Oletko yrittäjä?

Liittynyt
10.7.2009
Viestejä
151
ootko yksityisyrittäjä? haaveiletko siitä?

mitä duunaat yrityksessäsi/haluaisit duunat?

milloin perustit yrityksesi ja mitkä oli motiivit?

millasta on ollu yrittäjänä?


:rolleyes: Ite en ole yrittäjä, mutta haaveena önn joskus olla...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Ensimmäisessä yrityksessä osakkaana 23 vuotiaana. Tämän jälkeen useita muitakin osakkuuksia ja yrityksiä. Tätä nykyä oma firma (IT)

-Motiivina yrittäjähenkisyys. Yrittäminen on todellakin sananmukaisesti 'yrittämistä' välillä menee kovaa, välillä tulee lunta tupaan. Ei kannata ottaa liikaa stressiä :)

Mielestäni yrittämään ei kannata alkaa elämäntapayrittäjyys asenteella. Aina täytyy olla jonkunlainen mahdollisuus pärjätä ja tienata mukavasti dollaria. Yrittäjällä ei meinaan ole samanlaista turvaa verrattuna palkansaajaan. Useimmiten ekoissa firmoissa on kämpät sunmuut panttina..
Mikäli meinaat alkaa yrittämään, haali ympärillesi tukijoukko 'yrittäjistä'. Kokemus tässä hommassa on kultaakin arvokkaampaa. Mikäli yritystoiminta kiinnostaa, koeta päästä ensin mahdollisimman lähelle yrittämistä, vähän niinkuin oppipojaksi, se antaa hommaan perspektiiviä.
 
Onhan yrittäjyys antoisaa, jos saa homman toimimaan.

Kannattaa käydä vaikka noita valmennuskursseja tai -koulutuksia yrittäjyyteen ja markkinointiin. Tutustu kilpailijoihin, niiden vahvuuksiin ja heikkouksiin.

http://www.yrityshelsinki.fi/ tuon kautta itse aikoinaan lähdin liikkeelle ja sain todella paljon apua. Myös ilmaista opastusta ja kaikkien asioiden läpikäymistä paikanpäällä ammattilaisen kanssa.

myös googlettamalla vaikka yrityksen perustaminen löytyy paljon tietoa. Siitä vaan kunnolla tutustumaan ja opiskelemaan.
 
En laske itseäni yrittäjäksi mutta yhteiskunta (verottaja + sosiaaliturva yms) laskee.

(= omistan osuuden yrityksestä jossa työskentelen mutta monta muutakin omistajaa mukana on.)

Kokemusta on muutamasta yrityksestä omistamisen tasolla ja välillä tosiaan homma on unelma ammatti, välillä taas saattaa olla henkisesti todella raskasta. Taas on ajatuksia yhden ajatuksen eteenpäin viemisestä ja ehkä uuden yrityksen perustamisesta jos kaikki suunnitelmat osuu nappiin. Ja vasta kesällä ajattelin että ei perkele, lopetan kaikenlaisen "yrittämisen" ja siirryn palkkatöihin :D

Ja ei tosiaankaan kannata aloittaa mitään elämäntapa yrittäjyyttä, minä en ainakaan harrastukseksi halua yritystä pyörittää. Ei se sentään niin kivaa ole.
 
ootko yksityisyrittäjä? haaveiletko siitä?

mitä duunaat yrityksessäsi/haluaisit duunat?

milloin perustit yrityksesi ja mitkä oli motiivit?

millasta on ollu yrittäjänä?


:rolleyes: Ite en ole yrittäjä, mutta haaveena önn joskus olla...

1. Olen 32v yrittäjä
2. Yritykseni tekee elektroniikkasuunnittelua

3. Perustin yrityksen vuonna 2008, kun olin kyllästynyt pomooni ja olin ottanut lopputilin ja mietiskellyt kuusi kuukautta, että mitä rupeaisin tekemään. Halusin olla oman itseni herra. Toki myös mahdollinen yrityksen arvonnousu ja siitä mahdollisesti joskus saatava palkinto voi olla paljon suurempi, kuin mitä palkkatyössä voi tienata.

