Oikean lyöntitekniikan lyötäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Anssii23

Banned
Moi. Alotin 1kk sitten thai boxingin ja ajattelin kysästä täältäkin mielipiteitä tohon ranteen asentoon lyödessä. Jotkut kehottaa kääntämään rannetta sisäänpäin ja jotkut sanoo että pitää suorassa jne eli mielipiteitä on monia. Itse olen pitänyt ranteen vaan jäykkänä ja lyönyt niinkun tuntuu luonnolliselta ja niin että sormet ei osuis ensimäisenä esim säkkiin. Onko mitään nyrkkisääntöä miten käsi kannattais pitää kun lyödään? ps. Olen uusi tällä palstalla ja yritin käyttää searchia mutta en löytänyt mitään järkevää aihetta tästä asiasta.

Niin, mutta jos esim kääntää rannetta vähän alaspäin eli että se on sivusta katsottuna vähän alaspäin käännetty ja mm. Eva Wahlström sano että näin pitäisi tehdä :D Tossa oli jossain ketjussa joskus aikasemmin joku sanonut että lyö siinä asennossa missä käsi on kun sen panee nyrkkiin mutta sillonhan sormet osuu helposti ennen rystysiä ja se ei tee hyvää kaiketi.

Asikaisen valmentaja, Pekka Mäki, sanoo, että ranne suorassa. En viittis lähtee kyseenalaistaan herran mielipidettä.

Haluaisin kuulla tähän AndyS:ltä mielipiteen. Itse olen aina kuvitellut että rannetta pitää vähän koukistaa ulospäin (siis hyvin vähän) jotta osutaan rystysillä, eikä niillä sormilla. Aluksi tuli tosiaankin lyötyä ranne suorana ja sormet oli melkoisen hellänä reenien jälkeen tai säkin lyömisen jälkeen.

Oletusarvohan tietysti on, että ranne suorassa jotta vahinkoja ei satu, mutta tarkoittaako Mäki tuota nyt aivan kirjaimellisesti vatupassilla tarkastettuna.

Haluaisin kuulla tähän AndyS:ltä mielipiteen. Itse olen aina kuvitellut että rannetta pitää vähän koukistaa ulospäin (siis hyvin vähän) jotta osutaan rystysillä, eikä niillä sormilla. Aluksi tuli tosiaankin lyötyä ranne suorana ja sormet oli melkoisen hellänä reenien jälkeen tai säkin lyömisen jälkeen.

Oletusarvohan tietysti on, että ranne suorassa jotta vahinkoja ei satu, mutta tarkoittaako Mäki tuota nyt aivan kirjaimellisesti vatupassilla tarkastettuna.

Tarkoitat kai että rannetta sisäänpäin kännetty? eli alaspäin käännetty koska jos ylöspäin sitä kääntää ni sittenhän osuu pelkästään sormilla? Itse oon ajatellut asian näin että se isku siten jakautuisi mahdollisimman tasasesti koko kädelle kun luitten linjat ovat suorat eli tosiaan jos lähtee rannetta kääntämään alaspäin ja näin ollen lyönti osuu enemmän rystysillä niin sehän kuitenkin taittaa rannetta vähän eikä tästä välttämättä pitkällä tähtäimellä käsi tykkää kovin hyvää, mutta tosiaan joltain kokeneemmalta nekkaajalta ois nyt kiva kuulla se sinetti tähän asiaan.

No ymmärsit varmaan mitä tarkoitan kun puhuin rystysellä osumisesta enne sormia. Koitappa siinä koneen ääressä. Eli jos lyöt suoran niin nyrkki on taipunut hivenen alaspäin.

En ole erityisemmin miettinyt missä asennossa tarkkaan nyrkki on säkkiin osuessa, mutta ikinä ei o sormille ottanut. Eikä erityisiä ongelmia suora lyöntien kanssa ole ollut. Sen sijaan ala koukku tuottaa enemmän ongelmia käden oikean asennon kanssa. Siinä tulee helposti lyötyä sormilla eikä rystysillä. Tai sitten yritän vaan lyödä liian kauas, mutta liikeradan hiominen tuntuu hankalalta.

Rannekko on siis suora silloin kun kämmenselkä on samassa linjassa kyynervarren kanssa(ko) kiitos vastauksista!!!
kämmenselkä siis samassa linjassa kyynärvarren kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haluaisin kuulla tähän AndyS:ltä mielipiteen. Itse olen aina kuvitellut että rannetta pitää vähän koukistaa ulospäin (siis hyvin vähän) jotta osutaan rystysillä, eikä niillä sormilla.

Minä nyt en taida olla tämän palstan(kaan) pätevin asiantuntija neuvomaan, mutta mielipiteeni on se, että ketjun aloittajan tulisi mennä oman valmentajansa luo ja pyytää tätä näyttämään oikea ranteen asento. Netin kautta neuvominen aiheuttaa helposti väärinkäsityksiä, vaikka neuvoja osaisikin asiansa.

Idea on kuitenkin saada kyynärvarren luut ja kämmenselän etu- ja keskisormen luut mahdollisimman hyvin linjaan. Käsihän ei ole sivulta katsottuna ihan tasainen ja kai siihen jotain kulmaa voi ajatella tulevan, jos alkaa viivottimella mittailemaan. Riippuu siitä, mistä sitä "suoraa linjaa" alkaa vetämään. Sormilla ei tietenkään saa osua.

HEtkinen Hetkinen

Tästä aiheesta tuli kulman lisäksi mieleeni että kuuluuko nyrkKiä pitää peukalo yllä ja rystyset sivulla, vai rystyset yllä ja peukalo sivulla?? Ainakin säkkiä hakatessa jos pitää rystyset yllä ja peukalon sivulla niin ranne sattuu paljon useammin kuin jos pitää rystyset sivulla jne, jolloin ei satu koskaan.

Nyt oon huomannut semmosen asian että jos kämmenselkä on käsivarren kanssa samassa linjassa niin osuma pinta tulee vain keskimmäiselle rystyselle ja tämä kyllä tekee kipeää ja ranne muljuu kokoajan. Eli kyllä täytyy sanoa että on parempi näköjään vaan lyödä silleen kun se käsi luonnostaan menee.. Esim jos lyö oveen reikiä ilman että ranteeseen sattuu niin voi olettaa että käsi on hyvässä asennossa, mutta kun menet kääntämään kättäs sisäänpäin ja koitat lyödä vaikka oveen niin saatana siinä menee rystynen paskaks ja ranne samaan laskuun.. Eli älkää uskoko kaikkea mitä teille kerrotaan vaan lyökää niinkun hyvältä tuntuu. Oon nyt ite testaillut pari kuukautta eri kädenasentoja ja tullut siihen tulokseen että sillon kun rystynen ja toi keskimäinen nivel on samassa linjassa niin osuma jakautuu hyvin koko kädelle eikä vaan yhdelle rystyselle..

Muutama, Mut sen sijaan säkkiä lyödessä on ranne taittunut sitäkin useammin kun on lyönyt ranne täysin suorana tai vähän sisäänpäin käännettynä..

Miksi tuosta ranteen asennosta pitää tehdä niin vaikea asia? Pitäkää ranne siinä asennossa, että osutte mahdollisimman hyvin rystyspinnalla. Yleensä nyrkkiä saa kääntää sisäänpäin, varsinkin koukuissa. Aika yksinkertainen asia, mutta vaikea omin päin opettelemalla.

Miksi tuosta ranteen asennosta pitää tehdä niin vaikea asia? Pitäkää ranne siinä asennossa, että osutte mahdollisimman hyvin rystyspinnalla. Yleensä nyrkkiä saa kääntää sisäänpäin, varsinkin koukuissa. Aika yksinkertainen asia, mutta vaikea omin päin opettelemalla.

No jos käännän sisäänpäin nyrkkiä niin osun pelkästään keskisormen rystysellä mikä ei kaiketi ole kovin hyvä asia ja muutenkin jos lyönti osuu noin pienellä osalla säkkiin esim niin aika varmasti siitä seuraa muljahdus... Paras taitaa olla se että sormen ja rystysen linja on sivusta katsottuna suora, kun sisäänkäännettynä se on \ tuolla tavalla ja tuosta ei käsi kyllä tykkää.. Ehkä se saattaa viellä joillain toimia kun on kädet sidottu ja hanskat päällä mutta koittakaapa lyödä tuolla tavalla paljain käsin kyllä siinä sattuu juhaa leukaan..

Toi ranteen asento ei ole suurin ongelma aloittelevilla nyrkkeilijöillä vaan se että oppii ylipäätään lyömään. Ei ole mitään väliä missä asennossa ranteet on, jos lyönneissä ei ole muutenkaan tehoa. Kun on oppinut joten kuten lyömään niin koukistaa ranteet aavistuksen sisään- ja ulospäin siten, että lyönti osuessaan tulee kahdella ensimmäisellä rystysellä. Lisäksi ranne ei jousta, koska kyynärvarren luut ovat tällöin suorassa rystysten takana tukemassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom