Oikeaa olkapäätä vihlasee..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marko69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joo itelle on alkanu nyt toi vasen olkapää vittuileen.
penkissä siihen alkaa sattuun, kipu ei o mitenkään mahdottoman kova mutta kyllä se vähän vihloo.
oon kuitenkin viimesen kahden kuukauden aikana ollu vaan kipeenä ja syöny kaikki särkykuurit mutta kipu ei o lähteny.
penkin oon tehny viimeks kuukausi sitten ja tänään kun tein niin kipeeks tuli taas.
oon jonkun kohta vuoden käyny salilla enkä kuitenkaan mitenkään yli-penkannu ja oon yrittäny reenata olkapäitäkin runsaasti

mulla on ollu oikea olkapää kipeä yli kuukauden, lajitreeneis lyönnit tuntuvat ilkeiltä takaolkapäässä varsinki koukut:( puntti puolella ei pysty tekemään mitään liikettä mikä ottaa takaolkapäähän. Olisiko sama kiertäjäkalvosin homma?

Itselläni alkoi oikea olkapää vihoittelemaan johtuen raskaasta fyysisestä työstä (lastaus). Minulla on väljät ja liikkuvat nivelet ja olkapää on ennenkin kipeytynyt erityisesti heittoliikkeistä. Treeneissä ei ole koskaan mitään ongelmia kuitenkaan esiintynyt.

Nyt ihan äsken kokeilin tämän ketjun ohjeita (pyyhetreeni ja olkapäävenytys) ja ne tuntuivat heti auttavan. Onneksi työ on jo vaihtunut kevyempään, mutta lienee silti viisainta jättää kaikki punnerrusliikkeet tekemättä ensi viikolla ja keskittyä kuntouttamaan olkapää kunnolla. Kiertäjäkalvosimien treenauksen aloittaminenkin voisi olla viisasta. Kiitokset kaikille neuvoneille :rock:!

Olkapää...

Suoritin penkkipunnerrusta ja piti saada pari toistoa lisää pienellä pompautuksella ja kunnon runttauksella... Ei hyvä.

Siitä asti on vasenta olkapäätä tai oikeastaan epäkästä vihlonut.
Vihlontaa tuntuu kun kättä liikuttaa ylöspäin tai tekee punnerrusliikkeitä esim. penkki- tai pystypunnerrusta.
Vihlontaa tulee myös kun nukkuu vasemmallla kyljellä.
Olkapää myös rutisee kun kättä pyörittää.

Eli... Mitähän sieltä on mennyt rikki? Ja mitä seuraavaksi... menenkö hierojalle vai lepoa... vai mitä pitäisi tehdä? HELP!
(Joku reilun viikon pidin lepoa eikä se parantunut siinä ajassa.)

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Haluaisin tätä ketjua vähän herätellä, koska vasen olkapää on alkanut kiukuttelemaan ja yllättäen juuri kun on päässyt pikkasen vauhtiin... Itselläni kipu meni pahaksi myös penkkipunnerruksessa. Voi mennä liian leveän otteenkin piikkiin, mutta kipu sai kyllä laittamaan totutun painomäärän sijasta paljon pienemmät painot ja silti sattui saatanasti, joten jätin loput sarjat väliin. Levossa olkapäähän ei satu, mutta heti kun tulee pieni rasitus niin kipu tulee esiin.

Olen nyt viikon verran tehnyt päivittäin ILMAN PAINOJA kiertäjäkalvomisen kuntoutuskäyttöön tehtyjä liikkeitä, aika lailla näitä:

Rotator cuff exercises band - best exercises.

Tämän viikon aikana on kipuillut hieman noita harjoituksia tehtäessä vaikkei painoja olekkaan. Kannattaako silti jatkaa noiden tekemistä, jos kipu hiljalleen poistuu? Lisäyksenä vielä, että kun tein tuettuna tuota olkapään kiertoa kyynärvarsi 90 asteen kulmassa niin olkapääni sisällä tuntui ikävää rutinaa :(

Postaan jatkona, että mahdollinen syy vasemman olkapään vihlomiseen löytyykin rintarangasta ja sen liikkumattomuudesta. Tähän viittasi esimerkiksi surkea liikkuvuus ja olisi looginen selitys myös yläselän jumituksiin. Eli kokeilen perehtyä paremmin venyttelemään ja veryttelemään niin rintarankaa kuin olkapäitä

Kokemusperäistä mutuilua: liikkumattomuus pakottaa olkapäät tekemään töitä ns. väärillä nivelkulmilla ja ottavat todennäköisesti enemmän painetta ja työtä tehtäväkseen kuin tilanteessa, jossa liikkuvuus olisi parempi ja sallisi liikkeen suorittamisen tehokkaammin ns. varsinaisilla kohdelihaksilla, kuten rinnalla ja ojentajilla.

Ota taukoa penkistä ym. kipua tuottavista liikkeistä, syö tulehduskipulääkekuuri ja ota kehonhuoltorutiineihin mukaan päivittäinen lyhytkestoinen kepinpyörittely, venyttely ja putkirullaus (ainakin latseille ja ojentajille), jotta saat pidettyä paikat auki ja liikkuvuutta lisää. Anna tulehduksen kunnolla rauhoittua, tarkista saliohjelman rakenne ja keskity sellaisiin liikkeisiin, jotka eivät tuota kipua ja korjaavat mahdollisia epätasapainoja kropassa (esim. treenaamaan enemmän vetäviä kuin työntäviä liikkeitä).

Nyt on hyvää aikaa kokeilla ja etsiä myös sellaisia rintaliikkeitä ohjelmaan, jotka eivät tuota kipua. Oteleveyttä kannattaa testailla, penkin vaihtaminen vinopenkkiin ja tanko käsipainoihin, jotka mahdollistavat "luonnollisemman" kulman olkapäille. Smithissä pystyy myös kontrolloimaan todella hyvin työkulman olkapäitä ajatellen. Ja kannattaa kuitenkin muistaa, että penkkipunnerrus on vain yksi liike monien joukossa ja yhden liikkeen takia ei bodytreenaajaan kannata olkapäitään pitkällä tähtäimellä väkisin rikkoa.

Rintaliikkeissä huomasin, että juurikin tuo vinopenkki sujui ilman mitään kipuja ja punnerrusta voisin kokeilla tehdä noilla käsipainoilla. Penkissä kiinnitin myös huomiota siihen, että en ollut pitänyt lapojani yhdessä ja olkapäitä takana vaan kurotin olkapään ja varsinkin tota vasenta mukaan työntöön.

Tänään aamulla aloitin treenit lämmittelemällä olkapäät kunnolla ja tein muutoksia normaaliin olkapää treeniin. Olen tähän asti tehnyt pystypunnerruksen laitteessa mutta nyt tein käsipainoilla ja tuntui paljon paremmalta. Pystysoudun jätin pois, koska se oli yksi kipua tuottava liike. Eilen kokeilin vielä uudestaan pyöritellä olkapäätä ja etsiä missä rutisee ja tosta alla olevasta kuvasta kun katsoo niin rutina ja kipu on tuossa AC Joint ja Rotator Cuffin kohdalla :(

i5005.jpg

Back
Ylös Bottom