Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Inflaatio on siitä hieno asia että se maksaa asuntolainat pois. Perinteisesti silloin on korot noussut mutta nyt ei ole sitä tapahtanut tai ne on pidetty väkisin alhaalla.
Nyt on kyllä kummallinen vuosi ollut kun hillitön inflaatio, varmaan rajuin 2000-luvulla mutta palkankorotuksista huudeltu yllättävän maltillisesti, lienee korona vaikuttanut asiaan? Monella alalla kun mennyt huonosti mutta taas toisilla aloilla taotaan hillittömiä tuloksia.
Itselläkin oli tänä vuonna ennätysmyynti ja ei meinattu ehtiä tekemään mitä olisi ostettu, silti materiaalikustannusten takia tulos saattaa jäädä vähän huonommaksi kuin edellisenä vuonna kun ei vaan ehtinyt ja uskaltanut nostaa hintoja tarpeeksi nopeaan tahtiin.
Tuli kyllä kesällä sellainen Zimbabwe fiilis.

EKP pitää korot nollassa että voi lainata EU-maille rahaa nollakorolla, eli painaa rahaa. Ei tunnu missään ottaa 7 miljardia uutta velkaa. Lainanhoitokulut natinkia.
Kääntöpuolena rahan arvo laskee (inflaatio) kun uutta rahaa pusketaan systeemiin. Rikkaat rikastuu kun heidän todellisten assettien osakkeiden ja asuntojen jne arvo nousee suhteessa laskevaan rahan arvoon. Köyhälle jää kelamassista ja palkasta vähemmän ostovoimaa.
Eli: hyvä juttu. =D Mutta siis oikeasti oltaisiin totally royally fucked tän koronan kanssa jos ei oltais tuota rahan painamista keksitty ja aikamoiset konkurssiaallot + säästöohjelmat päällänsä ja jossain kurimuksen kierteessä oltaisiin.
Tuo edellinen lamakin jo vedettiin tällä. EU poliitikot nauroi Suomelle ihan päin naamaa silloin joskus eurokriisin aikaan, kun meidän poliitikot rehelliset hölmöt (vai kansalle näyttelevät viekkaat) penättiin jotain lainatakuita Kreikalta vai miten se meni. Ei niitä ole tarkoitus takaisin maksaa, tai jos maksetaan uudelleen rahoitetaan takaisinmaksu uudella lainalla.
Taivaalta sataa rahaa. Saas nähdä maksaako tiu munia kohta miljoonan.

Jos katsoo historiaa taaksepäin, niin vuosisatoja tai tuhansia talous perustui kiinteeseen. Kultaan ynnä muuta. Maailman talous pysyi more or less vakiona. Sitten 1800 luvun tienoilla keksittiin luotto. Voit lainaa 7-kertaa sen verran fyffeä mitä sulla on. Aika absoluttinen hullumies joka sen keksi. Kaveri on eräälle tyypille satasen velkaa. Pyytää multa, voitko lainata. Lainaan, kaveri maksaa velkansa. Tyyppi joka sai satkun tuo sen minulle ja pyytää voinko säilyttää. Voin ja nyt mulla on 200e! Voin lainata ne eteenpäin. Kohta mulla on tonni rahaa. Vaikka oikeesti pöytälaatikossa on se sama satku jonka alunperin lainasin. Tuon jälkeen maailmantalous raketoi. Köyhätkin on hyötyny järisyttäviä määriä rikkaiden rikastumisesta. (Selitetty Hans Rosling: Faktojen Maailma). Toki inflaatioita tulee ja menee, mutta kun talous perustuu ei mihinkään, niin ei se tuosta laskea voi. Ennemmin loppuu maapallolta raaka-aineet kuin raha. Meneekö siihen 10, 100 vai 10000 vuotta?

Capture.webp

Ei käynnisty kone, ei.

Mielessäkin pyörii vain tissit, eikä johdu edellisestä postauksesta.

Vajaa viikko sitten aloitin 19/5 pätkäpaaston ja maanantaina saikin kunnon lentävän lähdön kiitos ystävämme noron.
Tänään on ollut jotenkin kevyt olo keskivartalossa, mikäli on ihan vaan jännittämättä niin samanlainen homersimpson kessi mutta silti.
Mullahan on core on kokoajan sikspäkkiä vaille valmis poikakalenteriin jos vedän sitä sisään mutta sitä ei mun mielestä lasketa, siksi toisekseen on ihan vitun raskasta olla silleen päivä rannalla.

