Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Tein Facebook tilin, miten se osaa ehdottaa mulle kavereiksi sellaisia henkilöitä jotka on ennen ollut Facebook kavereitani.

Edellinen tili suljettu 6 vuotta sitten, nykyinen tili luotu ihan eri sähköpostiosoitteellakin. Sitten se ehdottaa joitakin jotka ovat olleet samassa koulun whatsapp ryhmässä.
Keinoäly on fiksumpi kuin oikea.

Kuuntelen maustetyttöjä. Mietin, millaisessa olotilassa tätä voisi kuunnella. Sinänsä ihan jeba, mutta onko kuitenkaan.

Mulla tulee noista plikoista mieleen kajsna. Tukkatyyli sama kuin eilisessä kuvassa, eli sinnepäin. HYVÄ!

Tohon ei tarvi edes keinoälyä kun vaan dataa joka on tallessa.
Tulee olemaan mielenkiintoista, mihin kaikkeen tuota dataa vielä joskus voidaan käyttää. Eihän sitä kauaa ole vielä edes saatu kerättyä yhtä tehokkaasti, mutta mitäs, kun nykyään mukula syntyy, niin kaikki hetket jaetaan googlen/facebookin kanavien kautta. Siinä sitten on mukulalla sen verran vahva digitaalinen sormenjälki 18 vuotiaana, vaikka ei etes haluaisi.

Veikkaan että tullaan vielä lajitteleen immisiä eri lokeroihin vakuutusten ym muiden maksujen suhteen.

Ajat keskimäärin kovempaa kuin muut ---> maksat enemmän vakuutuksista.
Poltat röökiä ---> maksat.
Vedät viinaa ---> maksat.
Et urheile ---> maksat.
ym ym.

Veikkaan että tullaan vielä lajitteleen immisiä eri lokeroihin vakuutusten ym muiden maksujen suhteen.

Ajat keskimäärin kovempaa kuin muut ---> maksat enemmän vakuutuksista.
Poltat röökiä ---> maksat.
Vedät viinaa ---> maksat.
Et urheile ---> maksat.
ym ym.
Tuossa ei ole mitään uutta. Ja miksi edes olisi huono juttu, että ns. riskiluokat maksavat enemmän? Päinvastoin, sehän kuulostaa oikeudenmukaiselta.

Miksi minun, ei tupakoivan ja ei alkoholia juurikaan kuluttavan pitäisi maksaa kohonneita hoitokustannuksia, joita nuo riskiluokat aiheuttavat?

Ja sama muutenkin;
Kyllä minua vituttaa joka kerta, kun luen lehdestä jonkun elämäntapaintiaanin valitusta sossun riittämättömistä rahoista mutta töihinkään ei pysty, kun ei tunnu kivalta.
Miksi minun pitää maksaa näiden tällaisten eläminen korkeiden verojen muodossa?
Ei tunnu oikeudenmukaiselta.

Ehdottomasti pitäisi verotus, vakuutus ym. -asiat mennä niin, että huomioitaisiin ns. haittamaksut. Näissä puhutaan juuri niistä asioista, joihin ihmiset voivat itse vaikuttaa.
Toki esim. polttoaineen ja sokerin haittamaksut kohdistuisivat kipeästi myös itseeni mutta silti kokisin systeemin oikeudenmukaisemmaksi, kuin kaikki kaikille kommarilinjan.

Tuossa ei ole mitään uutta. Ja miksi edes olisi huono juttu, että ns. riskiluokat maksavat enemmän? Päinvastoin, sehän kuulostaa oikeudenmukaiselta.

Miksi minun, ei tupakoivan ja ei alkoholia juurikaan kuluttavan pitäisi maksaa kohonneita hoitokustannuksia, joita nuo riskiluokat aiheuttavat?

Ja sama muutenkin;
Kyllä minua vituttaa joka kerta, kun luen lehdestä jonkun elämäntapaintiaanin valitusta sossun riittämättömistä rahoista mutta töihinkään ei pysty, kun ei tunnu kivalta.
Miksi minun pitää maksaa näiden tällaisten eläminen korkeiden verojen muodossa?
Ei tunnu oikeudenmukaiselta.

Ehdottomasti pitäisi verotus, vakuutus ym. -asiat mennä niin, että huomioitaisiin ns. haittamaksut. Näissä puhutaan juuri niistä asioista, joihin ihmiset voivat itse vaikuttaa.
Toki esim. polttoaineen ja sokerin haittamaksut kohdistuisivat kipeästi myös itseeni mutta silti kokisin systeemin oikeudenmukaisemmaksi, kuin kaikki kaikille kommarilinjan.
Minä taas ajattelen niin että vaikka olenkin se nettomaksaja niin tämä nykyinen systeemi takaa tietynlaisen yhteiskuntarauhan vaikka siinä joutuukin elättämään niitä pummeja. Heitä kun tulee jokatapauksessa aina olemaan ja jos eivät saa loisia muiden rahoilla niin tavalla tai toisella kostavat tämän epäoikeudenmukaisuuden yhteiskunnalle.
Suomi on kuitenkin todella turvallinen paikka ja ei tarvitse miettiä uskaltaako laittaa muksut menemään ja tulemaan yksin koulusta, tämä kun ei ole kaikkialla maailmassa realismia.

Minä taas ajattelen niin että vaikka olenkin se nettomaksaja niin tämä nykyinen systeemi takaa tietynlaisen yhteiskuntarauhan vaikka siinä joutuukin elättämään niitä pummeja. Heitä kun tulee jokatapauksessa aina olemaan ja jos eivät saa loisia muiden rahoilla niin tavalla tai toisella kostavat tämän epäoikeudenmukaisuuden yhteiskunnalle.
Totta tämäkin, vaikka saisivat nämä loisijat arvostaa sitä mahdollisuuttaan, eikä valittaa lehdissä miten rahat eri riitä kampaajaan ja manikyyriin pari kertaa kuussa, kun pitäisi se viisihenkinen perhekin ruokkia.
Eikä näkökulmasi edes sulje pois haittaverotusnäkökulmaa. Esim. ruuan arvonlisäverotus koskee kaikkia tasapuolisesti, nautintoaineiden verotuksella yksilö voisi edes vähän vaikuttaa omaan verotukseensa.

Totta tämäkin, vaikka saisivat nämä loisijat arvostaa sitä mahdollisuuttaan, eikä valittaa lehdissä miten rahat eri riitä kampaajaan ja manikyyriin pari kertaa kuussa, kun pitäisi se viisihenkinen perhekin ruokkia.
Eikä näkökulmasi edes sulje pois haittaverotusnäkökulmaa. Esim. ruuan arvonlisäverotus koskee kaikkia tasapuolisesti, nautintoaineiden verotuksella yksilö voisi edes vähän vaikuttaa omaan verotukseensa.
Mutta jos verot kasvaa niin tuet nousee koska onhan se väärin että käteen jää vähemmän tukia :)

Mutta jos verot kasvaa niin tuet nousee koska onhan se väärin että käteen jää vähemmän tukia :)
Ei välttämättä. Onhan nytkin laskettu minkä verran tietynkokoinen perhe tarvitsee rahaa elääkseen, eli mikä on perusteena tuille. Se ei tule mihinkään muuttumaan, että tuollaisia laskentamalleja on ja tulee olemaan. Jos on laskettu, että tietyn summan pitää riittää elämiseen (ja se taso on jotensakin oikein, mikäli yhteiskunnan rahat riittävät), ei tukien tarvitse nousta jos ne käytetään elämiseen ja johonkin järkevään alkoholin ja tupakan sijaan.

Ei välttämättä. Onhan nytkin laskettu minkä verran tietynkokoinen perhe tarvitsee rahaa elääkseen, eli mikä on perusteena tuille. Se ei tule mihinkään muuttumaan, että tuollaisia laskentamalleja on ja tulee olemaan. Jos on laskettu, että tietyn summan pitää riittää elämiseen (ja se taso on jotensakin oikein, mikäli yhteiskunnan rahat riittävät), ei tukien tarvitse nousta jos ne käytetään elämiseen ja johonkin järkevään alkoholin ja tupakan sijaan.
Yhden työttömän elämää sivusta seuranneena ihmettelen miten pysty joka viikonloppu olemaan baareissa. Vaikka itsellä ihan kohtuulliset tulot niin silti tuntuu tosi kalliilta moinen touhu.
Ehkä se on vain hyvää varojen priorisointia, viikolla makaronia ja viikonloppuna viinaa?

Ehkä se on vain hyvää varojen priorisointia, viikolla makaronia ja viikonloppuna viinaa?
Juuri niin. Olen itse ollut joskus nuorempana keskustelussa, jossa pohdittiin ostetaanko illaksi alkoholia. Yksi elämäntapalorvailija sanoi suoraan, että "jos syön, en ryyppää, jos ryyppään niin en syö." Toki valitsi ryyppäämisen. Ei säälittänyt. Samalla henkilöllä oli mm. kisa jonkun kaverinsa kanssa siitä, miten nopeasti voi saada kenkää työkkärin osoittamasta paikasta, kun ei huvita mitään töitä tehdä. Tuolloin ennätys oli 2 pvä.

Ja minusta, lapsettomasta työssäkäyvästä ihmisestä tuntuu kalliilta ajatus siitä, että kävisi kuukausittain siellä kampaajalla ja manikyyrissä. Mutta joku työtön viisi henkisen perheen äiti katsoo tämän oikeudekseen ja valittaa pienistä tuista hesarin kuukausiliitteessä. Voi perkele.

Kun näin sanoo, niin joku työtön kokee, että eikö saisi olla ylellisyyksiä omassa elämässä (näin oli tässäkin jutussa nostettu esiin). Kyllä mutta joku järki tuohon touhuun ja ymmärrys siitä, että asiat ovat ihan helvetin hyvin.

Vaikka itsellä ihan kohtuulliset tulot niin silti tuntuu tosi kalliilta moinen touhu.
Ja minusta, lapsettomasta työssäkäyvästä ihmisestä tuntuu kalliilta ajatus siitä, että kävisi kuukausittain siellä kampaajalla ja manikyyrissä.
Pohtinut, että mm. näissä kokemuksissamme näkyy miten rahan arvon ymmärtää ihan eri tavalla, kun on joutunut nollasta ponnistamaan vs. että kaikki on tullut aina annettuna.
edit. toki on pitänyt olla myös halu mennä eteenpäin ja on ollut valmis tekemään työtä omien mahdollisuuksien eteen.

Back
Ylös Bottom