytyi juuri oikea olkapää. Kivut loppuivat saman tien kun opettelin oikean penkkaustyylin (eli lavat yhdessä jottei olkapäät liiku noston mukana ylös). Ja tosiaan kiertäjäkalvosimien lämmittelykään ei ole pahitteeksi vaikka se omalla kohdallani luvattoman usein unohtuukin...

veikkaan kiertäjänkalvosinta. itselläkin oli jonkun aikaa vasen olkapää aina rintatreenin jälkeen kipeänä. varsinkin vinopenkki kipeytti sen. hoidin sitä pitämällä kylmässä pitkin päivää ja nukkumaan mennessä tein kyljellään pari n. 5o toiston sarjaa kiertäjänkalvosimia niin ettei kipu tunnu. myös collegepaita on nykyisin aina kiertäjänkalvosimia rasittavissa treeneissä päällä.

Mulla on kans jotain ongelmaa oikeassa olkapäässä. Tullu todennäköisesti penkistä ja muista punnerrusliikkeistä.. Olisko sitten se kuuluisa kiertäjäkalvosin ärtyny? esimerkki missä sitä vihloo(nimenomaan vihloo) : kun putsaa vaikka lumia auton tuulilasilta harjalla pois, oikealla kädellä. Ja aina kun tekee jotain piiska maista liikettä niin vihloo koko olkapäätä... penkissä ei kauheesti tunnu mutta vähän kumminkin. Vinopenkissä enemmän ja pystypunnerruksessa.

Pidänkö taukoo vai aloitanko kiertäjäkalvosin reeniä?

Kipu tuntuu kovien sarjojen lopussa.. Kokeilin viikon taukoa ja tein kiertäjäkalvosin "jumppaa", mutta ei näytä auttaneen.. Täytyy varmaankin kääntyä lääkärin puoleen..

Kiitos vastauksista

Nostetaans tällainen threadi ylös ku kysymys liippaa aika läheltä.

Eli mulla on ollu sitkeä olkapäävaiva jo yli puol vuotta ja tänään sitten vihdoinkin kävin ultraäänessä sitä tutkituttamassa.

Kiertäjäkalvosimen jänteestä löyty "pieni" repeämä. Elikkä jotain vaivaa siellä todellakin on. Seuraavaks täytyy mennä ortopedin juttusille, mut arvelin jo nyt kysästä, jos jollakulla ois vastaavanlaisesta vammasta kokemuksia.
Meneekö ohi täydellisellä levolla vai tartteeko puukkoa?

Kopriainen sanoi:
Nostetaans tällainen threadi ylös ku kysymys liippaa aika läheltä.

Eli mulla on ollu sitkeä olkapäävaiva jo yli puol vuotta ja tänään sitten vihdoinkin kävin ultraäänessä sitä tutkituttamassa.

Kiertäjäkalvosimen jänteestä löyty "pieni" repeämä. Elikkä jotain vaivaa siellä todellakin on. Seuraavaks täytyy mennä ortopedin juttusille, mut arvelin jo nyt kysästä, jos jollakulla ois vastaavanlaisesta vammasta kokemuksia.
Meneekö ohi täydellisellä levolla vai tartteeko puukkoa?
Tästä on muistaakseni ollutkin jo paljon juttua aiemmin. Mutta siis, pienet repeämät usein saadaan kuntoon kuntouttamalla olkapään ja lavan tukilihakset, erityisesti tietenkin kiertäjäkalvosin tarvitsee vahvistusta. Puukkoa ei välttämättä tarvi ja sillä ei aina saavuteta mitään huipputuloksia.. mutta tämä ortopedi osaa sulle kertoa ,että onko leikkausindikaatiota vai ei.
Kyllä tosta vaivasta useimmat toipuvat hyvin,mutta aikaa ja hermoja se vie. :thumbs:

Mul on sama ongelma ton olkapään kanssa. Se tulee aina rinta ja olkapää treenin yhteydessä vittumaisesti kipeeksi. Kerraan se oli varmaan viikon kipeenä putkeen kokoajan vihlo silleen vittumaisesti. Mutta tässäkin on aina vaihteluja välillä ei ole ollenkaa kipeenä. Mistäköhän johtuisi??

Off topic meikäläiselle ainakin on auttanut yksinkertaisesti se, että jätän olkapäätä satuttavat liikkeet kokonaan pois :D

Punnerrusliikkeissa varsinkin auttaa kyynärpäiden tuominen lähemmäksi kroppaa. Itse teen esim. pystypunnerruksen käsipainoille kyynärpäät melkein kokonaan eteenpäin suunnattuna. Tuntuisi vähentävän olkapäähän kohdistuvaa rasitusta.

