Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.


Tämähän olisi paras lomasää. Itseäni vitutti pitkälti koko heinäkuu. Yhtä lailla olisi voinut olla töissä kun kerta olin paljolti sisällä pimeässä.
 
Nyt vittu taasen. Facessa tuli kaveripyyntöä joltain 70v. suomalaiselta naiselta, jolla ennestään kavereina vain satoja mustia miehiä (pakko olla joku feikki) ja luettavaksi face tarjoaa jotain Kansan Uutisten artikkeleja 😡
Tuo on varmaan Rantapallo.

Nyt otetaan muuten riskiä ihan urakalla: seuraavana ohjelmassa MOKKAPALOJEN leivonta. DM2 puhkeaa varmasti 😬
 
Perustekemisessä prosessi on kirosana kaikille. Koodareita häiritsee, kun haluaisivat vain koodata rauhassa. Asiakasta häiritsee, kun toimittaja kyselee jatkuvasti tyhmiä, vaikka olisi toimiala murheitakin. Damageria häiritsee se, että kaikkia muita häiritsee, joten lukee positiivisen ajattelun oppaan ja kirjoittaa raportiksi proosaa, joka lohduttaa itseä ja muita. 😁
Niin, noissahan vaikuttaa hirveästi molempien päiden organisaatiot ja kulttuuri yhteisen tekemisen lisäksi. Koodarihan saa kyllä koodata rauhassa, jos on naulattuna projektiin, eikä revitä kymmeneen muuhun paikkaan samaan aikaan. Jos lisäksi speksi on kunnossa, niin mikäs siinä on tehdessä. Nykyään saa todnäk olla monessa firmassa himassakin rauhassa koodailemassa, ettei oo konttoreiden hälinöitäkään sotkemassa keskittymistä.

Asiakkaan päässä taas ois hirveän kiva, kun projektiin ois naulattuna joku, kellä ois oikeasti aikaa vastata kysymyksiin, jos niitä tulee ja selvitellä asioita tarpeen mukaan. Eikä niin, että vastuullinen joutuu hoitamaan projektia vasemmalla kädellä kaiken muun sivussa, eikä oikein kerkeäis vastailla kysymyksiin, joista ei edes tajua välttämättä mitään.

Projareiden hyödyllisyys (resursoinnin ulkopuolella) on jääny meikäläiselle vähän epäselväksi, mutta hyvä tuo kai on, että on joku yhteyspiste molempien osapuolten välillä ja joku, joka varailee palavereita.. :D
 
Projareiden hyödyllisyys (resursoinnin ulkopuolella) on jääny meikäläiselle vähän epäselväksi, mutta hyvä tuo kai on, että on joku yhteyspiste molempien osapuolten välillä ja joku, joka varailee palavereita.. :D
Esim:
Asiakkaan päässä taas ois hirveän kiva, kun projektiin ois naulattuna joku, kellä ois oikeasti aikaa vastata kysymyksiin, jos niitä tulee ja selvitellä asioita tarpeen mukaan.

Edit. En jaksakaan, turhia varmasti ovat. :D
 
Viimeksi muokattu:
Esim:

Ihan mielenkiinnosta, kuka siis koordinoisi asiakkaan päässä asiakkaan pp:n sijaan resurssien lisäksi esim.
- sopimusneuvotteluja
- budjettia ja lisätilauksia
- aikataulua
- määrittelyjen realisoitumista toteutukseksi (= toteutus vastaa tarjousta, joku btw on myös ne määrittelyt koordinoinut kilpailutusta varten, ehkä se pp...)
- hyväksyntätestauksia
- riskejä ja ohjausryhmätilaisuuksia
- sisäistä viestintää
- käyttöönottokoulutuksia
- ylläpitosopimuksia
Ja ennen kaikkea:
- INTEGRAATIOITA moni-vitun-toimittajaympäristössä ja mitä kaikkea siihen liittyy

Että koodarille speksit, se tekee ja asiakas sanoo kiitos? (Ei menny tunteisiin siis :D)

Kaiken pahan alku on myyjät. Eli sellainen toimittajan myyjätyyppinen hallinnollinen pp on kyllä turha tyyppi. Tekninen pp, joka osaa myös esim. dokumentoida ja tajuaa asiakkaan liiketoimintaa on jees.
Mää puhuin siis enemmän nyt toimittajan päädyn projektipäälliköstä ja viittasin enimmäkseen siihen syvän päädyn arjen tekemiseen, minkä edistämisessä projektipäälliköllä ei meikäläisen näkövinkkelistä oo hirveästi muuta roolia kuin hoitaa osaavat tekijät paikalle. Ja toki kyllä kahtoa se, että jengi saa tehdä rauhassa niitä hommia, joita kuuluu tehdä.

