Tervehdys! :piis:
Olen uusi täällä ja toivoisin kaikkien gurujen auttavan minua rakentamaan sopiva yhdistelmä ravinnolle ja treenille. =)
Olen 167,5cm ja 64kg, aikoinaan kymmenen kiloa lihavampi, mutta nyt todella tavoitteena on treenattu ja lihaksikas keho.
Tällä hetkellä käyn n.3krt/vkko salilla ja n.2 krt/vkko uin puoli tuntia. Treenaan lihasryhmät vuoropäivin, 4-5 harjoitusta/lihasryhmä seuraavin sarjoin: 12,10,8,6+12,12, joista kaksi vikaa ilman/hyvin lyhyillä palautuksilla. Lämmittelyyn kuuluu 20min juoksua (kuntoni on vielä huono, joten juoksen siis n. 3km/20min), jäähdyttelyyn 20-30min kuntopyöräilyä. Välipäivinä uin.
Olen lisännyt proteiinia Zonen ja Atkinsin neuvoja noudattaen. Hiilihydraattien määrä päivässä vaihtelee 150g-200g, proteiinin 50-100g. Ruokavalioni noudattaa suurin piirtein seuraavaa kaavaa:
Aamu: 2dl hedelmäjogurttia+3rkl rasvatonta raejuustoa+Omega3-tabletti
Päivä (ei punttitreeniä): Vaihtelee -> jogurtti+2xkarjalanpiirakka
-> juustohampurilainen+banaani
-> hedelmämehua 5dl+banaani
-> toisinaan 1 Fenix-juoma (Hiilihydraatteja n. 50g) tai Battery (Hh n. 40g)
-> pari kertaa viikossa 1 suklaapatukka
Päivä: Ennen treeniä: 2dl hedelmäjogurttia + 3rkl raejuustoa
tai -> banaani
-> juustohampurilainen
Treenin jälkeen: 2dl hedelmäjogurttia+3rkl raejuustoa+hapankorppua juustolla
tai -> 2 paistettua kananmunaa (+2 pientä grillipihviä)(+1-2 paahtoleipää)
Muuten alkuillasta syön joko:
4x hapankorppuja vähärasvaisilla juustoviipaleilla + lasi kaakaota
tai -> 2 paahtoleipää + 2 hapankorppua juustolla + lasi kaakaota
tai -> paistettua kananmunaa + pari grillipihviä
tai -> 2xreissumies kalkkunaleikkeleellä + lasi kaakaota
Ja illalla:
riisiä ja kanaa
-> tai 200g jauhelihaa
-> tai nuudeleita ja kanaa
-> pari reissumiestä kalkkunaleikkeleellä
..ja jälleen kaakaota/omenamehua ymv. Lisäksi oleellista on ilmoittaa, että pidän suklaasta, jota tulee viikolla syötyä 2-3 patukkaa ja pari kertaa kuukaudessa viikonloppuisin karkkia ja suklaata. Lasken kuitenkin näidenkin hiilihydraatit ja kalorit, enkä anna energiansaantini ylittää kulutustani kahta päivää peräkkäin. Kalorivajeeni vaihtelee 700-250kcal päivän kokonaiskulutuksesta.
Eli kysymykseni ovatkin:
1. Onko hiilihydraattien saantini oikeassa suhteessa vai pitääkö vähentää?
2. Onko suklaansyöntini liikaa vai voinko kompensoida sitä treenillä?
3. Miten voisin parantaa juoksukestävyyttäni? Tällä hetkellä 20 min juoksussa teen 3 korkeaa minuutin intervallia ja yhden minuutin maksimi-intervallin.
4. Toisinaan tuntuu, että tahtoisin yhden viikon tehdä samaa lihasryhmää. Hidastaako tämä lihasmassan ja voiman kasvua?
5. Onko lämmittelyni liian raskas?
6. Onko jäähdyttelyni liian kevyt? Eli kuntopyörällä 20-30min 20-21km/h.
7. Lihastreenini kestää 45min-90min. Onko liian pitkä/lyhyt? Palautumiseni vaihtelee 45s-90s.
8. Olen päärynävartalo ja siksi painotan lihastreenin ylävartaloon ja aerobisella pyrin vähentämään rasvaa. Silti toisinaan laihdun 1,5kg/vkko, toisinaan 100g/vkko ja yhtäkkiä en ollenkaan! Mistä johtuu heittelehtivä kehitys?
9. Onko niinä päivinä jolloin en ole käy salilla oleva lounaan koostumus liikaa hiilareita sisältävä?
10. Mitä muuta korjattavaa ohjelmastani ja ravinnostani löytyy? Voinko kiinteytyä (=laihtua) ja vahvistua tällä ohjelmalla ja ruokavaliolla?
11. Kuinka monta grammaa hiilareita voi nauttia, ennenkuin ne varastoituvat rasvaksi? Jos syö muuten kuitua ja hitaita hiilareita, kuinka paljon haittaa on jos kerran päivässä syö nopeita/keskinopeita?
