Oikeaoppinen hiilihydraattitankkaus

Jos täältä löytyy ravintoeksperttejä, niin olisi kiva kuulla, miten tänä päivänä suositellaan tehtäväksi hiilaritankkaus pitempää kuntotestiä varten. Oma käsitykseni on kahdesta tavasta,1. ensin kolme päivää ilman hiilaria ja tehdään kovaa treeniä ja sitten kolme päivää paljon hiilaria ja vähän rasvaa/harjoittelu minimiin. Tapa 2. Lisätään hiilareita kolmeksi päiväksi aika reilusti ja itse kisapäivänä ei sitten tarvitsisi paljon syödä kun solut on täynnä nestettä ja glykogeenia. Kokemuksia, ideoita, miten vaikuttaa suorituskykyyn?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ekspertti en missään tapauksessa ole, mutta kerrotaan nyt oma kokemukseni. Eli parille maratonille ja parille puolikkaalle olen tankannut tuon tavan 2 mukaan. Tuosta tyhjennyksestä olen kuullut/lukenut ja nykyään siitä taidetaan hieman kiistellä miten paras. Kuitenkin ihan kuntoilijalle suosittelevat useimmiten ettei tee mitään tyhjennyksiä, koska riski mennä pahasti metsään on suuri.

Eli tosiaan 4 päivää ennen juoksua olen alkanut tankkaamaan ja nostanut normaalista hh määrästäni n. 150-200 g/pvä lisää. Tärkeintä on että syö totuttuja hh lähteitä eikä ala kokeilemaan mitään uusia ja outoja. Itse olen lisännyt hedelmiä, riisiä ja leipää vain määrällisesti reilummin sekä ostanut muutaman pussin tankkaukseen tarkoitettuja hh lisäjauhoja joita juonnut aterioiden välissä tasaisesti pitkin päivää.

Kilpailua edeltävänä päivänä olen palannut melko normaaliin ruokaan ehkä hieman vielä korkeammilla hh määrillä. Kisapäivänä sitten melko vähän ruokaa mahaan pyörimään. Jos kisa aamusta niin ihan vaan vaaleaa leipää paripalaa ja vähän proteiinia ja mikäli myöhemmin päivällä niin riisipuuroa melko maltillisesti ja sekaan mustikkakeittoa ja taas vähän proteiinia. Tankkaus (hh) juomaa olen pikkuisen lipitellyt. n. 20 min ennen starttia pari desiä tankkaus juomaa/geeli pussi ja sit odotteleen pamausta:hyper:

Ja tämä on toiminut minulla hyvin eikä ongelmia ole tämän suhteen tullut. Energia on riittänyt pitkään ja kun matkalla vielä tasaisesti nauttii hh, niin kyllähän se siitä.

Monet tykkää tankata ja se on varmasti monille hyvä tapa valmistautua kisaan. Tankkaus vaikuttaa ehkä jonkin verran glykogeeni varastoihin ja minkäänlaisia tyhjennysharjoituksia ei kannata tehdä. 3-4 päivän runsas hiilihydraattien syönti ennen kisaa riittää. Kuitenkin ainakin yhtä tärkeitä asioita ovat runsas hiilihydraattisesti ja runsaasti syöminen ennen kisaa, mutta pitää huoli, ettei syö liian aikaisin ennen kisaa, että insuliini ehtii laskea veressä ja vatsa ei ole kisassa täynnä. Lisäksi tärkeää on hiilihydraattien nauttiminen kisan aikana. Nämä kolme asiaa kun hoitaa oikein eikä älyttömästi stressaa tai vedä mitään överiksi niin tämä puoli pitäisi olla kunnossa. Yli 20km kisoihin hiilihydraattitankkausta kannattaa oikeastaan vasta miettiä.

ps. kannattaa harjoitella ennen kisoja mielialaharjoitteita ja valmistautua mielessään kilpailutilanteeseen parhaansa mukaan. Varsinkin väsymyksen kestämistä kanntaa harjoitella mielessään. Tärkein asia kilpailuun valmistautumisessa, omasta kokemuksesta. Off-topic vinkkinä ;)

Kuinka paljon tankkaamisella voi sitten parantaa kuntotestin tulosta?

Olenko ihan viaton kirkasotsa, mutta eikö kuntotestissä ole tarkoitus testata kunto ns. perustilassa? Vai onhan niitä testejä eri tarkoituksiin... ?

Jaa miksei olis?Kyllähän siinä puoli päivää temmotaan menemään, niin et ite olin viime kerralla lopussa aivan puhki. Jos "kilpailusta" on kyse, niin silloin kannattaa käyttää kaikki mahdolliset aseet, paitsi dopingia. Ainakin tämmösen lahjattoman...

Tankkaamisen tarkoitus on täyttää hiilihydraattivarastot pitkää suoritusta varten. Testeissä tuskin vastaan tulee energian loppuminen vaan oleellista on nopea palautuminen suoritusten välillä.

No tuskin siitä ainakaan haittaa on, että hiilihydraattivarastot on täynnä? Eikö esim. kymmenottelijat tankkaa ollenkaan ennen kisoja, siinähän on juuri useampia lyhyitä suorituksia...vai onko pidempi juoksu kuin 1500m?

Kehäkettu sanoi:
No tuskin siitä ainakaan haittaa on, että hiilihydraattivarastot on täynnä?
painaa enemmän.
(ja jos "kunnollisen" hiilihydraattitankkauksen tekee, kyllä siitä varmaan hiukan jo rasvaksikin menee)

Eikö esim. kymmenottelijat tankkaa ollenkaan ennen kisoja, siinähän on juuri useampia lyhyitä suorituksia...vai onko pidempi juoksu kuin 1500m?

sanoisin, että melko turhaa.. nuo suoritukset ovat niin lyhytkestoisia, ettei niissä paljoa energiaa kulu, ja niiden välissä on myös hyvin aikaa juoda ja syödä kevyttä naposteltavaa..

(ja kymmenottelu taidetaan kilpailla kahden päivän aikana, ei kaikkea kerralla)

hkultala sanoi:
painaa enemmän.
(ja jos "kunnollisen" hiilihydraattitankkauksen tekee, kyllä siitä varmaan hiukan jo rasvaksikin menee)

sanoisin, että melko turhaa.. nuo suoritukset ovat niin lyhytkestoisia, ettei niissä paljoa energiaa kulu, ja niiden välissä on myös hyvin aikaa juoda ja syödä kevyttä naposteltavaa..

(ja kymmenottelu taidetaan kilpailla kahden päivän aikana, ei kaikkea kerralla)

Ei millään pahalla, mutta koettakaa vetää 5-lajia lämmittelyineen samana päivänä - täysillä! Ei helppova..

ironteme sanoi:
Ei millään pahalla, mutta koettakaa vetää 5-lajia lämmittelyineen samana päivänä - täysillä! Ei helppova..

parina vuonna nyt ollut 7-ottelussa, kaikki samana päivänä, ja tuntuuhan se.

mutta taisit missata pointtini.

kyse ei ole siitä, etteikö monta lajia päivässä ottaisi koville,
vaan siitä, että se ei kuluta maksan hiilihydraattivarastoja loppuun, kuten esim. maraton.

Suositut

Back
Ylös Bottom