Ja kyllä, onhan projareilla tota kaikkea hallinnollista sälää yms. ihan tolkuttomasti, mutta arjen tekemisen kannalta tärkein rooli on minusta koordinoida kommunikaatiota ja toimia pskafiltterinä asiakkaan ja kehitysorganisaation välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Mää puhuin siis enemmän nyt toimittajan päädyn projektipäälliköstä ja viittasin enimmäkseen siihen syvän päädyn arjen tekemiseen, minkä edistämisessä projektipäälliköllä ei meikäläisen näkövinkkelistä oo hirveästi muuta roolia kuin hoitaa osaavat tekijät paikalle.
Joskus tein havainnon, että pp on pääsääntöisesti hyödytön, jos sillä on puku päällä. :D

Naisella vastaava varustus voisi olla bleiseri.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus tein havainnon, että pp on pääsääntöisesti hyödytön, jos sillä on puku päällä. :D
Korona on tainnu hoitaa tuon puolen.

Mutta tosiaan, niin kuin tuossa edellä, niin kehittäjän näkökulmasta on kyllä hyvä, jos asiakkaan ja kehittäjän välissä on joku filtteri kautta palaveriautomaatti, ettei kehittäjien aikaa mene sähköpostin kanssa veivaamiseen, palaverien sopimiseen yms. ylimääräiseen, mikä on kaikki veks kehityshommista. Ei tarvii olla projari, vaan voi olla joku vastuullinen, mielellään riittävän tekninen, konsulttikin, joka hoitaa ylläolevat ja saattaa sit hoitaa määrittelyjen tarkennuksia yms.
 
Mun nähdäkseni 90% koodiprojektin hankaluudesta tulee siitä, ettei vastuualueita tunnisteta realistisesti. Miehitystä puuttuu tai osaaminen ei riitä, kun ei rekryäjä tajua mitä rekryää tai ole halukas maksamaan.

Ensin tarvittas product owneri, joka tajuaa liiketoiminnan tasolla, että mitä vittua ollaan tekemässä. Määrittelee vaatimukset ja sitoutuu omalla päänahallaan projektiin. Projekti lähtee yleensä luisuun jo tässä kohtaa, koska tarpeeksi hulluja&päteviä on harvassa. Sit tarvitaan arkkitehti, joka älyää miten systeemi kannattaa teknisesti tehdä. Monesti asiakas mikromanageeraa että käytätte tekniikkaa X, koska näin minä määrään ja "arkkitehdit" on oikeasti "just mutherfucking code"- koodareita, jotka hädin tuskin ymmärtää uml puhumattakaan kokonaiskuvaa tai suunnittelua.
Sitten tarvittas build manageri, joka huolehtii, että buildi pysyy asiallisena, mutta kukapa sille maksas, kun koodarithan ne koodaa. Tarvittas joku katselmoimaan mitä ne koodarit suoltaa, ettei kääntäjä ole ainoa laadun mittari. Sit tarvittas integraatiotestaaja, joka testaa riliisejä nahdollisimman brutaalisti vaatimuksia vasten ennenkuin asiakas ennättää. Sit tarvittas vielä joku joka blokkaa asiakkaan pois devaajien kimpusta ja ottaa nöyrästi penaltia niin bugeista kuin muutosvastarinnasta kuin talebanin hallinnostakin.
 
Asiakkaan päässä taas ois hirveän kiva, kun projektiin ois naulattuna joku, kellä ois oikeasti aikaa vastata kysymyksiin, jos niitä tulee ja selvitellä asioita tarpeen mukaan. Eikä niin, että vastuullinen joutuu hoitamaan projektia vasemmalla kädellä kaiken muun sivussa, eikä oikein kerkeäis vastailla kysymyksiin, joista ei edes tajua välttämättä mitään.

Ai saakeli, tänään olin juuri langoilla "kuunteluoppilaana" kun palveluntuottajan edustaja kivasti totesi että "lähtökohta palvelun x tuottamiselle on aika vaikea jos asiakas itse ei tiedä mitä sen pitäisi sisältää". Hihittelin onnesta mikrofoni kiinni, koska en itse joudu tekemisiin koko projektin kanssa.
 
Toki eri firmoissa on eri resurssit ja tarpeet. Pekka, Pirkko & Perävaunu vs. kansainvälinen korporaatio, mutta edelleen tiivistäisin ongelmat siihen, että myyjä myy koodarin joka parhaassa tapauksessa ei edes ole osaa kieltä ja myyjä sanoo asiakkaalle että kaikki onnistuu ja oikeastaan on jo valmiina. Sitten projektin aikana tapellaan siitä mitä on määritelty ja kuuluuko sopimukseen vai onko lisätöitä. Nyt myyjälle kaikki ei enää sisällykään speksiin ja asiakas on idoootti kun moista kuvitteli. Ketteryyden pimeä puoli...

Ratkottavaksi jo kilpailutus- ja sopimusvaiheessa. Sanktiot on ikäviä puheenaiheita, mutta elämä opettaa.
 
Ai saakeli, tänään olin juuri langoilla "kuunteluoppilaana" kun palveluntuottajan edustaja kivasti totesi että "lähtökohta palvelun x tuottamiselle on aika vaikea jos asiakas itse ei tiedä mitä sen pitäisi sisältää". Hihittelin onnesta mikrofoni kiinni, koska en itse joudu tekemisiin koko projektin kanssa.
Tottahan tuo on :D Ehkä tietty vähän harkiten heittäisin asiakkaalle päin naamaa palaverissa, mutta kyllä, on hemmetin vaikea arvata, miten jonkun mokkulan pitäs missäkin tilanteessa toimia, jos sitä ei oo speksattu kunnolla.
 
Nyt vittu taasen. Facessa tuli kaveripyyntöä joltain 70v. suomalaiselta naiselta, jolla ennestään kavereina vain satoja mustia miehiä (pakko olla joku feikki) ja luettavaksi face tarjoaa jotain Kansan Uutisten artikkeleja 😡
Laita watsapissa fb koordinaatit niin laitan kaveripyynnön.
 
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin! 20210823_141144.webp
 
Tämähän se mun työnkuva on.
Mun kaikkien aikojen idoli IT-hommissa on Elop. Kaveri tuli tänne tekemään yksinkertaisen ratkaisun Meego, MS tai Android. Sitten tartti vaan sietää paskamyrskyä hetkinen ja muuttaa muualle miljoonat salkussa. Oisin voinu heittää keikan puoleen hintaan. Saakeli kun pääsis isojen poikien saappaisiin. 😁
 
Toki eri firmoissa on eri resurssit ja tarpeet. Pekka, Pirkko & Perävaunu vs. kansainvälinen korporaatio, mutta edelleen tiivistäisin ongelmat siihen, että myyjä myy koodarin joka parhaassa tapauksessa ei edes ole osaa kieltä ja myyjä sanoo asiakkaalle että kaikki onnistuu ja oikeastaan on jo valmiina. Sitten projektin aikana tapellaan siitä mitä on määritelty ja kuuluuko sopimukseen vai onko lisätöitä. Nyt myyjälle kaikki ei enää sisällykään speksiin ja asiakas on idoootti kun moista kuvitteli. Ketteryyden pimeä puoli...
Piti tähän vielä tarttua. Tapahtuuhan näissä (softaprojektien myynneissä ja aloituksissa) varmaan kaikenlaista, mutta ei kai ostajakaan voi kokonaan käsiään pestä, jos on pitänyt ostaa pskaa perehtymättä kunnolla siihen, mitä on ostamassa? Kyllä minusta devaajistakin pitäs olla jonkinlainen tieto, millaisella kokemuksella ja työvuosilla on saatavilla ja kuinka monta kappaletta ja kai tilaajan töistä jotain referenssiä löytyy, jos ei jokaiseen tilaukseen oteta uutta firmaa ihan pystymetsästä.

Agilet ja Scrumit nyt on vähän sellaista, että niitä toteutetaan vähän miten milloinkin, riippuen porukasta. Agile voi tietty olla pahimmillaan semmosta ympäriinsä sekoilua, mikä varmaan näkyy asiakkaallekin (tai asiakkaan projarille) turhautumisena ja ylimääräisinä kustannuksina.
 
Piti tähän vielä tarttua. Tapahtuuhan näissä (softaprojektien myynneissä ja aloituksissa) varmaan kaikenlaista, mutta ei kai ostajakaan voi kokonaan käsiään pestä, jos on pitänyt ostaa pskaa perehtymättä kunnolla siihen, mitä on ostamassa? Kyllä minusta devaajistakin pitäs olla jonkinlainen tieto, millaisella kokemuksella ja työvuosilla on saatavilla ja kuinka monta kappaletta ja kai tilaajan töistä jotain referenssiä löytyy, jos ei jokaiseen tilaukseen oteta uutta firmaa ihan pystymetsästä.
Joo ihan totta, lisäsinkin loppuun kommentin. Kyllä elämä opettaa varautumaan kusetuksiin ja referenssitapaamisia yms. ei kannata skipata. Mutta siitä huolimatta aina tulee jotain venkoilua.

Lis. epäpätevä koodari oli viestissäni turhan kärkeen nostettu kun oli vain yksi esimerkki.
 
Näitä softaprojekteja on kaikenlaisia, meillä myynti on iso operaatio. Ei taida olla yhtään projektia, joka olisi alkanut alle kaksi vuotta ensitapaamisesta. Viisi vuotta taitaa olla normi. Yhtä tapausta on justeerattu koko firmassaoloaikani, neljätoista vuotta. Noissa ajoissa ehtii asiat muuttumaan ja yleensä asiakas unohtaa mitä ne halusi (jos edes tiesivät alunperin mitä haluavat).
 
Back
Ylös Bottom