4. Elän elämäni tähän mennessä parasta aikaa. Aloitin nollasta, 2500euron osakepääomalla. Nyt n. 20kk myöhemmin firmassani työskentelee 4 vakituista suunnittelijaa ja muutama free-lancer. Liikevaihtoa tulee tänä vuonna n. 350teur. Investoitu on rajusti ja tiukkaa on ollut. Lama on toki vaikeuttanut uusien projektien saamista, mutta onneksi niitä on riittänyt kuitenkin vielä.

Yrittäjänä tunnen toki enemmän stressiä ja paineita verrattuna palkkatyöhön, mutta paineisiin tottuu. Oman bisneksen pyörittäminen vaatii tiukkaa talouskuria ja korkeaa moraalia. Firmasta on jaksettava huolehtia silloinkin, kun ei oikein jaksaisi. Parhaimmillaan tämä on kuitenkin niin inspiroivaa ja hauskaa puuhaa, että en vaihtaisi tätä mihinkään. On mukavaa huomata, että firman kasvaessa mahdollisuudet monipuolistuvat ja tavallaan pyöritän strategiapeliä, joka resurssien kasvaessa muuttuu koko ajan mielenkiintoisemmaksi ja mukaansatempaavaksi.

Yrittäjyys sopii ihmisille, joilla on korkea moraali ja vastuuntunto tekemisistään. Kyky heittäytyä täysillä epävarmoissakin olosuhteissa ja mielessä kirkas visio tulevasta ja omista tavoitteista. Takaiskuja pitää sietää ja yritykselle täytyy tavallaan elää kokonaisvaltaisesti.
 
Vielä ois kiva tietää millälailla kannattaisi alkaa perustamaan omaa yritystä? Liikeidea tietty pitää olla jne mut siis mitä käytännön asioita pitää tehdä? Esim. minkälaisia papereita täytellä/lähetellä mihinkin... mietin just tätä asiaa että viittisinkö perustaa threadin mutta avot täällä olikin just valmiina :)
 
Itse olen sivutoiminen yrittäjä. Eli omistan osuuden perheyrityksestä ja teen sen parissa töitä yleensä iltaisin ja viikonloppuisin. Päivät kuluu päiväduunissa pääsääntöisesti.

Tavoite olisi vähentää päiväduunia ja siirtyä enemmän oman yrityksen hommiin.

Aikapaljon omassa yrityksessä työ on myyntityötä, sitten on nettisaittien tietynlaista ylläpitoa, googlemainonnan ylläpitoa yms.

Vielä aikalailla alkuvaiheessa meidän yritys kuitenkin, joten ei oikein voi ajatella vielä jäävänsä palkkatyöstä kokonaan poiskaan. Nyt ei ole paineita repiä elantoaan pelkästään yritystoiminnasta ja liika stressi talousasioissa ei oikein sovi mulle. Eli kun tietty elintaso varmistuu palkkatyöstä, niin pystyy kehittämään omaa toimintaa.

Haaveena ois olla osakkaana useammassaki yrityksessä jatkossa. Eli ei todellakaan mitään "paahdan tätä yhtä ja samaa hommaa 16 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa menoa".
 
Vielä ois kiva tietää millälailla kannattaisi alkaa perustamaan omaa yritystä? Liikeidea tietty pitää olla jne mut siis mitä käytännön asioita pitää tehdä? Esim. minkälaisia papereita täytellä/lähetellä mihinkin... mietin just tätä asiaa että viittisinkö perustaa threadin mutta avot täällä olikin just valmiina :)

Ensimmäinen edellytys on tietenkin, että olet hyvä siinä mitä rupeat tekemmän. Käytännön asiat on hyvin yksinkertaisia. Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta saat kaiken tiedon:

http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri.html

Osakeyhtiön kohdalla ei ole kuin yksi nippu paperia, joka pitää täyttää. Lisäksi yhtiöllä pitää olla yhtiöjärjestys ja perustamisvaiheessa riittää ihan valmis pohja, jos teitä ei ole iso porukka perustamassa sitä. Täytä paprut ja sitten menet pankkiin avaamaan perustettavalle firmalle tilin. Sinne maksat osakepääoman ja sittem teet pöytäkirjan tilin avaamisesta. Pankkitäti auttaa kaikessa kyllä, ne pyörittää noita papruja joka päivä. Sitten vaan maksukuitit ja paprut postissa prh:lle ja sieltä tulee sitten aikanaan tieto postitse. Toki sitä voi seurata netistäkin, tiedot päivittyy sinne viranomaisittain. Toiminnan laajuudesta riippuen voit ilmoittautua ALV-velvolliseksi, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajareksiteriin.

