Olen uusi täällä ja heti olisi kysyttävää

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Morjensta tytsyt!

Saitte nyt yhden punttimimmin lisää
Kuten nimestä näkyy..täällä olis yks ikiliikkuja :hyper:

Saliohjelmasta...tarkotus olis siis saada kunnolla lihasmassaa ja voimaa. Millasella jaksotuksella ja sarjoilla kannattais tehdä, että pääsis mahdollisimman hyviin tuloksiin? Tiedän kyllä nuo toistojen ja sarjojen erot lihasmassa -ja voimareenin välillä, mutta siis...

...neuvoja otetaan vastaan!

Niin ja sori..tää on varmaan usein kysytty aihe, mutta en (noista mitä nyt selasin) löytänyt ihan vastausta tähän mun kysymykseen...

TACK

P.s. Puntti-ihmisiä oon aina ollut, mutta nyt alko taas tiukkareeni vähän pidemmän tauon jälkeen...pakkotauot on syvältä :wall:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Morjens Ikiliikkuja! :)

Oma mielipiteeni asiasta on se, että useimmiten se suurin este kehitykselle on syömispuoli, eikä niinkään treeniohjelma. Tarkoitan tällä sitä, että ei ole olemassa mitään yhtä, tiettyä/tietynlaista treeniohjelmaa, jolla saisi "kunnolla lihasmassaa ja voimaa", vaan hyvin monenlaiset treenijaot ja -ohjelmat ovat yhtälailla toimivia (joskin toki tietyt perusperiaatteet on hyvä pitää aina mukana, kuten vapaat painot, perusliikkeet, oikeat suoritustekniikat jne.), mutta jos ruokailu ei ole kunnossa, tulostakaan tuskin tulee.

Heti tässä mimmipuolella on etusivulla stickynä "Mimmien treeniohjelmat" -ketju, sieltä varmasti löydät itsellesi sopivan ohjelman. Tsemppiä treeniin! :thumbs:

EDIT: En siis tarkoita väittää, että sinun syömisesi eivät olisi kunnossa, vaan yritin vain selventää sitä, mikä "tärkeyssuhde" syömisellä ja treeniohjelmalla on keskenään.

Samoilla linjoilla Gillyn kanssa. Muistutan kuitenkin myös levon tärkeydestä...treeni-ravinto-lepo :worship:

Treenipuolesta sen verran, että minä ainakin suosittelen 3-4 jakoista ohjelmaa. Riippuu ihan miten sinulla on aikaa harrastaa. Minun mielestäni 1-2 jakoiset ohjelmat ovat turhan päiväisiä juttuja. Miksi ei samantien kannattaisi treenata huolellisesti pari lihasryhmää kerralla läpi kuin kuluttaa turhaan aikaa salilla tehden sitä sun tätä. Ei se maailmaa kaadu, jos ei ehdi 7 päivässä vetää ohjelmaansa läpi. Jos on ajan puutetta, niin tekee pitemmällä kierrolla.

edit. tässä esimerkki 4-jakoisesta ohjelmasta:

1.rinta ja hauis
2.jalat
3.olkapäät ja ojentajat
4.selkä

Liikkeitä about 3 per lihasryhmä, toki selälle voi tehdä 4-5 (iso lihasryhmä ja ainoa treenattava lihas kyseisenä treenipäivänä). Sarjoja 4-2 per liike.

4-jakoisella ohjelmalla saat siis treenattua lihaksen monipuolisemmin ja näin väsytettyä sen paremmin. Lihashermotus paranee paljon paremmin monijakoisella ohjelmalla.

fitnesspimu sanoi:
Muistutan kuitenkin myös levon tärkeydestä...treeni-ravinto-lepo

Jep, ehdottomasti!

fitnesspimu sanoi:
Treenipuolesta sen verran, että minä ainakin suosittelen 3-4 jakoista ohjelmaa. Riippuu ihan miten sinulla on aikaa harrastaa. Minun mielestäni 1-2 jakoiset ohjelmat ovat turhan päiväisiä juttuja. Miksi ei samantien kannattaisi treenata huolellisesti pari lihasryhmää kerralla läpi kuin kuluttaa turhaan aikaa salilla tehden sitä sun tätä.

