Oikea painoluokka voimanostoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alervo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen harjoitellut nyt tasan 2vuotta voimanostoa ja olen saanut painoni77-->88kg. nyt on tässä mietinnän alla mikä olisi oikea painoluokka 178cm kaverille (IPF) ? itse ajatelut nyt kauemmin artikkeleita luettuani, että 178cm nostajalle olisi oiva painoluokka 105kg. mieteitä asiaan ja kokemuksia juurikin tähän pituus suhde paino asiaan , Kiitos.

Raakana nostaessa ei läskiä kannata kerryttää yhtään ylimääräistä, muuta kuin superiin. Varusteilla nostaessa voi saada xtra tukea, tai sitten vain pienentää varusteita...

Eiköhän se yleensä voimailussa mene niin päin että painoluokan ylärajoilla ollaan ja pudotetaan kisoihin hitusen ja sitten kun on vaikea päästä sarjaan, siirrytään isompaan painoluokkaan. Eli sopiva painoluokka on se mihin kulloinkin mahdutaan. Paitsi superissa ei enää tarvitse miettiä tuollaisia laihojen poikien asioita.

Nykyinen painosi on niin korkea, että varmaankaan ei alempaan sarjaan yhtään mitään järkeä laihduttaa, ellet sitten ole merkittävän silavainen. Harmi olla "alipainoinen" ysikolmosiin, mutta saatpahan olla stressaamatta painoa etkä menetä voimia missään painonvedoissa. Siispä kisaamaan vaan. Kaikille löytyy luokka.

Tuon mittaisia olen nähnyt monen mallisia ja monen painoisia. Tarkoituksella ei tosiaan kannata alkaa lihavaksi ja oikein tähdätä sarjaan 105, koska isommat yleensä nostaa enemmän ja niinpä sinäkin joutuisit kylmempään kyytiin.

Kyllä moni tuon pituinen jostain syystä 105-kilosissa nostaa vaikka natuna tuskin kukaan niin kovasti lihasta kasvattaa että ei 93-kiloisiin mahtuis. Läskihän ei kuitenkaa sitä rautaa nosta.

Jostain varmaan löytyis statistiikkaa siitä minkä pitusia urheilijat ovat keskimäärin eri painoluokissa? Se varmaan antaisi kysyjälle osviittaa.

Tässä vanhahko taulukko jossa näkyy Boris Sheikon suosittelemat luokat pituuksien mukaan:

luokka.webp

Jos rahkeet riittää niin ap:n mittainen mies voi olla MM-tasollakin kilpailukykyinen 74-sarjassa ja siitä ylöspäin. Toki lyhyemmät on etulyöntiasemassa kevyemmissä sarjoissa, mutta onhan noita pitkänhuiskeita mestareita ollut.

Kaveri on 170cm ja -74kg sarjassa Suomen top3 yleisessä. Lihasmassaa ei juurikaan varsinkaan yläkehossa. Kansainvälisissä kisoissa siellä on kuitenki reippaasti lyhempiä kärkiukot. Et periaatteessa vähintään 83kg:ssa pitäs nostella jo tuolla pituudella, jos ei halua tasotusta antaa. Yli 180-senttisiä ei jostain syystä ipf-kisoissa pahemmin näy edes kansallisella tasolla kuin 120kg ja +120kg sarjoissa. Tai niin siis niitä, jotka edes SM-kisoissa pärjäävät. Superin parhaat on tuota 180cm luokkaa (Smulter, Lehto, Seppänen oisko vähän pidempi). Toki jos Thompzon kortti vedetään, niin voi todeta että melko hoikkanakin rauta liikkuu :D

178cm nostajalle 93kg ja siitä ylöspäin sopivia. Toki harrastemielessä kisatessa yks ja sama. Ite alotin 67,5kilosissa (vanhat painoluokat) maratoonarin ulkomuodolla aikanaan 180cm pituudella ja lopettelin -120kg:ssa melko läskinä.

Back
Ylös Bottom