Tärkeää on, että lampsit heti ensi töiksesi hyvän tilitoimiston luo ja sovit käytännön asiat heidän kanssa. Kirjanpitäjä on halpa hinta siitä, että he pitävät verottajan tyytyväisenä ja hoitavat asiat niinkuin ne pitää. Noudatat vaan heidän ohjeita. Ei välttämättä kannata mitään ihan pikkupuljua ottaa kirjapitäjäksi vaan vähän tunnetumpi ja isompi talo.

Paperityöt on ihan läpihuutojuttu. Firman nimeksi kannattaa miettiä pari vaihtoehtoa, jos eka ei mee läpi. Oli se kyllä hieno fiilis, kun netissä näkyi oman firman nimi ja y-tunnus.

SITTEN VAROITUS!

Kun y-tunnus on rekisteröity niin puhelin alkaa soida aivan sairaasti. Kaikki huijarimyyjät yrittävät käyttää tilanteen hyväksi, kun olet innoissasi uuden firman perustamisesta. Kaiken maailman rekisterinpitäjät yrittävät harhaanjohtavilla puheluilla saada sinut maksullisiin rekistereihin. Pahimpana esimerkkinä Directa. Kannattaa heti tehdä periaatepäätös niistä rekistereistä joihin firmansa haluaa esim. fonecta, eniro jne. Varokaa siis huijareita! Yrittäjällä ei ole kuluttajansuojaa.
 
ootko yksityisyrittäjä? haaveiletko siitä?

mitä duunaat yrityksessäsi/haluaisit duunat?

milloin perustit yrityksesi ja mitkä oli motiivit?

millasta on ollu yrittäjänä?

Mulla on normaali 8h päivätyö mutta iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla muutun yrittäjäksi. Homma toimii sinänsä varsin hyvin koska alat kohtaavat niin ettei kilpailua synny vaan päinvastoin, voin tehdä työnantajan kanssa yhteistyötä joka hyödyttää kumpaakin osapuolta.

Aloitin täydellä mainostoimistopalvelulla mutta myöhemmin päätin erikoistua www-sivuihin, flashiin ja kuvitukseen joita teen nykyään.

Perinteinen printtikamakin (käyntikortit, flyerit ym.) toki onnistuu kysyttäessä mutta pidän enemmän tekniikan parissa työskentelemisestä, ja kun siihen voi yhdistää luovuuden niin homma toimii.

Yrityksen perustin 2005, motiivina lisätienestit ja mahdollisuus siirtyä joku päivä täysin itsenäiseksi yrittäjäksi.

Fiilikset on olleet ihan jees tähän asti, ei stressiä kun toimeentulo on turvattu päivätyön puolesta ja yrityksen osalta voi tulla vain (joskus ihan tuntuvastikin) bonusta. Veroilmoituksen ja muun paperityön teko vituttaa, mutta aina voi palkata kirjanpitäjän.

SITTEN VAROITUS!

Kun y-tunnus on rekisteröity niin puhelin alkaa soida aivan sairaasti. Kaikki huijarimyyjät yrittävät käyttää tilanteen hyväksi, kun olet innoissasi uuden firman perustamisesta. Kaiken maailman rekisterinpitäjät yrittävät harhaanjohtavilla puheluilla saada sinut maksullisiin rekistereihin. Pahimpana esimerkkinä Directa. Kannattaa heti tehdä periaatepäätös niistä rekistereistä joihin firmansa haluaa esim. fonecta, eniro jne. Varokaa siis huijareita! Yrittäjällä ei ole kuluttajansuojaa.