1- tai 2- jakoinen ei tarkoita sitä, että "kulutettaisiin turhaan aikaa salilla tehden sitä sun tätä". Oletko, Fitnesspimu, kokeillut sellaista koskaan kunnolla? Esim. HST ei kyllä tod. ole mikään turhanpäiväinen juttu, vaikka yksijakoinen onkin. Ja mitä tulee kaksijakoiseen, niin aika moni sellainen Pakkislainen, joiden treenitietämystä minä arvostan (esim. Hulkki ja Timba79) ovat kovasti kehuneet kaksijakoista treeniohjelmaa - ja ovat vannoutuneita kehomiehiä molemmat, eivätkä tällaisia Pimeälle puolelle harhautuneita wannabe-voimailjoita kuten allekirjoittanut ;)

:offtopic:
Gillyanne sanoi:
Oletko, Fitnesspimu, kokeillut sellaista koskaan kunnolla?

En ole, koska en usko palautuvani sellaisesta treenistä tarpeeksi hyvin ennen seuraavaa treenikertaa. Minun yhtenä treenimetodina on että lihakset tarvitsevat lepoa kasvaakseen ja siksi myös annan niille aikaa palautua. En koskaan treenaa punteilla kahta peräkkäistä päivää.

Uskoisin, että treenitehot tippuisivat jos tekisin 1-2 jakoista ohjelmaa. Enkä myöskään saisi niin vähäisellä ärsykkeellä hermotettua lihaksia sellaisiksi, että ne ottaisivat treenin vastaan lähes 100%.

Vaihtelut treeneissä ovat suotavia ja silloin tällöin tällaiset erilaiset (normista poikkeavat) shokki-treenit ovat hyvästä.

p.s en todellakaan tarkoittanut että minun esimerkkini olisi paras mahdollinen.

fitnesspimu sanoi:
En ole, koska en usko palautuvani sellaisesta treenistä tarpeeksi hyvin ennen seuraavaa treenikertaa. Minun yhtenä treenimetodina on että lihakset tarvitsevat lepoa kasvaakseen ja siksi myös annan niille aikaa palautua. En koskaan treenaa punteilla kahta peräkkäistä päivää.

En minäkään, vaikka yksijakoisella ohjelmalla nykyään treenaankin. Enkä ole myöskään kokenut palautumista ongelmalliseksi, vaikka teen jokaisessa treenissä raskaita perusliikkeitä, useita sarjoja. Toki kyseessä on voimailu- eikä bodyohjelma, mutta yhtä kaikki palautuminen on tärkeää, oli treenin tavoite mikä hyvänsä - ja väitän, että palautumisessa on enemmänkin kyse kokonaisvolyymista (sekä riittävästä syömisestä ja nukkumisesta), eikä niinkään treenijaosta.

Jokainen tyylillään, en tarkoita mitenkään dissata monijakoisia ohjelmia - olenhan itsekin treenannut sellaisilla paljonkin, ja ihan hyvin ne(kin) toimivat. Mutta väite yksi- ja kaksijakoisista ohjelmista turhanpäiväisenä ajanhukkana - kuin myös se, ettei niillä treenatessa ehtisi palautua kunnolla - on kyllä soopaa alias potaskaa alias tuubaa alias suoranaista :anssi:, sori vaan ;)

Gillyanne sanoi:
ettei niillä treenatessa ehtisi palautua kunnolla - on kyllä soopaa alias potaskaa alias tuubaa alias suoranaista :anssi:, sori vaan ;)

Ehtii palautua, jos pitää tarpeeksi lepopäiviä! En osaisi käydä salilla vain pari kertaa viikossa. Tulisin hulluksi. Kierrostahan tässä on kyse ja oman kropan tuntemisesta ;)

Puhun jälleen omasta puolestani vaan, mutta ainakin itse teen jaksotuksen sen mukaan, kuinka usein ehdin salille. Tällä hetkellä teen 3-jakoisella neljä treeniä viikossa, eli yksi osa minusta saa tehotreeniä, ja toisaalta voin missata yhden puntin ja silti treenata koko kropan viikossa läpi. Voin myös treenata kaikki kolme treeniä putkeen.

