- Ikä
- 38
Itse kärsin yliliikkuvista nivelistä. Aikasemmin ei ollut silti mitään kipuja tai muitakaan ongelmia, toisin sanoen olin täysin tietämätön tästä ominaisuudesta, joka ilmeisesti on perinnöllinen. Pari vuotta sitten kesätöissä jouduin tekemään vähän hankalia liikkeitä käsillä ja siitä alkoi kivut oikeassa olkapäässä. Saliharrastus oli jäänyt jo hieman aikaisemmin, joten en oikein tiedä miten olkapää nykykunnossaan treeniin suhtautuu, mitä nyt muutaman yksittäisen kerran olen salilla käynyt. Olkanivel ei siis pysy paikallaan, vaan menee helposti osittain pois sijoiltaan. Hinku salille on kova, ja kuntosaliharjoittelua piti ortopedikin parhaana hoitona vaivan pahenemisen välttämiseen. Nyt kuitenkin kaipaisin vinkkejä ja kommentteja miten kannattaisi lähteä salitreeniä rakentamaan.
Ortopediltä koitin kalastella näkemyksiä asiaan, ja hänen mielestään lähinnä esimerkiksi viparit sivulle ja niskan takaa tapahtuva ojentajapunnerrus tai muu pään takaa nostelu ja ylätalja niskan taakse olisivat pahoja likkeitä. Yleisesti käski kylläkin ihan vaan käyttämään puhdasta maalaisjärkeä, jos sattuu, ei kannata tehdä. Kyselin sitten esim penkkipunnerruksesta ja leuanvedosta ja niitä hän piti ihan sopivina. Olkapää ei siis ole kertaakaan mennyt sijoiltaan, mutta niinköhän tässä viitsisi penkkiäkin ihan normaalisti alkaa rankomaan?
Yksi tärkeä kysymys on myös tässä kohtaa, että mitäköhän liikkeitä minun olkapäätreenissä kannattaisi tehdä? Liekö pystypunneruskaan minulle sitten hyvä liike?
Toivottavasti jollain on kokemusta tai edes jonkinlaista näkemystä asiaan :(
Ortopediltä koitin kalastella näkemyksiä asiaan, ja hänen mielestään lähinnä esimerkiksi viparit sivulle ja niskan takaa tapahtuva ojentajapunnerrus tai muu pään takaa nostelu ja ylätalja niskan taakse olisivat pahoja likkeitä. Yleisesti käski kylläkin ihan vaan käyttämään puhdasta maalaisjärkeä, jos sattuu, ei kannata tehdä. Kyselin sitten esim penkkipunnerruksesta ja leuanvedosta ja niitä hän piti ihan sopivina. Olkapää ei siis ole kertaakaan mennyt sijoiltaan, mutta niinköhän tässä viitsisi penkkiäkin ihan normaalisti alkaa rankomaan?
Yksi tärkeä kysymys on myös tässä kohtaa, että mitäköhän liikkeitä minun olkapäätreenissä kannattaisi tehdä? Liekö pystypunneruskaan minulle sitten hyvä liike?
Toivottavasti jollain on kokemusta tai edes jonkinlaista näkemystä asiaan :(