Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Jos ei ole tuollaisia järkeviä syitä, kuten kontsalla, niin mikä syy mennä julkisilla? Ei ole rahallisesti järkevää. Halvempi surauttaa autolla.

Ellei nyt oteta jotain satunnaista 5 e onnibussia huomioon pitkällä välillä. Suomessa kun siirtyy vaakatasossa, niin jos onnibussi ottaa 8 h ja pääsee omalla autolla puolella siitä, eli neljässä tunnissa, ei ole vaikea valinta.

---
Mutta kertokaas te autottomat, millä vitulla käytte esim kaupassa? Just tulin kaupasta kahden jättisuuren kestokassin kanssa + 12kg koiran ruokasäkki. Ruokakassit jaksoi just kantaa autosta sisälle. Raijaatteko noi jättikassit metroon ja vahditte ettei naapuri vie ohuenohutta kalkkunaleikettä?.. vai käyttekö joka päivä hakemassa pienen Kånken-repullisen ruokaa taloyhtiön ekan kerroksen alepasta?
---

Valitsin nykyisen asunnon sijainnin sillä ajatuksella, että pystyn tarvittaessa elämään ilman autoa = muutin lähelle työpaikkaa ja palveluja, kauppaan on nyt noin 400 metriä matkaa.
Talouteen ei tällä hetkellä kuulu lemmikkejä, mutta tosiaan, kaupasta voin ostaa kerralla vain sen verran, minkä jaksan kantaa.
En nykyisin ota koskaan ostoskärryä, sillä olen huomannut, että jaksan suosiolla kantaa kotiin tavaraa kukkuroilleen lapetun ostoskorillisen verran.
Painavimmat ostokset reppuun ja loput ostoskassiin. Kaupassa käyn useamman kerran viikossa.

Keväällä tuli postiin itseäni korkeampi paketti ja postin asiakaspalvelija ystävällisesti tarjosi kärryä paketin parkkihalliin viemiseksi.
Kysyin, että kun asun tien toisella puolella, että saanko lainata ihan kotiin saakka, jos palautan kärryt noin 5 minuutin kuluttua, niin se onnistui 😁
Isokokoisemmat tuotteet kuten huonekalut/kodinkoneet olen tilannut kotiinkuljetuksella, jos se vain on mahdollista.

Ihan täysin kävellen/polkupyörällä tai joukkoliikenteellä en ole pärjännyt, silloin tällöin on täytynyt kulkea taksilla.
Parit muuttokuormatkin hain taksilla.

Työpaikalta en luovuttanut vielä autopaikkaa pois, eli maksan vuokraa hyvällä sijainnilla olevasta parkkiruudustani, vaikka ei tällä hetkellä ole autoa.
Ihan täysin poissuljettua auton hankinta ei siis ole. Katson ensi vuonna tilannetta uusiksi.

Mulla on miehen tykö 1km, töihin 600m, kauppaan 200m. Salille 3km, opinahjoon vajaa 4km. Pienet on piirit muuta autosta en luovu.

Yhdellä autolla pitää kyllä sitten pärjätä kun kaksi taloutta yhdistyy.
On siinä opettelemista kun pitää joustaa ja neuvotella auton käytöstä kun on 18 vuotiaasta asti saanut ajella miten haluaa.

Töihin pääsen ilman autoa mutta muuten mulla ei ole aikaa fillaroida joka paikkaan.
Julkinen liikenne on sysipaska täällä. Pääkaupunkiin pääsee hyvin mutta ei muualle.

Mulla on panemisen tykö 1km, töihin 600m, kauppaan 200m. Salille 3km, opinahjoon vajaa 4km. Pienet on piirit muuta autosta en luovu.

Yhdellä autolla pitää kyllä sitten pärjätä kun kaksi taloutta yhdistyy.
On siinä miehellä opettelemista kun pitää joustaa ja neuvotella auton käytöstä kun on 18 vuotiaasta asti saanut ajella miten haluaa. Nyt minä määrään auton käytöstä.

Töihin pääsen ilman autoa mutta en mene, muuten mulla ei ole aikaa fillaroida joka paikkaan.
Julkinen liikenne on sysipaska täällä. Pääkaupunkiin pääsee hyvin mutta ei muualle.

Jumaliste.

Viimeksi muokattu:
Jumaliste.
Jota kuinkin noin se varmaan sit menee. 🤭

P.s. mun ei tartte panemisen takia liikkua kotoa mihinkään.

Kaksi taloutta kun yhdistyy, niin säästyy rahaa asumiskustannuksista, eli voidaan panostaa enemmän kummankin omaan autoon.

Mutta kaksi autoa olisi liikaa. 1,5 autoa riittäisi.
Mä kuitenkin pääsen töihin pyörällä niin auto olisi kaiket päivät tyhjän panttina.

Mutta kaksi autoa olisi liikaa. 1,5 autoa riittäisi.
Mä kuitenkin pääsen töihin pyörällä niin auto olisi kaiket päivät tyhjän panttina.

No joo, ei Suomen verotuksella ja tiesuolan avittamilla arvonalenemisilla kannata autoja seisottaa. Työmatkahan se mihin sen tarvitsee jos tarvitsee.

Täällä HEX-NET koska vakkilaiset.

Meni joskus hermo kiinalaisiin. Tosin, jos pelkkä luku riittää, niin en osaa sanoa. Lienee joku halpa käikäle, millä pärjää.
Tuo hexnet maksaa jumalauta kuussataa.

Täytyy kysellä yhdeltä kaverilta, sillä on joku Aasian suunnalta tilattu härpäke jonka väittää toimivan.
Hän on tilannut sieltä paljon muutakin.
Esim: vaimon.

Täytyy kysellä yhdeltä kaverilta, sillä on joku Aasian suunnalta tilattu härpäke jonka väittää toimivan.
Yksi samanlainen härpäke tänne kiitos!
Siis sellainen toimiva vaimo, vaikka aasialaisvalmisteinen.

Voi saakeli. Pitäisköhän alkaa jo tehdä jotain, kun jalkapohjatkin on jumissa
Mä mietin just äsken ihan samaa, meinasin pitää loppuvuoden lomaa mutta saas nähdä jaksaako.
Menen tosin kohta käymään töissä ja ajattelin viettää siellä n.30 minuuttia.

Minusta olis ihan hyvä jos useammalla tulis tavaksi kulkea edes silloin tällöin julkisilla.

Minä kuljin tuossa pari vuotta työmatkat julkisilla ja voi helvetti että se odottelu, hitaus ja ihmisruuhka söivät hermoja joka ainoa päivä eikä siihen tottunut ikinä. Nyt kun muuton jälkeen päivittäinen liikkuminen tapahtuu käytännön syistä taas yksityisautolla, vielä inhimillisen ruuhkatonta reittiä pitkin, niin huomaa oikeasti kuinka rennolta työmatkat tuntuvat eikä vituta heti aamulla töihin ja illalla kotiin tullessa kommunistikuljetuksen jäljiltä.

Olihan sillä hintaa, mutta olin tunnekuohun valloittama, kiitos kiinankaapeli. Kävelin parkkikselta sisään ja menin ross-techin sivuille katsoon mitä laitetaan. En ole katunut, toimii kuin junan entiset vessat.

Ehkä joku halpa toimiikin, kun saa vihiä jostain että mikä. Kysyisin tältä, jolla myös emäntä sieltä. Pakko olla jotain sanottavaa. Kysy samalla myös mitäs tämä vaimo, onko toiminut.

Wolt-ruokalähetti Darrell, 27, tienaa Oulussa jopa 4 000 euroa kuukaudessa – näin hän sen tekee

Wolt-ruokalähetti Darrell, 27, tienaa Oulussa jopa 4 000 euroa kuukaudessa – näin hän sen tekee
Holmes laskee, että 4 000 euron kuukausiansioihin pääsee työskentelemällä ahkerasti kymmenen tuntia viitenä päivänä viikossa.

Nyt olis seko äijä, Mr. John Holmes Jr. Olis ahkera työntekijä. Vinkkinä herrasmies @doownek lle, joka tuskaili työntekijöiden kanssa, vai sekotanko nimimerkit? Kuka firmaa pyöritti?

Osu silmään toi juttu. Katoin, että stadissa woltin kuljetus maksaa 3,9e. Eli jos kundi saa 4000e/200h = 20e/h. Eli toimittaa 5 ateriaa per tunti. 12min per ateria. 6min haku ravintolasta ja 6min toimitus. Ilman taukoja 10h päivä, 5 päivää putkeen.
Ja ruoan kuskaamisen ohella opiskelee täyspäiväisesti tradenomiksi ja vapaa-ajalla pelaa korista.

(Toki huomio, että yhtiön/elinkeinoharjottajan brutto mistä alvit, työnantajakulut, eläkemaksu ym vekka)

Lähettien tulotaso vaihtelee, mutta Pankakosken mukaan keskimääräinen tuntilaskutus on ollut esimerkiksi syyskuussa 18,70 euroa, arvonlisänveron kanssa noin 23,2 euroa.
Keskimääräinen laskutus 18,7e... Eli moni kuskaa safkaa vitusti enemmän kuin 5 ateriaa tunti.

LÄHETTIKUMPPANIN työ kiinnostaa, sillä Wolt on saanut Suomessa tämän vuoden aikana jo yli 7 000 hakemusta
Ja varmasti tälläisten uutisointien kautta saakin hakemuksia.

Taloustietoja kun kurkkaa, niin ehkä ei pitäis maksaa joka lähetille neljää tonnia kuussa?

Back
Ylös Bottom