Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Joko on jokivesi viilentynyt? Saako tuolta ruokakaloja ottaa vai onko pelkästään c&r? Varmaan ihan hieno paikka, ei ole tullut käytyä niin etelässä kalalla.
Itse jättänyt taimenet rauhaan kun ovat lähes kaikkialla niin huonossa hapessa ja kalastanut siikaa, harria, puronieriää ja ahvenkin ihan mukava kalastettava perholla. Isot siiat varsinkin melko haastavia saada haaviin asti.
Joo on, itsellänikin oli tänän kuuman kesän ensimmäinen reissu korkeiden vesien takia.

Kalaa koskessa oli todella paljon, enemmän kun yleensä (viime vuosi esim). Luulen että peräti teki ”parempaa” korkeiden lämpötilojen takia olla 1.5 kk kiinni kuin että viileemmät vedet ja sama aika c&r.

Nollikkaita oli enemmän kun koskaan, eli kiva kun ei ole kuolleet. Ja kaikki taimenet on c&r.

Huopanankoski on itselle se lempikoski missä voi perhostaa!

Ongelmana pidän kyllä tätä ihmisen pyrkimystä vetää kaikki paskaksi. Kuolematta täällä ei selviä kukaan, mutta koen ettei koko ekosysteemin aika olis ihan vielä.

Mulla on semmonen eettinen ajatus, kun katson elämän kaikkoavan linnusta, että sitten kun en pysty sitä katsomaan, niin lopetan lihansyönnin kokonaan. Pidän pelkuruutena, että antaa toisten hoitaa likaisen homman ja keskittyy itse kulinarismiin. Samoin ihmettelen vegaaneja, jotka pitävät lihansyöjiä lemmikkinä. Miksi ihmeessä? Mahtaa sitä broilerin henkeä ilahduttaa tieto siitä, että säälin sinua niin paljon, etten syö sinua itse, mutta arvostan niin vähän, että syötän seurakoiralle. Hupilemmikkinä voisi aivan hyvin pitää jotain vegaanilajia.
Tässä on se filosofinen kysymys.

"Jos et pysty pelastamaan koko maailmaa, niin jätätkö yhdenkin pelastamatta."
Monet kuuluisat ajattelijat, mm lähes pyhä Sylvi.

"Hän joka pelastaa yhden, pelastaa koko maailman." Talmud

Jos ei pysty olemaan täydellinen, niin voiko kuitenkin tehdä sen, mihin itse kykenee 🤔

Kuitenkin, metsästys on tärkeää toimintaa ihan pelkästään kannanhoidollisista syistä. Lisäksi metsästyksen pitäisi olla Suomessa myös kestävää ja eettistä
Tähän sellainen lisäys ja tarkennus, että trophee-metsästys on sitten asia erikseen. Sehän on ihan sairasta touhua; lähdetään ampumaan eläimiä vain siksi, että saadaan siitä pala itselle. Ja mitä erikoisempi, niin sitä parempi.
Lisäksi tähän liittyy lieveilmiöinä uhanalaisten lajien salametsästys ja esim. Afrikassa leijonafarmit, joilla siis kasvatetaan leijonia turistien ammuttavaksi. Vaikka siis turistit tietysti lähtevät "leijonasafarille" eivätkä välttämättä tiedä, että siellä on maastoon heitetty muutama eläin, jotka ovat koko elämänsä eläneet häkissä. Jokseenkin kuvottavaa toimintaa ja jotain todella erikoista liikkuu sellaisen ihmisen päässä, joka tuollaisesta innostuu.

:kuola:Onkohan Kajsna huomannut torilla Gastrobar B/P:n myyntipisteen, josta saa pikkurahalla annoksen nimeltä Frittiperunat & Tillimajoneesi?

Täytyy ehtiä (taas) käymään tuolla ennenkuin joudun diabetesneuvontaan...

Parempi lopettaa työt tähän. Tullut todettua niin paljon tekemätöntä hommaa.