Jos kävisin salilla vain yhdesti tai kahdesti viikossa, tekisin varmasti yksijakoisella (tai kaksijakoisella jos treenipäivien väliin ei jää 3-4 päivää). Minulla on mielikuva, että kahdesti viikossa saman lihaksen rääkkäminen tuottaa parempaa tulosta kuin yhdesti... Vähentäisin liikkeitä, keskittyisin suuriin perusliikkeisiin. No ehkä penkki ja jalat ei mitenkään mahdu soveliaasti samalle päivälle, mutta joskus joutuu tekemään kompromisseja, jos aika ei riitä kaikkeen. ;)

Offtopicia sori... Mutta HST on tullut tutuksi kun molemmat veljeni sillä ohjelmalla vannoutuneina treenaavat. HST:ssähän on nimenomaan tärkeää tietää kunkin "blokin" eli tavallisimmin 5, 10 ja 15 toistojen maksimit, että osaa säätää ne painot oikein. HST:ssä ei oikeastaan ikinä tehdä loppuun asti sarjoja, vaan pyritään progressiivisesti nostamaan painoja. Vasta 2 viikkoa kestävän blokin, johon kuuluu 6 treeniä, viimeinen treeni on vähän tiukempi, eikä sitäkään välttämättä tehdä loppuun asti. Noin 8 viikon välein pidetään SD eli strategic deconditioning, joka kestää reilusta viikosta kahteen viikkoon. Silloin ei treenata ollenkaan. HST perustuu korkeaan frekvenssiin, ei niinkään volyymiin.

Jos homman tekee oikein, hermoston ei pitäisi kuormittua niin, että heti kohta on ylikunnossa. Itse en ihan siitä syystä haluaisi sillä treenata, että se vaatii melko lailla tarkkuutta. Jos ei tiedä mitä tekee, on helppo pilata koko juttu. Siinä mielessä HST ei ehkä ole niitä helpoiten toteutettavia ohjelmia/ treeniperiaatteita.

Työnnänpä lusikkani soppaan kun on etenkin tässä viimeisen vuoden aikana tullut kokeiltua jos jonkinlaista ohjelmaa. Viime syksynä treenasin nelijakoisella ohjelmalla ja käytin aika paljon rest-pause -erikoistekniikkaa. Painot nousi mukavasti ja lihastakin tuntui tarttuvan. Ehdin palautua hyvin aina seuraavaan treeniin. Usein niinkin, että lihasryhmän olisi voinut treenata jo nopeammin kuin seuraava treenikerta osui kohdalle.

Keväällä jatkoin vielä nelijakoisella dieetin ajan, mutta tuolloin päämääränä oli ennemmin vaan liikutella painoja noin tunnin ajan intensiivisesti, en niinkään tuijottanut painomääriä. Dieetti onnistui, voimatasot tippui jonkin verran. Palautuminen hidastui selkeästi dieetin loppua kohti, usein olin vielä kipeänä edellisen viikon treenistä kun piti jälleen tehdä samaa lihasryhmää uudemman kerran.

Dieetin jälkeen vaihdoin kaksijakoiseen, jota tein kolmesti viikossa. Ohjelma koostui neljästä erilaisesta treenistä, molemmille lihasryhmäkomboille kaksi erilaista treenipäivää . Jako oli 1) selkä, rinta, olkapäät ja 2) jalat, kädet. Vatsat tein erillisenä päivänä ja se oli viikon neljäs treeni. Treenasin siis edelleen neljä kertaa viikossa. Voimatasot nousi hienosti ja kaksijakoisen avulla pääsin oikeastaan kaikissa painoissa takaisin dieettiä edeltävälle tasolle - useissa jopa korkeammalle. Toistot liikkui 6-10 välillä ja pyrin joka treenissä nostamaan joko painoja tai toistoja progressiivisesti. Treenejä ei voinut vetää samalla tavalla loppuun asti kuin nelijakoisella, joten tein kätännössä pelkkiä suoria sarjoja. Erikoistekniikoita ei kaksi- tai yksijakoisella todellakaan kannata käyttää. Lihas saa iskua useamman kerran viikossa joten sen vuoksi sitä ei voi rääkätä joka kerta sinne viimeiseen tappiin.

