Oletko luomubodari?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bulkki
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokok ajan on niin persaukinen opiskelija niin kaikki mikä halvalla irtoaa kelpaa ravinnoksi. Mulle on yks hailee kuinka mun sapuskat on tuotettu..

Ei se aivan niin yksioikoisesti mene luomun suuntaan plussana ne viljelyn/karjankasvatuksen hyödyt luonnolle ja eläimille. En silti väitä että luomun idea jäisi selkeästi tehotuotannon jalkoihin. Asioihin hieman vain perehtynyt on näkökantani.
Vaikka tunnustan olevani niitä ihmisiä jotka rupisammakon nostaa autotieltä pois mikäli sen lenkkeillessä kohtaa, sekä vältän roskaamista ym. niin kuitenkaan en vähillä rahoillani syö vielä vähemmän jotta saman saisin luomuna. Niin kylmä luonnoltani olen myös, että vaikka olen maitotilalla ollut, luomu ja tavallisella, käytän reilusti tavallisia maitotuotteita. Itseasiassa huippumoderni liki sadan lehmän navetta voittaa 6-0 näkemäni luomutilat. Vielä paremmin monet nykyiset "tavalliset".Mutta sieläpä lehmät eivät olleet kytkettyinä, kuten monissa vielä pari vuotta sallituissa tavallisen tuotannon navetoissa, niillä oli lypsy robotti sekä vapaasti käytettävissä "harjaaja koneita". Enkä missään ollut kävellyt niin ihmisiin luottavien ja puhtaiden lehmien joukossa. No eräällä pientilalla tosin oli yhtä puhtaita ammuja.;) Sekä syön edelleen innolla broileria vaikka nykymallisessa tuhansien kanojen kanalassa olenkin saapastellut tätä ennen kanojen sielunelämään ja tarpeisiin tutustuneena.

Todellinen "luomubodari" on tietty metsästäjä-keräilijä. Se mitä metsästä saat ammuttua, ansoitettua tai kerättyä on täydellistä luomua! Ikävä homma on että katabolia saattaa iskeä vaikka talvisin kun virittää ansoja majaville ja jahtaa pingviinejä, citykaaniineja, sihtaa ritsalla puluja.... Eihän siinä ehdi edes treenata! Ainoa hyvä puoli on että rasva palaa.

Täälläpäin on kyllä sama mitä syödään, kunhan tulee mäsäytettyä oikein kunnolla. En kyllä pahemmin katsele ostanko luomua vai mitä,hinta sen ratkasee. Toisaalta luomuajatus kyllä kiehtoo :rolleyes:

joo

En oo mikään luomubodari, mutta ei sillä että mitään söisin.

Elän kosmisella energialla ja pieren argonia ym jalokaasuja..

joskus yöllä saatan käydä syömässä hiukkasen asfalttia parkkipaikan reunasta

alussa oli maininta luomun maukkaudesta verrattuna tavalliseen elukkaan. Mistä Helsingistä löytäisin tuota luomunautaa tai hippisikaa? Kimpaleen jos paistaisi näin grillikauden ollessa parhaillaan ja vertailisi normipossukan makuun.

Luomu-osa sopii kyllä, bodarista en tiä :D.

No joo, luomutuotteiden ostamista toki rajoittaa niiden rajallinen saatavuus, mutta kaikessa, missä vaan onnistuu niin kyllä. Ja jos ei pelkästään luomusta puhuta, niin voin sanoa, että valmisruokien/puolivalmisteiden osuus on ruokavaliossani pieni.

Luomuruokien syöjäthän ovat itsekkäitä, ajattelevat vaan mikä on itselle parasta. Yksi luomulehmä kuluttaa ainakin 5x enemmän tilaa ja energiaa kuin perus lehmä, jolta on kaikki oikeudet riistetty :) Eli jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat eläinten parasta (?) ja söisivät luomuruokaa niin pitäisi tehä koko maapallosta sitten maatila :D

Itse uskon että hormonikarja roinabroilerit ei ole eettisesti oikea valinta ja niiden syöminen heikentää vastustuskykyä.
Ja olikohan tälle väitteelle hyviäkin perusteluja? Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen... :david:

Luomu-osa sopii kyllä, bodarista en tiä :D.

No joo, luomutuotteiden ostamista toki rajoittaa niiden rajallinen saatavuus, mutta kaikessa, missä vaan onnistuu niin kyllä. Ja jos ei pelkästään luomusta puhuta, niin voin sanoa, että valmisruokien/puolivalmisteiden osuus on ruokavaliossani pieni.

Kutakuinkin sama. Tosin joissain tuotteissa laatu on välillä sen verran huonoa että joutuu hyllyyn jättämään.

Suositut

Back
Ylös Bottom