Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Muutaman räkänauruhymiön oli kerännyt fabossa tää mäkien raivaaja :D Täähän oli kyllä koulutuksen ja ammatin puolesta kaveri, joka ilm. viihtyy muutenkin mieluummin vesillä.

Kuntit, kevään vika tentti alkoi pari minuuttia sitten. Pitänee kohta avata ja katsoa miltä näyttää.

Ensin sumppi loppuun.

Asuntokaupassa eniten hintaan vaikuttaa sijainti, sijainti ja sijainti. Tottakai maksaa eniten siellä, mihin eniten on tunkua. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin joku nuokin ostaa. Ymmärtääkseni jo ylipäätään saman talon rakentaminen maksaa enemmän Espoossa kuin Kangasalla, vaikka tontin hinnan eliminoisi laskuista. Tuollaisesta saa vuokraakin sitten maksaa ihan mukavasti varmaan 1100 euroa. Sillä rahalla maksaa omaa jo mukavasti - mutta toki hiinä ja hiinä, että riittäisikö tuohon sijaintiin.

Tämä on päivänselvää.

Mysteeri on kuka vit haluaa kehä3 sisäpuolelle? Puhumattakaan, että maksaa siitä ihan witusti. Mikä mielenterveysongelma? Veikkaisin jotain seksuaalisuutta.

Niin, joten on turha tässä keskustelussa esittää, että samalla rahalla saa omakotitalon Punkalaitumelta tai kivilinnan jostain itä-Suomen pohjoisosista.

Kuka haluaa maalle, kauas kaikista palveluista ja sairaaloista? Jossa lapset kulkee koulutaksilla ja osan matkaa kävelevät pimeän tien reunaa, kun katuvaloja tai kävelytietä ei todellakaan ole. Jos työnantaja lopettaa sen ainoan tehtaan, niin mitäs sitten on meinattu? Kuka hullu jaksaa olla yli 5 vuotta samalla työnantajalla - samoista työtehtävistä puhumattakaan? Pakko olla jotain ongelmia.

Vai miten se meni, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.

Enkä kylläkään enää kehäkolmosen sisäpuolella asu itsekään. Helsingissä en ole koskaan asunut, enkä halunnut asua, mutta voin hyvin ymmärtää, että miksi joku muu haluaa.

hetkinen, mikä on ongelma ylämäessä? sehän on vain kulkusuunnanvalintakysms ja se onkin alamäki

tuulen kanssa sama juttu, ajaa aina myötätuuleen, onely

olenko muistanut mainita, että kun lopetin vuokranantajanelättäjänroolini noin 18vuotta sitten maksoin huushollista 42 500€ hyvällä sijainnilla, lähellä palveluja, lähellä työmaata #kehänulkopuolistaelämää

Ja usein on yhtiölainassa alussa pari vuotta lyhennysvapaata ja esitteisiin merkitään vastikkeisiin vain se alussa maksettava korkojen osuus. Yllättävän paljon on ilmeisesti porukkaa, jotka eivät sitten ymmärrä mitä se tarkoittaa kun parin vuoden päästä alkavat lyhennykset juoksemaan.

Ei tuon Pasilan kopinkaan 240k yhtiölainaa millään matematiikalla makseta ikinä sillä alle 300€ rahoitusvastikkeella, mikä tiedoissa on.

Olit oikeassa, parin klikkauksen takaa paljastuu:
Pääomavastike (lyhennys ja korko) 1 156,51 € i Kaikki vastikkeet yhteensä 1 307,26 €

Ajattelin että olis hyvä juju jos mahdollista maksaa ihan sika pitkällä jengalla 50+ vuotta tms, mutta juu ei. Max velan pituus 25v.

Kuka haluaa maalle, kauas kaikista palveluista ja sairaaloista? Jossa lapset kulkee koulutaksilla ja osan matkaa kävelevät pimeän tien reunaa, kun katuvaloja tai kävelytietä ei todellakaan ole. Jos työnantaja lopettaa sen ainoan tehtaan, niin mitäs sitten on meinattu? Kuka hullu jaksaa olla yli 5 vuotta samalla työnantajalla - samoista työtehtävistä puhumattakaan? Pakko olla jotain ongelmia.

Heh. Juuri tuoltahan periferia näyttää kun eduskuntatalolta katsoo kiikareilla, että miltä näyttää 20km säteen jälkeen.

Itselle kyllä maistuis mainiosti kuvailemasi tilanne, mutta ihan kaupungissa silti asun silti. Vartin matkan sisässä on kaks sairaalaa. Koulu on kilsan päässä kotoa, valaistut kävelytiet, talvella jopa auratut. Mahdollisia työnantajiakin on usempia. Palkka osassa paikoista pienempi kuin pks, erikoisaloilla parempi. Ihmiset tosin pitkälti samoja, mutta itseä ei haittaa kun en sosiaalisuutta harrasta. Mutta makuasioita. Makuasioista voi kiistellä, faktoista ei.

Mun pitäs kyllä kiriä oman lainan lyhentelyä, olen nytkin maksanut joka kerta enempi kuin se alkuperäinen lyhennys mutta silti.
Kun on pitkä laina niin pienikin summan lisäys lyhentää laina-aikaa helposti vuodella jos ei parillakin.

Noni.. mitäs sanoo palstan oppineimmat?
1619426264971.webp

Heh. Juuri tuoltahan periferia näyttää kun eduskuntatalolta katsoo kiikareilla, että miltä näyttää 20km säteen jälkeen.

Itselle kyllä maistuis mainiosti kuvailemasi tilanne, mutta ihan kaupungissa silti asun silti. Vartin matkan sisässä on kaks sairaalaa. Koulu on kilsan päässä kotoa, valaistut kävelytiet, talvella jopa auratut. Mahdollisia työnantajiakin on usempia. Palkka osassa paikoista pienempi kuin pks, erikoisaloilla parempi. Ihmiset tosin pitkälti samoja, mutta itseä ei haittaa kun en sosiaalisuutta harrasta. Mutta makuasioita. Makuasioista voi kiistellä, faktoista ei.

Juu, kyllä. Eikä siis ole mun ihannealue pks ja tiedostaen, että oikeita kaupunkeja on sentään Suomessakin useita. Kärjistäen siis edelliseen viestiini esimerkkejä uutisoinnista, jossa kaupungin ainoa iso työllistäjä lopettaa, ja kasa työttömiä jää jälkeen. Oltu samalla työpisteellä 30 vuotta, ja jatkon näkymät on vähintäänkin harmaat.

Mutta siis esim. oman alani töissä tilanne on se, että 90 % paikoista on kehäkolmosen tuntumassa. Etänä olen toki vuoden pystynyt tekemään kokonaan, joten sinänsä pitäisi olla mahdollista asua missä tahansa. Toistaiseksi olen aivan liian urasuuntautunut lähteäkseni muualle, eli käytännössä pikkufirmoihin.

Mutta siis esim. oman alani töissä tilanne on se, että 90 % paikoista on kehäkolmosen tuntumassa. Etänä olen toki vuoden pystynyt tekemään kokonaan, joten sinänsä pitäisi olla mahdollista asua missä tahansa. Toistaiseksi olen aivan liian urasuuntautunut lähteäkseni muualle, eli käytännössä pikkufirmoihin.

Sama ittellä, ei ehkä noin suurella prosentilla, mutta sinnepäin. Tästä johtuukin, että saan täällä parempaa palkkaa kuin Helsingissä koska tarve on kokeneille, eikä kukaan kunnon kokemuksen omaava ei tänne halua. Koska ura ja työt on PKS. Kävinkin 2,5 vuoden palkankorotus/tittelireissun stadissa. Ajelin 1-2krt viikkon sinne ja takaisin. Oli kyllä paskaa se.

Sama ittellä, ei ehkä noin suurella prosentilla, mutta sinnepäin. Tästä johtuukin, että saan täällä parempaa palkkaa kuin Helsingissä koska tarve on kokeneille, eikä kukaan kunnon kokemuksen omaava ei tänne halua. Koska ura ja työt on PKS. Kävinkin 2,5 vuoden palkankorotus/tittelireissun stadissa. Ajelin 1-2krt viikkon sinne ja takaisin. Oli kyllä paskaa se.

Juu, ideaalitilanteessa noin. Heti hieman haastavampaa, kun pitäisi löytää kahdelle työpaikka samaan tyyliin. Mutta ei toki onneksi mahdotonta.

Noni.. mitäs sanoo palstan oppineimmat?
katso liitettä 227904

Mulla meni oma allekirjoitus tuon kaltaiseen muotoon, kun keskustan tavaratalossa olin töissä ja oli sitten se virheiden korjausoikeus ja piti lukuisiin kuitteihin allekirjoitusta laittaa pitkin päivää. Eka kirjain sinnepäin, joku vähän välistä noin ja muutoin tollasta en jaksa kirjottaa viivaa. Siinä olen pysynyt edelleen.

Etänä olen toki vuoden pystynyt tekemään kokonaan, joten sinänsä pitäisi olla mahdollista asua missä tahansa.

Eihän nuo hinnat sinällään pahoja ole, sellaisille, joilla sitä likviditeettiä on. Pitää löytyä liitua, niin johan voi piirtää. Omaa- tai vierasta. Jos joutuu lähtemään nollapisteestä, niin muodostuu aika pahan näköinen yhtälö. Sen oravanpyörän mielekkyyttä on helppo naureskella täältä kehitysalueelta. Varsinkin jos on useampi lapsi ja ei halua heitä kaikkia asuttaa samassa huoneessa.
Suomi on hullu- ja sairaskin maa. Tavallisen toimistorotan elämässä se tulee esille seuraavasta: 4k€ bruttotulojen muuttaminen nettotuloiksi vaatii niin mahdottomia voimanponnistuksia, että se vapaa-ajan tuhlaaminen ei ole järkevää, jos saavutettu hyöty valuu kalliimpaan asumiseen.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom