Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mä ostin itselle pylväsporan ja muuten ihan hyvä kone mutta en tajunnut katsoa sitä iskun pituutta joka oli aika onneton, metallitöissä menee mutta pyyntyöstössäkin tottunut vähän paksumpaan parruun.
Teriä säästää ainakin ihan helvetisti pylväsporalla verrattuna johonkin akkukoneella hinkkaamiseen.
Joskus joutui mm. kuorma-autojen runkoja reijittämään niin löytyy myös paineilmapora jossa melkein metrinen vääntövarsi jonka toinen pää laitetaan ketjulla kiinni. On ihan hätäinen peli tekemään isoakin reikää parempaankin teräkseen.
Sattuipa somasti, viikonloppuna tarkoitus kairata reikiä ka:n runkoon.
Täytyypä laittaa sitten muutama kuva kaluista.

Sattuipa somasti, viikonloppuna tarkoitus kairata reikiä ka:n runkoon.
Täytyypä laittaa sitten muutama kuva kaluista.
Se oli joku halppismerkin pora, koitin etsiä tietoja mutta en muista sen merkkiä etes.
Ilmaa vie kyllä suht reilusti vaikka ei ole paljoa kierroksia mutta toisaalta säästää teriä ja melko kevyt porailla vaikka ylöspäin.
Kuorma-auton rungon poraaminen tavallisella poralla on kyllä ihan jotain helvettiä, sähköllä toimivia magneettiporiakin on mutta ne vaatii tilaa aika paljon.

Spontaani nauruntyrskähdys. RIP Kepu.

Minä taas ymmärrän sosiaalisen mediankin käytön.
Tuntuisi ihan järkevältä kysyä omilta seuraajilta eli niiltä jotka ovat häntä äänestäneetkin todennäköisesti että mikä heidän mielipide on asiaan.

Mulla on unettomuudesta kokemusta ja on kyllä yhtä helvettiä. Mulla ei ole mitään estettä nukkua hyvin öisin, mutta päivisin en osaa nukkua lainkaan samalla tavalla. Tämän huomasin jo 18-vuotiaana, kun ensimmäisen kerran olin yötyössä. No sitten varttuneempana menin 3-vuorotyöhön kun ei ollut vaihtoehtoja niin noin vuoden jälkeen olin siinä pisteessä, että kaikki mahdolliset oireet ja kuolemanpelko töissäkin, koska kroppa niin ylikierroksilla. Lääkkeillä nukkuminen ei hirveästi tilannetta parantanut, teki vain sen, että olin jatkuvassa koomassa. Tuota jatkui sitten vuosia kunnes pääkoppa levis siihen pahoinvointiin ja epäuskoon, kun päivätöihin en päässyt. Kai tuo hengenkin olis lopulta vienyt. Hain sitten lääkäristä kieltolaput yötyöhön(kun historiaa oli kannassa ihan riittästi unettomuuteen liittyen) ja irtisanouduin niillä etten saa karenssia ja lähdin opiskelemaan. Unilääkkeet pystyin jättämään heti ja myös nuuskaamisen pystyin nopeasti lopettamaan, joka ei ikinä olisi onnistunut siinä zombi-moodissa. Oli se aika jännä olo nukkua ensimmäistä kertaa vuosiin kunnolla ja kyllähän sen olossa huomasi. Salillakin tulokset lähti hyvin nousemaan pitkästä aikaa. Hukattuja treenivuosia oli ne uniongelmien kanssa tehdyt.

Joo, kyllä nuo karuja hommia on, kun oikeasti vaivaa. Mainittu stressin välttäminenkään ei ole mikään napilla päälle tai pois laitettava ominaisuus päässä, että jos jossain elämäntilanteessa alkaa stressi kasautumaan, niin se saattaa vaatia vähän isompia liikkeitä kuin pienen asennemuutoksen.

Meikäläiselläkin alkoi menemään siihen suuntaan vuoroduunissa, ettei olis ollut pitkäikäistä hommaa, niin jättäydyin kanssa veks, opiskelemaan ja sitä kautta ihan toisiin hommiin.

Mutta jos tässä pari tuntia kärvistelee ja koittais saada jonkun liikuntasuoritteen aikaiseksi ennen sohvalle hyökkäämistä.

Mutta toisaalta unen laadussakin voi olla ongelmia, vaikka nukkuisi riittävästi mutta syvää unta ei ole riittävästi - - > ei palaudu.

Hieman ehkä vaikeasti määriteltävä/harvinaisempikin oireyhtymä on. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01194#s2
Totta, unen laatuun voi myös vaikuttaa. Mä olen sitä mieltä että hermoston vireys vaikuttaa unenlaatuun. Sympaattinen hermosto kun on turhan aktiivinen niin unikin on kevyempää ja/tai heräilee. Tai uniapnea voi vaikuttaa ym.

Lääkkeillä nukkuminen ei hirveästi tilannetta parantanut, teki vain sen, että olin jatkuvassa koomassa.

Se on kyllä ihme juttu ettei unettomuuteen keksitä parempia lääkkeitä, vaan kaikki taitaa olla sellaisia koomapöhnään vetäviä barbituraatteja vai mitä lie. Ei noilla mitenkään pirteä tosiaan ole seuraavana päivänä, vaikka nukkuisikin enemmän.
Joskus kymmenkunta vuotta oli sellanen tilanne töissä että hermot meni ja tuli vaikeuksia nukkua ja oli pakko mennä otille että sai mielenrauhaa, lääkäri sitten jotain nappeja kirjoitti. Nukahtihan sitä, mutta ihan pöhnässä seuraavan päivän. Ja illalla teki mieli lisää pillereitä. Tavallaan opettavaista ja tajus että itse tästä pitää rauhoittua ja hoitaa pää rauhalliseksi ilman kemiaa.

Se on kyllä ihme juttu ettei unettomuuteen keksitä parempia lääkkeitä, vaan kaikki taitaa olla sellaisia koomapöhnään vetäviä barbituraatteja vai mitä lie. Ei noilla mitenkään pirteä tosiaan ole seuraavana päivänä, vaikka nukkuisikin enemmän.
Joskus kymmenkunta vuotta oli sellanen tilanne töissä että hermot meni ja tuli vaikeuksia nukkua ja oli pakko mennä otille että sai mielenrauhaa, lääkäri sitten jotain nappeja kirjoitti. Nukahtihan sitä, mutta ihan pöhnässä seuraavan päivän. Ja illalla teki mieli lisää pillereitä. Tavallaan opettavaista ja tajus että itse tästä pitää rauhoittua ja hoitaa pää rauhalliseksi ilman kemiaa.

Enkä minä ainakaan saanut mihinkään muuhun lääkkeeseen reseptiä kuin siihen, joka mulle ne pahimmat koomasivarit aiheutti. Ominpäin tuli kokeiltua sitten yhtä muuta nukahtamislääkettä, joka toimikin huomattavasti paremmin, mutta se saatavuus oli tietysti ongelma/niitä ei paljoa ollut. Perusteena oli, että riippuvuusriski sillä mulle määrätyllä lääkkeellä on huomattavasti pienempi kuin monilla muilla nukahtamis- tai unilääkkeillä. Aina kehotus oli vaan se, että lopeta yötyö välittömästi näillä oireilla. Se on helvetin hyvä sanoa noin, kyllä sitä ei niin vaan työmarkkinatuelle voi hypätä, jos ilman säästöjä aikoo aikuinen ihminen hengissä selvitä ja luottotiedot säilyttää, kun mitään korvaavaa työtä ei tiedossa ollut. Vaikka se lääketieteellisesti onkin ainoa oikea neuvo.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meikäläiselläkin alkoi menemään siihen suuntaan vuoroduunissa, ettei olis ollut pitkäikäistä hommaa, niin jättäydyin kanssa veks, opiskelemaan ja sitä kautta ihan toisiin hommiin.
Itsellä taas meni ehkä niin, että työ ei ole oikein ikinä stressanut, joten tuli mieleen, että voisi työn kuvaa viedä hieman stressaavampaan suuntaan ja katsoa kestääkö kuuppa.

Siksi kouluun, jotta voi koeponnistaa päänsä ja jos stressi ei nouse, niin käyttää sitä hyödyksi tulevissa työhommissa.

Pitäis piirtää piparimuotti.
Melkeen jo pistin piirustusohjelman päälle mutta sitten jäin pohtimaan että miten ne airot saadaan pysymään ehjinä.
Siis oli tarkoitus ehdottaa kirkkoveneen mallista piparimuottia.

Mulle on käynyt katastrofi.
Kävin etsimässä joulukuusen jalkaa jota oli käytetty vain kaksi kertaa enkä löytänyt :(

Perse puol metriä ilmassa, mutta aivan sama. Tulipahan nostettua. Se on hieno fiilis, ku miettii, että meniskö vielä toinen toisto ja tankoa laskiessa tajuaa, että saattoi olla virhe :ROFLMAO:

Otsikon nähdessäni mietin jo, että "jopas, on kyllä siinä asiallisuuden rajamailla" mutta "popparit" olikin suora kuitti Halla-Ahon pääministerin nimitykseen liittyneestä onnittelutwiitista.
Sitä saa mitä tilaa. :LOL:

posZPKv.png

Jutussa itsessään ihan ok ajatuksia muuten mutta kaiken perusta on edelleen pelkästään maahanmuutto ja sen kitkeminen. Miten lie valmiita ovat koviin ratkaisuihin muissa tapauksissa, niitä kun joudutaan tulevaisuudessa tekemään, väheni maahanmuutto tai ei.

Mulle unilääkäri suositti melatoniinin käyttöä.
En edes huomaa onko sillä mitään vaikutusta nukahtamisnopeuden suhteen, mutta sen huomaan, että uni on katkonaisempaa ja heräilen tavallistakin enemmän.
Tuntuu myös, että uni loppuu tavallista aikaisemmin jos on ottanut melatoniinia, mutta silti ei ole sellainen olo, että heräisi siksi, että on virkeä, vaan haluttais jatkaa unia.

Olen kokeillut valeriaanaa ja kärsimyskukkaa ja tuntuma on, että minulla tuo valeriaana lyhentää hieman nukahtamisaikaa, mutta ei silti aiheuta ylimääräistä heräilyä.
Ei sillä mitään taianomaista vaikutusta ole, vaan hyvin vähäinen. Pitäisikin taas hommata vaihteeksi tuota testiin.
Mulle on ihan sama vaikka olisi plasebo-vaikutus, jos vain yhtään auttaa.

Back
Ylös Bottom