Juu, no noinhan se toimii käytännössä, mutta sitten taas jos paneudutaan syvällisemmin niin, ihminen itsessään on monimutkaisempi kokonaisuus, johon vaikuttaa monet tekijät sekä miten ja miksi ihminen käyttäytyy jollain tavalla. Toinen kysymys olisi miksi ihmiset liikkuvat vähän ja miksi syövät enemmän kuin kuluttavat näihin taas syitä voi olla lukuisia johon vaikuttaa biologiset, fysiologiset, psykologiset tekijät.
Jos ihmiset toimisivat samalla tavalla ja olisivat samanlaisia olisi varmaan kaikille yksinkertaista pysyä normaalipainoisena. Ongelma ei olekaan välttämättä siinä, ettei joku tietäisi miten liikutaan enemmän ja syödään vähemmän.
#keittiöpsykolgiaa
No fysiologia ei ole syy, toiset lihoo herkemmin kyllä, muttei kukaan liho hallitsemattomasti jos syö siististi. Biologia sama asia. En ainakaan tiedä lääketieteellistä tutkimusta, jossa todistettu että nykyihminen lihoo vaikka ei söis liikaa. Psykologia taas juuri se syy. Valtaosa lihavista luo oravanpyörän jossa ruoka tuo euforisen tunteen ja siitä tulee riippuvuus, jolloin lihoo ja se masentaa ja syö koska paha olo. Mitkä on ainoat keinot korjata tilanne?
Myöntää että vika itsessä ja tehdä päätös muuttaa se. Ja itsekuri. Lihavat harvoin kykenee myöntämään että heidän syöminen on se syy, syy on geenit, lääkitys, hidas aineenvaihdunta jne. Toinen on ettei itsekuri riitä kun makeanhimo iskee.
Jokainen aikuinen normaalihkon älyn omaava tietää miksi lihoo, ehkei tiedä tarkkaan miten syödä terveellisesti, mutta tietää taatusti ettei hesepulla ja kilo suklaata ole se. Itsepetos on ihmisen suurin kyky.
Sehän tiedetään miksi nykylänsimaalaiset lihoo.
Fyysisen työn vähentyminen.
Kulkemisen helppous.
Päivittäisten askareiden puute.
Helpon ja herkullisen valmisruoan helppo saanti ja ei tarvitse valmistaa ruokaa.
Pikaruokalat.
Mässyjen lisääntyminen joka paikkaan saataville.
Ei tarvi liikkua ja tehä askareita. Ei tarvi ahertaa. Voi tilata mässyä botilla kotiovelle, nousematta sohvalta.
Ja kyllä mä tiedän jotain asiasta.
4v sitten painoin päälle 140kg ja olin kauhee sika. Aina ollu vähän pyöree ja se läks lapasesta. Oon kauhee sokerihiiri.
Tajusin jostain syystä miten läski olinkaan, ja järkytyin miten olin päästäny itteni siihen kuntoon. En o koskaan dietannu kunnolla joten otin selville miten syyä ja laskea makrot. Tein ohjelman jota noudatin, alotin aerobisen mitä aina vihannu. Tuli välillä takapakkia ja silti jatkoin. Tiputin ilman kenenkään apua 48kg. En käyttäny mitään ozempicia tai muuta.
Ja mulla on testosteronin korvaushoito, sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Makeanhimo on kasvanu exponentiaalisesti ja muuttunut niin että suolanenki himottaa. Joka päivä on kamppailua, koska jos alan syömään. En lopeta, vaikka maha ois ratkeemas ja oksettais, en lopeta syömistä. Jouluna annoin itteni syyä ja lihoin 14vrk aikana 17kg. Nytkin oon dietillä, ja yritän opetella pitämään kurissa ettei paino nousisi. Mutta, tiedostan syyn ja pidän ruokaa kurissa. Paino on nytkin 40kg alempana ku 4v si. Ja ei se heleppoa ole.
Mutta siihen pystyy.