Douppi sanoi:
Mul on sama ongelma ton olkapään kanssa. Se tulee aina rinta ja olkapää treenin yhteydessä vittumaisesti kipeeksi. Kerraan se oli varmaan viikon kipeenä putkeen kokoajan vihlo silleen vittumaisesti. Mutta tässäkin on aina vaihteluja välillä ei ole ollenkaa kipeenä. Mistäköhän johtuisi??
Voisi ajatella johtuvan juurikin kiertäjäkalvosimen vaivasta (niinkuin suurin osa näistä ongelmista) esim. impingement-oireesta eli tietyissä asennoissa ja liikkeissä cuffin jänteet(jännekalvo ja limapussi) puristuu/hankaa olkaluun ja olkalisäkkeen/tietyn ligamentin välissä. Tästä voi seurata olkapään tendiniittia /bursiittia ja leposärkyä ym. Mutta ei tämmöisiä diagnooseja voi todellakaan luotettavasti tehdä näkemättä ja ilman tutkimista. :)

Minulla on sellainen vaiva kun teen vipunostoja takolkapäille, tuntuu pientä vihlontaa lihaksessa, tämäkin ainoastaan silloin kun nostan painot tarpeeksi ylös ja pidän jännityksessä. En ole vaivan antanut haitata treenamista, mutta vihlontaa on ollut jo aika kauan. Onko tämä vain jotain lihaksen ärtymistä, mikä menisi ohi pienellä levolla?

Minulla tulee aina rinta/olkapää/ojentaja päivän jälkeen oikean käden olkapää kipeäksi. Koittaa punnertaa tai muuta niin vihlasee, pidettävä pari päivää lepoa. Kipu tulee aina seuraavan päivän aamuna, ei tunnu treenin aikana tai samana päivänä. Varmaan tuo kiertäjäkalvosin mullakin vaivaa

Minulla tulee aina rinta/olkapää/ojentaja päivän jälkeen oikean käden olkapää kipeäksi. Koittaa punnertaa tai muuta niin vihlasee, pidettävä pari päivää lepoa. Kipu tulee aina seuraavan päivän aamuna, ei tunnu treenin aikana tai samana päivänä. Varmaan tuo kiertäjäkalvosin mullakin vaivaa

Mulla on myös noita vihlaisuja, mutta ne tulee pääosin silloin kun teen pystypunnerruksia käsipainoilla. Toissapäivänä oli myös helvetin ikävä yllätys kun tein ylätaljaa niskantaakse. Tota liikettä oon pyrkiny välttää ku ennenkin oikee olkapää vihoitellu, no koitinpa nyt kuitenki. Eka lämmittely meni kivasti kevyillä painoilla, mut sitten laitoin lisää ja heti kun vedin sen alas niin tuntu kun ois oikee olkapää revähtäny. Sitte hetken kirottua ja venyteltyä oli olkapää taas melko normaalissa kunnossa. Tällähetkellä muuten normaali paitsi pientä jäykkyyttä havaittavissa. Pitäisköhän tuota käydä näyttämässä lääkärille?

Näihin olkapää kipuihin liittyen lukekaa tämä artikkeli http://voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=2291 ja koittakaa tota koko liikelaajuuden vipunostoa, em. artikkelissa ainakin kehutaan sitä hyvänä olkapään vahvisvana/kuntouttavan liikkeenä unohtamatta venyttelyn tärkeyttä. Paljon tossa on kyl sellasia sanoja ja kieltä mistä ei kyl ota tavan tallaaja selvää mutta mielenkiintoista luettavaa.

Itsellä on käynyt niin että aina penkki- ja yleensä rintatreenin jälkeen oikea etuolkapää kipeytyy ja vasen rintalihas kipeytyy. Kun taas vasen etuolka ja oikea rintalihas ei ota läheskään niin hyvin hittiä. Entiä onko tekniikastakin ollut kiinni.

Olen huomannut jo pientä epäsymmetriaa tuon takia, ja tuossa oikeassa olkapäässä on huomattavasti pienempi liikkuvuus, sen näkee jo peilistäkin. Eli vasen hartia on ikään kuin leveämpi kuin oikea. Pientä kipua olen myös havainnut oikean olkapään kohdilla, varsinkin tuossa etupuolella.

Tuohon ei ole tuntunut auttavan vaikka kuinka lavat pitää yhdessä, kun se liikkuvuus on oikealla pienempi, niin kädet nostavat hieman eri tavalla sitä tankoa.

Onkohan tuo kiinni sitten näistä kiertäjäkalvosinongelmista, yleisestä jumista olkapäässä (liian vähän venyttelyä), vai onko ihan geneettinen ja ruumiinrakenteellinen ongelma?

En tiedä kuinka paljon se vaikuttaa mutta koneen ääressä tulee oltua paljon, ja oikealla kädellä käytän hiirtä ja se saataa myös jumittaa oikeaa olkapäätä?

Back
Ylös Bottom