Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

pylväsporakone
Luoja että hirvitti katsoa kesätyöläisenä, kun herra johtaja kaffepaussilla askasteli vähän omiaan.
Kravatti lepatti kaulassa, siinä ja siinä että ukko imeytyy kohti poraa/sorvia/hiomakonetta.
Kerran varovasti huomautin asiasta, muistan elävästi vastauksen. "ääh paskaa". Ja homma jatkui.

Kylläpäs on tyhjä olo.

Kahtena päivänä käynyt kuppauttamassa verta kun työhoitsu äkkäsi, että firman soppari mahdollistaa vaikka mitä mittauksia ilman kustannuksia meikäläiselle. No etsin syytä väsymykseen ainakin D-vitamiinista ja testoista.

Joutuu ehkäpä nappaamaan pari olutta illemmalla, että saa uutta verta.

Toivottavasti löytyy selittävä tekijä, väsymys on niin pirullinen että voi olla montakin selittävää tekijä sille mikä aiheuttaa väsymystä.

Saman pohdinnan äärellä ollaan, täytyy vain koittaa tehdä muutamia elämäntapa muutoksia ennenkuin marssii tutkimuksiin. A) liika sokerin syöminen, huonot elämäntavat B) vähäinen liikunta C) liikaa kahvia.

Tai sitten nuo kaikki yhdessä saattavat olla selittävä tekijä omaan väsymykseen.

Teriä säästää ainakin ihan helvetisti pylväsporalla verrattuna johonkin akkukoneella hinkkaamiseen.
Tuli itselle joskus yllätyksenä, kun johonkin 4 mm lattaan piti porailla 6 mm reikiä ja oli vain akkukone. Totesin, että tästä ei kyllä tule yhtään mitään järkevässä ajassa.

Tuo "iskun" pituus niissä taitaa olla se, jota harvoin tulee katsottua. Sama vika täällä. Ei ihan mahdottoman paksua parrua porailla.

Minä tänään vain kolme. Täytyy nääs vahtia linjojaan. Että voi sikailla sitten kaks viikkoa ennen kurinpalautusta.
Itsehän olen suunnitellut tämän niin, että söin taas torttukiintiöö vekka, niin ei tarvi joka ita niitä himoita.

Myös harmittanut aikoinaan, kun vatta ei vedä loputtomiin jouluna ja tortut jäänyt syömättä.

Tammikuussa alkaa nollakolailu myös täällä.

Toivottavasti löytyy selittävä tekijä, väsymys on niin pirullinen että voi olla montakin selittävää tekijä sille mikä aiheuttaa väsymystä.

Saman pohdinnan äärellä ollaan, täytyy vain koittaa tehdä muutamia elämäntapa muutoksia ennenkuin marssii tutkimuksiin. A) liika sokerin syöminen, huonot elämäntavat B) vähäinen liikunta C) liikaa kahvia.

Tai sitten nuo kaikki yhdessä saattavat olla selittävä tekijä omaan väsymykseen.
Väsymystä aiheuttaa liian vähäinen palautuminen eli toisinsanoen liian vähät yöunet. Pitäisi nukkua about 8 h yössä.

Väsymystä aiheuttaa liian vähäinen palautuminen eli toisinsanoen liian vähät yöunet. Pitäisi nukkua about 8 h yössä.
Mutta miksi et nuku? Jos tiedostaa, että näin pitäisi tehdä, niin miksi ei toteuta?

Tosin, itsellä tuli huomattua joskus kouluhommien takia, että kun tein jotain todella aivoja vaativaa iltamyöhään ja siitä suoraan sänkyyn, niin hyrräs aivot kyllä siihen malliin, että uni ei tullut millään. Onneksi sai aina taas nukkua pitkään, joten ei leikannut yöunia.

Tuollaisen aivojen resetointiin voin jopa ymmärtää jonkin päihteen. Erikoinen fiilis kun oli aivan loppu, mutta aivoissa kauheat kierrokset. Ei ollut ennen tullut vastaan.

Mullakin on tilanne että periaatteessa kaikki kunnossa ja treenimäärät aika pieniä siihen nähden mitä ollut ja työkään ei rasita ku lomaillut.
Mutta ei vaan jaksa eikä kiinnosta sitten niin mikään, sellainen millään ei ole mitään merkitystä fiilis.
Toisaalta ei ole sellainenkaan fiilis että tekis mieli poistua pihalle parvekkeen kautta joten ei nyt pitäisi masennuskaan olla, vois mennä kaislalta kyselee neuvoja. Työaikana, ai niin väärä kylä... no ehkä ne saattas luulla mua sen verran alkuasukkaaksi.

Mutta miksi et nuku? Jos tiedostaa, että näin pitäisi tehdä, niin miksi ei toteuta?
Ei nukkuminen ole mikään valintakysymys, jos kärsii unettomuudesta.

Ja joka ikinen joka on ikinä oikeasta unettomuudesta kärsinyt tietää muiden hyvää tarkoittavat vinkit:
ajoissa sänkyyn, ei näyttöjä illalla, meditointi-/rentoutusharjoitukset, ei raskasta liikuntaa tai ateriaa illalla, ulkoilua päivällä, ei tvtä makkariin, lue, ei töitä tai muuta henkisesti vaihda nukkumispaikkaa, viilennä ja pimennä huone yms.

Unettomuudesta kärsivä voi tehdä kaiken ihan ”oikein” ja silti uniongelmista johtuen voi tulla unta vain n. 3 h/yö.
Niin kun jatkuu useamman yön niin ei paljoa naurata.
Kyllä jokainen nukkuisi sen sijaan, että siinä vaiheessa sängyssä melkein (eikä aina edes vaan melkein) itkee sitä, että haluaisi vaan nukkua.

Tää on varmaan vähän sama kuin sanoisi masentuneelle, että miksi et vaan nouse siitä sängystä ala tekemään jotain kivaa ja hymyilemään?
Tai lukihäiriöiselle että lopeta se sekoilu ja lue niinku siihen on kirjoitettu.

Ku ei pysty ni ei pysty. Mä oon aina ollut tosi huono nukkumaan illalla, tekis mieli kukkua ylhäällä myöhempään ja myöhempään ja jos päättää mennä aikaisemmin nukkumaan kun huomenna se tärkeä päivä, niin se pyörimisen määrä... Vähempi tulee unta kuin tavallisesti jos yrittää liian aikaisin punkkaan. Aamulla kyllä nukuttaa, tai nukutti, mutta nyt on sekin alkanut heikentyä ja herää tosi helposti jos jotain häiriöääniä ja usein ihan itestään, sitten ei välttämättä enää nukahda uudestaan. Haluaisin kyllä nukkua enemmän.
Olis kyllä kiva olla sellainen iltatorkku 9-uutisten jälkeen pilkkijä, sitten vois vaikka nauttia kesäaamuista heräillä viideltä ja liikkua luonnossa yms., mutta ei paljon nappaa jos uni tullut 02:00. Torkutkin jos saa töiden jälkeen otettua, niin eipä se uni kestä kuin 15-20min ja huomaa olevansa hereillä. En nyt mitenkään kauhiassa univajeessa ole, unta tulee tyypillisesti just hiukan yli 6 tuntia, välillä saa 7 tuntia, mutta 8 tuntia ehkä kerran kahteen viikkoon. Olis fiilis parempi kun sais nostettua 7 tuntiin sen normaalin arkiunen ja sitten 8 tuntia viikonloppuisin ja joskus se 9 tuntia.

Itsellä ei ole oikein mitään käsitystä huonosti nukkumisesta, mutta hyvin nukkumisesta on sitäkin enemmän. Se mikä on auttanut nukkumaan hyvin, on stressittömyys.

Esim aikoina, kun päivän tehtävä oli käydä tarkistaan rapumerrat, niin saatoin kukkua yömyöhään. Siitä 4 h ja olin jo järvellä täysin vapaaehtoisesti klo 6. Takaisin kotiin ja nukkumaan. Tai jos ei nukuttanut, niin nukuin sitten kun siltä tuntui.

Onko siis yhtenä tekijänä huonoihin uniin stressi? Kuten maltsukin sanoi, niin jos tietää huomenna olevan tärkeä päivä, niin pyörii entistä enemmän.

Esim tässä on nyt kaksi päivää ollut sellainen fiilis että ei kiinnosta mikään koska ei ole pakko. Varmaan syyskausi koulussa vei veronsa ja nyt kun ei ole pakko tehdä mitään, niin ei oikeasti kiinnosta yhtään mikään. En stressaa sitä, vaan en käytännössä tee yhtään mitään. Unta kello ympäri ja meen illasta ehkä salille, jos huvittaa.