Kiitos kaikille jotka auttavat minua pääsemään alkuun! Olisi mukava nähdä vastaavanlainen selonteko teidän ohjelmastanne ja ravinnostanne. Tsemppiä kaikille! =)
- Chi :whip:
Olen uusi täällä ja toivoisin kaikkien gurujen auttavan minua rakentamaan sopiva yhdistelmä ravinnolle ja treenille. =)
Olen 167,5cm ja 64kg, aikoinaan kymmenen kiloa lihavampi, mutta nyt todella tavoitteena on treenattu ja lihaksikas keho.
Tällä hetkellä käyn n.3krt/vkko salilla ja n.2 krt/vkko uin puoli tuntia. Treenaan lihasryhmät vuoropäivin, 4-5 harjoitusta/lihasryhmä seuraavin sarjoin: 12,10,8,6+12,12, joista kaksi vikaa ilman/hyvin lyhyillä palautuksilla. Lämmittelyyn kuuluu 20min juoksua (kuntoni on vielä huono, joten juoksen siis n. 3km/20min), jäähdyttelyyn 20-30min kuntopyöräilyä. Välipäivinä uin.
Olen lisännyt proteiinia Zonen ja Atkinsin neuvoja noudattaen. Hiilihydraattien määrä päivässä vaihtelee 150g-200g, proteiinin 50-100g. Ruokavalioni noudattaa suurin piirtein seuraavaa kaavaa:
Aamu: 2dl hedelmäjogurttia+3rkl rasvatonta raejuustoa+Omega3-tabletti
Päivä (ei punttitreeniä): Vaihtelee -> jogurtti+2xkarjalanpiirakka
-> juustohampurilainen+banaani
-> hedelmämehua 5dl+banaani
-> toisinaan 1 Fenix-juoma (Hiilihydraatteja n. 50g) tai Battery (Hh n. 40g)
-> pari kertaa viikossa 1 suklaapatukka
Päivä: Ennen treeniä: 2dl hedelmäjogurttia + 3rkl raejuustoa
tai -> banaani
-> juustohampurilainen
Treenin jälkeen: 2dl hedelmäjogurttia+3rkl raejuustoa+hapankorppua juustolla
tai -> 2 paistettua kananmunaa (+2 pientä grillipihviä)(+1-2 paahtoleipää)
Muuten alkuillasta syön joko:
4x hapankorppuja vähärasvaisilla juustoviipaleilla + lasi kaakaota
tai -> 2 paahtoleipää + 2 hapankorppua juustolla + lasi kaakaota
tai -> paistettua kananmunaa + pari grillipihviä
tai -> 2xreissumies kalkkunaleikkeleellä + lasi kaakaota
Ja illalla:
riisiä ja kanaa
-> tai 200g jauhelihaa
-> tai nuudeleita ja kanaa
-> pari reissumiestä kalkkunaleikkeleellä
..ja jälleen kaakaota/omenamehua ymv. Lisäksi oleellista on ilmoittaa, että pidän suklaasta, jota tulee viikolla syötyä 2-3 patukkaa ja pari kertaa kuukaudessa viikonloppuisin karkkia ja suklaata. Lasken kuitenkin näidenkin hiilihydraatit ja kalorit, enkä anna energiansaantini ylittää kulutustani kahta päivää peräkkäin. Kalorivajeeni vaihtelee 700-250kcal päivän kokonaiskulutuksesta.
Eli kysymykseni ovatkin:
1. Onko hiilihydraattien saantini oikeassa suhteessa vai pitääkö vähentää?
2. Onko suklaansyöntini liikaa vai voinko kompensoida sitä treenillä?
3. Miten voisin parantaa juoksukestävyyttäni? Tällä hetkellä 20 min juoksussa teen 3 korkeaa minuutin intervallia ja yhden minuutin maksimi-intervallin.
4. Toisinaan tuntuu, että tahtoisin yhden viikon tehdä samaa lihasryhmää. Hidastaako tämä lihasmassan ja voiman kasvua?
5. Onko lämmittelyni liian raskas?
6. Onko jäähdyttelyni liian kevyt? Eli kuntopyörällä 20-30min 20-21km/h.
7. Lihastreenini kestää 45min-90min. Onko liian pitkä/lyhyt? Palautumiseni vaihtelee 45s-90s.
8. Olen päärynävartalo ja siksi painotan lihastreenin ylävartaloon ja aerobisella pyrin vähentämään rasvaa. Silti toisinaan laihdun 1,5kg/vkko, toisinaan 100g/vkko ja yhtäkkiä en ollenkaan! Mistä johtuu heittelehtivä kehitys?
9. Onko niinä päivinä jolloin en ole käy salilla oleva lounaan koostumus liikaa hiilareita sisältävä?
10. Mitä muuta korjattavaa ohjelmastani ja ravinnostani löytyy? Voinko kiinteytyä (=laihtua) ja vahvistua tällä ohjelmalla ja ruokavaliolla?
11. Kuinka monta grammaa hiilareita voi nauttia, ennenkuin ne varastoituvat rasvaksi? Jos syö muuten kuitua ja hitaita hiilareita, kuinka paljon haittaa on jos kerran päivässä syö nopeita/keskinopeita?
Kiitos kaikille jotka auttavat minua pääsemään alkuun! Olisi mukava nähdä vastaavanlainen selonteko teidän ohjelmastanne ja ravinnostanne. Tsemppiä kaikille! =)
- Chi :whip: