Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

hehe, kovat on minuutit

8211CA59-3427-42EB-8EA2-418F308C1931.webp

yhteensä 805

Miksi oi miksi Suomen itsenäisyyspäivänä joku tahtoo kantaa natsisaksalaista hakaristilippua kulkueessa?
Vaikka en sitä lippua ja mitä se pahassa edustaa kannata niin pitää huomioida että ilman niiden alkuperäisiä heiluttelijoita n.70 vuotta sitten ei olisi itsenäistä Suomea, aika moni unohtaa tämän tosiasian joten sen perusteella kuuluu melko tiiviisti tähän päivään.
Toisaalta ilman sitä sakkia ja etenkin ilman aatua ei välttämättä olisi oltu edes tilanteessa jossa heitä tarvittiin mutta taas toisaalta tilanne olisi saattanut edetä samaan jokatapauksessa.

Miksi oi miksi Suomen itsenäisyyspäivänä joku tahtoo kantaa natsisaksalaista hakaristilippua kulkueessa?
Jaa, enpä tiedä missä kulkueessa ja minkälainen lippu, oliko oikeasti natsisaksalainen? Hakaristihän on moninainen tunnus jo kaukaisilta ajoilta, ja oli kotimaan armeijallakin käytössä jo ennen, kuin yksi hörhö otti sen omaankin käyttöönsä. Minä taas en ymmärrä, miksi, oi miksi joku yksittäinen symboli pitää demonisoida sen takia, että sitä on joku joskus käyttänyt toimiessaan jotenkin?

Muoks: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hakaristi

Olihan se pojilla ihan kunnon perinteinen Aatun hakaristilippu. Oon samaa mieltä, että jonkun logon kriminalisointi tuntuu nykyään ihan hölmöltä tässä suvaitsevassa maailmassa. Itseä enemmänkin hävettää tai aiheuttaa hilpeyttä tuollainen Aatun aatteiden mainostus kaduilla marssien.

Ihme pelleilyä muutenkin. Ei mun sohvalla kukaan heiluta hakaristilippua. Tarviiko sitä asua siellä pääkaupungissamme ihmisvarastoissa vieri vieressä, niin vierekkäin, että toisen eriävä mielipide ahdistaa.

Kun uusnatsijärjestö kantaa hakaristilippua, niin ei symbolin merkitystä haeta mistään muualta kuin Natsi-Saksasta.

Mielestäni Suomen itsenäisyyspäivän kulkueessa kuuluu olla vain Suomen siniristilippu.
Okei, eka on aika selkeä kyllä.

Tää toinen taas, oliko nyt siis kyse uusnatsijärjestön vai Suomen kulkueesta, vai puhutaanko tässä kahdesta eri asiasta, vai mikä on homman nimi?

Ja siis, olen pihalla ku lumiukko, ollu kirjaimellisesti koko päivän, en oo nähny kulkueita kotikadulla enkä telkkarissa, siksi kyselen.

Heikkona ja olkapäävammaisena melko haastava tavoite mutta pitäähän niitä tavoitteita olla :LOL:
no, semmonenhan miekin oon/olin/tjsp... eli toisinsanoen, varmana pystyt siihen ku miekin pystyin!

Okei, eka on aika selkeä kyllä.

Tää toinen taas, oliko nyt siis kyse uusnatsijärjestön vai Suomen kulkueesta, vai puhutaanko tässä kahdesta eri asiasta, vai mikä on homman nimi?

Ja siis, olen pihalla ku lumiukko, ollu kirjaimellisesti koko päivän, en oo nähny kulkueita kotikadulla enkä telkkarissa, siksi kyselen.

Asialla oli Pohjoismainen Vastarintaliike eli uusnatsijärjestö, joka kantoi myös oman liikkeensä lippuja. En ymmärrä, mitä tuolla järjestöllä on tekemistä meidän itsenäisyyspäivän kanssa.

Jos ajattelee Pohjoismaita 1940-luvulla, niin Norjassa taisteli ja kaatui norjalaisia vastarintaliikkeen sotilaita taistelussa Natsi-Saksan miehittäjäarmeijaa vastaan. Samoin tapahtui Tanskassa. Suomessa vetäytyvät saksalaiset polttivat ja tuhosivat Lappia. Suomalaisia sotilaita kaatui ja haavoittui Lapin sodassa ja näitä veteraaneja on yhä elossa. Aseveljeys Natsi-Saksan kanssa oli pakon sanelemaa ja johtui yhteisestä vihollisesta. Suomen armeija ja hallitus ei ollut kansallissosialistisen ideologian sokaisema. Mannerheim ei ollut ideologian eikä Hitlerin ihannoitsija.

Hakaristi symbolina on ihan eri asia esim suomalaisessa lennostossa kuin uusnatsin liehuttamassa lipussa.

Uusnatsismi ei ole isänmaallisuutta.

Asialla oli Pohjoismainen Vastarintaliike eli uusnatsijärjestö, joka kantoi myös oman liikkeensä lippuja. En ymmärrä, mitä tuolla järjestöllä on tekemistä meidän itsenäisyyspäivän kanssa.

Jos ajattelee Pohjoismaita 1940-luvulla, niin Norjassa taisteli ja kaatui norjalaisia vastarintaliikkeen sotilaita taistelussa Natsi-Saksan miehittäjäarmeijaa vastaan. Samoin tapahtui Tanskassa. Suomessa vetäytyvät saksalaiset polttivat ja tuhosivat Lappia. Suomalaisia sotilaita kaatui ja haavoittui Lapin sodassa ja näitä veteraaneja on yhä elossa. Aseveljeys Natsi-Saksan kanssa oli pakon sanelemaa ja johtui yhteisestä vihollisesta. Suomen armeija ja hallitus ei ollut kansallissosialistisen ideologian sokaisema. Mannerheim ei ollut ideologian eikä Hitlerin ihannoitsija.

Hakaristi symbolina on ihan eri asia esim suomalaisessa lennostossa kuin uusnatsin liehuttamassa lipussa.

Uusnatsismi ei ole isänmaallisuutta.
Suomessa oli 100 000 Saksalaista sotilasta jotka käytännössä hoiti koko lapin puolustuksen sekä etelässä ison osan ilmapuolustuksesta.
Lapin sota oli alkuun näytelmä joka ryssien painostuksesta muuttui oikeaksi sodaksi ja vaikka olikin paska temppu polttaa lappi niin silti ymmärrän sakuja että veti herneet nenään kun ensin auttoivat ja siitä kiitoksena sai lyijyä niskaan.

Back
Ylös Bottom