Kesällä sitten valmentajan vaihtuessa treeniohjelma muuttui täysin erilaiseen. Treenejä on nyt kymmenen erilaista ja treenaan viidesti viikossa. Olkapäät saa extrarääkkiä ja ovatkin kehittyneet syksyn mittaan tosi hyvin, ainakin omasta mielestäni. Ekat kaksi viikkoa on melkoista volyymitreenituskaa, seuraavat kaksi voimapainotteista ja viimeiset kaksi viikkoa pumppityylillä pidempiä sarjoja ja tosi lyhyillä palautuksilla. Voimatasot nousee jatkuvasti, joka kierrossa oon saanut lisätä toistoja ja painoja useimmissa (pää)liikkeissä sekä body- että voimaviikolla. Ja vaikka rasvaakin on tullut plussaruokailujen merkeissä, on myös lihasta tarttunut selvästi jopa omalla silmällä katsottuna.

Siispä... ei kannata mielestäni teilata mitään ohjelmaa. Varsinkin alussa kaikki ohjelmat aivan varmasti toimii, kun treenaa vaan kovaa ja pitää sen treeni-ravinto-lepo -kolminaisuuden hyvässä balanssissa. Sekä kaksi- että nelijakoisella saa ittensä kipeäksi ja kehittymään. Ei ole mitään yhtä oikeaa - pitää vaan löytää se oma ja sitten vaihtaa kun kehitys hidastuu tai kaipaa vaihtelua!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
fitnesspimu sanoi:
Ehtii palautua, jos pitää tarpeeksi lepopäiviä! En osaisi käydä salilla vain pari kertaa viikossa. Tulisin hulluksi. Kierrostahan tässä on kyse ja oman kropan tuntemisesta ;)

Lepopäivät kuuluvat jokaiseen ohjelmaan, myös nelijakoiseen, ilman niistä ei pitemmän päälle tule mistään mitään.

Itse treenaan nykyään 3 kertaa viikossa, ja näin on myös esim. Hulkki kertonut tekevänsä. Timba79:n taas muistelen suositelleen joka toinen päivä treenaamista (kaksijakoiseen ohjelmaan liittyen siis), jolloin treenejä tulee joka toinen viikko 3 ja joka toinen viikko taas 4. Eikä ole ongelmia palautumisessa, vaikka treenataankin useammin kuin pari kertaa/vko. Avainsana on - kuten jo aikaisemmin totesin - kokonaisvolyymi, mikä ei suinkaan tarkoita treenikertoja per viikko, vaan sarjamäärä per viikko. Kyllä saman lihasryhmän voi loistavasti treenata useamminkin kuin kerran viikossa, kunhan sarjojen määrä kokonaisuudessaan on sopiva, eikä myöskään treenitehojen suhteen liioitella, ainakaan ihan joka treenissä. Sillä mikäli nyt en ole ihan väärin viime aikojen keskusteluja täällä Pakkiksella tulkinnut, niin moni asia tuntuisi viittaavan siihen suuntaan, että saman lihasryhmän rasittaminen useampaan kertaan viikossa olisi myös lihasmassan hankinnan kannalta hyvinkin edullista.

Kuten jo aikaisemmin kerroin, olen itse aikaisemmin treenannut paljonkin sekä kolmi- että nelijakoisilla ohjelmilla. Toki sain niillä tuloksia - lihasmassa lisääntyi ja voimakin jonkin verran - mutta valitettavasti ne aiheuttivat aina välillä myös ylikunnon oireita, ja viimeiset pari vuotta, mitä noilla useampaan jaetuilla ohjelmilla (joihin kuului siis runsaasti erilaisia, myös eristäviä liikkeitä joka lihasryhmälle) treenasin, oli toinen olkapääni kipeä käytännössä katsoen koko ajan. Nyttemmin, kun olen siirtynyt tekemään eräänlaista koko kropan ohjelmaa, jossa teen tosiaankin joka treenissä raskaita, ns. isoja perusliikkeitä, en ole ollut kertaakaan ylikunnossa, ja olkapäävaivatkin ovat menneen talven lumia, kun lopetin ziljoonien eristävien liikkeiden veivaamisen. Ja vaikka treenaankin nykyään voimatyyliin, en ole huomannut lihasmassankaan mitenkään vähentyneen tai kuihtuneen, päin vastoin!