Joo komppaan, kannattaa olla tiukkana noiden kanssa sillä ovat monesti lipeviä. Mulle alkoi Enirosta joku nuori jamppa tiuskimaan että etteikö asiakkaat kelpaa kun sanoin ystävällisesti että ei kiitos, ja jankkasi miten internetmainonta ei kannata kun netti kaatuu, puhelinluettelo rules.. :D
 
Vielä ois kiva tietää millälailla kannattaisi alkaa perustamaan omaa yritystä? Liikeidea tietty pitää olla jne mut siis mitä käytännön asioita pitää tehdä? Esim. minkälaisia papereita täytellä/lähetellä mihinkin... mietin just tätä asiaa että viittisinkö perustaa threadin mutta avot täällä olikin just valmiina :)

Jos mielessä on yritysidea niin kannattaa lampsia TE-keskukseen ensimmäisenä. Sieltä saat hyvän avun KAIKKIIN aloitukseen liittyviin kysymyksiin eikä edes maksa mitään. Lisäksi mahdollisuus saada starttirahaa joka on noin about 750 eur verotonta tuloa / kk alkavalle yrittäjälle oliko nyt 20 kk ajan (nää siis todellakin vain ulkomuistista...)

Lisäksi hyvä TE-keskuksen yritysneuvoja osaa heittää sulle kysymyksiä ja pyytää tekemään liiketoimintasuunnitelman yms jotka selkeyttää alkavan yrittäjän ajatuksia ja tuo myös sitä sopivaa realismia peliin mukaan...
 
Mua kiinnostais yrittäminen ihan kamalasti ja ollaan aina välillä puhuttu yhden frendin kanssa tosissaan että joskus perustetaan oma yritys. Sillä onneks on joku taloushallinnon tutkinto ja se puoli kiinnostaa muutenkin enemmän.
Lähitulevaisuus on molemmilla vähän konstikas tämän toteuttamiseen, mutta kyllä vielä joskus repäistään.
 
SITTEN VAROITUS!

Kun y-tunnus on rekisteröity niin puhelin alkaa soida aivan sairaasti. Kaikki huijarimyyjät yrittävät käyttää tilanteen hyväksi, kun olet innoissasi uuden firman perustamisesta. Kaiken maailman rekisterinpitäjät yrittävät harhaanjohtavilla puheluilla saada sinut maksullisiin rekistereihin. Pahimpana esimerkkinä Directa. Kannattaa heti tehdä periaatepäätös niistä rekistereistä joihin firmansa haluaa esim. fonecta, eniro jne. Varokaa siis huijareita! Yrittäjällä ei ole kuluttajansuojaa.


Eihän sinne pakko ole laittaa numeroaan näkyville. Mulla ei ainakaan ruvennut puhelin soimaan yhtään.

Edit. Itse siis yrittäjänä tehnyt hommia elokuusta -08 lähtien, lähinnä myyntityötä, jonka itse laskuttanut. Työ kyllä muistuttaa normaali palkkatyötä aika pitkälle, mutta antaa vapaat kädet tehdä kaikenlaista ylimääräistä perushommien päälle, kun pystyy laskuttamaan erilaisista työsuorituksista. Ja onhan se kiva, kun tilillä on välillä useita kiloeuroja, vaikka ne meneekin voutille :D
 
Eihän sinne pakko ole laittaa numeroaan näkyville. Mulla ei ainakaan ruvennut puhelin soimaan yhtään.

Missasit pointin. Ei tietenkään ole pakko laittaa mitään, mutta monet myyntipuheet on puettu siihen muotoon, että niistä ei saa selvää onko maksullinen palvelu vai ei. Minä laskin viiden päivän aikana y-tunnuksen rekisteröitymisestä yli 20 myyntipuhelua eri rekistereistä ja muista yhdistyksistä. Jos tarkoitit, että jättää numeron pois kaupparekisteristä niin siinä en näe mitään järkeä.