Taas joku työpaikka kyselee... paranisko vaihtamalla? Ainakin työmatka lyhenis mikä olis painavan positiivista.

onko kellää työsuhdepolkupyörää?

Parempi lopettaa työt tähän. Tullut todettua niin paljon tekemätöntä hommaa.

onko kellää työsuhdepolkupyörää?
Itse menin vähän päivittään hommia ja tais olla virhe. Tätä vauhtia ei taida loppupäivä riittää päivitykseen.

Ei käsittääksi ole työsuhdemankelissa järkeä. Rahalla saa kaupasta.

Samoin ihmettelen vegaaneja, jotka pitävät lihansyöjiä lemmikkinä. Miksi ihmeessä? Mahtaa sitä broilerin henkeä ilahduttaa tieto siitä, että säälin sinua niin paljon, etten syö sinua itse, mutta arvostan niin vähän, että syötän seurakoiralle. Hupilemmikkinä voisi aivan hyvin pitää jotain vegaanilajia.
Koirani syö samaa mitä itsekin eettisesti ajatellen voisin syödä: luomulihaa, luomumunia, suomalaista hevosta ja suomalaista järvikalaa. Ei käy mielessäkään ostaa koiralle tehobroileria tai -sikaa, jos en sitä itsekään söisi. Paras olisi olla ilman koiraa, mutta vielä parempi olisi olla tekemättä lisää ihmisiä.

Itse en tosin ihmettele sitä että ihmiset eivät ole täydellisiä. :D Arvostan että on edes joitain pyrkimyksiä ja että vegaanit luopuvat edes omasta lihansyönnistään, mikä on aina kotiinpäin.

Ymmärrän kuitenkin pointin. Minä joskus ihmettelin, miten vegaaniystäväni käytti ihan tavallisia eläimillä testattuja shampoita yms. Jotenkin tuntui epäloogiselta että hunaja ei olisi ok, mutta koe-eläinten kiduttaminen on.

Ja oma omatuntoni tuskailee siinä, että koirani voi käyttää lääkkeitä, jotka on testattu koe-eläimillä. Ja itsekin käytän.

Tähän sellainen lisäys ja tarkennus, että trophee-metsästys on sitten asia erikseen. Sehän on ihan sairasta touhua; lähdetään ampumaan eläimiä vain siksi, että saadaan siitä pala itselle. Ja mitä erikoisempi, niin sitä parempi.
Lisäksi tähän liittyy lieveilmiöinä uhanalaisten lajien salametsästys ja esim. Afrikassa leijonafarmit, joilla siis kasvatetaan leijonia turistien ammuttavaksi. Vaikka siis turistit tietysti lähtevät "leijonasafarille" eivätkä välttämättä tiedä, että siellä on maastoon heitetty muutama eläin, jotka ovat koko elämänsä eläneet häkissä. Jokseenkin kuvottavaa toimintaa ja jotain todella erikoista liikkuu sellaisen ihmisen päässä, joka tuollaisesta innostuu.
Joo! Olin kerran palauttamassa asiakastani osastolle ja siinä samassa huoneessa pötkötti toinen hoidettava, joka kovaan ääneen valitteli ja kehua retosteli, että ei nyt päässyt sille Afrikkaan suuntautuvalle metsästysretkelle, josta oli maksanut parit kymppitonnit että saa sitten taljat ja kallot itselleen.

Harmi, kun hänestä ei ollut kuljetuspyyntöä.

Koirani syö samaa mitä itsekin eettisesti ajatellen voisin syödä: luomulihaa, luomumunia, suomalaista hevosta ja suomalaista järvikalaa. Ei käy mielessäkään ostaa koiralle tehobroileria tai -sikaa, jos en sitä itsekään söisi. Paras olisi olla ilman koiraa, mutta vielä parempi olisi olla tekemättä lisää ihmisiä.

Itse en tosin ihmettele sitä että ihmiset eivät ole täydellisiä. :D Arvostan että on edes joitain pyrkimyksiä ja että vegaanit luopuvat edes omasta lihansyönnistään, mikä on aina kotiinpäin.