Tänään on ollut jotenkin kevyt olo keskivartalossa, mikäli on ihan vaan jännittämättä niin samanlainen homersimpson kessi mutta silti.
Mullahan on core on kokoajan sikspäkkiä vaille valmis poikakalenteriin jos vedän sitä sisään mutta sitä ei mun mielestä lasketa, siksi toisekseen on ihan vitun raskasta olla silleen päivä rannalla.
Sama, en vittu tajua miten toi pallo ei tosta katoa mihinkään :ROFLMAO:
Ei tarvii edes juurikaan vetää vatsaa sisään, riittää että jännittää vatsan niin piilossa olevan päkin rajat erottuu mutta sitten kun päästää rennoksi niin näyttää tosiaan ihan Homerilta.

Sama, en vittu tajua miten toi pallo ei tosta katoa mihinkään :ROFLMAO:
Ei tarvii edes juurikaan vetää vatsaa sisään, riittää että jännittää vatsan niin piilossa olevan päkin rajat erottuu mutta sitten kun päästää rennoksi niin näyttää tosiaan ihan Homerilta.
Mä olen tehnyt satoja tunteja treeniä mikä suoraan tai epäsuoraan on kohdistunut siihen ja samaan aikaan koittanut syödä siististi, ei vittu niin mitään muutosta ollut.

Minun pitää mennä konttorille syntymäpäivänäni. Mikä julmuus.

Kostan tämän viemällä kakun mukanani ja pakottamalla kaikki maistamaan. Tehdäänkö mango-oreo vai salted caramel?

Kunnon hiekkalaatikkosota menossa Mike vs Takamaa, kumpikin kirjoittelee omalla foorumillaan omaan ketjuunsa ja nettisoturit sitten linkkailee toisen kirjoituksia, foorumilta toiselle.
Ei taida olla ihmistä, johon Mike ei ole polttanut siltoja. 😄 Ej siis yleisesti kinosta kys.vääntö, enkä ole seurannut mitenkään. Tämä vain sivuhuomio.

Jos katsoo historiaa taaksepäin, niin vuosisatoja tai tuhansia talous perustui kiinteeseen. Kultaan ynnä muuta. Maailman talous pysyi more or less vakiona. Sitten 1800 luvun tienoilla keksittiin luotto. Voit lainaa 7-kertaa sen verran fyffeä mitä sulla on. Aika absoluttinen hullumies joka sen keksi. Kaveri on eräälle tyypille satasen velkaa. Pyytää multa, voitko lainata. Lainaan, kaveri maksaa velkansa. Tyyppi joka sai satkun tuo sen minulle ja pyytää voinko säilyttää. Voin ja nyt mulla on 200e! Voin lainata ne eteenpäin. Kohta mulla on tonni rahaa. Vaikka oikeesti pöytälaatikossa on se sama satku jonka alunperin lainasin. Tuon jälkeen maailmantalous raketoi. Köyhätkin on hyötyny järisyttäviä määriä rikkaiden rikastumisesta. (Selitetty Hans Rosling: Faktojen Maailma). Toki inflaatioita tulee ja menee, mutta kun talous perustuu ei mihinkään, niin ei se tuosta laskea voi. Ennemmin loppuu maapallolta raaka-aineet kuin raha. Meneekö siihen 10, 100 vai 10000 vuotta?

katso liitettä 235502

Joo-o ja tää rahan painaminen on lainaus 2.0. Vissiin Japanissa keksittiin ja sitten jenkit pelasti itsensä tällä 2008-2009 lamasta (ja EU perässä) ja nyt ihan täysi höyry tässä päällänsä.
Vanhassa systeemissähän oli se valuvika, että laman tullen jengi halus käteiset pankista ja pankki totes eijole rahaa kaikille ja sitten olikin iso kakka tuulettimessa, veronmaksajat pankkia pelastamassa oikeasti korollisella lainarahalla ja vyötä kiristeltiin, leikattiin ja lomautettiin.
Nyt vaan keskuspankki painaa lisää ja lisää rahaa. Kuka politiikko tästä enää haluaa luopua? Vapaudu talouslama vankilasta kortti aina taskussa. Ja mikä valta saadaan sinne EKP:n päättäviin elimiin, poliitikoista tulee paljon vahvempia kuin yritysjohtajista. Ei se enää markkinataloutta ole.
Moderni rahateoria tätä kuvaa parhaiten. Vähän loksahtaa leuka auki että eihän tämmöstä voi olla, mutta kyllä me vaan sitä eletään, vaikka poliitikot yrittävät maalailla kuvaa normaalista markkinataloudesta ja velasta.

Köyhätkin on hyötyny järisyttäviä määriä rikkaiden rikastumisesta.

Varmasti se näinkin on. Talouskasvu luo hyvinvointia. Minä tarkoitin tuolla omalla heitolla, että jos pankista saa rahaa alle 1% korolla ja sijoittamalla sen hybridivelkakirjoihin saa 10% koron, niin ne, jotka saa velkaa sijoituksiin, vaurastuu versus niihin, jotka elää kädestä suuhun. Pörssiosakkeet on rullanneet sitäkin enemmän viimeaikoina.

Back
Ylös Bottom