Tuolta voi lukea esim. Directasta: http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yritystoiminnanabc/directa/
 
Viimeksi muokattu:
Jos mielessä on yritysidea niin kannattaa lampsia TE-keskukseen ensimmäisenä. Sieltä saat hyvän avun KAIKKIIN aloitukseen liittyviin kysymyksiin eikä edes maksa mitään. Lisäksi mahdollisuus saada starttirahaa joka on noin about 750 eur verotonta tuloa / kk alkavalle yrittäjälle oliko nyt 20 kk ajan (nää siis todellakin vain ulkomuistista...)

Lisäksi hyvä TE-keskuksen yritysneuvoja osaa heittää sulle kysymyksiä ja pyytää tekemään liiketoimintasuunnitelman yms jotka selkeyttää alkavan yrittäjän ajatuksia ja tuo myös sitä sopivaa realismia peliin mukaan...
Aloitteleva yritys voi saada TE-Keskuksesta ensimmäisen vuoden 50 % palkkatukea (20000 vuosipalkan mukaan) eli reilu 800€/kk. Lisäks 50% vuokratukea ja 20% hankinnoista. Noin ainakin nyt lama-aikana :)
 
En missannut, vaan sinne YTJ: hin ei ole pakko laittaa numeroaan näkyville, joten ei tule myyjiltä soittoja. :)

Omalla kohdalla tämä ei ole vaihtoehto. Järjetöntä jättää yrityksen puhelinnumero pois näin keskeisestä rekisteristä. Lieneekö edes sallittua osakeyhtiön kohdalla??
 
Ehdottomasti kannattaa käydä paikallisen uusyrityskeskuksen juttusilla, jos on perustamassa yritystä, vaikka olisi "vaan" toiminimi ja työtkin jo selvillä mitä tulee tekemään. Itse sain pitkälti heidän ansiosta starttirahan, joka oli ensimmäiset 6kk n. 700e/kk ja sain vielä starttirahan jatkoakin 6kk joka oli n. 550e/kk.
 
ootko yksityisyrittäjä? haaveiletko siitä?

mitä duunaat yrityksessäsi/haluaisit duunat?

milloin perustit yrityksesi ja mitkä oli motiivit?

millasta on ollu yrittäjänä?


:rolleyes: Ite en ole yrittäjä, mutta haaveena önn joskus olla...

Olen yksityisyrittäjä jo vuodesta 2009.

Kyseessä on kiinteistöpalvelu yritys, käytännössä talonmieshommia, pieniä remontteja, maalaushommia jne. Laskutuksen hoidan myös itse.

1.11.2009 perustin, halusin tienata paremmin samoista hommista joita olen tehnyt palkkatyössä. Sekä tietynlaista vapautta.



Yrittäjänä olo on kivaa, eikä ollenkaan niin raskasta kuin oletin. Nykyään kun voi ulkoistaa paperityöt jollekkin alan ammattilaiselle halvallakin. :kippis1:
 
onkos täällä ollut puhetta yhtiön luomisesta ulkomaille? Paljon olen asiaa tutkaillut (lähinnä Yhdysvallat kiinnostaa tiettyjen seikkojen takia) ja saanutkin jotain infoa mutta eritoten omakohtaiset kokemukset kiinnostaisi kanssa. Olen siis ihan suomalainen..

niin ja kyse ei siis ole mitenkään verojen kiertämisestä.. :D
 
Aloitin yrittäjänä toukokuussa. Homma oli sinänsä helppo, että tulin osakkaaksi isän firmaan. Yrityksemme toimintaan kuuluu vakuutus- ja finanssitoiminta sekä kirjanpito. Yritystoiminta on lähes täysin riskitöntä ja isälläni on kymmenien vuosien kokemus alasta. Parempaa työkokemusta olisi hankala saada miltään työnantajalta tässä taloustilanteessa ja vasta valmistuneena, joten olen todella tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen:). Monet työnantajat arvostavat tämän tyylistä työkokemusta tulevaisuudessa, joten työttömänä ei tarvitse todennäköisesti olla ja työ antaa hyvät edellytykset menestyksekkäälle uralle jos jostain syystä haluaa yritystoiminnan lopettaa.
 
Back
Ylös Bottom