Oikea tapa aloittaa juoksu?

libelinha

VIP
Heissulivei!

Minulla on tämän tyylinen ongelma. Minulla on kaksi erinlaista juoksuohjelmaa. Toisessa aloitetaan rauhallisesti kävellen 2-3 kertaa viikossa, siitä eteenpäin mukaan tulee muun muuassa sauvakävelyä ja juoksukävelyä eli juostaan 2min. jonka jälkeen kävellään 3min. Kunnes saavuteen tietty yhtenäinen juoksukilometri.

Toinen ohjelma puolestaan on sellainen, jossa suoraan lähdetään juoksemaan 5-7 km noin 4 kertaa viikossa ja kilometrimäärät kasvavat aina yhdellä kilometrillä per viikko. Kerran viikossa on pitempi lenkki, jonka voi hoitaa myös pyörällä. Myöhemmin mukaan tulee intervalleja.

Eli kumpi noista olisi parempi ohjelma? Ensimmäinen on tyypillinen ajan kanssa juokseva-ohjelma ja toinen taas keskittyy kilometreihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän tuo riipu lähtötasosta. Jos on pitkään ollut juoksematta ja lähtee suoraan juoksemaan ~30km viikossa, on varmaa, että parin-kolmen viikon päästä on rullatuolikamaa viikon ajan. Maltillisesti se kannattaa aloittaa, omaan pohjakuntoon katsoen tietysti.

Oiskohan tästä sulle apua

http://www.freewebs.com/iisakka/

ja kohdat "juoksun perusasiat" ja "aloittaminen osat 1-4"

Ainakin jos juokset kovalla alustalla eli asfaltilla suosittelen aloittamaan tuolla ensin mainitsemallasi vaihtoehdolla. Joskus meni jalat todella hajalle kun tyhmänä aloin juosta n. 10 km lenkkejä muutaman vuoden tauon jälkeen. Miehethän ei voi käydä vaan kävelyllä... Sittemmin tulin järkiini ja lisäsin pikkuhiljaa juoksun osuutta tunnin kävelylenkistä ja jalat säästyivät.

Alkuun sellasia 2-3km hitaalla temmolla eteneviä lenkkejä, jolloin keho tottuu juoksemiseen ja pikkuhiljaa lisää kilometrejä peliin.

Terve ,

Vaikka olenkin vasta 16 vuotias tiedän aika paljon mielestäni juoksusta sillä olen oppinut kaiken kantapään kautta sillä juoksen itse viikossa useamman kerran.
Olen aloittanut juoksemisen ensin 4km lenkistä ja se oli minulle iso juttu alussa kun en oikeastaan harrastanut muuta urheilua (kevyttä salilla käyntiä). Totuttelin ensin sillä ja sinunkin kannattaa aloittaa varmasti aloittaa todella kevyellä hölkällä aluksi. Sitten kun olet noin kuukauden totutellut juoksuun ja jos tunnet että juoksu kulkee niin kannattaa pidentää HIEMAN lenkkiä. Sitten aina muistat : älä haukkaa liian isoa palaa kerralla ja ala ahnehtimaan. Ja noista tyyleistä : jos et ole paljoa liikkunut aikaisemmin kannattaa aloittaa juoksu kävelyllä .

Kiitosta vain vinkeistä. Pitänee sitten kokeilla tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, jossa mennään rauhallisesti etiäpäin. Harmi vain, että kärsivällisyys ei kuulu mun hyveisiin :D.

burdock sanoi:
Harmi vain, että kärsivällisyys ei kuulu mun hyveisiin :D.

Joo ei se kuulu munkaan hyveisiin ja siitä on monesti saanu kärsiä. Oon koko nuoruusikäni treenannu kilpailumielessä kestävyyslajia ja jossain vaiheessa penikat esti lähes kaiken harjottelun...No lepäilin aikani ja kuvittelin että koska mulla on hyvä peruskunto ni voin lähtee veteleen tunnin juoksulenkkejä niin kun ennenkin ja siitä ei kyl seurannu kun pelkkää huonoo! Nyt on penikat aika pahana jos vähänkään hölkkäilee ja askelklinikalla fysioterapeutti kehotti välttämään kaikkea rasitusta pohkeille... ja ottaa kunnon hierontaa jotain 10 kertaa. Auts!!!

Ole siis sä fiksumpi ja oikeesti malta totuttaa sääret juoksuun! Ja vältä asfalttia aina kun voit. Ja hommaa ne kunnon juoksukengät :)

Mikään ei tapa juoksuintoa helpommin kun paskaks menneet jalat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom