Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

polkupyörällä, kuntit, polkupyörällä

on edullista & terveellistä

kuluvana vuonna olen käynyt kolme kertaa henkilöautolla työmaalla

Palkkatilastoista mua järkytti ehkä eniten se, että naisten parhaiten tienaavan 10 %:n joukkoon pääsee jo hieman yli 4 keur kk-tuloilla. Olevinaan todella hämmentävää, kun korkeakouluissa naiset on kuitenkin ihan reilusti edustettuna.

Niihin on laskettu kaikki mahdolliset lisätkin mukaan ja lomarahat, pekkaset yms.

Palkkaahan sekin on.

polkupyörällä, kuntit, polkupyörällä

on edullista & terveellistä

kuluvana vuonna olen käynyt kolme kertaa henkilöautolla työmaalla
Sanos toi jollekkin perheenäidille joka hakee pari muksua hoidosta ja ostokset. Kämppä jossain sivussa jota mennään valtatien vartta ja kunnossapito mitä sattuu.

Palkkatilastoista mua järkytti ehkä eniten se, että naisten parhaiten tienaavan 10 %:n joukkoon pääsee jo hieman yli 4 keur kk-tuloilla. Olevinaan todella hämmentävää, kun korkeakouluissa naiset on kuitenkin ihan reilusti edustettuna.

Palkkaahan sekin on.
Onon mutta moni sotkee sen esim. johonkin tes:sin kk liksaan.

No tuota.. sen omistuskämpän hinta on äkkiä 100k€ enemmän kuin täällä.
Kuten totesin, asuminen on kalliimpaa.

Nuo kaksi vaikuttaa jo useamman satasen verran joka ikinen kuukausi, etten tiedä, miten tuon saa laskettua niin, että eläminen saman hintaista.

Asumista ei lasketa elämiseen kun se oli jo erikseen määritelty. Ja saman se autolla töissäkäynti maksaa pk-seudulla ja persjönsterissä, sillä ne muutkin täällä kulkee (paitsi meikäläinen kävelee töihin).

Sanos toi jollekkin perheenäidille joka hakee pari muksua hoidosta ja ostokset. Kämppä jossain sivussa jota mennään valtatien vartta ja kunnossapito mitä sattuu.

no ne on niitä hänen henkilökohtaisia valintoja, Minä olen valinnut toisin

Asumista ei lasketa elämiseen kun se oli jo erikseen määritelty. Ja saman se autolla töissäkäynti maksaa pk-seudulla ja persjönsterissä, sillä ne muutkin täällä kulkee (paitsi meikäläinen kävelee töihin).
Eipä niissä pk-seudun aamuruuhkissa taida ihan jokainen haluta kuluttaa aikaansa. Varmaan toki riippuen vähän siitä, mihin tarvitsee päästä ja mistä.

Mutta siis älytöntä puhua, että "asuminen nyt on kalliimpaa, mutta muuten eläminen saman hintaista", kun jokaisen on pakko asua jossain ja siitä tulee väkisin kuluja joka ikinen kuukausi. Ei se eläminen silloin ole saman hintaista, jos kulut on toisaalla monta satasta korkeammat :D

Eipä niissä pk-seudun aamuruuhkissa taida ihan jokainen haluta kuluttaa aikaansa. Varmaan toki riippuen vähän siitä, mihin tarvitsee päästä ja mistä.

Mutta siis älytöntä puhua, että "asuminen nyt on kalliimpaa, mutta muuten eläminen saman hintaista", kun jokaisen on pakko asua jossain ja siitä tulee väkisin kuluja joka ikinen kuukausi. Ei se eläminen silloin ole saman hintaista, jos kulut on toisaalla monta satasta korkeammat :D
Sieltä pellonlaidalta ostetusta talosta ei taideta maksaa kovinkaan kovaa hintaa? Muuttotappiopaikoilla asunnot ovat tänään halpoja ja huomenna vielä halvempia? Arvonmuodostus pitänee jotenkin ottaa huomioon asumisen kustannuksissa?

Sieltä pellonlaidalta ostetusta talosta ei taideta maksaa kovinkaan kovaa hintaa? Muuttotappiopaikoilla asunnot ovat tänään halpoja ja huomenna vielä halvempia? Arvonmuodostus pitänee jotenkin ottaa huomioon asumisen kustannuksissa?
Pellonlaidalta? :D Nää on aina hienoa katseltavaa, kun kaikki Helsingin ulkopuolella on pellon laidalla. Minä asun edelleen Jyväskylässä. Kyllä täällä asuntojen hinnat taitavat olla edelleen hienoisessa nousussa ja suunnilleen fiksulla paikalla olevasta asunnosta pääsee eroonkin.

15674298826052239161396931783.webp Päätöntä menoa!

Pois suomesta ja elintaso nousuun? Keskimääräinen palkka jengillä 860e/kk lissabonin seudulla portugalissa. Toi kertoo jotain siitä millä tulee toimeen siellä. Jos on varaa ostaa hyvä kämppä ja mieluusti aurinkopaneelit niin sen jälkeen elinkulut on melko pienet vaikka söisi ulkona jne. Autot on kalliita kuten suomessakin

Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä. Yksi tykkää talsia loskassa, kolailla ja asua korvessa. Mä en suomessa pystyis asumaan kuin helsingissä pysyvästi. Jos asuisin 6kk suomessa niin sitten etelä-suomen rannikko/saaristo kelpais. Kalastellessa ei niin kaipaa ihmisvilinmää.

Lissabonissa statistiikina pohjalta kuumin kuukausi on 29C/18C(päivä/yölämpö) ja kylmin 15/8C. Toi kuumin aika on jo liian kuumaa, mutta kesät voi chillailla suomessa. Talvella jos tuntuu liian kylmältä niin voi ajella viikonloppureissuksi "etelän lämpöön"

Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä. Yksi tykkää talsia loskassa, kolailla ja asua korvessa. Mä en suomessa pystyis asumaan kuin helsingissä pysyvästi. Jos asuisin 6kk suomessa niin sitten etelä-suomen rannikko/saaristo kelpais. Kalastellessa ei niin kaipaa ihmisvilinmää.

Juuri tätä pohdin tässä tänään, että minä itseasiassa tykkään kun on neljä vuodenaikaa. Ja tulin jopa siihen lopoupäätökseen, että syksy ja talvi on ihan jees kanssa itseasiassa jopa hyvä että tulee syksy.

Helsinkiin taas halusin joskus muuttaa, mutta ei enää vedä kyllä puoleensa. Voin kyllä käydä, mutta että siellä pitäisi asua niin ei pystyisi.

Tovin noita asuntoja surffannut portugalista. Ne heput ei kyllä osaa rakentaa, todella outoja komplekseja/ratkaisuja, joita joutuu korjaileen jälkikäteen. Esim. ton alla olevan paikan keittiö, wtf...

Mut kai jossain tällaisessa viihtyis: https://www.green-acres.pt/en/properties/33479a-10895644.htm Mulle toi ois ihan jees, kun tuosta on helpot yhteydet harrasteisiin. Tosin paljon, paljon pienempi mesta olisi parempi. Turhan paljon tulee siivous/ylläpitovaivaa tuollaisista megakomplekseista. Pyynti tuolla 315ke. Liekö noi englanniksi viritetyt saitit turistihinnoilla. Varmaan paikanpäällä jalkatyötä portugaliksi tekemällä löytäs parempia diilejä.

33479a-10895644_1.jpg

Pitkästä aikaa käyty keskustelu.

- Ai sulla on semmonen (911) (y)
- joo :david:
- neliveto tietenki :cool:
- no ei todellakaan (n)
- ai et sä sitten sillä talvella aja :woot:
- no todellakin ajan :giggle:
- miten se pysyy tiellä :woot:
- siinä on semmonen poljin oikean jalan alla millä säädetään luistokulmaa :david:

KUOPIOLAINEN ornitologi

Oon vähän ihmetellyt, mistä datasta nää kotimaiset palkkatilastot on oikein vedetty, mutta niin vaan tilastokeskuksenkin mukaan viime vuoden mediaanipalkka yksityisellä sektorilla on karvan alle 3300€. Keskiarvopalkka vähän alle 3700€.

Ei niitä ainakaan ravintola-alalla, kaupan alalla tai hoitoalalla vedellä, olkoonkin että hoitoalalla suurin osa työpaikoista lienee kuntatyönantajilla.

Täällä kyllä eläisi tuollaisella ~2500€ kuussa, kun asuminen ja eläminen on vielä kohtuullisen hintaista, mutta en kyllä lähtisi edes kokeilemaan samaa pk-seudulle.
Mutta moodi on siellä 2000-2500 pinnassa. Ja tästä vähän isommat ja pienemmät tuloluokat ovat nuppiluvultaan isoja. Toki isojen tulojen häntä muokkaa tilastoa vahvasti.

Tovin noita asuntoja surffannut portugalista. Ne heput ei kyllä osaa rakentaa, todella outoja komplekseja/ratkaisuja, joita joutuu korjaileen jälkikäteen. Esim. ton alla olevan paikan keittiö, wtf...

Mut kai jossain tällaisessa viihtyis: https://www.green-acres.pt/en/properties/33479a-10895644.htm Mulle toi ois ihan jees, kun tuosta on helpot yhteydet harrasteisiin. Tosin paljon, paljon pienempi mesta olisi parempi. Turhan paljon tulee siivous/ylläpitovaivaa tuollaisista megakomplekseista. Pyynti tuolla 315ke. Liekö noi englanniksi viritetyt saitit turistihinnoilla. Varmaan paikanpäällä jalkatyötä portugaliksi tekemällä löytäs parempia diilejä.

33479a-10895644_1.jpg
Siellä suunnalla on myös paljon Suomalaisia jotka välittää myynti ja vuokra-asuntoja.

Back
Ylös Bottom