fitnesspimu sanoi:
Ehtii palautua, jos pitää tarpeeksi lepopäiviä! En osaisi käydä salilla vain pari kertaa viikossa. Tulisin hulluksi. Kierrostahan tässä on kyse ja oman kropan tuntemisesta ;)
Lepopäivät kuuluvat jokaiseen ohjelmaan, myös nelijakoiseen, ilman niistä ei pitemmän päälle tule mistään mitään.
Itse treenaan nykyään 3 kertaa viikossa, ja näin on myös esim. Hulkki kertonut tekevänsä. Timba79:n taas muistelen suositelleen joka toinen päivä treenaamista (kaksijakoiseen ohjelmaan liittyen siis), jolloin treenejä tulee joka toinen viikko 3 ja joka toinen viikko taas 4. Eikä ole ongelmia palautumisessa, vaikka treenataankin useammin kuin pari kertaa/vko. Avainsana on - kuten jo aikaisemmin totesin - kokonaisvolyymi, mikä ei suinkaan tarkoita treenikertoja per viikko, vaan
sarjamäärä per viikko. Kyllä saman lihasryhmän voi loistavasti treenata useamminkin kuin kerran viikossa, kunhan sarjojen määrä kokonaisuudessaan on sopiva, eikä myöskään treenitehojen suhteen liioitella, ainakaan ihan joka treenissä. Sillä mikäli nyt en ole ihan väärin viime aikojen keskusteluja täällä Pakkiksella tulkinnut, niin moni asia tuntuisi viittaavan siihen suuntaan, että saman lihasryhmän rasittaminen useampaan kertaan viikossa olisi myös lihasmassan hankinnan kannalta hyvinkin edullista.
Kuten jo aikaisemmin kerroin, olen itse aikaisemmin treenannut paljonkin sekä kolmi- että nelijakoisilla ohjelmilla. Toki sain niillä tuloksia - lihasmassa lisääntyi ja voimakin jonkin verran - mutta valitettavasti ne aiheuttivat aina välillä myös ylikunnon oireita, ja viimeiset pari vuotta, mitä noilla useampaan jaetuilla ohjelmilla (joihin kuului siis runsaasti erilaisia, myös eristäviä liikkeitä joka lihasryhmälle) treenasin, oli toinen olkapääni kipeä käytännössä katsoen koko ajan. Nyttemmin, kun olen siirtynyt tekemään eräänlaista koko kropan ohjelmaa, jossa teen tosiaankin joka treenissä raskaita, ns. isoja perusliikkeitä, en ole ollut kertaakaan ylikunnossa, ja olkapäävaivatkin ovat menneen talven lumia, kun lopetin ziljoonien eristävien liikkeiden veivaamisen. Ja vaikka treenaankin nykyään voimatyyliin, en ole huomannut lihasmassankaan mitenkään vähentyneen tai kuihtuneen, päin vastoin!
Toki tuo on vain oma kokemukseni asiasta, enkä missään tapauksessa yritä edes väittää, että oma tapani treenata olisi se paras ja oikea - sehän ei pitäisi lainkaan paikkaansa. Pointti on siinä, että
oikein toteutettuna yksi- ja kaksijakoiset ohjelmat ovat aivan yhtä tehokkaita ja suositeltavia kuin kolmi- tai nelijakoisetkin.
Olen kyllä rehellisesti sanottuna aika hämmästynyt, että jopa kokenut treenaaja sortuu päästämään tuonkaltaisen sammakon suustaan ("Minun mielestäni 1-2 jakoiset ohjelmat ovat turhan päiväisiä juttuja. Miksi ei samantien kannattaisi treenata huolellisesti pari lihasryhmää kerralla läpi kuin kuluttaa turhaan aikaa salilla tehden sitä sun tätä."), vieläpä täysin vastoin parempaa tietämystään.
Lopuksi vielä toivoisin, että mahdollisimman moni mimmi lukisi
tämän S225T:n postauksen huolella ja ajatuksen kanssa läpi. Ko. posti nimittäin sivuaa hyvinkin läheltä muunmuassa tässä ketjussa käytyä keskustelua, ja monia muitakin edelleen harmittavan sitkeästi pintansa pitäviä "fitnessmyyttejä".
EDIT: Quottaan tähän nyt pienen pätkän tuota mode-Sammon postia, ihan siltä varalta, jos tuo linkki jää joltakulta lukematta:
"Tässä asiat jotka ainakin mielestäni on jääneet pikku hiljaa huomiotta keho-ohjelmissa:
1: kokonaisvolyymi
2: lihas(ryhmä)kohtainen frekvenssi
3: työkapasiteetin nosto
4: harjoituksen kokonaiskuormitus vs.yksittäisen sarjan loppuun vienti
5: progressiivisuus ja syklitys
eli
1) nykyään neuvotaan aina menemään minimimäärällä sarjoja ja tuomitaan suoraan kaikki yli 6 sarjaa/lihasryhmä -treenit ylikuntoon johtaviksi
2) mennään aina sieltä missä rima on matalin, eli mennään "täysin kehon ehdoilla" eli ei koskaan yritetäkään treenata tiheämmin kuin se kerran viikossa "jotta se varmasti ehtisi palautua"- tulos: ei varmasti palauduta koskaan yhtään sen nopeammin
3) vrt. edellinen - jos määrät pidetään aina minimissä eikä yritetä nostaa, eikä yritetä vaikkapa lyhentää sarjojen välistä lepoa samalla kuormalla, tai treenien välistä lepoa, ei palautumiskyky ja sietokyky kehity juuri lainkaan. Vanha totuus kuitenkin, mitä enemmän PYSTYY harjoittelemaan, sitä enemmän kehittyy.
4) korostetaan liikaa jokaisen yksittäisen sarjan hampaatirvessäloppuunviemistä. tämä usein vie tehot seuraavilta sarjoilta ja treenin kokonaiskuormitus jää usein yllättävän pieneksi."