Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.


miksi näin?

joku tecninen syy täytyy olla, mukka mikä ihme? en keksi, vaikka mietin

Minulla on hämärä mielikuva kuulleeni aikoinaan polttiksen ja tribologian luennoilla ihan validien selitysten kanssa, että polttomoottorin voitelu toimii tehokkaammin pienen kuorman ja kierrosten kanssa kuin ihan tyhjäkäynnillä, minkä vuoksi nopea ja maltillinen ajoon lähtö on parempi kuin pitkä tyhjäkäynnillä seisotus.

Taitaa tämä perinne tyhjäkäynnillä lämmittämisestä olla hyvin vanha ja ajoilta, jolloin öljyjen kylmäominaisuudet olivat jotain ihan muuta kuin nykyään ja se pienikin kuormitus ennen öljyjen riittävää notkistumista saattoi rasittaa moottoria kunnolla.
 
Mitä isompi pata, siitä tasaisemman lämmityksen se tarvitsee. Pätee tosin myös ihan mooottorisahoihin ynm. Eli jos haluaa lämmittää tehokkaasti niin kyllä ne sisäosat lämpeneekin, mutta saahan sillä metallin rasittumaan.
Voitelu kyllä yleensä pelaa jos on toimiva öljypumppu. Roiskuttelemalla voitelevat tarttee vähän kierroksia.
 
IMG_7937.webp
 
Joka aamu herääminen menee myöhemmäksi, onneksi huomenna pääsee töihin.

Pitäisi sinne kauppaan köpötellä, mutta mittari näyttää -19,5 astetta helvettiä. En edes ajattele yrittäväni viikon pakkasissa seissyttä tojotaa kokeilla.
 
Minulla on hämärä mielikuva kuulleeni aikoinaan polttiksen ja tribologian luennoilla ihan validien selitysten kanssa, että polttomoottorin voitelu toimii tehokkaammin pienen kuorman ja kierrosten kanssa kuin ihan tyhjäkäynnillä, minkä vuoksi nopea ja maltillinen ajoon lähtö on parempi kuin pitkä tyhjäkäynnillä seisotus.

Taitaa tämä perinne tyhjäkäynnillä lämmittämisestä olla hyvin vanha ja ajoilta, jolloin öljyjen kylmäominaisuudet olivat jotain ihan muuta kuin nykyään ja se pienikin kuormitus ennen öljyjen riittävää notkistumista saattoi rasittaa moottoria kunnolla.
Onhan siellä koneessa ainakin öljynpainetta enemmän kierroksilla kuin tyhmäkäynnillä, eli siltä osin tuo tehokkaampi voitelu kävisi kyllä järkeen.
 
Haluan seinäkalenterin. Hienon. Hyvän. Ei ole helppoa tämäkään.
 
Onhan siellä koneessa ainakin öljynpainetta enemmän kierroksilla kuin tyhmäkäynnillä, eli siltä osin tuo tehokkaampi voitelu kävisi kyllä järkeen.

Juu, ja sitten oli jotain ei-niin-itsestäänselviä juttujakin mm. voitelun toiminnasta kuormalla ja ilman kuormaa. Pitää katsella, löytäisikö jostain vielä ihan lähdemateriaalia.
 
Usein tässä keskutelussa unohtuu se moottorin jatke, eli vaihdelaatikko. Manuaalit nyt on mitä on, mutta automaagit, ainakin nuo perinteiset, tykkää kyllä pienestä joutokäynnistä, ennenkuin jysäyttää vaihdetta silmään.
 
Usein tässä keskutelussa unohtuu se moottorin jatke, eli vaihdelaatikko. Manuaalit nyt on mitä on, mutta automaagit, ainakin nuo perinteiset, tykkää kyllä pienestä joutokäynnistä, ennenkuin jysäyttää vaihdetta silmään.
Kyä.

5-10min kun antaa käydä joutavaa niin vaihtaa tosi pehmeästi vs jos lähtee suoraan liikkeelle ja öljy ihan kylmää.
 
Tavoitteena saada liemet ja kone mahdollisimman nopeasti lämpimäksi ja se tapahtuu ajamalla. Tyhjäkäyntihän on sananmukaisesti joutokäyntiä, ei siinä yhtä tehokkaasti lämpene systeemit.
Ja kuten tri sanoi, ei revitellä heti.

Edit: kyllä, itse annan hyrskyttää jaappanian ihmeen itsensä lämpöiseksi.
Juu, eihän nämä nykyvehkeet tuota lämpöä tyhjäkäynnillä, ajaessakaan ei niin paljoa että hukkalämpö riittäis hytän lämmittämiseen.
 
Usein tässä keskutelussa unohtuu se moottorin jatke, eli vaihdelaatikko. Manuaalit nyt on mitä on, mutta automaagit, ainakin nuo perinteiset, tykkää kyllä pienestä joutokäynnistä, ennenkuin jysäyttää vaihdetta silmään.
Nuien keski-ikäisten land cruiserien esikammiodieselin kans mun toimintatapa on ollu pakkasilla, että käyntiin, käsikaasulla kierrokset noin tonniin, jakolaatikko vapaalle ja vaihde kolmoselle. Pyörii lootassa kaikki rattaat ja jakiksessakin osa, vatkautuu öljyt vähä notkeammiksi.

Sitte lumien harjaus, jonka jälkeen liikkeelle. Eli parisen minuuttia.

2000-luvun sdi-volkkarilla sama lähteä heti liikkeelle.
 
Back
Ylös Bottom