Toki tuo on vain oma kokemukseni asiasta, enkä missään tapauksessa yritä edes väittää, että oma tapani treenata olisi se paras ja oikea - sehän ei pitäisi lainkaan paikkaansa. Pointti on siinä, että oikein toteutettuna yksi- ja kaksijakoiset ohjelmat ovat aivan yhtä tehokkaita ja suositeltavia kuin kolmi- tai nelijakoisetkin.

Olen kyllä rehellisesti sanottuna aika hämmästynyt, että jopa kokenut treenaaja sortuu päästämään tuonkaltaisen sammakon suustaan ("Minun mielestäni 1-2 jakoiset ohjelmat ovat turhan päiväisiä juttuja. Miksi ei samantien kannattaisi treenata huolellisesti pari lihasryhmää kerralla läpi kuin kuluttaa turhaan aikaa salilla tehden sitä sun tätä."), vieläpä täysin vastoin parempaa tietämystään.

Lopuksi vielä toivoisin, että mahdollisimman moni mimmi lukisi tämän S225T:n postauksen huolella ja ajatuksen kanssa läpi. Ko. posti nimittäin sivuaa hyvinkin läheltä muunmuassa tässä ketjussa käytyä keskustelua, ja monia muitakin edelleen harmittavan sitkeästi pintansa pitäviä "fitnessmyyttejä".

EDIT: Quottaan tähän nyt pienen pätkän tuota mode-Sammon postia, ihan siltä varalta, jos tuo linkki jää joltakulta lukematta:

"Tässä asiat jotka ainakin mielestäni on jääneet pikku hiljaa huomiotta keho-ohjelmissa:

1: kokonaisvolyymi
2: lihas(ryhmä)kohtainen frekvenssi
3: työkapasiteetin nosto
4: harjoituksen kokonaiskuormitus vs.yksittäisen sarjan loppuun vienti
5: progressiivisuus ja syklitys

eli

1) nykyään neuvotaan aina menemään minimimäärällä sarjoja ja tuomitaan suoraan kaikki yli 6 sarjaa/lihasryhmä -treenit ylikuntoon johtaviksi
2) mennään aina sieltä missä rima on matalin, eli mennään "täysin kehon ehdoilla" eli ei koskaan yritetäkään treenata tiheämmin kuin se kerran viikossa "jotta se varmasti ehtisi palautua"- tulos: ei varmasti palauduta koskaan yhtään sen nopeammin
3) vrt. edellinen - jos määrät pidetään aina minimissä eikä yritetä nostaa, eikä yritetä vaikkapa lyhentää sarjojen välistä lepoa samalla kuormalla, tai treenien välistä lepoa, ei palautumiskyky ja sietokyky kehity juuri lainkaan. Vanha totuus kuitenkin, mitä enemmän PYSTYY harjoittelemaan, sitä enemmän kehittyy.
4) korostetaan liikaa jokaisen yksittäisen sarjan hampaatirvessäloppuunviemistä. tämä usein vie tehot seuraavilta sarjoilta ja treenin kokonaiskuormitus jää usein yllättävän pieneksi."

Kiitos runsaista vastauksista

Eipä se meikäläisen reeni olekkaan sitten yhtään pöllömpi...kai?!

Treenaan 4x viikos...

MA: rinta-hauis
TI: selkä-vatsa
KE: lepo
TO: olka-ojentaja
PE: jalat
LA: lepo
SU: lepo

Olen tehnyt 4 x 10-8-6-4 sarjoja, mutta nyt teen 3 x 8 sarjaa (pääliikkeet, kyykkä, mave ja penkki...niihin tulee "pyramidisarja"). Lihasmassaa vähän pohjalle ja sitten ajattelin jaksottaa esim. 1kk lihasmassa treeniä ja 1kk voimatreeniä..paljon ykkösiä jne (tai jotain vastaavaa). Tää olisi niinku yksi vaihtoehto jolla lähtisin etenemään.

Niin ja tuosta syöminkipuolesta... onhan sitä tullut evästettyä ihan olan takaa -HEH-. Syön perusterveellisesti, mutta ruoan määrä on kasvannut. Pyrin kahteen lämpimään ateriaan päivässä..niitten syöminen ei tee millään tavalla tiukkaa, kun reenin myötä se ruoka vaan "humpsahtaa" johonkin :D

Saa oikasta jos olen ihan hakoteillä! :lol2:

ikiliikkuja sanoi:
Eipä se meikäläisen reeni olekkaan sitten yhtään pöllömpi...kai?!

Kuten sanottua, nelijakoinen on ihan yhtä hyvä ohjelma, kuin moni muukin. Itse kyllä vaihtaisin jalka- ja selkä/vatsa-päivien paikkaa, koska maanantain hauistreeni saattaa viedä tehoja tiistain selkätreeniltä. Mutta muuten näyttäisi ihan hyvältä viikko-ohjelmalta. :)

ikiliikkuja sanoi:
Olen tehnyt 4 x 10-8-6-4 sarjoja, mutta nyt teen 3 x 8 sarjaa (pääliikkeet, kyykkä, mave ja penkki...niihin tulee "pyramidisarja"). Lihasmassaa vähän pohjalle ja sitten ajattelin jaksottaa esim. 1kk lihasmassa treeniä ja 1kk voimatreeniä..paljon ykkösiä jne (tai jotain vastaavaa). Tää olisi niinku yksi vaihtoehto jolla lähtisin etenemään.

Ohjelmaasi on noilla tiedoilla aika vaikeaa sen enempää kommentoida, mutta se ainakin on erinomaisen hyvä juttu, että olet sisällyttänyt nuo luettelemasi perusliikkeet siihen :)

Jos voimatreeniä meinaat tulevaisuudessa, niin kannattaa tutustua Pakkiksen voimailupuoleen ja siellä erityisesti jto-nimisen hepun teksteihin :thumbs: Mielestäni kannattaisi pitää nuo jaksot kyllä vähintään 2 kk:n pituisina, kuukausi on aika lyhyt aika saada aikaan yhtään mitään.

ikiliikkuja sanoi:
Niin ja tuosta syöminkipuolesta... onhan sitä tullut evästettyä ihan olan takaa -HEH-. Syön perusterveellisesti, mutta ruoan määrä on kasvannut. Pyrin kahteen lämpimään ateriaan päivässä..niitten syöminen ei tee millään tavalla tiukkaa, kun reenin myötä se ruoka vaan "humpsahtaa" johonkin :D

Jeps, kun treenaa kovaa, saa syödäkin paljon, nimim. kokemusta on :D

Hyvä huomio muuten toi jalka -ja selkäpäivän vaihto.. :thumbs:

...meinaan niin se on mulla aina ollutkin. Nyt olen vaan joutunut vähän "kierrättämään" päiviä, kun on ollut sen verran kovaa reeniä, että on ollut joku toiseen reeniin vaikuttava lihasryhmä vähän kippeenä.

P.s. Muonaa uppoo kyllä, kun pieneen kylään..se on huomattu :hyper:

Zone-sarja -42%
Faidra

Viitsisitkö kertoa tarkemmin tuosta uudesta ohjelmastasi? Kuulosti aika mielenkiintoiselta. Nyt kun on treeni-intoa piukeena, tekisi mieli käydä useammin normaalin neljän kerran sijaan salilla. Nykyisellä ohjelmalla tuntuu siltä, että ei ehtisi palautua jos kävisi useammin. Yritin kaivella tuolta mimmien treeniohjelmista, mutta et ole ohjelmaasi kai sinne laittanut?