Tosin, itsellä tuli huomattua joskus kouluhommien takia, että kun tein jotain todella aivoja vaativaa iltamyöhään ja siitä suoraan sänkyyn, niin hyrräs aivot kyllä siihen malliin, että uni ei tullut millään. Onneksi sai aina taas nukkua pitkään, joten ei leikannut yöunia.

Tuollaisen aivojen resetointiin voin jopa ymmärtää jonkin päihteen. Erikoinen fiilis kun oli aivan loppu, mutta aivoissa kauheat kierrokset. Ei ollut ennen tullut vastaan.
Siis mä nukun kyllä, vastasin Homo Habilikselle että yksi syy väsyneisyyteen on kun nukkuu liian vähän. Monet menee nukkumaan jopa puolen yön jälkeen ja herää klo 6-7 tai aikaisemmin.

Mä nukun arkena 7-8 h unet ja viikonloppuna vapaasti mikä tarkoittaa usein 8-10 h unia.

Onko siis yhtenä tekijänä huonoihin uniin stressi? Kuten maltsukin sanoi, niin jos tietää huomenna olevan tärkeä päivä, niin pyörii entistä enemmän.

Joo kyllä se niihin nukahtamisvaikeuksiin on syypää, siis siihen että pää käy kierroksilla. Siis että unet menee alle sen 6 tuntia mulla. Mutta harvemmin näitä.
Mulla on kyllä selkeä tiedostettu vaje luonnossa liikkumisesta. Vielä aika hiljattain tuli paljonkin sitä tehtyä ja siitä nautin. Se rauhoittuminen ja "eläimeksi palautuminen" luonnon helmassa, että kuuntelee ja katselee ja haistelee metsän ja maan tuoksuja. Kello ja kaikki oravanpyörä jutut katoaa täysin, se on kyllä hieno juttu.
Toisaalta varsinaista stressiä mulla ei mun mielestä ole. Vaikka yrittäjän hommassa on omat huolensa, niin suht vapaata ja jää luppoaikoja. En varmaan muuten tätäkään pohdintaa tänne kirjoittaisi nyt, jos olisi liikaa stressiä ja kiirettä. Toisaalta siitäkin voi tulla stressinpoikasta jos on liian hiljaista työpaikalla... Mutta taloudellinen asema kuitenkin ok velaton asunto ja auto ja vähän osakkeitakin arvo-osuustilillä, niin ei semmoista stressiä ihan heti tule työasioistakaan.

Joo kyllä se niihin nukahtamisvaikeuksiin on syypää, siis siihen että pää käy kierroksilla. Siis että unet menee alle sen 6 tuntia mulla. Mutta harvemmin näitä.
Mulla on kyllä selkeä tiedostettu vaje luonnossa liikkumisesta. Vielä aika hiljattain tuli paljonkin sitä tehtyä ja siitä nautin. Se rauhoittuminen ja "eläimeksi palautuminen" luonnon helmassa, että kuuntelee ja katselee ja haistelee metsän ja maan tuoksuja. Kello ja kaikki oravanpyörä jutut katoaa täysin, se on kyllä hieno juttu.
Toisaalta varsinaista stressiä mulla ei mun mielestä ole. Vaikka yrittäjän hommassa on omat huolensa, niin suht vapaata ja jää luppoaikoja. En varmaan muuten tätäkään pohdintaa tänne kirjoittaisi nyt, jos olisi liikaa stressiä ja kiirettä. Toisaalta siitäkin voi tulla stressinpoikasta jos on liian hiljaista työpaikalla... Mutta taloudellinen asema kuitenkin ok velaton asunto ja auto ja vähän osakkeitakin arvo-osuustilillä, niin ei semmoista stressiä ihan heti tule työasioistakaan.
Sama täällä.
Itseasiassa on tässä pohtinut pitäisikö tässä vaikka välivuoden töistä, jotenkaan kun ei ole minkäänlaista paloa siihen yrittäjän hommaan niin se on ehkä jopa vaikeampaa kun palkansaajalla jonka on nyt vaan pakko mennä töihin koska a/b/c vaatii sitä.

Back
Ylös Bottom