Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Suomessa tehtiin aikoinaan virhe, kun ulkoistettiin vanhustenhoito valtiolle. Minä äänestäisin ehdokasta, joka lupaa palata malliin, jossa vastuu vanhuksista on perheillä, kuten esim. Saksassa. Loppuisi se ainainen kitinä siitä, että miksei kukaan muu hoida minun perhettäni kunnolla.

Sitten alkaisi toinen ääni huutamaan kellossa kun ei kukaan auta, tyytymättömyyttä löytyy oli tilanne mikä hyvänsä. Keskimääräisesti hoito on hyvää, ongelma on lähinnä resursseissa niitä on liian vähän ja hoitajia.

Minusta on ihan hyvä, että valtiolle kuuluu kantaa huolta veronmaksajistaan, sekä niistä jotka taistelivat isänmaamme puolesta, joita vielä löytyy. Kyllä tämä ongelma tulee vielä paisumaan kun sotien jälkeen syntyneet alkavat olemaan suurinosa vanhainkoti kunnossa.

Pienet hoitokodit ja perhehoito tyyliset paikat olisivat varmaan kaikista parhaimpia hoidon kannalta. Ainakin itse haluaisin olla vanhana maaseudulla pienessä hoitokodissa enkä jossain betoniviidakon keskellä olevassa laitoksessa.

Minä äänestäisin ehdokasta, joka lupaa palata malliin, jossa vastuu vanhuksista on perheillä, kuten esim. Saksassa. Loppuisi se ainainen kitinä siitä, että miksei kukaan muu hoida minun perhettäni kunnolla.

Näinhän sitä on homma toiminut suurimman osan ihmiskunnan olemassaolon ajasta, hyvin vaihtelevalla hoidon tasolla tosin, mutta se on perustunut suuriin perheyksiköihin ja siihen, että elämä, arki, työ ja perhe-elämä ovat kaikki integroituneet yhdeksi kokonaisuudeksi. Nykyään kun perhekoot pienenevät, sukulaisia on mahdotonta asuttaa yhteen tai edes lähekkäin jollei ole ihan vitusti rahaa ettei tarvitse miettiä miten koko suvulle saadaan työpaikat samalta nurkalta tai millä rahalla tällainen ranchi maksetaan ja ihmiset ovat töissä kiinni kahdeksasta neljään, vuorotöissä tai enenevässä määrin käytännössä 24/7, tämä kaikki yhteiskunnallisesta pakosta eikä vapaasti valinnasta, niin minä omasta puolestani pistän mustalle listalle jokaisen ehdokkaan, joka kehtaa edes horista mitään paskaa siitä, että ihmisten pitäisi nykyoloissa ruveta itse enemmän hoitamaan jatkuvaa hoitoa tarvitsevia vanhuksia tai ihmetellä, minne nykyihmisten vastuuntunto läheisistä on kadonnut kun entisaikaankin sitä ja tätä ja blaah.

Näinhän sitä on homma toiminut suurimman osan ihmiskunnan olemassaolon ajasta, hyvin vaihtelevalla hoidon tasolla tosin, mutta se on perustunut suuriin perheyksiköihin ja siihen, että elämä, arki, työ ja perhe-elämä ovat kaikki integroituneet yhdeksi kokonaisuudeksi. Nykyään kun perhekoot pienenevät, sukulaisia on mahdotonta asuttaa yhteen tai edes lähekkäin jollei ole ihan vitusti rahaa ettei tarvitse miettiä miten koko suvulle saadaan työpaikat samalta nurkalta tai millä rahalla tällainen ranchi maksetaan ja ihmiset ovat töissä kiinni kahdeksasta neljään, vuorotöissä tai enenevässä määrin käytännössä 24/7, tämä kaikki yhteiskunnallisesta pakosta eikä vapaasti valinnasta, niin minä omasta puolestani pistän mustalle listalle jokaisen ehdokkaan, joka kehtaa edes horista mitään paskaa siitä, että ihmisten pitäisi nykyoloissa ruveta itse enemmän hoitamaan jatkuvaa hoitoa tarvitsevia vanhuksia tai ihmetellä, minne nykyihmisten vastuuntunto läheisistä on kadonnut kun entisaikaankin sitä ja tätä ja blaah.
Jep, ja taitaa olla niinkin, että nykyään vanhuutta, ja valitettavasti myös sitä laadutonta, vuoteeseen sidottua, 24/7 hoitoa tarvitsevaa sairasta vanhuutta pystytään venyttämään ennätyspitkään. Ennen kuolema korjasi ennemmin tai myöhemmin, nykyään myöhemmin ja paljon myöhemmin. Siinä on yksinäinen omaishoitaja todella kovilla, ellei jopa täysin kohtuuttoman työtaakan edessä ja jälki tulisi olemaan sen mukaista. Enpä omalle lapselleni sellaista kuormaa tahtoisi itsestäni tehdä.

Paras ois päästää ittesä päiviltä siinä vaiheessa, kun homma menee turhaksi pitkittämiseksi.

Omaishoitajan arkea seuranneena oli lopulta helpotus, että hoidettava menehtyi yllättäen ja nopeasti. Puolison menehtymisen jälkeen omaishoitaja sai sanottua sen, että pelkäsi kuolevansa ensin, koska hoitaminen niin raskasta, vaikka hoidettava ei ollut edes raskaimmasta päästä.

Mutta asiaan

10639020.gif

Kyllä mä niin toivon, että eutanasia ihmisille on suomessakin hyväksytty siinä vaiheessa kun vanhaksi ehditään. Teininä oli suunnitelmana päättää päivänsä kun kerkeää viidenkympin ikään, mutta nyt oon ymmärtänyt, että sen jälkeenkin saattaa olla ihan kivaa elämää vielä jäljellä.

Filmtown avautuu perjantaisin kahdeltatoista.
Avasin oven 12.05.
Myyjä tervehti sävyyn jonka ääneenlausumaton puoli huusi:
”Kävit täällä viime perjantainakin, taitaa olla työviikko ohi!”

Eikä edes ole. Kohta yhdet kahvit juomaan ja sitten vielä Skypeä.

Mutta karkit on kohta osapuilleen syöty, enkä taatusti ilkeä mennä sinne Filmtowniin takaisin.

Saattaa olla, että kaupan kautta..

Back
Ylös Bottom