Fluffy sanoi:
Viitsisitkö kertoa tarkemmin tuosta uudesta ohjelmastasi? Kuulosti aika mielenkiintoiselta. Nyt kun on treeni-intoa piukeena, tekisi mieli käydä useammin normaalin neljän kerran sijaan salilla. Nykyisellä ohjelmalla tuntuu siltä, että ei ehtisi palautua jos kävisi useammin. Yritin kaivella tuolta mimmien treeniohjelmista, mutta et ole ohjelmaasi kai sinne laittanut?

En ole tätä ohjelmaa laittanut, enkä taida laittaakaan... sen verran isoja rahoja olen pistänyt tähän valmennukseen. Jotenkin siihen asti kun itse väsäili ohjelmat tms. ei sillä niin ollut väliä, mutta tämänhetkinen on sen verran monimutkainen, ja kuten sanoin, myös kallis, etten välttämättä haluais alkaa sitä jakamaan ilmaiseksi. Bullin valmennusta voin kyllä suositella. :)

Äää.. en halua olla tyly, laitetaan nyt jotain kuitenkin, miten tuo ohjelma rakentuu. Saatte lukea englanniksi kun selitin tätä paikalliselle trainerille:

Day 1: Shoulders, rear delts, chest
Day 2: Legs
Day 3: Rest
Day 4: Back, biceps
Day 5: Abs
Day 6: Rest
Day 7: Shoulders, triceps
Day 8: Back, abs
Day 9: Rest
Day 10: Legs
Day 11: Abs
Day 12: Chest, shoulders
Day 13: Rest
Day 14: Biceps, triceps

Cycle 1: 4 sets/exercise, 8-12 reps, 1-2min rest between sets, special techniques (forced reps, dropsets). There are some exceptions here (less sets, more reps etc.).
Cycle 2: 2 sets/exercise, 6-8 reps/compound exercises and 10-15/isolation exercises, 2-3min rest between sets, no special techniques. There are some exceptions, again.
Cycle 3: 2 sets/exercise, min 15 reps, 30s rest between sets. Lots of stretching and a massage for upper and lower body.

Jo on vaikeaa, kun yrittää miellyttää kaikkia. :nolo:

Kannattaa muistaa, että tällä tavalla laaditut ohjelmat on aina YKSILÖLLISIÄ! Ei kannata mennä kopioimaan suoraan kenenkään treeniohjelmaa liike liikkeeltä, koska kaikille ei sovi samat jutut. Mulla nuo painotukset lihasryhmille on katsottu mun heikkouksien ja kehityskohteiden mukaan, siksi ei pidä mennä kopioimaan samaa ohjelmaa.

Jeps, kiitos Faidra. En aikonut suoraan kopioida, kuulosti vaan niin mielenkiintoisen erilaiselta kuin ihmisten treeniohjelmat yleensä. Pitää miettiä tuota ja katsoa miten sitä voisi soveltaa omiin (harvoihin :lol2: ) heikkoihin kohtiin!

Gillyn yksi/kaksijakoista puolustelen minäkin nyt, vaikka nelijakoisella reenaankin. Aloittelijoiden on vallan hyvä aloittaa perusliikkeistä (kyykky, penkki jne) ja opetella tekemään liikkeet kunnolla. Sitten, kun on enemmän kokemusta omasta kropasta ja sen toiminnasta ja osaa tehdä liikkeet kunnolla, on "luontevampaa" siirtyä monijakoiseen jos haluaa ottaa mukaan eristäviä liikkeitä ja opetella tekemään niitä kunnolla. Jos tekee heti paljon monimutkaisia liikkeitä sisältävän nelijakoisen ohjelman, ei välttämättä opi tekemään liikkeitä oikein eikä toisaalta saa kehonhallintaa yhtä hyväksi kun joku, joka on aloittanut vapailla painoilla ja perusliikkeillä harjoittelemaan ja tutustumaan kroppaansa. Eli perusteet kuntoon ja perusvoima kuntoon, sitten kun hallitsee ja tuntee nostotekniikoita ja omaa vartaloaan paremmin voi alkaa kikkailemaan enemmän. :arvi:

Latest posts

Back
Ylös Bottom