Ymmärrän kuitenkin pointin. Minä joskus ihmettelin, miten vegaaniystäväni käytti ihan tavallisia eläimillä testattuja shampoita yms. Jotenkin tuntui epäloogiselta että hunaja ei olisi ok, mutta koe-eläinten kiduttaminen on.

Ja oma omatuntoni tuskailee siinä, että koirani voi käyttää lääkkeitä, jotka on testattu koe-eläimillä. Ja itsekin käytän.
Jep, tämä on tämmöistä tasapainoilua täydellisyyden ja realiteettien kanssa.

Omat kissani syövät tietysti lihaa, koska ovat lihansyöjiä. Ihan tavallista pussikissanruokaa ja raksuja sekä raakaa jauhelihaa ja broileria. Kissa on petoeläin ja se saa elää ilman eettisiä pohdintoja elämästä, kuolemasta ja lihateollisuudesta.

Minulla taas on kyky tehdä valintoja. 30 vuotta lihatonta ruokaa. Ehkä siirryn joskus tulevaisuudessa kokonaan vegaaniruokailijaksi. Mutta tuskin vegaaniksi. Arvostan aitoa nahkasohvaa ja nahkakenkiä ja pidän käsityönä poronluusta tehdyistä koruista. En vain itse tahdo syödä kenenkään ruumista!

Hyvä ystäväni tekee laboratoriotyötä paikassa, missä on koe-eläimiä. Tutkii lääkkeiden vaikutuksia. Itse en tuota työtä tekisi - hyvä että joku tekee. Suomessa koe-eläinlainsäädöntö ja rottien olot ovat kuitenkin tarkemmin säädeltyjä ja valvottuja kuin jossain ns vinkuintiassa.

Hyvä ystäväni tekee laboratoriotyötä paikassa, missä on koe-eläimiä. Tutkii lääkkeiden vaikutuksia. Itse en tuota työtä tekisi - hyvä että joku tekee. Suomessa koe-eläinlainsäädöntö ja rottien olot ovat kuitenkin tarkemmin säädeltyjä ja valvottuja kuin jossain ns vinkuintiassa.
Näihin pitäisi käyttää vapaaehtoisia ihmisiä, vaikka pientä korvausta vastaan. Toki sallisin myös tietyntyyppisten rikollisten pakkokäytön.

Elukkaparka kun ei saa itse päättää.

Jep, tämä on tämmöistä tasapainoilua täydellisyyden ja realiteettien kanssa.
[...]
Minulla taas on kyky tehdä valintoja.
Juuri näin.

Minä olen joskus sanonut, että jokainen valitsee sen omaan arvomaailmaan ja muuhun maailman katsomukseen sopivan tavan olla osa tätä kaikkea. Joidenkin arvomaailmalle on myös tärkeää olla hyvä osa tätä kaikkea, ja jokainen sitten ilmentää sitä itselleen tärkeitä asioita priorisoiden ja reaaliteettien kanssa tasapainoillen.

Minulle on ollut jo vuosia tärkeää ääneestää jaloillani ja ostaa eläimillä testaamatonta kosmetiikkaa. Ja kuten todettu, olen painottanut lihansyöntiäni eettisimpänä pitämääni vaihtoehtoon.
Nämä asiat eivät kuitenkaan ole monille tärkeitä ollenkaan.
Samalla tavalla minua ei saisi luopumaan yksityisautoilusta tai huolestumaan hammastahnan mikromuovista. Minun arvomaailmassani tärkeintä, tässä kontekstissa, on osoittaa myötätuntoa niille jotka eivät pysty puolustamaan itseään, oli kyseessä sitten puolustuskyvytön ihminen tai eläin.

Kukaan ei ole täydellinen, eikä kukaan pelasta maailmaa yksinään. Se ei kuitenkaan tarkoita, että yksilön ponnistelut olisivat turhia. Ne ovat merkityksellisiä hänelle itselleen ja ennen kaikkea niille joihin nämä ponnistelut kohdistuvat.

Back
Ylös Bottom